Jag har någonstans sett uppgifter om att CR110/111 har varit i lokaltrafik i Norge och Danmark, kanske även på annat håll?
Kan detta bekräftas?
/ LYR
Citat från: LYR skrivet 18 november 2010, 00:26:51 AM
Jag har någonstans sett uppgifter om att CR110/111 har varit i lokaltrafik i Norge och Danmark, kanske även på annat håll?
Kan detta bekräftas?
/ LYR
Enligt Scania-boken (SvOf skrift nr 2) har CR110M köpts nya till följande norska städer: Oslo, Trondheim, Harstad, Gressvik. Totalt drygt 30 stycken. CR111M har köpts nya till Oslo, Trondheim, Gressvik, Halden, Stavanger. Totalt cirka 75 stycken.
CR110M och CR111M har köpts nya till Hjortekær i Danmark. CR111M dessutom till Hilleröd och Fredericia. Totalt cirka 7 stycken.
Om det sålts några begagnade har jag inte koll på.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 08:57:13 AM
Enligt Scania-boken (SvOf skrift nr 2) har CR110M köpts nya till följande norska städer: Oslo, Trondheim, Harstad, Gressvik. Totalt drygt 30 stycken. CR111M har köpts nya till Oslo, Trondheim, Gressvik, Halden, Stavanger. Totalt cirka 75 stycken.
CR110M och CR111M har köpts nya till Hjortekær i Danmark. CR111M dessutom till Hilleröd och Fredericia. Totalt cirka 7 stycken.
Om det sålts några begagnade har jag inte koll på.
Tack för snabbt svar, Staffan!
/LYR
Helsingfors stads trafikverk har haft en CR111 -72,den gick under åren 1972-1978,reg.nr AAR-188.
Citat från: 1524MS skrivet 18 november 2010, 18:45:06 PM
Helsingfors stads trafikverk har haft en CR111 -72,den gick under åren 1972-1978,reg.nr AAR-188.
Helsingfors stads trafikverk hade också en CR 76, denna nummer 10 funnen i maj 1972
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/99_1r.jpg)
Citat från: 1524MS skrivet 18 november 2010, 18:45:06 PM
Helsingfors stads trafikverk har haft en CR111 -72,den gick under åren 1972-1978,reg.nr AAR-188.
AAR-188 var med ch-nr 541972. Den var i Helsingfors år 1972 - 1976, HST 8. I december 1976 var den i Björneborg, var Porin Linjat Oy provade den.
1978 såldes bussen till Jyväskylän Liikenne Oy i Jyväskylä. Där fick bussen ett nytt reg.nr XCH-525.
HST 8 / Bild av Bussidata (http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/H/Helsingin+Kaupungin+Liikennelaitos/001-099/008+AAR-188+JL+110809.jpg)
JL 25 / Bild av Bussidata (http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/J/Jyvaskylan+Liikenne/020-039/025+XCH-525+mhbus.jpg)
Osäker på vilken modell detta är, men jag tycker mig se att det står 76 i fronten. Den suddiga bilden tog jag i Trondheim tidigt 70-tal.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100111/ScaniaTrondheim/web.jpg?ver=12976336410001)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 februari 2011, 22:51:42 PM
Osäker på vilken modell detta är, men jag tycker mig se att det står 76 i fronten. Den suddiga bilden tog jag i Trondheim tidigt 70-tal.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100111/ScaniaTrondheim/web.jpg?ver=12976336410001)
M v h
Ingwar
Frågan gällde inte CR76 men det har sålts ett antal sådana utomlands också. Själv förlorade jag min CR-oskuld i Drammen i Norge sommaren 1967, då Trikken (trådbussen) lades ned och ersattes av dessa, inalles 10 stycken) . Förutom hit har CR76 sålts till Tammerfors, Helsingfors. Trondheim (så visst är det en CR76 på bilden) och Bergen.
Mig veterligt gick Helsingborgs CR 111 or till polen . Vet dock inte om det vara alla.
GDG:s 1701-03 lär ha exporterats till Polen i början av -90 talet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2011, 23:04:37 PM
Förutom hit har CR76 sålts till Tammerfors, Helsingfors. Trondheim (så visst är det en CR76 på bilden) och Bergen.
I Finland har det funnits CR76:or i Helsingfors (540303), i Tammerfors (540304) och i Kotka (540865).
Citat från: J. Nordlund skrivet 15 februari 2011, 03:45:51 AM
I Finland har det funnits CR76:or i Helsingfors (540303), i Tammerfors (540304) och i Kotka (540865).
540865 är en CR110M men de första av dessa var invändigt märkta CR76.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2011, 08:55:45 AM
540865 är en CR110M men de första av dessa var invändigt märkta CR76.
Detta har jag läst bla i boken Scania helbyggda bussar. Men enligt finska myndigheterna hade bussen registrerats som Scania-Vabis CR76.
Citat från: J. Nordlund skrivet 15 februari 2011, 11:12:47 AM
Detta har jag läst bla i boken Scania helbyggda bussar. Men enligt finska myndigheterna hade bussen registrerats som Scania-Vabis CR76.
Fanns flera sådana fall där de första CR110-orna registrerades som CR76. Men Scania borde ju veta bättre och därmed tror jag mer på listorna i Scanias helbyggda bussar (SvOf skrift 2).
Chassidelarna var nog från CR76 eftersom skyltarna invändigt i bussarna sa CR76. Det var bara utvändigt det stod CR110M. Samma var det för några CF110L där chassierna var BF76.
Tack alla för uppdaterad information - nu börjar jag se helheten i svaren på min ursprungliga fråga i tråden.
Detta kommer att beaktas och uppskattas.
/ LYR
Citat från: Mats Karlsson skrivet 15 februari 2011, 11:35:56 AM
Chassidelarna var nog från CR76 eftersom skyltarna invändigt i bussarna sa CR76. Det var bara utvändigt det stod CR110M. Samma var det för några CF110L där chassierna var BF76.
Så här skriver Lars Ericson i Scania-boken (SvOf nr 2):
"CR76 blev samtidigt som vissa modifieringar infördes CR110M. Övergången skedde dock successivt. Det finns bussar som enligt tillverkningsskylten invändigt och därmed också på besiktningsinstrumentet betecknas CR76 medan de utvändiga förkromade emblemen anger att det är en Scania 110."
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2011, 14:04:51 PM
Så här skriver Lars Ericson i Scania-boken (SvOf nr 2):
"CR76 blev samtidigt som vissa modifieringar infördes CR110M. Övergången skedde dock successivt. Det finns bussar som enligt tillverkningsskylten invändigt och därmed också på besiktningsinstrumentet betecknas CR76 medan de utvändiga förkromade emblemen anger att det är en Scania 110."
Den väsentliga frågan måste väl vara vad det satt för motor i dessa ?