Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Bengt H skrivet 14 november 2010, 22:59:20 PM

Titel: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Bengt H skrivet 14 november 2010, 22:59:20 PM

I juni 1969 stod denna Hägglundare från Kungsör på busstationen i Katrineholm – hemmaplan för Svenska karosseriverkens bussar.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/A35r.jpg)
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Silo skrivet 15 november 2010, 06:54:42 AM
Mycket trevligt med gamla Katrineholmsbilder. Har du fler på lager? Till höger står en av Lundborgs vagnar, sedermera SLT 741.

Linjen till Kungsör hängde med till 1992, då den lades ned. Den gick de sista åren endast en dubbeltur, avg. Katrineholm 10:40 och retur från Kungsör 12:15. Man hann gå in och dricka kaffe med bananbakelse på Konditori Kungsör under uppehållet. Några resande var det sällan med den bussen, i alla fall genomgående resande hela linjesträckan. Ofta åkte man tom hela vägen tur och retur.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 15 november 2010, 07:03:22 AM
Nu börjar det kännas som riktiga bussar när Scania-Vabis/Hägglund från 50-talet börjar dyka upp. Det var bussarnas Rolls-Royce på sin tid.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 november 2010, 09:03:48 AM
Hej! Har aldrig sett den bussen förut. Troligen inköpt begagnad från något håll, vilket?
Mvh Jan G
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 november 2010, 09:51:35 AM
Kungsörs Trafik AB övergick till denna färgkombination någon gång i senare delen av 1960-talet. Tidigare hade den någon liknande ljusbeige grundfärg samt troligen ränder i rött och mörkblått om jag minns rätt. Andra bussar i den nyare lackeringen var en FD Linjebuss ASJ turistbuss från mitten av 50-talet och en Thor typ 3 med en ovanlig grill.
Mvh Jan G
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 november 2010, 09:57:59 AM
Citat från: bilomnibussen skrivet 16 november 2010, 09:51:35 AM
Kungsörs Trafik AB övergick till denna färgkombination någon gång i senare delen av 1960-talet. Tidigare hade den någon liknande ljusbeige grundfärg samt troligen ränder i rött och mörkblått om jag minns rätt. Andra bussar i den nyare lackeringen var en FD Linjebuss ASJ turistbuss från mitten av 50-talet och en Thor typ 3 med en ovanlig grill.
Mvh Jan G

Menar du att den ägts av bolaget hela tiden? Annars hade jag funderingar på om det kunde vara en fd Linjebuss som piffats upp med avvikande färg partiellt. Det var ju en hel del delombyggda gamla fd vänsterbussar som såldes vidare till mindre landsortsbolag åren efter Dagen H.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Stefan P skrivet 16 november 2010, 12:02:48 PM
Hej

Kungsörs Trafik AB vart de övertagna av Västerås Lokaltrafik sedan?
Finns det någon bild med rätt färgsättning på bussen?

En OT fråga vilka bolag övertog eller köpte Västerås Lokaltrafik vid sitt bildande?

mvh Stefan P
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 november 2010, 17:13:34 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2010, 09:57:59 AM
Menar du att den ägts av bolaget hela tiden? Annars hade jag funderingar på om det kunde vara en fd Linjebuss som piffats upp med avvikande färg partiellt. Det var ju en hel del delombyggda gamla fd vänsterbussar som såldes vidare till mindre landsortsbolag åren efter Dagen H.
Nej, det kanske blev otydligt här. Den här lackeringen som på bilden blev den ordinarie på Kungsörsbussarna i stället för den som jag beskrev tidigare. Den äldre lackkombinationen var mycket snyggare. Jag tror att bytet av lack hade samband med att någon ny ägare tog över Kungsörsföretaget. Någon med koll på det gamla bilregistret kan reda ut var bussen kom ifrån.
Mvh Jan G
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 16 november 2010, 19:27:12 PM
Enligt http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=u420&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=u420&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false) är detta en gammal TGOJ-buss från 1954 som ursprungligen hette T921. Den kom till Kungsörs Trafik 1967, men slopades ur länet före övergången till nya reg.nr.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 november 2010, 19:48:42 PM
Det var som den...då hade jag uppgifterna en meter ifrån mig! Alla uppgifter i Sv Busshistoria stämmer med mina anteckningar från bilregistret men redan 21 september 1954 överfördes bussen till Södermanlands län och regnumret D 880. Numret T 921 hamnade därefter, redan 1 nov 1954 på en Volvo B638 635-403 hos NBJ och den bussen minns jag väl. SKV-kaross, nedskrotad 1972.
Mvh Jan G
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Hagglunds skrivet 16 november 2010, 21:25:45 PM
Verkar vara en av de större bussarna som fanns på den tiden för de flesta jag sett har väl varit aningen kortare?
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Silo skrivet 17 november 2010, 05:56:47 AM
Men vad hände vidare med Kungsörs trafik AB? När försvann det och gick det upp i VL eller upphörde verksamheten? Linje Katrineholm - Kungsör har aldrig haft något högre resande...

Två dubbelturer blev en under 80-talet och som tidigare nämnts lades linjen ned 1992. Med de hade goda bakelser i Kungsör...

/TS
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 17 november 2010, 07:23:36 AM
Citat från: Stefan P skrivet 16 november 2010, 12:02:48 PM
Hej

Kungsörs Trafik AB vart de övertagna av Västerås Lokaltrafik sedan?
Finns det någon bild med rätt färgsättning på bussen?

En OT fråga vilka bolag övertog eller köpte Västerås Lokaltrafik vid sitt bildande?

mvh Stefan P

Citat från: Silo skrivet 17 november 2010, 05:56:47 AM
Men vad hände vidare med Kungsörs trafik AB? När försvann det och gick det upp i VL eller upphörde verksamheten? Linje Katrineholm - Kungsör har aldrig haft något högre resande...

Två dubbelturer blev en under 80-talet och som tidigare nämnts lades linjen ned 1992. Med de hade goda bakelser i Kungsör...

/TS

Båda dessa frågeställare skall jag försöka svara mer exakt ikväll när jag får tillgång till mina gamla busspärmar. Det jag kan nämna just nu är att Kungsörs Trafik gick upp i VL åren omkring 1980.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 17 november 2010, 18:26:04 PM
Då skall vi se! Nu har jag U läns busspärm framför mig. Där läser jag att Kungsörs Trafik AB såldes till Västmanlands Lokaltrafik AB år 1978. 12 bussar med årsmodeller mellan 1965 och 1976 ingick i försäljningen. Bussarna numrerades 441-452 hos VL.

Vad är då historien bakom VL? Jo, busstrafiken i Västerås startades 1920 med en liten Fiat-buss av ett privat företag kallat Omnibuskompaniet. Företaget ombildades någon gång efter 1925 till Västerås Omnibus AB med Västerås stad som delägare. 1940 tog Västerås stad över busstrafiken i egen regi genom att bilda ett eget bolag som ärvde namnet Västerås Omnibus AB. Då fanns 23 bussar. 1972 döptes företaget om till Västerås Lokaltrafik AB. I slutet av 1975 fick företaget ett dotterbolag, kallat Västmanlands Lokaltrafik AB, som ägdes ihop med Sala kommun. Det hade till uppgift att bedriva linjetrafik i Västerås och Sala kommuner. Från 1 januari 1976 övertogs Västerfärnebo Biltrafikförening, vars fordon numrerades 410-409, 411-420 oxh 421-425. Efterhand gick fler kommuner in som ägare i bolaget som alltså blev länsbussbolaget i Västmanlands län. 1977 övertogs Norbergs Busstrafik, vars bussar numrerades 431-436. 1978 övertogs Kungsörs Trafik som nämnts ovan. 1979 övertogs linjetrafiken i Virsbo från Surahammars Trafik, vars bussar numrerades 455-459. Samma år togs busslinjer över från SJ med tillhörande bussar som numrerades 461-482, samt Fagersta Lokaltrafik vars bussar blev nr 491-199. Det överfördes också några bussar från Västerås Lokaltrafik, nämligen nr 301-308 som blev länsbussar nr 501-508. 1981 övertogs delar av Östervåla Omnibustrafik. Ja, så rullade det på för VL. Idag är dock alla bussar registrerade på Västerås Lokaltrafik AB, i stället för på länsbolaget.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Stefan P skrivet 17 november 2010, 18:28:38 PM
Hej

Tack för ett utförligt och bra svar.

mvh Stefan P
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 17 november 2010, 22:00:49 PM
Då uppstår frågor runt Kungsörs Trafik AB. Jag har för mig, utan att se efter att det i fornhistorien figurerar någon Hjalmar Johansson, senare en bror? till Bertil Gustafsson som drev Stora Sundby Trafik AB. Detta är något diffusa minnen. Frågan är vem som ägde företaget under den blå/beige eran.
Mvh Jan G
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Silo skrivet 18 november 2010, 05:34:45 AM
Tack Mats för ditt svar.

/TS
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Erling Norberg skrivet 18 november 2010, 21:21:23 PM
Det stämmer att det var en bror till Bertil Gustafsson som ägde Kungsörs Trafik AB. Han hette Einar Gustafsson. Vet ej hur länge han var verksam i företaget, men jag körde några gånger i slutet av 70-talet turen Kungsör - Katrineholm. Fick jobbet av Nils-Bertil Gustafsson som var son till Bertil Gustafsson. Jobbade då som extraförare åt Stora Sundby Trafik AB.

Om det är någon som har fler bilder på Kungsörsbussar eller St.Sundbybussar så lägg gärna ut dem. Jag tänkte aldrig på att fotografera bussarna jag körde.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 19 november 2010, 06:47:49 AM
Citat från: Hagglunds skrivet 16 november 2010, 21:25:45 PM
Verkar vara en av de större bussarna som fanns på den tiden för de flesta jag sett har väl varit aningen kortare?
Den här bussen är byggd på ett Scania-Vabis BF62-chassi, vilket var en vanlig chassilängd på den tiden, när det gällde bussar med insteget framför framaxeln. Om den hade varit byggd på BF63-chassiet så hade den varit ytterligare en dryg halvmeter längre! Sådana bussar brukade kallas "långskorpor", eftersom de ansågs väldigt långa. Med dagens mått mätt var det dock inte någon imponernade längd, bara drygt 12 m över kofångarna. Det var nog den låga höjden hos dåtidens bussar (knappt 3 m) som gjorde att de såg långa ut.
Titel: SV: Hägglundare på bortaplan
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 november 2010, 09:59:51 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2010, 06:47:49 AM
Den här bussen är byggd på ett Scania-Vabis BF62-chassi, vilket var en vanlig chassilängd på den tiden, när det gällde bussar med insteget framför framaxeln. Om den hade varit byggd på BF63-chassiet så hade den varit ytterligare en dryg halvmeter längre! Sådana bussar brukade kallas "långskorpor", eftersom de ansågs väldigt långa. Med dagens mått mätt var det dock inte någon imponernade längd, bara drygt 12 m över kofångarna. Det var nog den låga höjden hos dåtidens bussar (knappt 3 m) som gjorde att de såg långa ut.

Samma sak med Metropolen. I ensamt majestät ser den väldigt imponerande ut än idag, men kör en vanlig modern tvåaxlig landsvägsbuss av idag upp bredvid, krymper 50-talaren betänkligt i storlek i jämförelse. Både bredd och höjd har ju ökat sedan 50-talet.