Redaktionen för "Färdskrivaren" jobbar just nu med nummer 4, och en historik om busslinje 47, som ju ersattes av spårvägslinje 7 i somras.
Frågan är, efter att vi fått linjefaktauppgifter från Stefan Back o Jimmy Bergman, varför linjen inte trafikerades med dubbeldäckare under perioden april 68- september 69?
Vagnsbrist eller ordningsproblem? Eller någon annan orsak?
/Björn
Kan det vara ombyggnaden av Söderhallen som spökar?
1969 nämns som en litet svävande tidpunkt då övre hallen gjorts klar för bussar i slutet av denna http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17499.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17499.0) tråd.
Troligare ändå kanske är någon tillfällig gatuomläggning som gjorde det olämpligt med dubbeldäckare?
/Ted
Linje 47 flyttades till Söderhallen, som ännu inte kunde härbärgera dubbeldäckare (det skulle dröja 1½ år till innan man flyttade in i det övre planet) och 48:an kom till Hornsberg, där de allt mer körklara Leylanddubbeldäckarna kom att utnyttjas bättre.
/H
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 november 2010, 18:35:26 PM
Frågan är, efter att vi fått linjefaktauppgifter från Stefan Back o Jimmy Bergman, varför linjen inte trafikerades med dubbeldäckare under perioden april 68- september 69?
Vagnsbrist eller ordningsproblem? Eller någon annan orsak?
/Björn
Jag minns inga datum i sammanhanget, men jag hade trafiktillståndsfrågor på mitt bord under en tid. Minst en sommarperiod hade vi stora ordningsproblem med ungdomar som enligt min kontaktman på Trafiknämnden "hade förvandlat övervåningen på 47:an till Ölkafé med utskänkning även av starkare drycker" och som han sen sade lite skämtsamt "SL har inget utskänkningstillstånd".
Ett annat problem var träden längs körvägen, som måste beskäras vart och vartannat år för att inte bussarna skulle skadas av utskjutande grenar. Ett år var denna nödvändiga kontakt med Stockholms stad "Frostig" så träden beskars inte.