Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 13 november 2010, 22:58:01 PM

Titel: Umeå 1986
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 november 2010, 22:58:01 PM
Två "skräplåde"-bilder från Umeå; VW LT:n t v är Diligensens G146, vilken senare hamnade hos Interbus i Göteborg, Linjebussen 433 och t h Dil 7561:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Umea_Bstn_86.jpg?t=1289685021)

Ultra 47 passerar ett Vasaplan under (om-)byggnad. En viss Ersa kan notera både dubbla halvljus och gula varselljus!

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Umea_Vasaplan_86.jpg?t=1289685190)

Titel: SV: Umeå 1986
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2010, 00:18:50 AM
Oj, här var det många rätt på en gång! 8)
Titel: SV: Umeå 1986
Skrivet av: bussgrabben skrivet 15 november 2010, 17:08:35 PM
Stort tack för dessa bilder!
Titel: SV: Umeå 1986
Skrivet av: Helge skrivet 26 november 2010, 22:58:16 PM
Det var ju lite kul med "ljuskunskap" på 80-talet. Att kunna ha rätt kombination tänd. T ex att bara ha mittljusen på B10M van Hoolarna tända. Att ha dubbla halvljus på höger sidanns. Det kombinationen var möjlig på Linjebuss och Posten Diligenstrafiks bussar men vad jag minns även på van Hool B58. På Setra var det lite cool att köra med innelrjusen i grillen (helst gula) på dagtid. På Delta 300 kunde man ha gula varseljus i stötfångaren. Och på Neoplanerna gärna bara de yttre dimljusen inte halljus dagtid. På Cityliner och Spaceliner var det samma ljusinsatser som satt i Mercedes S-klass mellan 1973-1980. Det gick sätta gula innerglas i dimljusen som satt längst ut - det blev grymt snygg!
Titel: SV: Umeå 1986
Skrivet av: AL skrivet 27 november 2010, 11:52:21 AM
Appropå ljuskunskap så kommer jag ihåg att det på CR112:orna gick att tända antingen de yttre eller inre strålkastarna på lite olika sätt med hjälp av en liten knapp på instrumentbrädan, (den nedanför sidorutan).  Var kul att trycka fram och tillbaka med när man mötte kolleger som i många fall inte hade en aning om denna funktion, utan enbart såg hur strålkastarna tändes och släcktes om vartannat.  Själv körde jag ofta med enbart de inre strålkastarna tända.  Tyckte bussen såg coolast ut då, och inte sjutton brydde jag mig om då om jag hade bättre sikt framåt på kvällarna eller inte...  ;D