I skåne
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=31440&epslanguage=SV (http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=31440&epslanguage=SV)
Man rycker in tillfälligt åt SJ med då Björks inte klarar sitt uppdrag.
Läste länken till Skånetrafiken och detta berör inte Björks Buss, de har avtal med SJ. Detta måste vara för Skånetrafiken och de har Arriva eller DSBFirst som kör deras tåg.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 13 november 2010, 21:42:59 PM
Läste länken till Skånetrafiken och detta berör inte Björks Buss, de har avtal med SJ. Detta måste vara för Skånetrafiken och de har Arriva eller DSBFirst som kör deras tåg.
/ Christer K
Ni har rätt båda två. SJ anlitar i vissa fall Bussakuten därför att Björks inte klarar uppdraget. Hände bland annat på Bohusbanan i veckan. Men länken handlar om normala rutiner för DSBFirst och Arriva, som har avtal med Bussakuten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2010, 21:47:32 PM
Ni har rätt båda två. SJ anlitar i vissa fall Bussakuten därför att Björks inte klarar uppdraget. Hände bland annat på Bohusbanan i veckan. Men länken handlar om normala rutiner för DSBFirst och Arriva, som har avtal med Bussakuten.
Bör väl ändå vara Björks som anlitar Bussakuten för att fullgöra sitt uppdrag åt SJ? Om SJ utan problem kan anlita andra företag än de som man skrivit avtal med att köra ersättningstrafik är ju inte avtalet värt särskilt mycket.
Citat från: Ante skrivet 13 november 2010, 23:48:25 PM
Bör väl ändå vara Björks som anlitar Bussakuten för att fullgöra sitt uppdrag åt SJ? Om SJ utan problem kan anlita andra företag än de som man skrivit avtal med att köra ersättningstrafik är ju inte avtalet värt särskilt mycket.
Det är SJ som anlitar Bussakuten. Jag känner inte till just hur det står i detta avtalet men i tidigare avtal har det funnits en klausul att om inte det företag som har avtalet klarar att ta fram bussar har SJ rätt att vända sig till andra företag. Det har dock varit ovanligt att detta verkligheten har skett dels eftersom de allra flesta har skött sina avtal och dels för att SJ:s trafikledare i sådana här situationer har annat att göra i en situation när ersättningstrafik behövs än att ringa runt och ragga bussar. SJ har inte heller några färdiga avtal med andra bussbolag varför åtminstone rent teoretiskt en sådan körning kan bli mycket dyr.
Eftersom det i första hand gäller resenärerna och att de kommer fram och Björks inte klarar sitt uppdrag i delar av landet finner jag inget anmärkningsvärt i att SJ vänder sig till någon annan. I onsdags blev t ex ett 50-tal tågresenärer sittande i tre timmar i ett tåg på Bohusbanan varav två eftersom inte ersättningsbussen var framme i avtalad tid. Till slut fick Bussakuten rycka in.