Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 16:51:01 PM

Titel: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 16:51:01 PM
Tyvärr gick Vänersborgs Linjetrafik inte att rädda utan de har begärt sig i konkurs. Tills vidare drivs företaget vidare av en konkursförvaltare.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4176328
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Mittlinje skrivet 12 november 2010, 17:21:27 PM
Frågan är vilket som varit mest lönsamt: Sälja när det fanns en köpare eller låta företaget gå i konkurs? Nog en fråga som aldrig kommer att bli fullständigt besvarad.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 17:35:20 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 12 november 2010, 17:21:27 PM
Frågan är vilket som varit mest lönsamt: Sälja när det fanns en köpare eller låta företaget gå i konkurs? Nog en fråga som aldrig kommer att bli fullständigt besvarad.

Man ville sälja och det fanns en intresserad köpare men delägarna i Buss i Väst har hembudsskyldighet. Det vill säga att de måste ha godkännande från övriga delägare innan de säljer. VL-Buss fick inte sådant godkännande.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Johan B skrivet 12 november 2010, 18:16:01 PM
Vad blir nu nästa steg? Att VLs egna verksamhet, beställningstrafik etc., sälj ut förstår jag utan tänker främst på avtalen man har genom Buss i Väst (för man har väl inga egna avtal med trafikhuvudmän?). Tar BiV över allt i egen regi till en början eller finns redan köpare inom BiV till de olika avtalen?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Jo skrivet 12 november 2010, 18:22:42 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 november 2010, 18:16:01 PM
Vad blir nu nästa steg? Att VLs egna verksamhet, beställningstrafik etc., sälj ut förstår jag utan tänker främst på avtalen man har genom Buss i Väst (för man har väl inga egna avtal med trafikhuvudmän?). Tar BiV över allt i egen regi till en början eller finns redan köpare inom BiV till de olika avtalen?

Det är väl konkursförvaltaren som bestämmer detta. De lönsamma avtalen kommer väl på ett eller annat sätt att säljas(inklusive verksamhet på respektive ort/avtal) medan man nog kommer att gå ur de olönsamma avtalen.   
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Mittlinje skrivet 12 november 2010, 18:26:58 PM
Jag känner till att man inte godtog det bud man fick på grund av att budgivaren kunde bli för dominerande. Men frågan är vilket som är mest "förlusttyngt" för konkursen men också för BiV  ???

Lönegarantin kommer att drabba staten, men i övrigt? Är övriga kostnader också utlagda på "allmänheten" (skattsedeln) eller kommer BiV drabbas ekonomiskt på något sätt eftersom de i förlängningen förkastade ett bud och därmed förorsakade mer kostnader i konkursboet? Första läget måste vara en guldgruva för BiV.

Och vad har BiV att sätta emot ett bud nu, hur kan de skydda sig emot att samma företag nu genomför köpet, dock genom anbudsförfarande. På vilket sätt är den trafik VL-buss genomförde styrd till VL-buss kontra BiV? Om de nya ägarna (oavsett vilka) godtar de villkor som BiV vunnit, har de då möjlighet att fortsätta trafiken eller övergår rättigheterna till BiV, vilket innebär att deras medlemsföretag (eller underentreprenör) måste genomföra trafiken?

Många frågor - men också många kunniga som kan svara på de regler som nu kommer att gälla!
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Johan B skrivet 12 november 2010, 18:32:25 PM
Citat från: Jo skrivet 12 november 2010, 18:22:42 PM
Det är väl konkursförvaltaren som bestämmer detta. De lönsamma avtalen kommer väl på ett eller annat sätt att säljas(inklusive verksamhet på respektive ort/avtal) medan man nog kommer att gå ur de olönsamma avtalen.   

Men är det VL eller Buss i Väst som sitter på avtalen? Är det BiV som har rätten till avtalen kan väl inte konkursförvaltaren sälja ut dessa hur som helst utan att fråga övriga delägare inom BiV först? Likaså borde då övriga BiV-företag då ha första tjing?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 18:45:03 PM
Citat från: Johan B skrivet 12 november 2010, 18:32:25 PM
Men är det VL eller Buss i Väst som sitter på avtalen? Är det BiV som har rätten till avtalen kan väl inte konkursförvaltaren sälja ut dessa hur som helst utan att fråga övriga delägare inom BiV först? Likaså borde då övriga BiV-företag då ha första tjing?

Det är Buss i Väst som sitter på avtalen och trafiken skall nu i första hand erbjudas de andra delägarna. Hur man i praktiken löser detta kan man bara spekulera över. Vad jag förstår kan inte konkursförvaltaren sälja ut dessa avtal.

För att få rådrum lär det väl dock bli så att VL-Buss under konkursförvaltaren kör dessa linjer ett tag till.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Johan B skrivet 12 november 2010, 21:22:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 18:45:03 PM
Det är Buss i Väst som sitter på avtalen och trafiken skall nu i första hand erbjudas de andra delägarna. Hur man i praktiken löser detta kan man bara spekulera över. Vad jag förstår kan inte konkursförvaltaren sälja ut dessa avtal.

För att få rådrum lär det väl dock bli så att VL-Buss under konkursförvaltaren kör dessa linjer ett tag till.

Det var i första hand vem som "äger" avtalen som jag ville ha svar på, tack för det.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Jo skrivet 12 november 2010, 21:34:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 18:45:03 PM
Det är Buss i Väst som sitter på avtalen och trafiken skall nu i första hand erbjudas de andra delägarna. Hur man i praktiken löser detta kan man bara spekulera över. Vad jag förstår kan inte konkursförvaltaren sälja ut dessa avtal.

För att få rådrum lär det väl dock bli så att VL-Buss under konkursförvaltaren kör dessa linjer ett tag till.

Jag har mycket svårt att se att BiV skulle kunna hindra en köpare från att fullfölja avtalet om man inte på goda grunder kan visa att den nye köparen kommer att missköta sitt åtagande.

Även om det kan det finnas många olika anledningar till att man går i konkurs kan man ju misstänka att VL-buss kontrakt inte är några guldgruvor. Problemet för BiV kanske istället blir att hitta någon som kan köra på de avtal man tecknat med den ersättning som erbjuds. Jag tror nog att BiV har betydligt större anledning att vara oroliga över att det inte kommer finnas någon ersättare som vill köra på samma villkor som VL-buss än att man skulle få in någon entreprenör som inte de andra vill ha som konkurrent. Nu ska man väl inte lita på rykten men i Kalmar län har det ju sagts att kontrakten hade för dålig lönsamhet för att anses intressanta. Ser också att BiV har startat ett eget bussbolag "Buss i Väst Trafik AB" så sent som i juni som "ska bedriva linje- och beställningstrafik med buss samt därmed förenlig verksamhet". Det är väl inte helt omöjligt att Biv får köra några av sina kontrakt själv?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 22:17:35 PM
Citat från: Jo skrivet 12 november 2010, 21:34:18 PM
Jag har mycket svårt att se att BiV skulle kunna hindra en köpare från att fullfölja avtalet om man inte på goda grunder kan visa att den nye köparen kommer att missköta sitt åtagande.

Så är det i alla fall. Inom Buss i Väst råder hembudsrätt, det vill säga att om en delägare vill sälja så skall de andra företagen erbjudas att köpa och kan således inlägga sitt veto mot en försäljning. Det var just detta som skedde och anledningen skall ha varit (här är det rykten) att man inte ville få in det stora företag som var spekulant i området. Marstrand-Hermansby kringgick på sin tid detta genom att överlåta linjetrafiken på andra delägare så att de sedan kunde sälja beställningsverksamhet till Interbus. Detta fungerar ju dock bara i företag där linjetrafiken inte dominerar verksamheten.

För bara beställningstrafiken lär inte ha funnits något spekulant. Men alternativet att konkursförvaltaren lyckas sälja beställningstrafiken återstår naturligtvis.

Citat från: Jo skrivet 12 november 2010, 21:34:18 PM
Även om det kan det finnas många olika anledningar till att man går i konkurs kan man ju misstänka att VL-buss kontrakt inte är några guldgruvor. Problemet för BiV kanske istället blir att hitta någon som kan köra på de avtal man tecknat med den ersättning som erbjuds. Jag tror nog att BiV har betydligt större anledning att vara oroliga över att det inte kommer finnas någon ersättare som vill köra på samma villkor som VL-buss än att man skulle få in någon entreprenör som inte de andra vill ha som konkurrent. Nu ska man väl inte lita på rykten men i Kalmar län har det ju sagts att kontrakten hade för dålig lönsamhet för att anses intressanta. Ser också att BiV har startat ett eget bussbolag "Buss i Väst Trafik AB" så sent som i juni som "ska bedriva linje- och beställningstrafik med buss samt därmed förenlig verksamhet". Det är väl inte helt omöjligt att Biv får köra några av sina kontrakt själv?

Det var framför allt avtalet i Kalmar län som blev dödsstöten för Vänersborgs Linjetrafik. Och visst: det är fullt tänkbart att Buss i Väst inte lägger ut all trafik på delägarbolag utan kör den under eget namn. Buss i Väst Trafik AB ägs av alla delägarna proportionerligt till hur många bussar de har.

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 22:36:17 PM
Lite mer finns här:
http://www.busstidningen.se/2010/11/12/vanersborgs-linjetrafik-begart-i-konkurs/

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:45:39 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 22:17:35 PM
Det var framför allt avtalet i Kalmar län som blev dödsstöten för Vänersborgs Linjetrafik. Och visst: det är fullt tänkbart att Buss i Väst inte lägger ut all trafik på delägarbolag utan kör den under eget namn. Buss i Väst Trafik AB ägs av alla delägarna proportionerligt till hur många bussar de har.

Här kan man jämföra med när Taxi Bräcke gick i konkurs i somras. Sedan 2010-05-26 (och än idag) är bussen UHS505 skriven på Centrala Buss (motsvarar Buss i Väst) som fortsatt köra den långa linjen 40 som var delägaren Taxi Bräckes största uppdrag.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 12 november 2010, 23:02:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:45:39 PM
Här kan man jämföra med när Taxi Bräcke gick i konkurs i somras. Sedan 2010-05-26 (och än idag) är bussen UHS505 skriven på Centrala Buss (motsvarar Buss i Väst) som fortsatt köra den långa linjen 40 som var delägaren Taxi Bräckes största uppdrag.

Åkte Linje 40 med Taxi Bräcke i mitten på Juni, ja föraren var anställd av Taxi Bräcke, men kör dom ännu?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 23:05:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:45:39 PM
Här kan man jämföra med när Taxi Bräcke gick i konkurs i somras. Sedan 2010-05-26 (och än idag) är bussen UHS505 skriven på Centrala Buss (motsvarar Buss i Väst) som fortsatt köra den långa linjen 40 som var delägaren Taxi Bräckes största uppdrag.

Jag förstår jämförelsen men det är ju lite skillnad på en eller två bussar och ett 100-tal bussar. VL:s bussar i Kalmar län är fortfarande reggade på Buss i Väst även om det är Lysekils Busstrafik som bemannar dem.

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: CS skrivet 12 november 2010, 23:31:22 PM
Hur fungerar det nu rent praktiskt?
Staten garanterar lönerna så förarna kan fortsätta köra, men hur fungerar det med drift och underhåll av fordon? Vilka verkstäder kommer ta emot deras bussar när företaget är begärt i Konkurs? Vem kommer vilja leverera diesel när man inte vet om man får betalt?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Ersa skrivet 12 november 2010, 23:58:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2010, 23:03:30 PM
Bussen?

Bussarna??

Taxi Bräcke hade ju trafiken med 2 bussar på Flöjten sedan Danielssons hoppade av med anledning av lönsamhetsskäl? för ett antal år sedan.
Om man nu bara har en buss vem kör den andra?

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Bergvall_SXB457_Ok_100512.jpg)
Torde väl vara denna?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: julle skrivet 13 november 2010, 00:17:48 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2010, 00:01:02 AM
Det blir mångmiljonbelopp i löner som skattebetalarna får stå för i a f, lite tråkigt att man medvetet kan lägga sådana underbud som driver den utförande delägaren i konkurs, det ska bli spännande att se hur man reder ut detta inom BiV så inte även Söne och Lysekil dras ner i smutsen också p.ga de dåliga intäkterna i Kalmar...
Frågan är hur det går för Söne rent ekonomiskt?

De nya Smålandsavtalen inom Jönköpings län lär heller inte vara någon höjdare precis.
BK-buss som tidigare körde Vetlanda blev tillfrågade av BiV om de ville fortsätta, vilket de rakt av tackade nej till om det inte skulle falla ut ytterliggare några miljoner i ersättning jmf med vad Buss i Väst har räknat hem....
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Ante skrivet 14 november 2010, 00:01:42 AM
Minns jag rätt går fyra fordon på Linje 40 (Tvärflöjten) där två ägs av Bergvalls Trafik, en av Mittbuss delägare, och de övriga två av Bräcke Taxi (Centrala Buss). När nu inte Bräcke kör längre har Byberg & Nordin, genom Mittbuss, tagit över den ena av Bräckes körningar. Den andra körs av Mohlins genom Centrala Buss, om jag inte har helt fel.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 14 november 2010, 00:23:12 AM
Citat från: Ante skrivet 14 november 2010, 00:01:42 AM
Minns jag rätt går fyra fordon på Linje 40 (Tvärflöjten) där två ägs av Bergvalls Trafik, en av Mittbuss delägare, och de övriga två av Bräcke Taxi (Centrala Buss). När nu inte Bräcke kör längre har Byberg & Nordin, genom Mittbuss, tagit över den ena av Bräckes körningar. Den andra körs av Mohlins genom Centrala Buss, om jag inte har helt fel.

När tog då Mohlins över efter Btäcke för i sommar körde Bräcke ännu.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: mil skrivet 14 november 2010, 00:32:32 AM
okej nu känns detta rörigt so fan handlar tråden om vänersborgs linje trafik eller vad sjutton handlar den om egentligen?

Fattar inte riktigt sammanhanget med Bussiväst, vänersborgs linjetrafik, Centrala buss, Mohlins, Taxi bräcke, mittbuss och alla andra som nämns i denna röriga tråd det hade underlättat om den hållits on tpoic dvs vänersborgs linjetrafik
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Ante skrivet 14 november 2010, 00:38:51 AM
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 november 2010, 00:23:12 AM
När tog då Mohlins över efter Btäcke för i sommar körde Bräcke ännu.

I början av juni tog B&N över i allafall. Mohlins bör ju ha börjat köra ungefär samtidigt
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2010, 01:06:59 AM
Citat från: mil skrivet 14 november 2010, 00:32:32 AM
okej nu känns detta rörigt so fan handlar tråden om vänersborgs linje trafik eller vad sjutton handlar den om egentligen?

Fattar inte riktigt sammanhanget med Bussiväst, vänersborgs linjetrafik, Centrala buss, Mohlins, Taxi bräcke, mittbuss och alla andra som nämns i denna röriga tråd det hade underlättat om den hållits on tpoic dvs vänersborgs linjetrafik

Jag tycker inte att den är särskilt rörig. Den handlar om två rätt likande situationer som inträffat i två olika delar av Sverige:
Ett mindre bussföretag har gått i konkurs, och samverkansbolaget som rår om alla anbuden har då fått ta över konkursföretagets avtal då ju trafiken måste rulla vidare. Därefter diskuteras det huruvida andra bussföretag inom samverkansbolaget (dvs delägare) tagit/tar över från själva samverkansbolaget.

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: mil skrivet 14 november 2010, 01:28:56 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 01:06:59 AM
Jag tycker inte att den är särskilt rörig. Den handlar om två rätt likande situationer som inträffat i två olika delar av Sverige:
Ett mindre bussföretag har gått i konkurs, och samverkansbolaget som rår om alla anbuden har då fått ta över konkursföretagets avtal då ju trafiken måste rulla vidare. Därefter diskuteras det huruvida andra bussföretag inom samverkansbolaget (dvs delägare) tagit/tar över från själva samverkansbolaget.


  • Buss i Väst är samverkansbolaget i bl.a Västra Götaland & Kalmar, där Vänersborgs Linjetrafik är företaget som gick i konkurs.
  • Centrala Buss är samverkansbolaget i Jämtland, där Taxi Bräcke är företaget som gick i konkurs. Mohlins Buss är ett annat företag inom CB.
  • Mittbuss är samverkansbolaget i Västernorrland, där Byberg & Nordin samt Bergvalls Buss är två av företagen.

Blir rörigt då det är företag som ej har med vänersborgs linjetraifks konkurs att göra kan ni inte ta och rensa tråden o göra den relevant med tanke på rubriken eller ändra rubriken så det blir mer begripligt för dem som endast är intresserade av vänersborgs konkurs
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Mittlinje skrivet 14 november 2010, 10:20:53 AM
Mil, jag tycket det är viktigt att få sidospår och jämförelser (en typ av bakgrund) för att få inblick i vad som händer/kommer att hända gällande VL. Genom dessa har jag fått svar på en del av de frågot jag ställda tidigt i tråden. Grunden är ju fortfarande densamma - VL`s konkurs, så vad som står som ämne är rätt!
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 14 november 2010, 13:43:04 PM
Citat från: Ante skrivet 14 november 2010, 00:38:51 AM
I början av juni tog B&N över i allafall. Mohlins bör ju ha börjat köra ungefär samtidigt

I mitten av Juni körde Bräcke Taxi den bussen jag åkte och B&N den andra bussen. Kan ju ha varit den helgen jag åkte (tidtabellsbytetshelgen) som var Bräcke Taxis sista helg.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: yngrot skrivet 14 november 2010, 14:07:40 PM
Hur seriösa bud lägger Bivab??  Någon måste ju ha räknat åt pipsvängen.. Synd om anställda blir det ju och skattebetalare som ska ta denna smällen.. Kommer Bivab att överleva detta??
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2010, 14:18:50 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2010, 14:03:40 PM
En fråga, ingår Grunnebo buss i VL:s konkurs? och VL:s verkstadsrörelse?

Grunnebo Buss och Quality Tours i Vänersborg Kommanditbolag är ett eget bolag och torde inte ingå i konkursen. De har dock inte haft någon verksamhet sedan Vänersborgs Linjetrafik köpte dem.

Om det inte ändrats på det sista året så ägs Kjellssons Service Center av Uno Kjellsson och hans barn och inte av Vänersborgs Linjetrafik. De torde alltså i nuläget inte ingå i konkursen. 
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2010, 14:23:22 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2010, 14:01:04 PM
Återkommande till VL Buss så torde det vara en av de större bussbolagskonkurserna i modern tid, VL Buss som väl är/var tillsammans med Söne de största delägarna i BiV har 175 bussar och drygt 250 anställda.


Enligt uppgift är det 160 bussar och 260 anställda. Men det är ju stort ändå. Har vi överhuvudtaget haft en större bussbolagskonkurs?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Esbjörn skrivet 16 november 2010, 18:51:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2010, 00:03:29 AM
Nej Bergvalls går på V-nrl avtalet.

Det köptes två systrar samtidigt, en av Br Taxi och en av Danielssons, för ett par år sedan överlät Danielssons sin till just Bräcke Taxi, sannolikt var det lättare att få någon ekonomi om man hade bägge bussarna inom samma hatt, så bägge bussarna måste ju drivas av CB idag

Den andra bussen för Tvärflöjten som Bräcke Taxi hade (den som köptes ny av Danielssons) är UHT276.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: bussefjant skrivet 18 november 2010, 18:39:07 PM
åker vl-resor med i konkursen också eller bara vl-buss , det är därför kjellssons öppnar i trollhättan för hydroslang affären ägs av vl-buss hur går det då för verkstads-delen i kjellssons ?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2010, 18:50:55 PM
Citat från: bussefjant skrivet 18 november 2010, 18:39:07 PM
åker vl-resor med i konkursen också eller bara vl-buss , det är därför kjellssons öppnar i trollhättan för hydroslang affären ägs av vl-buss hur går det då för verkstads-delen i kjellssons ?

VL-Resor ägs av Vänersborgs Linjetrafik och dras säkert med i konkursen. Kjellssons Service Center ägs av Uno Kjellsson "privat" och tre av hans barn. Det dras alltså inte med i konkursen. Det där med Trollhättan får du gärna förklara lite närmare.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: bussefjant skrivet 04 december 2010, 13:47:48 PM
Kjellssons har öppnat en filial på kardanvägen i trollhättan , kan de va så att fastigheterna i vänersborg ägs av bolaget så dom håller på att flytta verksamheten ?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2010, 18:14:17 PM
Janne Josefsson, jag menar Toni Schönfelder, fortsätter sin granskning.  Det verkar ligga närmare till hands att tala om Buss i Väst-skandalen än Vänersborgs Linjetrafik-konkursen. Toni kommer för övrigt i mångt och mycket fram till precis samma slutsatser som jag dragit efter att ha följt VL:s rekonstruktion och konkurs.

http://www.toni-schonfelder.com/pdf/20101203-8.pdf

Helt klart: en onödig konkurs som inte heller är framtvingad av ekonomisk brist utan av bankens och Buss i Västs agerande. Det är nu bara att hoppas att konkursförvaltaren har energi nog att klara ut detta. Förhoppningarna är goda...

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: bussefjant skrivet 04 december 2010, 20:18:05 PM
Kanske Toni ska följa pengarnas väg där en del aktörer får skylla sig själva , därav att jag tog upp kjellssons
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2010, 21:04:08 PM
Citat från: bussefjant skrivet 04 december 2010, 20:18:05 PM
Kanske Toni ska följa pengarnas väg där en del aktörer får skylla sig själva , därav att jag tog upp kjellssons

Det där får du gärna utveckla. Glöm då inte berätta hur du kommit fram till det du kommit fram till.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: Macondax skrivet 10 december 2010, 12:43:51 PM
Citat från: bussefjant skrivet 04 december 2010, 13:47:48 PM
Kjellssons har öppnat en filial på kardanvägen i trollhättan , kan de va så att fastigheterna i vänersborg ägs av bolaget så dom håller på att flytta verksamheten ?

Kjellssons Butik i Trollhättan bedrivs av Däck & Fälg i Trollhättan, och bygger på ett samarbete. Kjellssons Service Center äger således inte butik i Trollhättan.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik i konkurs
Skrivet av: admin skrivet 14 januari 2011, 12:22:34 PM
Ett inlägg från signaturen 95:an har raderats eftersom det nästan samtidigt kom in ett likalydande inlägg i en ny tråd. Fortsatt diskussion med anledning av detta tar vi i den nya tråden.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41890.0

(Källan till innehållet i inlägget är ett pressmeddelande från Bergkvarabuss.)