Just nu sitter jag på Grön Express på E6 i höjd med Angeredsbron.
Vi ska byta till buss 307 i Kungälv för vidare färd till hållplatsen Furuhäll.
Buss 307 ska gå 16:50 från Kungälv och är den sista bussen hem.
Enligt tidtabellen ska vi hinna med bytet men trafiken på E6 vill annat.
Finns det någon chans att dom är smarta och väntar in våran buss
eller blir det till att gå hem ?
Svaret blev att vi nu är strandsatta i Kungälv med en busschaufför som bara rycker på axlarna oc svarar "tja vi är sena, vad ska jag göra"
Tack för det västtrafik !
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 17:05:43 PM
Svaret blev att vi nu är strandsatta i Kungälv med en busschaufför som bara rycker på axlarna oc svarar "tja vi är sena, vad ska jag göra"
Tack för det västtrafik !
Hur hade du själv agerat? Jag sitter i en annan del av landet så jag
har ingen uppfattning.
Är det meningen att bussarna skall synka eller är det bara något
som är vedertaget för att det brukar gå.
När skulle bussen ha varit inne och när skulle nästa ha avgått?
Tycker du själv att det skulle ha varit rimligt att kunna ha bytt?
Upplys oss...
I Stockholm har bussarna radio så att man kan anropa varandra eller trafikledningen om en annonserad anslutning riskerar att spricka. Om jag hade kört en sådan buss hade jag förväntats anmäla min försening antingen till den andra bussen eller, vid större försening, till trafikledaren som får besluta vad som skall göras.
Om anslutningen däremot inte är annonserad, så reser väl passageraren på vinst och förlust. Är förseningen måttlig, så kan det ju ändå vara en idé att fråga föraren om han kan be den andra att vänta. Man har ju inget att förlora, så länge man inte börjar tjata och bråka för mycket!
Citat från: JDS skrivet 12 november 2010, 17:54:54 PM
I Stockholm har bussarna radio så att man kan anropa varandra eller trafikledningen om en annonserad anslutning riskerar att spricka. Om jag hade kört en sådan buss hade jag förväntats anmäla min försening antingen till den andra bussen eller, vid större försening, till trafikledaren som får besluta vad som skall göras.
Om anslutningen däremot inte är annonserad, så reser väl passageraren på vinst och förlust. Är förseningen måttlig, så kan det ju ändå vara en idé att fråga föraren om han kan be den andra att vänta. Man har ju inget att förlora, så länge man inte börjar tjata och bråka för mycket!
Naturligtvis finns kommunikation mellan bussarna även i Västtrafik-området. Men dels vill det ju till att föraren använder möjligheten och dels måste det ju vara praktiskt möjligt att invänta. Nu fick vi inte veta hur stor förseningen till Kungälv var men det går ju inte vänta hur länge som helst med tanke på andra anslutningar på linjen och kanske också returresan.
Sedan är det Orusttrafiken som skall ta hand om detta och inte Västtrafik. Dock kan man ju alltid använda sig av Västtrafiks resegaranti och om man kan samla ihop fyra personer så kan man åka taxi för 1 200 kronor om man räknar med att bli minst 20 minuter försenad. Är man ensam kan man åka för 300 kronor. Givetvis kan man åka för mer men får då stå för resten själv.
När jag klev på bussen pratade jag med föraren delvis för att jag aldrig hade åkt med dom nya korten förut.
Jag visade upp kvittot jag fått på Tidpunkten där det stod vilket byte jag skulle göra och att det var buss 307 jag skulle byta till i Kungälv.
Nästa buss hem går på måndag och jag ringde även Västtrafik som sa att taxi blir för dyrt inom resegarantin.
Så nu sitter jag här och försöker hitta någon som vill hämta mig.
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 18:04:32 PM
När jag klev på bussen pratade jag med föraren delvis för att jag aldrig hade åkt med dom nya korten förut.
Jag visade upp kvittot jag fått på Tidpunkten där det stod vilket byte jag skulle göra och att det var buss 307 jag skulle byta till i Kungälv.
Nästa buss hem går på måndag och jag ringde även Västtrafik som sa att taxi blir för dyrt inom resegarantin.
Så nu sitter jag här och försöker hitta någon som vill hämta mig.
Lätt att vara efterklok, men frågade du föraren om möjligheterna när du väl började bli orolig? Enbart det faktum att man har visat upp biljetten vid påstigningen tycker jag verkar otillräckligt för att göra föraren uppmärksam på problemet.
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 18:04:32 PM
När jag klev på bussen pratade jag med föraren delvis för att jag aldrig hade åkt med dom nya korten förut.
Jag visade upp kvittot jag fått på Tidpunkten där det stod vilket byte jag skulle göra och att det var buss 307 jag skulle byta till i Kungälv.
Det är lite märkligt att varken Tidpunkten eller föraren reagerade över detta. Förseningar på 15-30 minuter Göteborg-Kungälv en fredageftermiddag är ju knappast något ovanligt, snarare vanligt. Kanske reagerade ingen på att det var sista turen du skulle hinna med. Jag åker själv fredageftermiddagar emellanåt med 871 från Göteborg mot norra Bohuslän och har vid några tillfällen missat bytet till 875 i Tanumshede även om det är 15 minuters marginal där och en del reglertid längs vägen, så förseningar är man ganska van vid längs det här stråket. Dock har jag alltid klarat mig genom att vi har varit flera som missat förbindelsen och kunnat delat på taxi som Västtrafik då har stått för.
Men jag tycker absolut att du ska lämna in ansökan om resegarantin:
http://www.vasttrafik.se/sv/Att-resa/Resegaranti/Blankett-for-resegarantin/
Beskriv t ex att du hört med Tidpunkten och föraren och att det ändå inte fungerade så du blev tvungen att bli hämtad med bil. Du kommer åtminstone att få förklaring och ursäkt men också någon ersättning, även om jag inte riktigt vet hur stor den blir i ditt fall.
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 18:04:32 PM
Nästa buss hem går på måndag och jag ringde även Västtrafik som sa att taxi blir för dyrt inom resegarantin.
Så nu sitter jag här och försöker hitta någon som vill hämta mig.
Hade jag varit på väg med bil från jobbet i Göteborg upp till Bohuslän just den här fredagkvällen hade jag gärna tagit en sväng om Västerlanda, men tyvärr valde vi inte samma fredag för detta... ;) Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall!
Jag fick till slut tag på en kompis strax norr om Lödöse som ställde upp.
Trots att man bor knappt 100 meter från hållplats Furuhäll så går det tyvärr inte att åka buss varken till eller från jobbet.
Första bussen går alldeles försent då jag behöver vara på Ringön 07:00 och slutar 15:30 så minsta lilla försening gör att jag missar bytet i Kungälv.
Jag försökte men det går tyvärr inte ... Hädanefter åker jag bil.
Lätt att vara efterklok, men frågade du bussföraren om möjligheterna när du väl började bli orolig? Enbart det faktum att man har visat upp biljetten vid påstigningen tycker jag verkar otillräckligt för att göra föraren uppmärksam på problemet.
Citat från: JDS skrivet 12 november 2010, 21:05:01 PM
Lätt att vara efterklok, men frågade du bussföraren om möjligheterna när du väl började bli orolig? Enbart det faktum att man har visat upp biljetten vid påstigningen tycker jag verkar otillräckligt för att göra föraren uppmärksam på problemet.
varför upprepa tidigare inlägg?
Citat från: mil skrivet 12 november 2010, 21:06:57 PM
varför upprepa tidigare inlägg?
För att jag fortfarande undrar?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 12 november 2010, 19:08:37 PM
Men jag tycker absolut att du ska lämna in ansökan om resegarantin:
http://www.vasttrafik.se/sv/Att-resa/Resegaranti/Blankett-for-resegarantin/
Beskriv t ex att du hört med Tidpunkten och föraren och att det ändå inte fungerade så du blev tvungen att bli hämtad med bil. Du kommer åtminstone att få förklaring och ursäkt men också någon ersättning, även om jag inte riktigt vet hur stor den blir i ditt fall.
Det har hänt att man kunnat få ersättning för "körning med egen bil" med 18:50 per mil (räknat från garaget åter till garaget) i liknande fall. Dock max 300 kronor om det gäller en resenär. Men 300 kronor räcker ju för drygt 16 mil. Det finns all anledning att försöka och formulera det kravet.
Förutsättningen är förstås att förbindelsen finns i Västtrafiks reseplanerare, vilket är fallet om du åkte med Grön Express 16.14.
Det tok jo typ 25 min extra fra NET til Kungälv på den tiden igår av nån anledning.
Ikke ofte køen står hele veien på Kungälvsleden slik det var igår.
Så gör ny teste en annen dag også du
Istället för att skriva inlägg här (eller också) så är det smart att gå fram till föraren och fråga. Då har denne möjlighet att kontakta vem denne nu ska kontakta så att den andra bussen kanske väntar. Förare är inte tankeläsare.
När ni väl kom fram är det ju försent...
I Uppsala kan vi inte prata med varandra buss till buss. Det måste gå igenom trafikledningen = det tar lite tid.
Har linje 307 skyldighet att invänta denna Grön Express i Kungälv?
Står det en utskriven anslutning i Västtrafiks tidtabell?
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2010, 10:35:39 AM
Har linje 307 skyldighet att invänta denna Grön Express i Kungälv?
Står det en utskriven anslutning i Västtrafiks tidtabell?
Ja, anslutningen finns i Västtrafiks reseplanerare. Men det innebär ju inte att 307-an skall vänta i 20 minuter. Bussen har ju andra uppgifter på linjen och det är också möjligt att den skall göra något annat efter ankomsten till Lilla Edet. Det ansvar Västtrafik tar vid utebliven anslutning är det som regleras i resegarantin.
Den turen på 307 körs dessutom av Nobina.
Det gör det ytterligare komplicerat eftersom flera trafikledningar är inblandade om Nobinas buss till exempel inte är inloggad så att det går att söka den direkt.
Därtill kan det också finnas en större ovilja att vänta mer än de 5-10min som bussen är skyldig att vänta. Är det samma bolag brukar sådant kunna lösa sig om omloppen tillåter det. Men att Nobina skulle vänta 20 min på en Grön express och därtill också eventuellt betala övertid osv till förare är nog svårare.
Dessutom är det så att den avgången på linje 307 har anslutning till linje 600 mot Trollhättan i Lilla Edet. Även där är det 5 minuters övergångstid. Så löser man det på ena stället så uppstår problem på det andra.
Hur är det egentligen med kommunikationen inom Västtrafiks olika bussbolag och förare?
I våras så åkte jag GBG-Falköping via Ulricehamn med 15 minuters väntetid i Ulricehamn.
Nu blev buss 100 försenad redan från start och när vi lämnade Borås så gick jag fram till föraren och undrade om han kunde kontakta buss 900 och kolla om de kunde vänta in 5 minuter. Till saken hör att det var sista bussen från Ulricehamn och att Västtrafiks ersättning på max 300 inte skulle förslå på långa vägar.
Föraren replikerade att han inte visste vilka som körde linje 900
Jag berättade då för hon om att det nog var Hallgrens buss som körde, men då sa han att han inte hade något nummer dit.
Jag frågade då om han inte kunde ringa och få nummer av trafikledningen.
Han gick med på det och ringde ett par samtal.
När vi väl var framme i Ulricehamn ett par minuter efter 900 avgångstid så mötte vi den i rondellen på väg in. Jag hoppade ut och lyckades i flygande fläng byta buss.
Skall det vara på det här sättet?
Citat från: NilsNilssonNils skrivet 13 november 2010, 12:57:07 PM
Skall det vara på det här sättet?
Frågan är hur såna här saker kommer skötas i framtiden, främst i de områden där trafikutövaren kommer få mer och mer ansvar för att sköta trafikplanering i sitt eget område. Kommer trafikutövarna sinsemellan ha rutiner för hur de ska invänta varandra, och vem som ska stå för eventuell merkostnad för förseningar, för att deras (trafikhuvudmannens) kunder ska kunna genomföra sin resa.
Citat från: NilsNilssonNils skrivet 13 november 2010, 12:57:07 PM
Hur är det egentligen med kommunikationen inom Västtrafiks olika bussbolag och förare?
I våras så åkte jag GBG-Falköping via Ulricehamn med 15 minuters väntetid i Ulricehamn.
Nu blev buss 100 försenad redan från start och när vi lämnade Borås så gick jag fram till föraren och undrade om han kunde kontakta buss 900 och kolla om de kunde vänta in 5 minuter. Till saken hör att det var sista bussen från Ulricehamn och att Västtrafiks ersättning på max 300 inte skulle förslå på långa vägar.
Föraren replikerade att han inte visste vilka som körde linje 900
Jag berättade då för hon om att det nog var Hallgrens buss som körde, men då sa han att han inte hade något nummer dit.
Jag frågade då om han inte kunde ringa och få nummer av trafikledningen.
Han gick med på det och ringde ett par samtal.
När vi väl var framme i Ulricehamn ett par minuter efter 900 avgångstid så mötte vi den i rondellen på väg in. Jag hoppade ut och lyckades i flygande fläng byta buss.
Skall det vara på det här sättet?
Ja
Citat från: CS skrivet 13 november 2010, 11:01:18 AM
Den turen på 307 körs dessutom av Nobina.
Det gör det ytterligare komplicerat eftersom flera trafikledningar är inblandade om Nobinas buss till exempel inte är inloggad så att det går att söka den direkt.
Just den delade linje 307 är en avart i sig vilket gör det onödigt komplicerat. Linjen tillhör ju egentligen Göteborgsområdet/VTG, men eftersom Nobina kör i ett avtal under Fyrbodal/VT4, så har man definierat två linjer, en under trafikhuvudman VTG, där alla Orusttrafikens turer ligger, och en under trafikhuvudman VT4, där Nobinas turer ligger. Det innebär att Orusttrafikens förare måste ange THM-nummer för att kunna söka Nobinas 307:or, och vet man inte med sig det och bara gör en sökning på linje 307 ser det ut som att ingen finns anmäld, även om så är fallet.
Från början fanns endast en linje 307 och den tillhörde VTG, men då fanns också en VT4 linje 622. 307 gick då aldrig längre än Kungälv - Skår och de turer som korsade den tidigare länsgränsen annonserades som 622 hela vägen. Då var det en och samma VT4 linje 622 som trafikerades av båda entreprenörerna, men sedan stökade man om för några år sedan då Lilla Edet organisatoriskt överfördes till Göteborgsområdet, varpå 622 slopades och alla turer på sträckan skulle annonseras som 307, och då hittade man på detta för föraren mycket opraktiska tilltag, som förmodligen var väldigt praktiskt för den som satt på andra sidan trafikdatabasen.
Det pågår ett arbete med att samla alla VT:s linjer under en trafikhuvudman, men det kräver ju att ett antal linjer får nya tekniska linjenummer för att undvika dubbletter, men man har i alla fall börjat numrera om skaraborgslinjerna, så om ett par år är väl problemet ur världen...
Rent generellt sett:
Kollektivtrafik går enligt en tidtabell. Denna tidtabell är satt efter en snittid i normala fall, man kan aldrig göra en tidtabell som stämmer till 100% för ingen här i världen kan garantera att vägen är fri från olyckor, trasiga fordon, nedrivna vägskyltar, vägarbeten, köer etc ;-)
Men det är viktigt att en buss avgår om möjligt från sin starthållplats i tid och det innebär också att det i princip är omöjligt att låta fordon vänta in varandra. Om t.ex Grön Express är försenad och man skulle hålla en annan busslinje i Kungälv för detta i t.ex 15 minuter så kommer de som sitter på den väntande bussen bli sena hem, de kanske i sin tur missar en annan anslutning. Bussföraren i fråga kommer bli sen på sin tur och när bussen vänder vid ändhållplatsen så är den försenad och de som står där missar sin anslutning ec.
Det är givetvis tråkigt att störningar uppstår, men det är inte lämpligt att låta fordon vänta in varandar för det ställer till följdförseningar i många led. Normalt sett får man också se till att ha lämpilg bytesmarginal, bor man i Storgöteborg så är det ingen överraskning att det är rusningstrafik ;-)Om t.ex Grön Express ska vara framme kl 16.40 och 307 ska gå 16.41 så är det inte en marginal. En marginal är isåfall att ta en tidigare avgång med Grön Express så du kanske är framme enligt tidtabell 16.15. Om bussen då är försenad 12 minuter så hinner du fortfarande med 16.41-avgången.
Resegarantin handlar om att du kan få viss ersättning om du har haft bytesmarginal. Det finns folk som tror att man kan ta taxi och åka tvärs över hela länet men så funkar det inte.
Istället för att logga in på ett forum för att gnälla så hade jag nog hellre sett att du hade hört med föraren om denne hade haft möjlighet att kolla om 307 kunde vänta (beroende på hur stor förseningen är).
Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 17:41:56 PM
Resegarantin handlar om att du kan få viss ersättning om du har haft bytesmarginal. Det finns folk som tror att man kan ta taxi och åka tvärs över hela länet men så funkar det inte.
Och nu för tredje gången: om förbindelsen finns i Reseplaneraren, som denna gjorde, så anses bytesmarginalen tillräcklig för att resegarantin skall träda in.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2010, 18:03:49 PM
Och nu för tredje gången: om förbindelsen finns i Reseplaneraren, som denna gjorde, så anses bytesmarginalen tillräcklig för att resegarantin skall träda in.
Beroende på vad man kan klickat i ;-)
Citat från: Reseplaneraren Västtrafik
Tid vid byte:
Här kan du påverka hur lång tid du får på dig vid bytet. Observera att om du minskar din bytesmarginal så gäller inte Västtrafiks resegaranti. Normalt är marginalen vid byte 5-7 minuter för att du ska kunna byta utan att stressa. Vill du förlänga din bytestid så är det bra att veta att vissa hållplatser, som Göteborgs central, har en fast tid som inte kan ändras.
x Jag vill inte påverka min bytesmarginal. (Bytesmarginalen varierar men är oftast 5 minuter)
x Jag vill minska min bytesmarginal. Jag är medveten om att Västtrafiks resegaranti inte alltid gäller för detta val.
x Jag vill öka min bytesmarginal med ytterligare minuter. (Ange minst 5 minuter för byte)
Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 18:06:03 PM
Beroende på vad man kan klickat i ;-)
Jag klickade på Göteborg NET till Västerlanda och då kom den här förbindelsen fram utan att ändra bytesmarginalen. Det är väl så de flesta gör. Och vad jag vet är det bara Skånetrafiken som anger förbindelser som inte omfattas av resegarantin. På direkt förfrågan till Västtrafik för några år sedan uppgav de i alla fall att förbindelser som finns i Reseplaneraren omfattas. Och allt annat vore ju bedrägeri.
Jag tog också fram den nu, 4 minuters bytesmarginal anser man vara okej ja. I vissa fall kan man klicka i på avancerat och välja bort resegarantin mot mindre bytesmarginal.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att rent personligt anse att man har ett eget ansvar också, om man bor på landet och vet att sista bussen går 16.50 från Kungälv, och att man ska åka först från Göteborg via E6 norrut på en fredagseftermiddag så kommer det bli köer. Då hade jag hellre tagit en tidigare Grön Express för att vara säker på att komma med anslutningsbussen.
Om jag ska vara på jobbet kl 07.00 så kan jag inte lita på att jag kan ta bussen 06.30 hemifrån som är i stan kl 06.44 för att där byta till en annan buss 06.45 som tar mig till jobbet 06.59. Då lever man i en drömvärld ;-) Har man en tid att passa så är det väl lämpligt att åka i god tid?
Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 18:19:51 PM
Men samtidigt kan jag inte låta bli att rent personligt anse att man har ett eget ansvar också, om man bor på landet och vet att sista bussen går 16.50 från Kungälv, och att man ska åka först från Göteborg via E6 norrut på en fredagseftermiddag så kommer det bli köer. Då hade jag hellre tagit en tidigare Grön Express för att vara säker på att komma med anslutningsbussen.
Jovisst, och det är redan skrivet. Men nu bemötte jag din antydan att det inte funnits bytesmarginal för att resegarantin skulle gälla. Och det gör det alltså. Kan vara viktigt att känna till om det är mer än en person som missar bussen i Kungälv eftersom man får 300 kronor per person om man åker i samma taxi.
Jag svarade utan att först kolla ;-)
Jag har rent personligt svårt att förstå att man ger sig på fyra minuters marginal om man ska med sista bussen hem? Det kan ju lika väl bli broöppning i Eriksdal eller vad som helst... Lite marginal får man väl ha?
jag försöker alltid ha marginnal men ibland går det inte då får man hoppas på det bästa ::)
Citat från: the0fiskis skrivet 13 november 2010, 19:29:30 PM
jag försöker alltid ha marginnal men ibland går det inte då får man hoppas på det bästa ::)
Det är fullt förståeligt, men jag har märkt en viss förändring senaste åren nämligen. Förr i tiden så fattade gemene man att det fanns trafikköer och trafikhinder, man anpassade sig. I dagens stressade samhälle där allt ska ske på nanosekunder så förväntar sig folk att t.ex spårvagnen ska komma på sekunden exakt. Folk hoppar i sina bilar och förväntar sig att de ska starta och man ska komma till jobbet på exakt 12,2 minuter. Man räknar inte med saker som att bilen inte startar, köer, olyckor etc. ;-)
Det är intressant att se folk i köer numera, jag var inne på en mack tidigare i veckan. Det var två kassor öppna och cirka 2-3 kunder i varje kö. Jag står i den vänstra kön, det står en rätt velig kund först i min kö. Han beställer en korv, nä, ta två korvar, nä ta en hamburgare också, vad kostar en sån där, nä, ta en burgare till, vad finns det för såser till korvarna osv... Det tog tid. En kille flög som en "j***a skottspole" fram- och tillbaka mellan vänster- och högerkön. Han suckade högt om att det tog tid. Visst, det kanske tog 2-3 minuter vilket kanske är lite längre tid än normalt om det är några människor i kö, men inget exceptionellt. Han svor, gapade och hade sig... Detta upplever jag titt som tätt i olika situationer.
På ett sätt kan jag tycka att folk var lite mer sansade för några år sen, numera så ska folk ha allt direkt. Dessutom så verkar inte yngre människor förstå att en regel är en regel. Om t.ex sista turen går kl 00.00 så kan de fråga bussföraren om han kan vänta en kvart för deras kompis är på väg. Det verkar som om yngre människor inte har nån direkt respekt för regler, tider, passning etc.
Nu blir det lite offtopic, men jag tror att på nåt sätt måste man som vuxen markera lite åt folk att det som är bestämt det gäller. Det blir lätt annars extremcurling har jag en känsla av...
Nu vet jag inte TS's ålder, men att det är köer på eftermiddagen mellan Göteborg och Kungälv på E6 är ingen överraskning. Då borde man ta en tidigare buss om man har en tid att passa. Det är min åsikt, och den kan svida.
Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 19:50:09 PM
På ett sätt kan jag tycka att folk var lite mer sansade för några år sen, numera så ska folk ha allt direkt. Dessutom så verkar inte yngre människor förstå att en regel är en regel. Om t.ex sista turen går kl 00.00 så kan de fråga bussföraren om han kan vänta en kvart för deras kompis är på väg. Det verkar som om yngre människor inte har nån direkt respekt för regler, tider, passning etc.
Jodå, det känns igen. Tar man med sig denna åsikt till Cityterminalen blir det en kulturkrock direkt. Bussen till t.ex Kalmar ska rulla 14:00, klockan är 14:01 och en påstigande ber föraren att vänta i några minuter. Terminalvärden bakom svarar "Tyvärr måste jag säga aldrig i livet, hoppa på nu eller stanna kvar. Nu rullar bussen!". Detta då 14:15-bussen redan står och väntar bakom för att ta samma gate, och därmed blockerar för all busstrafik inne på övre plan. I värsta fall leder det till att väktare måste säga ifrån på skarpen.
Men har man en åsikt om att busstrafik gott kan "vänta på mig" är det tydligen svårt att rätta sig och ta samma hänsyn till bussarnas avgångstider, som man ju redan gör på järnvägsstationen och den stora flygplatsen. Många är det som missar sina bussar från Cityterminalen då de kommer 1-2 minuter för sent, vilket räcker. Att se Cityterminalen mer som en slags flygplats är det tyvärr få som gör.
De som beter sig mest svinigt är ironiskt nog arga tågresenärer som tar ut sin ilska över sitt inställda SJ-Uppsalatåg på Cityterminalens personal. De kan gorma och svära åt slumpvis bussförare ute på plattan för att inte bussarna avgår just från plattan, bli våldsamma för att de inte får köpa enkelbiljetter ombord och kräva att få åka med i fullsatta bussar trots att de saknar biljett osv. Borde man som van tågresenär inte kunna ha samma vett och etikett på busstationen som de ju har på järnvägsstationen?
Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 19:50:09 PM
Det är fullt förståeligt, men jag har märkt en viss förändring senaste åren nämligen. Förr i tiden så fattade gemene man att det fanns trafikköer och trafikhinder, man anpassade sig. I dagens stressade samhälle där allt ska ske på nanosekunder så förväntar sig folk att t.ex spårvagnen ska komma på sekunden exakt. Folk hoppar i sina bilar och förväntar sig att de ska starta och man ska komma till jobbet på exakt 12,2 minuter. Man räknar inte med saker som att bilen inte startar, köer, olyckor etc. ;-)
Det är intressant att se folk i köer numera, jag var inne på en mack tidigare i veckan. Det var två kassor öppna och cirka 2-3 kunder i varje kö. Jag står i den vänstra kön, det står en rätt velig kund först i min kö. Han beställer en korv, nä, ta två korvar, nä ta en hamburgare också, vad kostar en sån där, nä, ta en burgare till, vad finns det för såser till korvarna osv... Det tog tid. En kille flög som en "j***a skottspole" fram- och tillbaka mellan vänster- och högerkön. Han suckade högt om att det tog tid. Visst, det kanske tog 2-3 minuter vilket kanske är lite längre tid än normalt om det är några människor i kö, men inget exceptionellt. Han svor, gapade och hade sig... Detta upplever jag titt som tätt i olika situationer.
På ett sätt kan jag tycka att folk var lite mer sansade för några år sen, numera så ska folk ha allt direkt. Dessutom så verkar inte yngre människor förstå att en regel är en regel. Om t.ex sista turen går kl 00.00 så kan de fråga bussföraren om han kan vänta en kvart för deras kompis är på väg. Det verkar som om yngre människor inte har nån direkt respekt för regler, tider, passning etc.
Nu blir det lite offtopic, men jag tror att på nåt sätt måste man som vuxen markera lite åt folk att det som är bestämt det gäller. Det blir lätt annars extremcurling har jag en känsla av...
Nu vet jag inte TS's ålder, men att det är köer på eftermiddagen mellan Göteborg och Kungälv på E6 är ingen överraskning. Då borde man ta en tidigare buss om man har en tid att passa. Det är min åsikt, och den kan svida.
men tänk om han slutade skolan/jobbet så sent
av olika andeledningar så kanske han inte kunde inte ta bussen innan.
Om det är sista bussen hem man ska med så brukar även den mest nitiska arbetsgivare tillåta att man går en liten stund tidigare. Den tiden kan man jobba igen i början av dagen. Eller nästa dag. Samma sak i skolan.
Kör man själv t ex buss kan det ju vara svårt men då brukar man å andra sidan ha lite mer förståelse...
Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 18:27:42 PM
Jag svarade utan att först kolla ;-)
Jag har rent personligt svårt att förstå att man ger sig på fyra minuters marginal om man ska med sista bussen hem? Det kan ju lika väl bli broöppning i Eriksdal eller vad som helst... Lite marginal får man väl ha?
Jag vet inte hur det var i det aktuella fallet men ofta är det ju så att kunden får upp dessa reseförslag från reseplanerarna och man tolkar det då förmodligen ofta som att det är en förbindelse som håller. Förut när de tryckta tidtabellerna användes och det för en linje stod med bussbyte till en annan i tidtabellen förstod man ju att man i normalfallet inväntar ankommande buss, medan om om man pusslade ihop tiderna själv förstod att ta med marginaler för att bussen skulle kunna bli försenad. I många fall är det nog också så att om man skulle ta en tidigare buss för att vara säker på att bytet kan genomföras blir restiden så lång så att kollektivtrafiken inte ens blir något alternativ.
Jag har kört buss i många år . Håller med ch om hans inlägg allt ska hända på stört vilket det ju aldrig gör men "alla" är så stressade i dag så det inte är klokt .. Men man måste ju ta lite eget ansvar oxå och ta en buss tidigare och särsklit när man bor i området och vet att det kan bli problem . Vissa resenärer tror ju att de kan hinna med en buss som kör 5 min före min ankomst hur tänker man då???
Citat från: yngrot skrivet 14 november 2010, 14:35:41 PM
Jag har kört buss i många år . Håller med ch om hans inlägg allt ska hända på stört vilket det ju aldrig gör men "alla" är så stressade i dag så det inte är klokt .. Men man måste ju ta lite eget ansvar oxå och ta en buss tidigare och särsklit när man bor i området och vet att det kan bli problem . Vissa resenärer tror ju att de kan hinna med en buss som kör 5 min före min ankomst hur tänker man då???
Påminner mig om resenären som på söndagen i midsommarhelgen (dessutom :-\) skulle resa från Lysekil till Göteborg och där byta till ett tåg med avgångstid 14.40. Det var bara det att bussens ankomsttid var 14.45...
Det hela med övergångar är ju rätt enkelt egentligen. Finns det en text i trafikhuvudmannens tidtabell där det uttryckligen står att buss B väntar in buss A är det operatörens uppgift att se till att inga frånåkningar sker. Står det inget sådant sker resandet mera på egen risk. Speciellt om man inte i förväg meddelar föraren om övergången. Det fanns en Swebus 899:a som hade ankomsttid i Uppsala bara någon minut innan UL 811 mot Östhammar avgick, och tack vare att resenärerna frågar Swebusföraren redan 5 min innan avgång från Stockholm om det är möjligt att lösa, har denne ju nästan en timme på sig att kontakta trafikledningar, och till 90% funkar det.
Vissa busslinjer finns till enbart för att vara en förlängning på en annan linje, och dessa på aldrig någonsin köra ifrån varandra. T.ex får SL 655, 644 och på helgerna 639 i Söderhall aldrig köra ifrån den inkommande 676:an från Stockholm utan en uttrycklig order från trafikledningen. Inte heller får UL 808 och 809 missa övergångsresenärer i Knutby när de består av två olika vagnar. Då blir det en hög taxiräkning till operatören.
Problemet är ju att det i de reseplanerare jag stött på inte framgår om en anslutning är annonserad som en anslutning eller om det bara är en möjlig resa utan krav på att bussarna ska vänta in varandra.
Däremot brukar ju trafikhuvudmännen ersätta taxiresor där en övergång som föreslagits i reseplaneraren bryts, och det är ju bra.
Problemet som jag, och säkert flera med mig, ser är att det är ohållbart att vänta in varandra. Det kanske funkar lättare på landsbygden med få avgångar och få köer - men i en storstad som t.ex Göteborg är det ju inte hållbart som sagt.
Säg att alla bussar i Angered som går till Angereds Centrum ska ha passning med spårvagnslinje 8. Om nu t.ex en buss är sen så ska alltså en spårvagn vänta in bussen. Föraren vet inte om bussen är 1 minut sen, 5 minuter eller kanske rentav inställd? Detta kommer givetvis ställa till följdförseningar på allt annat.
Det är inte hållbart att vänta in varandra. Lika lite som det är hållbart att vara snäll och öppna dörrarna hela tiden så fort nån kommer springandes. Det kanske är snällt, men det kan ställa till problem för övrig trafik, tidtabell, trafik etc...
Sen får man också fundera på en annan aspekt; om det på buss A sitter en resenär som ska med buss B, och det sitter 15 personer på buss B. Ska då alla passagerare på buss B tvingas bli sena dit de ska för att man ska vänta in 1 resenär? En resenär som kanske bara ska åka 1 hållplats? De andra på buss B kanske ska med buss C, hinna till dagis/skola/jobb etc. Buss B kanske blir sen på "tillbakavägen" och då missar de resenärerna sin anslutning på grund av 1 resenär tidigare på dagen...
Därför måste helt enkelt fordon avgå enligt tidtabell, det går helt enkelt inte att låta de vänta in varandra. Inom t.ex flyget och järnvägen har man helt avskaffat sånt här. Inom t.ex tågets värld så är det så att det är bättre att få ett tåg rejält försenat och se till att alla andra kommer iväg i tid. Dvs att om en försening uppstår, ställ det försenade tåget åt sidan och låt övriga tåg passera förbi så att fler förseningar inte uppstår. När (tids)lucka uppstår, släpp ut det försenade tåget. Det är bättre att få 200 rejält försenade resenärer än 2000 halvförsenade resenärer.
"ch" är inne på nåt här.
Det hela håller när Buss B måste vänta in buss A (eller tåg A), men att lägga på ytterligare en parameter genom att tvinga ytterligare en buss C att vänta in buss B kan krångla till det hela ofantligt. Fordon B ska vara den andra och sista delen i kedjan, och den ska inte ha något att passa, utan slutar sin linje ute i skogen vid en tidpunkt som varierar lite pga anslutningen.
Det är väl ändå en viss skillnad mellan rena glesbygdslinjer, som har gles trafik och där bytesmöjligheterna är en förutsättning för att linjerna ska fylla någon funktion överhuvudtaget, och linjer i tätbefolkade förorter som går flera gånger i timmen...
Citat från: JDS skrivet 14 november 2010, 20:32:51 PM
Det är väl ändå en viss skillnad mellan rena glesbygdslinjer, som har gles trafik och där bytesmöjligheterna är en förutsättning för att linjerna ska fylla någon funktion överhuvudtaget, och linjer i tätbefolkade förorter som går flera gånger i timmen...
Självklart. Om buss B avgår tre-fyra gånger i timmen finns givetvis ingen anledning till att linje A ska passa in en viss avgång. 15-20 minuter kan man gott vänta om man precis råkar missa buss B. Det skulle se rätt knäppt ut om SL-linje 44 hade anslutning till 676 på Tekniska. ::)
Vi gör ett litet tankeexperiment, det här rör busstrafik i en storstad, men kanske inte exakt mitt i stan.
Linje 1 går mellan A och B.
Linje 2 går mellan B och C.
Linje 3 går mellan C och A.
Linje 4 går mellan C, D och B.
Linje 5 går mellan D och A.
Linje 6 går mellan D och E.
Linje 7 går mellan E och F.
Låt oss säga att det är så att enligt tidtabellerna så ankommer en buss till ändhållplats 1-2 minuter innan den andra linjen avgår från samma ställe. Om alla bussar kör utan problem så är det inga problem, på grund av trilskande dörrar så blir en buss på linje 1 ca 5 minuter sen. En annan buss, på linje 5, fastnar bakom en långtradare som ska fickparkera och blir 7 minuter sen.
Det är 30 minuterstrafik på alla linjer säger vi för enkelhetens skull utom linje 4 som går en längre sträcka och har 60 minuterstrafik.
Om nu alla bussar prompt skulle vänta in sin anslutning så uppstår nu följande problem.
Linje 1-bussen blir 5 minuter sen vilket skapar förseningar på A och B.
Linje 5-bussen blir 7 minuter sen vilket skapar förseningar på A och D.
Dessa förseningar påverkar således alla andra linjer, även linje 7 som inte ens trafikerar varken A, B eller D då övriga bussar tvingas vänta in och blir sena.
Det är således bättre att de få resenärer som nu sitter på de försenade bussarna får vänta på nästa avgång, än att ALLA i kollektivtrafiken råkar ut för förseningar.
Citat från: JDS skrivet 14 november 2010, 20:32:51 PM
Det är väl ändå en viss skillnad mellan rena glesbygdslinjer, som har gles trafik och där bytesmöjligheterna är en förutsättning för att linjerna ska fylla någon funktion överhuvudtaget, och linjer i tätbefolkade förorter som går flera gånger i timmen...
Just precis och det är ju just en sådan typisk landsbygdslinje som tråden handlade om från början. Det är alltså en linje i glesbygd där dagens sista tur går redan vid 17-draget även en fredageftermiddag. I de flesta fall kan man ha lite speciella principer kring sådana linjer så att man kan vänta ganska länge för alla passagerare ska hinna med även vid stora förseningar på anslutande trafik eftersom det är sista turen och man vill ge alla en vettig chans att komma hem. Men just när det gäller turen tråden handlade om fungerar inte det eftersom den opraktiskt nog har anslutning även i andra änden till en expressbuss till Trollhättan och trots att försenade anslutningar snarare är regel än undantag särskilt fredageftermiddagar.
Det är nog tyvärr lite knepigt att lösa det här på något annat sätt än att bygga bussfil hela vägen till Kungälv.
Det som hade varit en utmärkt ide är att bygga bussfil längs hela sträckan från Tingstadsmotet till Kungälvsmotet och helst då riktigt separerad med vajer. Först då kan väl busstrafiken till och från Kungälv flyta.
Kör man spårvagn till Angered på natten så vågar man inte gå ut och hämta kaffe om man missar buss anslutningarna som inte står specade på våra körordrar. 5 minuter har man tillgodo och då skall man lyckas att pressa sig förbi alla dyngfulla människor på Avenyn med ett plåtmonster på 40-60ton med lång bromsträcka 8).
Vajerräcken ska vi inte hoppas på i den trafikmiljö som gäller, kommer enbart leda till att vilsna själar stängs inne, blåljusfordon kommer inte in om anrop kommer efter infarten passerats, och folk i allmänhet har en förkärlek för att köra in i vajerräckena som då fångar denne på ett mycket effektivt sätt (det är ju själva grundtanken bakom hela konstruktionen) vilket skapar en fantastisk trafikstörning.
Bussfil är däremot en bra idé, och än hellre fyra filer i vardera rikting. Ska man bygga ska man göra det ordentligt, något man aldrig förstått i Göteborg (Tingstadstunneln, hallå) och därför har också staden den värsta trafikmiljön av alla städer av jämförbar storlek i Europa. Göteborg är bakvänt, enkelriktat och felbyggt.
Citat från: Znorkas skrivet 16 november 2010, 22:31:57 PM
Vajerräcken ska vi inte hoppas på i den trafikmiljö som gäller, kommer enbart leda till att vilsna själar stängs inne, blåljusfordon kommer inte in om anrop kommer efter infarten passerats, och folk i allmänhet har en förkärlek för att köra in i vajerräckena som då fångar denne på ett mycket effektivt sätt (det är ju själva grundtanken bakom hela konstruktionen) vilket skapar en fantastisk trafikstörning.
Bussfil är däremot en bra idé, och än hellre fyra filer i vardera rikting. Ska man bygga ska man göra det ordentligt, något man aldrig förstått i Göteborg (Tingstadstunneln, hallå) och därför har också staden den värsta trafikmiljön av alla städer av jämförbar storlek i Europa. Göteborg är bakvänt, enkelriktat och felbyggt.
Jag håller helt klart med, men så var det ju det där med pengar också...
Min tanke med bussfil till Kungälv är att den bör kunna byggas hyfsat enkelt utan att det blir astronomiska kostnader och den skulle ge väldigt mycket tidsvinst för de investerade pengarna. Det finns gott om plats hela vägen fram till Jordfallsmotet och allt man behöver göra är egentligen att ordna till vägrenen med lite stabiliseringar och förstärkningar på sina håll ungefär som man redan gjort på sträckan Tingstadsmotet-Bäckebolsmotet.
Att man inte kan vänta in hur länge som helst ens om det är sista bussen för dagen inser jag naturligtvis.
Svårare att förlika mig med är att förare påstår sig inte veta hur de skall göra för att kontakta föraren till anslutande buss.
Citat från: NilsNilssonNils skrivet 18 november 2010, 17:37:56 PM
Att man inte kan vänta in hur länge som helst ens om det är sista bussen för dagen inser jag naturligtvis.
Svårare att förlika mig med är att förare påstår sig inte veta hur de skall göra för att kontakta föraren till anslutande buss.
Dålig information från trafikhuvudman och/eller bristfällig internutbildning hos operatören?
Citat från: NilsNilssonNils skrivet 18 november 2010, 17:37:56 PM
Att man inte kan vänta in hur länge som helst ens om det är sista bussen för dagen inser jag naturligtvis.
Svårare att förlika mig med är att förare påstår sig inte veta hur de skall göra för att kontakta föraren till anslutande buss.
Det är inte så lätt alltid.
Västtrafik består ju inte bara av ett enda bussbolag. Det är en uppsjö bussbolag, ibland delar flera bussbolag på en linje. Om man skulle ha en "publik" anropskanal som alla radioapparater var inställda på så skulle det bli fullständigt kaos om alla pratade hela tiden. Dessutom så är det stora geografiska områden vilket ställer till problem med frekvenser etc.
Föraren på buss A vet inte vilken föraren på buss B är, kanske inte ens vilket bolag som kör linjen. Det kan lika väl vara en ersättningsbuss eller att radio är ur funktion etc.
Så enligt min åsikt är det inte lämpligt eller tillämpligt att anropa varandra stup i kvarten. Folk får lära sig att åka i tid ;-)
I Mobitexsystemet kan man ju trycka in en försening utan att behöva göra ett anrop och alla bussar som ligger inlagda som anslutning får ett textmeddelande. Vet dock inte om detta hade fungerat i det aktuella fallet om det är så att 307 ligger under VT4 och Grön under VTG.
Citat från: Johan B skrivet 18 november 2010, 20:23:55 PM
I Mobitexsystemet kan man ju trycka in en försening utan att behöva göra ett anrop och alla bussar som ligger inlagda som anslutning får ett textmeddelande. Vet dock inte om detta hade fungerat i det aktuella fallet om det är så att 307 ligger under VT4 och Grön under VTG.
De automatiska samtrafikrapporterna skickas ut bara båda turerna är anmälda och anslutning föreligger enligt de samtrafikregler som angivits i databasen, vilket är samma villkor som för att anslutningarna skall visas i körspecen, och där stämmer allt. Jag kunde inte låta bli att kolla, och ingen av Nobinas turer var anmälda den 12/11, däremot alla Orusttrafikens, men det är ju en klen tröst. Hade bara Nobinas förare anmält sin tur hade han fått en rapport kl 16.43. Då hade visserligen inte förseningen hunnit bli så stor som den senare blev, men 307 hade i alla fall fått veta att Grön var sen och Grönföraren hade fått en kvittens med anropsnr till 307:an varpå han rimligen borde ha tagit kontakt och meddelat att resande fanns, men nu blev det ju inget med det.