Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: forthemoment skrivet 10 november 2010, 03:14:00 AM

Titel: Solaris vinterkörning
Skrivet av: forthemoment skrivet 10 november 2010, 03:14:00 AM
Hej!!

Jag har en fråga angående bussar i allmänhet kanske eller det rör våra Solaris i Göteborg iaf. Jag har inte kört dom på ett tag så kör man dom en hel dag och går hem med värk i hela kroppen!! Axlarna värker för den tröga styrningen och höger benet värker för pedalerna. Men nu har så många av oss klagat, och en hel del är sjukskrivna i perioder pga. den dåliga arbetsmiljön i Solaris så dom ahr börjat titta på möjligheten att justera dom. Man kan ju alltid hoppas. Men iaf till min fråga!

På alla andra bussar jag kört så har retardern gått att stänga av. Jag brukar alltid stänga av den när det är riktigt halt, eller justera ner den så den inte tog i hårt iaf! Nu är det ju så med Veolias Solaris i Göteborg att man inte kan stänga av retardern!! Idag när jag körde i Bergsjön, så fick jag inte stopp när retardern gick in, bussen bara gled. Jag tyckte det var äckligt på många ställen när retardern går in så pass hårt som den gör på Solaris! Dessutom hackar dom/studsar ju fram, det var inte roligt I bergsjön när man skulle få stopp för det var lite halt. Sen drog dom in trafiken på 58:an vid Stora Björn och Atmosfärsgatan. Jag fatta inte varför man inte kan stänga av retardern! På Volvo bussarna går inte retardern in så kraftigt direkt som den gör här, och man kan kan ju stänga av den här.

Nån som har några tips på hur man kan bromsa på något speciellt sätt med Solaris, jag körde väldigt sakta men ändå var det äckligt på sina ställen, har kört Volvo MAN Den Oudsten i halka men upplevelsen med Solaris slår allt och detta var ju ingenting egentligen, det var ju bara halt på sina ställen vill inte ens tänka på när det blir vinter på riktigt och hur det skall bli att köra Solaris!!

Tacksam för tips!!
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 10 november 2010, 08:06:26 AM
Så som du beskriver det så tycker jag du ta kontakt med ditt Skyddsombud! Bussen är rent av trafikfarlig och då ska det sättas ett Skyddstopp !!! enl gällande regler som finns, tills teknikavd har löst problemet!!!!
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Björn Ax skrivet 10 november 2010, 08:22:00 AM
Ja håller med helt. På våra bussar på GUB så har vi inte en enda som vi kan stänga av retarden på.
Vissa bussar är helt okej för där tar inte retarden så hårt men andra är helt omöjliga.

Förstår inte varför bolagen inte beställer med avstängningsbar retarder. På vintern är den ett otyg.  >:(
Titel: SV:
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.
Titel: SV:
Skrivet av: Rojje skrivet 10 november 2010, 10:07:01 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.

Hur kan det skilja så mycket beroende på var i Sverige en Solaris går? Inte skiljer det på servostyrningen, eller pedalerna, på en Volvo eller Scania beroende på var i Sverige den går? Eller?
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: KG skrivet 10 november 2010, 22:41:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2010, 11:43:03 AM
Men... jobbar inte retardern tillsammans med ABS/ASR? Då ska du inte kunna få hjullåsning.

På modernare Volvo är det så i alla fall. Pajar ABS så slutar även retardern att fungera.
Titel: SV:
Skrivet av: M skrivet 11 november 2010, 05:52:50 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.
Då hade man fått Dieseldrivna bussar inte Gasdrivna. Viss skillnad på motorbroms på de motorerna och då klappar man på med retardern på gasarna istället. Nämnas skall att Gas Solarisarna i Gbg är försedda med växellådor från Voith eller ZF och jag upplever som passagerare att Voitarna klämmer i lite extra. Det verkar som att dom har börjat få ordning på växlingsprogrammet oxå, dom växlar inte lika hysteriskt längre (Voith). Sedan att det inte finns någon "offknapp" till retardern är ju rent kriminellt i en sådan backig stad som Gbg. Allmänt tycker jag att ZF Ecolife lådan passar bättre till Cummins Westport gasmotorn, då tack vare sitt extra växelsteg. Tack för mig nu skall jag strax med 95% risk åka Solaris till jobbet :-(.

/M
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: georg skrivet 11 november 2010, 08:24:41 AM
Det är faktiskt två steg mer i Ecolife! den är sex växlad.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: M skrivet 11 november 2010, 17:18:53 PM
Citat från: georg skrivet 11 november 2010, 08:24:41 AM
Det är faktiskt två steg mer i Ecolife! den är sex växlad.

Sorry jag vet det.

/M
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Laban skrivet 13 november 2010, 00:07:51 AM
Här uppe i norra delen av landet går retardern ej att stänga av på nyare Scania Omnilink heller! ett riktigt otyg om ni frågar mig...

Angående Solarisbussarna så har jag faktiskt aldrig upplevt retardern som något större problem!
Men vid riktig halka är dom hopplösa, glider långt förbi hållplatser och "hackar/hoppar" fram flera meter innan man ska göra det sista stoppet!
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Optimal skrivet 13 november 2010, 00:34:29 AM
Citat från: Laban skrivet 13 november 2010, 00:07:51 AM
Här uppe i norra delen av landet går retardern ej att stänga av på nyare Scania Omnilink heller! ett riktigt otyg om ni frågar mig...

Angående Solarisbussarna så har jag faktiskt aldrig upplevt retardern som något större problem!
Men vid riktig halka är dom hopplösa, glider långt förbi hållplatser och "hackar/hoppar" fram flera meter innan man ska göra det sista stoppet!

Tycker det är kul när folk säger att det inte går utan att änns ha prövat. På Scania så öppnar du bara luckan i taket å trycker på knappen som det står Retarder ON  OFF på. Tryck den till off. Sen är det klart :D
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Ersa skrivet 13 november 2010, 00:41:24 AM
Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 00:34:29 AM
Tycker det är kul när folk säger att det inte går utan att änns ha prövat. På Scania så öppnar du bara luckan i taket å trycker på knappen som det står Retarder ON  OFF på. Tryck den till off. Sen är det klart :D

Varför tror du att vissa reglage är placerad innanför en lucka? Jo, just för att fordonets ägare inte vill att förarna inte ska ändra på dess inställningar. Precis samma sak som för inställning I & II på vissa automatlådor samt reglaget för temperatur i passagerarutrymmet. Denna inställning och interna regler kan man ju tycka vad man vill om, men man bör ju ändå respektera det.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: SimonB skrivet 13 november 2010, 00:48:57 AM
Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 00:34:29 AM
Tycker det är kul när folk säger att det inte går utan att änns ha prövat. På Scania så öppnar du bara luckan i taket å trycker på knappen som det står Retarder ON  OFF på. Tryck den till off. Sen är det klart :D

Man vill ju kunna ändra under körning. Ofta är hjälpbromsen bra att ha, men ibland vill man helst slippa den. För min del brukar jag använda VEBen vid körning på landsväg, medan jag ofta slår från den vid tätortskörning under 50 kmh. Det blir väldigt lätt ryckiga inbromsningar om man har den på i lägre farter.
Att den sitter i taket är ju ett gott tecken på att tanken är att den inte ska ändras...

//Simon som tycker det är tragiskt att bussåkerierna omyndigförklarar sina chaufförer.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Uffe D skrivet 13 november 2010, 00:57:01 AM
Retardern är närmast livsfarlig vid halt väglag, att inte bussbolagen tillåter att den stängs av är ett tecken på dålig omsorg om passagerarnas säkerhet, fast å andra sidan, ligger man och pressar i 100 knyck på motorvägen med stående passagerare i bussen så spelar det nog ingen roll, omsorgen om passagerarna är redan dålig.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Bussnissen skrivet 13 november 2010, 11:20:07 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.
Dessvärre är inte våra 12-meters Solaris några favoriter längre. De bromsar för hårt på framhjulen vilket får till
följd att man åker i sidled med framvagnen vid inbromsning vid hållplatser. Dessutom anlitar Nobina en däcksfirma med
namnet Euromaster som inte verkar ta seriöst på det här med däckkvalitet. Så här långt i vinter har vi åkt omkring på
undermåliga däck på många bussar. Om det är Nobina eller Euromaster som ska klandras, det vet jag inte.
Det har förstås att göra med vilka direktiv som utgått mellan nyss nämnda.
Det är första gången under alla år jag kört buss som man bytt däck även på våren. Tidigare har man kört slut på
vinterdäcken på sommaren och lagt på nytt till hösten.
Vid vår första riktiga vinterdag i veckan fick detta till följd att 6930 stod och blockerade gamla E12 40min i morgonrusningen
i ett litet uppförslut vid Minervaskolan. Den hade ställt sig på tvären. Drivhjulen såg ut som nötta fjolårsdäck med
lite mönster. En buss gled baklänges av vägen vid Östra Ersboda ändhållplats. Undermåliga däck.
Det blev en viss aktivitet under dagen att byta däck på ett antal vagnar.
De utlovade snödäcken från Michelin som användes rätt mycket under förra vintern har vi inte sett mycket av.
Bussar ur 52XX-serien har dom och det känns och märks!! Det var en lärdom från förra vintern
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Ersa skrivet 13 november 2010, 15:07:02 PM
Att Solaris-kortvagnarna bromsar lite för mycket på framaxeln jämfört med bakaxeln är ju ett gammalt bekymmer som ingen riktigt verkar kunna lösa. Detta i kombination med att drivaxeln gärna driver vidare lite gör ju att bekväma stopp blir svårt i halka. Man kan ju lägga i neutralläget för att dämpa symtomen, men det är ju ingen permanent lösning i längden.

Det måste vara en märklig syn att se en Solaris-ledvagn fastkörd. Med bra däck är dessa ju väldigt bra vintervagnar för att vara ledvagnar, helt i samma klass som de underbara grå Scania CN113ALB-ledvagnarna som bara gick på 1:an mot slutet. De ledvagnar man först körde fast med var ju Scania OmniCity tätt följd av Volvo B9S.

52xx-vagnarna är ju långa boggivagnar och måste ju som alla boggis ha rejäla däck åtminstone på drivaxeln för att kunna ta sig fram. Dessa är tyvärr nerlusade med då toppmodern teknik av årgång 2001, och antispinnsystemet fungerar därför lite till och från, beroende på vad datorerna är på för humör. Det var ju inte direkt i bästa skick när de kom direkt från Jönköping med bl.a igensatta kylare (som ledde till att kylfläkten gick jämt) och glapp i både ABS och första generationens ASR.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Optimal skrivet 13 november 2010, 16:22:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2010, 00:41:24 AM
Varför tror du att vissa reglage är placerad innanför en lucka? Jo, just för att fordonets ägare inte vill att förarna inte ska ändra på dess inställningar. Precis samma sak som för inställning I & II på vissa automatlådor samt reglaget för temperatur i passagerarutrymmet. Denna inställning och interna regler kan man ju tycka vad man vill om, men man bör ju ändå respektera det.

Det är standard hos Scania att ha knappen där. Lika så på Maxci sitter den också innanför luckan. Det är för tillval man får knappen på instrumentpanelen. Jag brukar inte stäga av retardern, men när folk säger att det "inte" går så måste jag ju få säga att dom har fel :)
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: M skrivet 13 november 2010, 16:38:51 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 november 2010, 15:07:02 PM
Att Solaris-kortvagnarna bromsar lite för mycket på framaxeln jämfört med bakaxeln är ju ett gammalt bekymmer som ingen riktigt verkar kunna lösa.

Låter mycke konstigt. Antar att dom som med annat köper det rätt från hyllan hos tillverkarna. Standard på ZF axlar är Knorr bromsar om du inte beställer något annat. Låter som det är Knorrs reglerventiler sitter i bussarna, så jag fattar inte vad problemet skulle vara. Antar att man mäter bälgtrycket i axlarna och därifrån anpassar bromsverkan.Så gör alla seriösa tillverkare med Knorrs utrustning men Solaris har kanske varit där och pillat för att göra det billigare. Hur svårt kan det vara att skruva ihop en buss med standardgrejjor från företrädesvis ZF? Uppenbarligen har inte Solaris fixat detta och då skall dom snarast sluta med att tillverka bussar.

/M
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: buskörare skrivet 14 november 2010, 12:39:36 PM
Citat från: M skrivet 13 november 2010, 16:38:51 PM
Låter mycke konstigt. Antar att dom som med annat köper det rätt från hyllan hos tillverkarna. Standard på ZF axlar är Knorr bromsar om du inte beställer något annat. Låter som det är Knorrs reglerventiler sitter i bussarna, så jag fattar inte vad problemet skulle vara. Antar att man mäter bälgtrycket i axlarna och därifrån anpassar bromsverkan.Så gör alla seriösa tillverkare med Knorrs utrustning men Solaris har kanske varit där och pillat för att göra det billigare. Hur svårt kan det vara att skruva ihop en buss med standardgrejjor från företrädesvis ZF? Uppenbarligen har inte Solaris fixat detta och då skall dom snarast sluta med att tillverka bussar.

/M

Jag tror dock Solaris använder Voith-låda. Inte ZF.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2010, 12:50:15 PM
Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 16:22:34 PM
Det är standard hos Scania att ha knappen där. Lika så på Maxci sitter den också innanför luckan. Det är för tillval man får knappen på instrumentpanelen. Jag brukar inte stäga av retardern, men när folk säger att det "inte" går så måste jag ju få säga att dom har fel :)

Ja, det går självklart att göra en massa saker, men då mycket av detta kan gå tvärtemot vad arbetsgivaren bestämt är det ju inte så bra att uppmuntra till det. På vissa håll kan man som anställd få en skriftlig varning direkt om man ändrar lägen på strömbrytare innanför "låsta" luckor.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: forthemoment skrivet 14 november 2010, 13:14:51 PM
Citat från: buskörare skrivet 14 november 2010, 12:39:36 PM
Jag tror dock Solaris använder Voith-låda. Inte ZF.

Vi har både VOITH lådor och ZF på våra. Mest VOITH dock. Solaris verkar plocka ihop en massa olika komponenter från massa olika tillverkare och sätta ihop en buss utav det. Det verkar vara väldigt lite som e standard på en Solaris som man måste betala extra för och det vill väl inte alla företag. Jag kommer inte att gilla att köra Solaris nu under vintern i Göteborg. Tänker också på hur det skall gå i halkan när bussen hackar fram så som SSolaris kan göra. Jag hoppas verkligen att Veolia bygger om dom så vi kanske får en dräglig arbetsmiljö. Märkte i veckan att den dagen jag bara körde Volvo, hade jag inte alls ont i kroppen. Den dagen där jag körde Solaris hade jag jätte ont i hela kroppen, främst i axlar och höger ben. Jag hoppas verkligen dom får ordning på de Solaris vi har och inte köper in fler efter det heller!
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: buskörare skrivet 14 november 2010, 13:16:25 PM
Citat från: forthemoment skrivet 14 november 2010, 13:14:51 PM
Vi har både VOITH lådor och ZF på våra. Mest VOITH dock. Solaris verkar plocka ihop en massa olika komponenter från massa olika tillverkare och sätta ihop en buss utav det. Det verkar vara väldigt lite som e standard på en Solaris som man måste betala extra för och det vill väl inte alla företag. Jag kommer inte att gilla att köra Solaris nu under vintern i Göteborg. Tänker också på hur det skall gå i halkan när bussen hackar fram så som SSolaris kan göra. Jag hoppas verkligen att Veolia bygger om dom så vi kanske får en dräglig arbetsmiljö. Märkte i veckan att den dagen jag bara körde Volvo, hade jag inte alls ont i kroppen. Den dagen där jag körde Solaris hade jag jätte ont i hela kroppen, främst i axlar och höger ben. Jag hoppas verkligen dom får ordning på de Solaris vi har och inte köper in fler efter det heller!

Oki. Våra har Voith och det är också dom som ska försöka få ordning på retarden på våra.
Måste dock erkänna att jag blivit lite "Solaris-ifierad" och har vant mig vid många av problemen. Men dom är ju inte lättkörda direkt. Måste också berömma min arbetsgivare i deras arbete med dom, för det jobbas hårt med att få ordning på problemen. Lite nervös inför vintern jag med, kommer nog fega ur och lägga i neutralen vid inbromsning i nedförsbackar. Våra driver rätt hårt framåt vilket ställer till det i inbromsningar nedåt.
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Laban skrivet 14 november 2010, 19:30:11 PM
Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 16:22:34 PM
Det är standard hos Scania att ha knappen där. Lika så på Maxci sitter den också innanför luckan. Det är för tillval man får knappen på instrumentpanelen. Jag brukar inte stäga av retardern, men när folk säger att det "inte" går så måste jag ju få säga att dom har fel :)

Oki där ser man, hade jag ingen aning om! Har dock inte tillgång till låsta luckor så det är svårt att hålla koll på.
På alla äldre bussar jag har kört har knappen suttit på instrumentpanelen för just detta... Vid halt väglag brukar jag alltid stänga av retardern just för att slippa låsta bakhjul!

Annars försöker iaf jag använda retardern så mkt det bara går
Titel: SV: Solaris vinterkörning
Skrivet av: Optimal skrivet 14 november 2010, 20:17:41 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 12:50:15 PM
Ja, det går självklart att göra en massa saker, men då mycket av detta kan gå tvärtemot vad arbetsgivaren bestämt är det ju inte så bra att uppmuntra till det. På vissa håll kan man som anställd få en skriftlig varning direkt om man ändrar lägen på strömbrytare innanför "låsta" luckor.

Jo precis. Brukar bara ändra om jag får den ordern av någon på ledningen. Vilket har hänt en gång, då retardern var så stark att den låste hjulen vid inbromsning.