I denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40332.0) kom det ju fram att Veolia har Volvo 8500 och 8700-bussar med växelspak på väster sida förarstolen.
Nu har bilderna anlänt från Yngrot:
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ishift_left2.jpg)
Inget på höger sida.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ishift_left1.jpg)
Men något på vänster sida, nära parkeringsbromsen.
Påminner lite om en högerstyrd Saab 900 med allt detta inkl tändningslåset på samma ställe.
Nu är ju dessa "spärrade", dvs saknar en manuell växelknapp samt väljaren för "sportläget", men om manuell växelknapp skulle ha funnits på denna måste den ju behöva vara spegelvänt jämfört med spaken på höger sida.
Smart placering och den är inte i vägen när du ska lämna sätet.
Även Busslinks 1210-1211 har spaken till vänster om förarstolen och spärrat manuellt läge.
Citat från: Rojje skrivet 08 november 2010, 20:55:20 PM
Även Busslinks 1210-1211 har spaken till vänster om förarstolen och spärrat manuellt läge.
Det beror väl på om man kör i norrgående eller södergående riktning! ;)
Den felstavade rubriken är nu rättad. ;D
Ser ju ut att vara den optimala lösningen för en buss. :)
Jag reagerade också på att tumknappen verkade sitta på fel sida, men insåg att den inte ens finns.
Ja, om man är man alltså.......................... ;D ;D ;D ;D ;D
Tack för hjälpen Ersa .. jag tycker denna lösning borde vara standard . Lätt komma i och ur stolen samt smidigt när man skall lägga i växel fast före det lossa p-bromsen annars kommer hemska summer
Undrar var I-shift spaken sitter på ett engelskt Volvo chassi, någon som vet?
Kors i taket, ett bolag som tänkt till när dom speca bussen, låda till höger är ju bara i vägen.
Nån som har nån vettig förklaring till att dom bara köper "halva" lådan, altså utanmanuelt program??
Citat från: Fikman skrivet 09 november 2010, 06:55:42 AM
Kors i taket, ett bolag som tänkt till när dom speca bussen, låda till höger är ju bara i vägen.
Nån som har nån vettig förklaring till att dom bara köper "halva" lådan, altså utanmanuelt program??
man är rädd för att förarna inte kan köra den rätt samt ökade drivmedelskostnader.
inte att glömma att vissa förare har villkor aut. på körkort..
Men varför finns då M-läget på dessa spärrade lådor?
I-shiften är registrerad som en automat, så även om man har automat på sitt körkort får man köra en sådan växellåda, och växla. Det är lika dant med Scanias Opticruse med koppling, är bussen reggad som automat får man köra den, och växla.
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:28:35 AM
Men varför finns då M-läget på dessa spärrade lådor?
For at man skal kunne holde den "låst" i et växeltrinn. Akkurat som 1 2 3 D knapper på en vanlig automat
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:28:35 AM
Men varför finns då M-läget på dessa spärrade lådor?
Väldigt bra att ha när man kör 70. Volvo bussarna på swebus(nobina) när jag körde där hade en egenhet att vilja växla ner och upp hela tiden om man låg på precis 70. Den växlade mellan 6 och 7. Då kunde man spärra den på 7:an så var det inga problem.
När dessa inte har nåt manuellt program så tycker jag det är okej att ha den till vänster. Men skulle jag behöva använda spaken mer än att bara lägga i drive och neutral så skulle jag vilja ha den på höger sida. Tycker det är mer naturligt för mig att använda högerarmen får att sköta sånt med växling. Men det kanske är en vanesak. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 09 november 2010, 13:11:30 PM
När dessa inte har nåt manuellt program så tycker jag det är okej att ha den till vänster. Men skulle jag behöva använda spaken mer än att bara lägga i drive och neutral så skulle jag vilja ha den på höger sida. Tycker det är mer naturligt för mig att använda högerarmen får att sköta sånt med växling. Men det kanske är en vanesak. :)
Ja, det är en vanesak. Efter ett tag lär man sig snabbt att växla i ett högerstyrt fordon med vanlig manuell låda. Faktiskt känns det en aning logiskt att ha både kopplingspedal och växelspak på samma sida. Om man tänker efter har ju mopeder och motorcyklar ju också kopplingshandtagen på vänster sida styret, samt växelväljaren på vänster sida motorn. Har mopeden Sachsmotor med handväxel så sitter det i kombination med kopplingshandtaget på vänster sida styret medan gasreglaget alltid sitter till höger.
Men det är ju självklart skönt att slippa vifta med en manuell spak mellan förarstolen och väggen, och därmed riskera slå handen i väggen. :)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/SSS/SSS_BTS735_Inredning.jpg)
Citat från: yngrot skrivet 09 november 2010, 08:22:52 AM
inte att glömma att vissa förare har villkor aut. på körkort..
Jo men även om du har en "hel" låda så står den som automat
Citat från: Lusan skrivet 09 november 2010, 10:24:40 AM
I-shiften är registrerad som en automat, så även om man har automat på sitt körkort får man köra en sådan växellåda, och växla. Det är lika dant med Scanias Opticruse med koppling, är bussen reggad som automat får man köra den, och växla.
Det var precis det jag skrev. Opticruse med kopplingspedal kan vara reggad manuell, i allafall på det ngt äldre fordonen.
Hos Lysekils buss i Hörby har vi bara 9700, med möjlighet att växla manuellt. Jag gillar I-shiften, och i de flesta fallen fungerar automatläget bra.
Jag brukar ta över själv i motlut med tom buss, eller tät trafik m.m.
Lådan har annars en tendens att gå igenom alla växlarna.
Man har möjlighet att få en nära nog pefekt körning,
men det krävs ju att man har motoröra och vet vad man gör.
Citat från: Håkan 62 skrivet 10 november 2010, 12:55:33 PM
Hos Lysekils buss i Hörby har vi bara 9700, med möjlighet att växla manuellt. Jag gillar I-shiften, och i de flesta fallen fungerar automatläget bra.
Jag brukar ta över själv i motlut med tom buss, eller tät trafik m.m.
Lådan har annars en tendens att gå igenom alla växlarna.
Man har möjlighet att få en nära nog pefekt körning,
men det krävs ju att man har motoröra och vet vad man gör.
Jag upplever i stort samma sak på lastbilssidan. Dock finns det några aber, vad jag kan se.
Trampar man gasen i botten, så varvar den upp rejält (ibland en bit över 2000 rpm) och hoppar 2-3 växlar i taget. Jag önskar att den kunde se till att hålla sig under 1800 rpm, då mer än så är totalt onödigt på en så vridstark motor som sitter i bilen i fråga. Dessutom skulle jag vilja spärra den från att hoppa 10-12, då det steget är lite väl långt även på en tom bil med en råstark 11-litersmotor på 330 hk och riktigt bra bottenvrid. Efter ett sådant hopp tar det en stund innan den hämtar sig och börjar accelerera.
Lättar man däremot på gasen för att köra lite lugnare så börjar den (som du säger) räkna genom varenda växel, vilket kan bli tämligen irriterande och helt onödigt.
Man får dock in vanan efter ett tag och lär sig precis var man ska släppa upp gasen för att den ska växla optimalt och hoppa så många steg som man vill. Idag var jag och körde på den kuperade Bjärehalvön, och där kommer den körtekniken väl till pass!
Överlag gillar jag dock I-Shiften skarpt. Det gäller att se den som en växlingsassistent, och inte en automatväxellåda. Då blir den ett utmärkt hjälpmedel som höjer komforten och arbetsmiljön avsevärt, särskilt då man kör distribution eller små slingriga och kuperade vägar.
//Simon som då och då åker med skribenten ovan. :)