Hej
Vem var först att bygga bussar så att de ser som rymdskepp?
Är det någon allmän trend?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2010, 17:33:52 PM
Hej
Vem var först att bygga bussar så att de ser som ovanstående?
Är det någon allmän trend?
mvh Stefan P
Nu vet inte jag om jag ser dåligt men var är bilden?
Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:05:39 PM
Nu vet inte jag om jag ser dåligt men var är bilden?
Du ser inte dåligt, för jag ser den inte heller bilden.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:05:39 PM
Nu vet inte jag om jag ser dåligt men var är bilden?
Han har helt enkelt inte lagt in någon bild utan frågan är enkel och klar ovantsående syftas på rubriken rymdskepp.
Frå¨gan är då vem var först att bygga bussar så de såg ut som rymdskepp?
Hej
Nu förstår jag det blev syftninsfel jag menade med ovanstånede rubriken skall gör om det hela.
Stefan P
I min mening kom rymdskeppet med Star2:an som byggs av Neoplan:
(http://www.neoplan.se/uploads/images/starliner1_galleri.jpg)
(bild från Neoplans sida)
Är det någon som har sett rymdskepp i verkligheten och varit inne i dem? Det har jag, och därför kan jag inte se någon som helst likhet med en buss. Ett rymdskepp är en lättviktskonstruktion med några små minimala fönstergluggar. Det är oerhört spartanskt och trångt invändigt, värre än i en fängelsecell från 1200-talet. Om vi svetsar igen de flesta fönstren på en gammal VW-buss från 1950 så börjar vi kanske närma oss rymdskeppskänslan.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 18:23:09 PM
Är det någon som har sett rymdskepp i verkligheten och varit inne i dem? Det har jag, och därför kan jag inte se någon som helst likhet med en buss. Ett rymdskepp är en lättviktskonstruktion med några små minimala fönstergluggar. Det är oerhört spartanskt och trångt invändigt, värre än i en fängelsecell från 1200-talet. Om vi svetsar igen de flesta fönstren på en gammal VW-buss från 1950 så börjar vi kanske närma oss rymdskeppskänslan.
Håller helt med. Starliner II - som emellanåt kallats rymdskepp här - är väl så långt från ett rymdskepp man kan komma med sina generösa fönsterytor.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:24:42 PM
Håller helt med. Starliner II - som emellanåt kallats rymdskepp här - är väl så långt från ett rymdskepp man kan komma med sina generösa fönsterytor.
Jag tror det är så att många luras av bilderna i science fiction-världen. Där finns "rymdskepp" som är på snudd till glaskupor, men de är så fjärran från verkligheten som man kan komma. Glas är nämligen ett alldeles för tungt material för rymdskepp.
Idag ser vi faktiskt en trend att fönsterrutoran blir mindre i fordon. Det märks tydligt på personbilar, men också på bussar. Irizar Pb och Scania OmniExpress är två tydliga exempel på bussar som fått betydligt nedminskade sidorutor. Anledningen är, liksom för personbilarna, att få en så vridstyv karosstomme som möjligt och därmed så goda vägegenskaper som möjligt. I detta hänseende är Neoplan helt fel ute.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 18:23:09 PM
Är det någon som har sett rymdskepp i verkligheten och varit inne i dem? Det har jag, och därför kan jag inte se någon som helst likhet med en buss. Ett rymdskepp är en lättviktskonstruktion med några små minimala fönstergluggar. Det är oerhört spartanskt och trångt invändigt, värre än i en fängelsecell från 1200-talet. Om vi svetsar igen de flesta fönstren på en gammal VW-buss från 1950 så börjar vi kanske närma oss rymdskeppskänslan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:24:42 PM
Håller helt med. Starliner II - som emellanåt kallats rymdskepp här - är väl så långt från ett rymdskepp man kan komma med sina generösa fönsterytor.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 18:33:28 PM
Jag tror det är så att många luras av bilderna i science fiction-världen. Där finns "rymdskepp" som är på snudd till glaskupor, men de är så fjärran från verkligheten som man kan komma. Glas är nämligen ett alldeles för tungt material för rymdskepp.
Idag ser vi faktiskt en trend att fönsterrutoran blir mindre i fordon. Det märks tydligt på personbilar, men också på bussar. Irizar Pb och Scania OmniExpress är två tydliga exempel på bussar som fått betydligt nedminskade sidorutor. Anledningen är, liksom för personbilarna, att få en så vridstyv karosstomme som möjligt och därmed så goda vägegenskaper som möjligt. I detta hänseende är Neoplan helt fel ute.
Tramsinlägg, vi vet alla vad som menas med rymdskepp.
Designade bussar som sticker ut från mängden.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:35:22 PM
Tramsinlägg, vi vet alla vad som menas med rymdskepp.
Designade bussar som sticker ut från mängden.
Och är det inte det som är tramsigt? Varför kalla något för något som det inte ens liknar? Fast om någon blir lyckligare att kalla en verkligt snyggt designad buss för rymdskepp så gärna för mig.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:40:27 PM
Och är det inte det som är tramsigt? Varför kalla något för något som det inte ens liknar? Fast om någon blir lyckligare att kalla en verkligt snyggt designad buss för rymdskepp så gärna för mig.
Men allvarligt, tog du illa upp nu? Har du sett ett rymdskepp eller vad är det du försvarar?
Finns det ett smeknamn som rimmar bättre så kom fram med ett annat, jag använder gärna det ordet.
Återigen en designad buss som sticker ut från mängden.
Hej
Är det någon som som vill döpa om tråden så vars så god och gör det.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2010, 18:59:38 PM
Hej
Är det någon som som vill döpa om tråden så vars så god och gör det.
mvh Stefan P
Nej, nej, tråden behöver inte döpas om! Den handlar ju om uttrycket rymdskepp när det gäller bussar.
Själv har jag alltid funderat över hur detta uttryck har uppstått, eftersom jag aldrig har sett någon likhet mellan rymdskepp och bussar. En gång i tiden var jag väldigt intresserad av rymdfärder, rymdraketer, rymdskepp m.m., precis som jag är intresserad av bussar. Däremot har jag aldrig intresserat mig för science fiction. Jag tror mig dock förstå att det är just science fiction-världen som inspirerat många att ha sin uppfattning om rymdskepp och därmed dra paralleller med Neoplan Starliner. Men fantasivärlden har aldrig legat för mig, så det är väl därför jag inte har förstått kopplingen rymdskepp - bussar. Hur som helst så kan det väl inte vara fel att fundera över verkligheten och trender inom dagens bussutveckling med anledning av rubriken. Så tänker ingenjören i mig.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:44:18 PM
Men allvarligt, tog du illa upp nu? Har du sett ett rymdskepp eller vad är det du försvarar?
Jag gillar inte när någon klassar mina inlägg som trams. Men jag har väl lika stor rätt som du att framföra min uppfattning om detta med rymdskepp utan att bli ifrågasatt om jag tog illa upp.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 19:55:54 PM
Jag gillar inte när någon klassar mina inlägg som trams. Men jag har väl lika stor rätt som du att framföra min uppfattning om detta med rymdskepp utan att bli ifrågasatt om jag tog illa upp.
Självklart har du det. Men jag jag har ju inte möjlighet att tabort dina inlägg så som en moderator har.
Idag försvann det inlägg som jag gjort i andra trådar inga förklaringar ges...
Kanske man skulle göra som Ulf Rådeström?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 19:34:51 PM
Jag tror mig dock förstå att det är just science fiction-världen som inspirerat många att ha sin uppfattning om rymdskepp och därmed dra paralleller med Neoplan Starliner.
Eksakt! :)
Fra første gang jeg hørte uttrykket "rymdskepp" om nye Starliner så forstod jeg hva som menes. Det er jo selvsagt hentet fra SciFi-verden, og sånn jeg oppfatter det menes det at bussens design ser ut som det kommer fra en annen planet, og da er jo koblingen til romskip ganske opplagt. Men selvsagt må man se det humoristisk. Hadde ikke uttrykket vært ment humoristisk så hadde ikke jeg brukt det.
Det er jo gjerne sånn at et kallenavn(smeknamn) er et tegn på godt design. Så når jeg sier romskip om dem, så mener jeg det som et kompliment til Neoplans designere, og til de busseiere som velger å kjøpe dem. NASA sine fartøy vil derimot aldri vinne noe designpris om det er det estetiske som teller. (Konstruksjonsmessig er jo designet virkelig bra.)
Det er faktisk også sånn at på norsk så bruker man helst ordene romkapsel (Apollo, etc.) og romferge (space shuttle), mens romskip først og fremst er noe man bruker i SciFi-verden. Det er også sånn i vårt språk at om man bruker ordet skip, så mener man oftest noe som er veldig stort, og da er jo Starliner en veldig god kandidat. Om man skulle bruke et passende ord på Apollo ville det nok heller blitt rompram (rymdpråm?). ;)
Men så lenge det ikke forbys gjennom forumets reglement, så kommer jeg til å fortsette å si romskip, og håper at folk forstår at vi har forskjellige referanser.