Hej
Jag kanske har frågat det här förut men jag hittar det inte.
Har de tre ovan uppräknade bussorterna sålts nya till andra än SS och SL?
mvh Stefan P
på rak arm en metropol till jönköping. ett antal capitol till många olika Bussing tror jag bara SS-SL köpt i sverige som nya. kanske har jag fel ang bussing.
Det fanns även Büssing turistvagnar som såldes till flera företag på 60-talet, bl a Näshultabolaget. Büssing fanns redan på trettiotalet i något/några exemplar. En demovagn omställningsbuss såldes till Halmstad.
Hej
Det viste jag inte att Bussing hade byggt turistbussar, vi kan väl hålla till de som SS och SL köpte in?
mvh Stefan P
Citat från: Svempa skrivet 08 november 2010, 17:24:57 PM
på rak arm en metropol till jönköping. ett antal capitol till många olika Bussing tror jag bara SS-SL köpt i sverige som nya. kanske har jag fel ang bussing.
Capitol har sålts till SJ, Jönköping, Malmö, Uddevalla, Trollhättan, Kållered, Mölndal, Luleå, Kalmar, Södertälje, Nässjö, Grängesberg, Karlskrona, Norrköping samt till Israel. I det senare fallet dock endast själva karosstommen och förstås chassit.
Det fanns en Büssing som förmodligen kom till Sverige som demovagn. Den hamnade först i Karlskoga och köptes sedan av Halmstads Lokaltrafik.
Jag tror det är den som finns på bild på Leif D:s hemsida:
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/1972-2003/slides/120108%20HL%209%20+%20HL%2071%20bussgaraget.html (http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/1972-2003/slides/120108%20HL%209%20+%20HL%2071%20bussgaraget.html)
En avgörande skillnad från Stockholms motsvarighet är fullstor destinationsskylt i stället för enbart linjenummerskylt fram.
Hej
Tack för det jag har alltid undrat var den kom ifrån när den kom till Karlskoga och även undrat vart den tog ivägen sen alltså till Halmstad.
Då är gåtan löst, vet du hur länge den fanns i Karlskoga?
Jag bodde i Karlskoga på den tiden.
mvh Stefan P
Wow, äntligen en bild på NBJ buss nr 19 med reg.nr T758. Den är av årsmodell 1964 och köptes från ANA som demobuss. kan det ha varit inför högertrafiken 1967? 1 jan 1973 sålde NBJ av sin lokaltrafik i Karlskoga till Karlskoga kommun, varvid bussen följde med dit med samma inv.nr. Den var en udda fågel för kommunen och såldes redan efter några månader till Halmstads Lokaltrafik, som hade köpt begagnade Büssing från Stockholm, och fick en lika gammal Volvo B655/VBK i utbyte. Även denna var en udda fågel med mittmotor och hästskoväxel. 1976 såldes den till en Karlskoga-orkester.
Hej
Har du någon bild på den bussen vi utbyte från Halmstad?
mvh Stefan P
Borde inte en Metropol till Jönköping komma med i uppräkningen också? Eller gick den kanske inte dit direkt när den var ny?
Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2010, 18:19:04 PM
Hej
Har du någon bild på den bussen vi utbyte från Halmstad?
mvh Stefan P
Tyvärr har jag inte det. Bussen var redan borta när jag kom till Karlskoga.
Citat från: Mr G skrivet 08 november 2010, 18:26:13 PM
Borde inte en Metropol till Jönköping komma med i uppräkningen också? Eller gick den kanske inte dit direkt när den var ny?
Snarare till Huskvarna. Men det skrev ju Svempa redan.
Hej! I Örebro gick det en Bussing av 1937 års modell i stads-trafiken mellan 1941 och 1954, mycket impopulär av bussförarna. Inköpt från GS 1941. Finns att läsa om i den förträffliga boken "LOKALTRAFIKEN i Örebro-en historik" av Lennart Westesson. Hälsn. BengaB40
Hej
Jag som trodde att SS köpte alla bussar som Scania byggde av dessa två sorter?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 09 november 2010, 11:38:52 AM
Hej
Jag som trodde att SS köpte alla bussar som Scania byggde av dessa två sorter?
mvh Stefan P
Dags att du köper häftet "Scania helbyggda bussar" som SvOf säljer, där finns rubbet från 1953 till -82. Sätt in 50:- på PG 1 96 99 - 8 Svenska Omnibusföreningen, så kommer den i brevlådan.
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 november 2010, 11:48:37 AM
Dags att du köper häftet "Scania helbyggda bussar" som SvOf säljer, där finns rubbet från 1953 till -82. Sätt in 50:- på PG 1 96 99 - 8 Svenska Omnibusföreningen, så kommer den i brevlådan.
Ja, den kan verkligen rekommenderas. Det är ur den jag brukar hämta mina uppgifter när jag svarar på frågor om helbyggda Scania-bussar. Det är ingen tjock bok men synnerligen innehållsrik. 50 kronor är egentligen alldeles för billigt för denna.
någon borde illustrera den och ge ut den som riktig bok för 400 kr. Det den skulle komletteras med är de sista åren med helbyggen fram till karineholmsverkstan lades ner och kvaravande fordon . så skulle jag med glädje köpa ett par ex.
Som den är nu är den oxå prisvärd men känns inte riktigt som en bok.
Citat från: Svempa skrivet 09 november 2010, 12:38:46 PM
någon borde illustrera den och ge ut den som riktig bok för 400 kr. Det den skulle komletteras med är de sista åren med helbyggen fram till karineholmsverkstan lades ner och kvaravande fordon . så skulle jag med glädje köpa ett par ex.
Som den är nu är den oxå prisvärd men känns inte riktigt som en bok.
Det är som sagt ett häfte för 50:-, och ingen bok. Men visst, tanken är god, men någon ska göra jobbet också.
Upplagan blir troligen mycket begränsad för en så specialiserad bok, så frågan är om det går att få någon ekonomi i det hela.
Ulf Rådeström gjorde en synnerligen genomarbetad sammanställning av all helbyggda bussar från CR112 och framåt, som en fortsättning på den gamla SvOf-skriften. Dessa två tillsammans är ett måste för alla Scania-freak. Ulf har dessutom gjort en liknande lista över Säffle Karosseris produktion.
För övrigt tycker jag det var synd att Ulf kände sig manad att lämna detta forum.
frågan är om en sådan bok skulle kunns intressera scania till att köpa en del av upplagan . som present till kunder eller personal . Vet att vissa andra böcker finannsieras genom att företaget som presnteras kjöpt en del av upplagan .
Scania vill nog ha böcker som är mera allmänt hållna om företagets produkter. En bok med i huvudsak långa listor med chassinummer, beteckningar, motortyper och andra rena fakta om enbart bussar är nog mest till för vår snäva skara entusiaster.
/Björn