Sitter och läser på forumet och kommer att tänka på en busstyp jag åkte med som yngre.
Året måste ha varit någonstans runt 85-90, bor/bodde på Gärdet och åkte alltid med 41:an.
Ibland dök det upp en buss med alla sittplatser/stolar borta längst bak vid sista dörren.
Där var det alltså bara ståplatser.
Vet någon vad detta var för buss/bussar kan tänka mig att det var något slags försöksverksamhet.
Bilder emottages gärna.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 06 november 2010, 17:54:35 PM
Sitter och läser på forumet och kommer att tänka på en busstyp jag åkte med som yngre.
Året måste ha varit någonstans runt 85-90, bor/bodde på Gärdet och åkte alltid med 41:an.
Ibland dök det upp en buss med alla sittplatser/stolar borta längst bak vid sista dörren.
Där var det alltså bara ståplatser.
Vet någon vad detta var för buss/bussar kan tänka mig att det var något slags försöksverksamhet.
Bilder emottages gärna.
Det var H2 6493! En syster har Bussmicke på bild.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H002/slides/H2_6490_Slussen_Stockholm_930507.html
Citat från: Karsten skrivet 06 november 2010, 18:05:02 PM
Det var H2 6493! En syster har Bussmicke på bild.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H002/slides/H2_6490_Slussen_Stockholm_930507.html
Fast 6493 har aldrig haft den färgsättningen. Från början var den eloxerad (alltså "grå") med röda linjer. Sedan lackerades den om i SL86 och då passade jag på att fotografera den.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_6743_.jpg)
Bussen hade alltså bakplattform och visst var det en form av prov.
Gillar dessa "gamla" bilder. Känner mig ganska ung men är det kanske inte när alla
årtal dyker upp.
Finns det kanske någon interiör-bild på denna udda skapelse?
Varför skapades denna buss och varför fullföljdes inte idén?
Citat från: Peter Elmheden skrivet 06 november 2010, 18:59:57 PM
Gillar dessa "gamla" bilder. Känner mig ganska ung men är det kanske inte när alla
årtal dyker upp.
Finns det kanske någon interiör-bild på denna udda skapelse?
Varför skapades denna buss och varför fullföljdes inte idén?
Eloxering först och främst var för att det var billigare än lackering och ansågs dessutom hållbarare. Bakplattformen var för att man skulle se om man kunde öka kapaciteten och framför allt att få stående resenärer att gå bakåt i bussen och inte stå i vägen i gångarna. Detta lyckades inte så där jättebra och därför återgick man igen till att "fullstola" bussarna. Men bakplattformen på 6493 lär ha varit kvar hela vagnens livslängd.
Detta med många ståplatser och få sittplatser i bussarna var en fluga på 1980-talet och många bussbolag köpte bussar med bara en stolsrad på en sidan och extra bred mittgång.
Bakplattform hade vi i Borås jag tyckte det var kanonbra gick in nästan hur många som helst och 5 barnvagnar var inga problem heller
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/649354Kap-B.jpg?t=1289069642)
SL H2 6493 (1982) i silverne utstyrsel.
Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 20:03:27 PM
Bakplattform hade vi i Borås jag tyckte det var kanonbra gick in nästan hur många som helst och 5 barnvagnar var inga problem heller
Även i Östersund funkade bakplattformerna bara bra. En B9S kan slänga sig i väggen när det ska jämföras lastkapacitet! ;D
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 20:56:25 PM
Även i Östersund funkade bakplattformerna bara bra. En B9S kan slänga sig i väggen när det ska jämföras lastkapacitet! ;D
En B9S kan väl alltid slänga sig i väggen .. nästan allt är väl bättre än de missfostren...