(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/BXB764_101026a.jpg)
Skulle passa bra i vitt en Swebuslogga på sidan och dörrställning 1-0-1. :)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/BXB764_101026b.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/BXB764_101026c.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/BXB764_101026d.jpg)
Plasseringen av girvelgeren er og blir fel.
Kan ikke forstå hvorfor den er plassert der.
Citat från: Knut skrivet 06 november 2010, 18:12:36 PM
Plasseringen av girvelgeren er og blir fel.
Kan ikke forstå hvorfor den er plassert der.
Fel? Växelspaken sitter ju på samma ställe som I-shiften i Volvo 9700.
Läcker buss , såg den på mässan.
Växelspakstället sitt för långt fram , blir trångt att passera.
På van hoolen som artic tour i alta har är stället kortat , mycket bättre plats.
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 18:17:30 PM
Fel? Växelspaken sitter ju på samma ställe som I-shiften i Volvo 9700.
Nä då sitter den i stolen annars har VanHool gjort väldigt fel
Annars är det förvisso en fin buss, VanHool är ju duktiga på det.
Volvo har den på stolen så den blir med om stolen vike sunna. Og Volvo sin kan man "folde"ned. Denne klumpen hos VanHool kunne blitt flyttet opp slik de gjør på Altano og Astromega. Der sitter den bredvid ratten.
Men utover dette er min drømmebuss en Altano.
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 18:17:30 PM
Fel? Växelspaken sitter ju på samma ställe som I-shiften i Volvo 9700.
Trångt värre ser det ut att vara ... I-shiften är ju bättre att ha på vänster sida av stolen .. så har vi på våra 8500 8700 som Veolia kör med . då är spaken ur vägen + att det är lättare ta p-broms och växel i rätt ordning på båda är nära varann
Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 20:13:45 PM
Trångt värre ser det ut att vara ... I-shiften är ju bättre att ha på vänster sida av stolen .. så har vi på våra 8500 8700 som Veolia kör med . då är spaken ur vägen + att det är lättare ta p-broms och växel i rätt ordning på båda är nära varann
Intressant lösning som jag inte hört talas om. Går det att ordna bilder på detta? :)
Hej det låter verkligen klokt att någon har tänkt till och monterat växelspaken på vänster sida för jag kan inte förstå varför den sitter på höger sida så att man alltid ska kliva över den då är det helt klart bättre med scanias optiqruse som sitter på spaken under ratten
Vad är det för växellåda? Manuell?
Ny är den knappast, såg den i Tallin 2010-08-17.
Ingen bra bild på grund av regn bland annat.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa65/Christer216/S5000822.jpg)
/ Christer K
KG
Den spaken styr troligen en A-S Tronic från ZF.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 06 november 2010, 22:49:35 PM
KG
Den spaken styr troligen en A-S Tronic från ZF.
/Lennart
Hur funkar den? Är den bra?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 november 2010, 22:51:06 PM
Aj då....
Tänkte det var en Volvo.....
Det sitter en MAN ibaken på denna ;)
//Niclas
Hej KG
fungerar som ZF lådan som sitter i de Neoplanmodeller innan MAN tog över.
Tänk dig ett upp och nervänt L.
Framåt spaken mot dig automatläge en gång till manuellt läge växla upp ett steg fram en gång hoppa över en växel klicka två gånger samma sak vid nerväxling.
Backa spaken till höger och bakåt.
Som alla ZF lådor så är det lätt att bli ovän med den när de är kalla.
/Lennart
Skulle passa bra i vitt en Swebuslogga på sidan och dörrställning 1-0-1. :)
Du kan nog få se den köra swebus under morgondagen, hett tips 16.15 från Jönköping,
men det är långt dit och mycket kan hända............
Citat från: Norrlanders skrivet 06 november 2010, 22:24:34 PM
Hej det låter verkligen klokt att någon har tänkt till och monterat växelspaken på vänster sida för jag kan inte förstå varför den sitter på höger sida så att man alltid ska kliva över den då är det helt klart bättre med scanias optiqruse som sitter på spaken under ratten
Förmodligen för att det är standard på vänsterstyrda fordon att växelspaken sitter på höger sida. På lastbilar (som ju I-Shift funnits på långt innan det kom till bussar) sitter den alltid på höger sida av praktiska skäl, så därför har det troligen fallit sig naturligt att göra likadant på bussen.
Riktigt snygg :D kul med fler Van Hool i Sverige :)
Citat från: Christer K skrivet 06 november 2010, 22:42:06 PM
Ny är den knappast, såg den i Tallin 2010-08-17.
/ Christer K
Så lustigt, även jag tycks ha sett den samma dag
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Sweden/S/Sm%E5landsBussen%20Resebyr%E5%20AB/BXB%20764%20Lasse.jpg/full)
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 20:53:52 PM
Intressant lösning som jag inte hört talas om. Går det att ordna bilder på detta? :)
Bilder kan jag nog ta men få upp dem här är värre .. får nog be barna om hjälp igen då .. ;D Är det bara Veolia som tänkt till om denna placering?? Är ju kanon att slippa klättra över den ..
Citat från: yngrot skrivet 07 november 2010, 17:35:25 PM
Bilder kan jag nog ta men få upp dem här är värre .. får nog be barna om hjälp igen då .. ;D Är det bara Veolia som tänkt till om denna placering?? Är ju kanon att slippa klättra över den ..
Skriv ett PM till mig när du fixat fram några bra bilder på din dator, så fixar vi det! :)
Ok ska försöka fixa detta ..
Hej !
På tal om Van Hool, har de helt slutat och bygga på Volvo/Scania-chassier i 2 och 3-axlig version ??
Undantaget de dubbeldäckare som byggts !
Mvh Peter Ö
Är det inte så att ingen av dem släpper chassin till vem som helst längre...
Citat från: Peter Öden skrivet 07 november 2010, 17:52:53 PM
Hej !
På tal om Van Hool, har de helt slutat och bygga på Volvo/Scania-chassier i 2 och 3-axlig version ??
Undantaget de dubbeldäckare som byggts !
Mvh Peter Ö
Jodå, dom bygger både på Volvo och Scania-chassin.
Det kommer att kunna komma speciellt på Sc-chassi när det gäller till Astronef.
//Niclas