Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2010, 12:16:24 PM

Titel: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2010, 12:16:24 PM
Så avslutar jag då serien från Uppsala för den här gången. Men lugn: redan i juni återvänder jag till brottsplatsen.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7244_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7245_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7246_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7247_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_7248_.jpg)
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: Stefan P skrivet 05 november 2010, 12:20:58 PM
Hej

Tack för fina bilder. Inte ofta man får se bilder på Böderna Larsson bussar.

Kan du tänkas ha en bild på den bussen som körde till Jumkil?

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: KG skrivet 05 november 2010, 23:22:23 PM
Stort tack för en mycket trevlig bildserie!!
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: Tommy H skrivet 05 november 2010, 23:29:40 PM
Hur kommer det sig att Van Hool:erna i Uppland inte hade någon destinationsskylt som deras två månader yngre syskon (2122-2137) i Östergötland hade?
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2010, 23:42:41 PM
Om man fick köra VanHool-ledvagn på 809 idag, vore man nöjd! :D
Hela tre bilder på bussar med den saknade ljuskombinationen "2+1" dessutom. Dvs två tända halvljus på höger sida, samt ett på vänster.
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 05 november 2010, 23:56:19 PM
Citat från: Tommy P skrivet 05 november 2010, 23:29:40 PM
Hur kommer det sig att Van Hool:erna i Uppland inte hade någon destinationsskylt som deras två månader yngre syskon (2122-2137) i Östergötland hade?


Vid den tiden hade de olika Bussregionerna inom SJ ganska stort eget
inflytande på olika utrustning vid nybeställningar.
Det förklarar antagligen de skillnader i skyltskåpen, som du här beskriver.
I hela den serien 2100-2137, så skilde det mellan regionerna på just detta, samt även på däcktyp/dimension på ledens axel.
De flesta hade 13R22,5, medan Norrköpings hade 12R22,5.

/Christian
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: yngrot skrivet 06 november 2010, 19:31:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 23:42:41 PM
Om man fick köra VanHool-ledvagn på 809 idag, vore man nöjd! :D
Hela tre bilder på bussar med den saknade ljuskombinationen "2+1" dessutom. Dvs två tända halvljus på höger sida, samt ett på vänster.


Du är lite för ung för att vara med på den gamla goda tiden ..  :)  Van Hool var alltid trevliga särskilt med en Scania snurra  ;D och 3 halvljus  var inte fel heller tyvärr försvann det om jag minns rätt ca 1985-86 ..
Titel: SV: Bussar i Uppsala i maj 1990, del 6
Skrivet av: Ersa skrivet 06 november 2010, 19:42:02 PM
Citat från: yngrot skrivet 06 november 2010, 19:31:46 PM
Du är lite för ung för att vara med på den gamla goda tiden ..  :)  Van Hool var alltid trevliga särskilt med en Scania snurra  ;D och 3 halvljus  var inte fel heller tyvärr försvann det om jag minns rätt ca 1985-86 ..

Jag är lite ung, ja. Men några år i Roslagen gav mig stor körvana av både H22 samt VanHool Alizée i trevlig linjetrafik innan ålderkraven hann ifatt även där omkring 2004-05. Numera kör jag ju gärna gamla bussar för SvOF och SSS.
2+1-halvljus är vad jag läst tillåtet att använda än idag om bussen är registrerad som tung buss samt av årsmodell 1984 eller äldre. :)