(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5683_TXH634_Husby_070820.jpg)
:o Ser inte alls bra ut... ??? Ständig nigning...
Får man verkligen ta ut en sådan här buss i trafik? Det kan ju skada fjädring, och borde ge en enormt stötig gång, speciellt för föraren om där inte är någon luft i bälgarna.
gungig resa ;D
Vad har den käkat? ::)
/Cero
AdBlue? ;D
Vad har hänt den? Hur kan det ha blivit så?
//Simon
Idag oberverades en viss 1860 med detta faktum. Inte ute i trafik, utan på ramp.
Dock var det på ledens hjul...
/Fredde
Precis som Mr Ödlund säger så är det defekt nivågivare på mittaxeln, styrdonet ställer alltid automatiskt fjädringen i högsta läget när det blir fel av den här typen just för att det ska gå att "halta hem" till verkstan utan att riskera att slå i nånstans!
Och när det är motsatsen då.. Att dom tex. släpar med baken nästan i backen? Något annat förmodligen?
Dom som åker med brukar uppmärksamma en på att det onekligen är ganska stötigt...
/Fredde
Citat från: Milan skrivet 15 september 2007, 23:20:03 PM
AdBlue? ;D
Jag tycker att i princip varenda ny vagn som rullar meddelar att tanken för AdBlue är tom. Vet inte om det bara är Råsta som missat att det är något som behöver fyllas på, men jag tror ändå inte riktigt att Täbyvagnens tillstånd kan relateras till denna brist. ;D ;)
Citat från: BadTab skrivet 16 september 2007, 12:00:48 PM
Precis som Mr Ödlund säger så är det defekt nivågivare på mittaxeln, styrdonet ställer alltid automatiskt fjädringen i högsta läget när det blir fel av den här typen just för att det ska gå att "halta hem" till verkstan utan att riskera att slå i nånstans!
---
Under min mekanikerpraktik tidigare i år hände det ett par gånger att en gasbuss (kortvagn) kom in i ett liknande tillstånd.
Med framfjädringen i högsta läge sades det att "Han kör upphottat idag" och det var alltså in på verkstad som gällde.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 01:28:31 AM
En defekt nivåventil, denna gång på drivaxeln.
Vanligt för att inte säga väldigt vanligt fel på Volvoledbussar.
//Lars
Tack för svar Lars
//Simon
Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2007, 12:06:34 PM
Och när det är motsatsen då.. Att dom tex. släpar med baken nästan i backen? Något annat förmodligen?
Dom som åker med brukar uppmärksamma en på att det onekligen är ganska stötigt...
/Fredde
När det är motsatsen så är de troligtvis länkaget mellan axeln och nivågivaren som är för kort justerat...
Och om en H59 (Scania CR111) bara reser sig på vänster sida då?
ojj ojj, hehe
/ Kricke