Kvällens show ägnas åt busskarosser från Säffle och tillhörande SJ-buss.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_e.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_f.JPG)
Mycket trevligt men varför är den översta bussen så rosa i färgen?
Citat från: Bussmicke skrivet 15 september 2007, 17:26:57 PM
Mycket trevligt men varför är den översta bussen så rosa i färgen?
Bilden är tagen en kall vinterdag, vilket kan ha påverkat färgen redan vid exponeringen. Sedan har ju åren i skokartongen inte direkt gjort bilden bättre. På den tiden köpte man ju inte precis bästa filmen eller lämnade in bilderna på ett proffslab utan det var regeln att "biligast får gälla".
Som jag skrivit tidigare så lämnas ingen kvalitetsgaranti för bilderna ur skokartongen. ::)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 17:35:25 PM
Ånges godsbuss.
Måste ha varit någon tillställning på Skansen och att bussarna varit abonnerade norrifrån.
//Lars
På fråga A svarar jag ja, på fråga B svarar jag nej. Det är Hembygdens dag på Skansen och det ordnades ett extratåg från Bollnäs till Stockholm för dem som ville besöka detta arrangemang. Bussarna gick alltså bara mellan Klarabergsviadukten och Skansen. Det var Hornsberg som ställde upp med dessa och de tog vad de hade, det vill säga till stora del veckoslutsbussar som skulle återvända senare på eftermiddagen. Ser nu att det står fel datum på bilden. Rätt skall vara 1984-08-26, alltså en söndag.
Som synes på bildens högerkant så var även GDG/Nymans med på dessa körningar. Postens Diligenstrafik ställde också upp med en van Hool Vistadom. Även den gick i veckoslutstrafik.
(http://web.telia.com/~u36122555/images/Bussbilder/116.jpg)
Tack för härliga bilder!
Får man komplettera med en ett halvår äldre bild på SJ 1965 tillsammans med "vanHool-leden" 2117.
I bakgrunden ses förmodligen systern 1966 eller möjligtvis 2047 bredvid en B58 Säffle, kanske 1663 eller 1664.
Bussdepån på Haga i Jönköping sommaren 1983.
/Micke
Citat från: Mikael Blom skrivet 15 september 2007, 18:09:24 PM
(http://web.telia.com/~u36122555/images/Bussbilder/116.jpg)
Tack för härliga bilder!
Får man komplettera med en ett halvår äldre bild på SJ 1965 tillsammans med "vanHool-leden" 2117.
I bakgrunden ses förmodligen systern 1966 eller möjligtvis 2047 bredvid en B58 Säffle, kanske 1663 eller 1664.
Bussdepån på Haga i Jönköping sommaren 1983.
/Micke
Kompletteringar är alltid välkomna.
Men jag tycker mig se att 1965 går i en något mer mörk färgton än de övriga SJ-bussarna på bilden. Kan det ha varit så att den hade något annorlunda färg, som i annan belysning fick den att verka rosa?
1965 fick väl även förmånen att lackas SL-röd på slutet, den gick ju en tid på Vallentunalinjerna.
/Sign
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 17:31:52 PM
Bilden är tagen en kall vinterdag, vilket kan ha påverkat färgen redan vid exponeringen. Sedan har ju åren i skokartongen inte direkt gjort bilden bättre. På den tiden köpte man ju inte precis bästa filmen eller lämnade in bilderna på ett proffslab utan det var regeln att "biligast får gälla".
Som jag skrivit tidigare så lämnas ingen kvalitetsgaranti för bilderna ur skokartongen. ::)
Ingen kritik, bara undran
Citat från: Bussmicke skrivet 15 september 2007, 18:36:52 PM
Ingen kritik, bara undran
Jag uppfattade det inte heller som kritik. I varje fall inte negativ sådan. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 18:56:59 PM
Att man använde Gävles 2002 i veckoslut är ju lite förvånande.
//Lars
Bussen är skyltad 687. Var det numret på veckoslutslinjen till Gävle? Det är ju möjligt att bussen befann sig i Hornsberg av någon annan anledning. Jag minns att man hade svårt att få tag i bussar för uppdraget som omfattade 17 bussar och dessutom hade det utlovats att det skulle stå SJ på samtliga bussar. Nu lyckades som framgått det senare inte hundraprocentigt men man ville i alla fall hålla sig inom statligt ägda bussbolag.
Fast det borde ju ha funnits SJ-bussar över på närmare håll en söndag än i Gävle. Uppsala till exempel.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 18:56:59 PM
Diligensen är ju den som kommit ner från Östersund i bytesturen med Hornsberg, Ove B har ju visat bilder från Östersund på bussarna i motsatt håll.
Att man använde Gävles 2002 i veckoslut är ju lite förvånande.
//Lars
Kan det varit förstärkning?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 18:56:59 PM
Diligensen är ju den som kommit ner från Östersund i bytesturen med Hornsberg, Ove B har ju visat bilder från Östersund på bussarna i motsatt håll.
Att man använde Gävles 2002 i veckoslut är ju lite förvånande.
//Lars
SJ 2002 gick väl på linje 687 från Ljusdal till Stockholm, då den hörde hemma i Ls.
Det var ju inte ovanligt med vagnar i linjeturist-utförande på veckoslutlinjer på den tiden.
/Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 19:41:26 PM
SJ 2002 gick väl på linje 687 från Ljusdal till Stockholm, då den hörde hemma i Ls.
Det var ju inte ovanligt med vagnar i linjeturist-utförande på veckoslutlinjer på den tiden.
/Christian
Ja, så var det ju. Det var märkningen Gä som lurade mig. Men bussarna märktes ju med huvudorten, det vill säga där distriktskontoret fanns.
Minns du inredningen. Höga ryggar självklart men var de också fällbara. Det fanns Säffle-bussar med mycket bekväma stolar.
Det är riktigt med höga ryggar men de Säfflebussarna som gick Ljusdal, Gävle, Edsbyn samt Västervik - Stockholm hade bara fasta ryggstöd.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 19:47:11 PM
Ja, så var det ju. Det var märkningen Gä som lurade mig. Men bussarna märktes ju med huvudorten, det vill säga där distriktskontoret fanns.
Minns du inredningen. Höga ryggar självklart men var de också fällbara. Det fanns Säffle-bussar med mycket bekväma stolar.
Tack för bilderna.
SJ 2002 har jag för mig hade fällbara ryggstöd. Jämförelse mellan reg-bevisen på 2000, 2001 och 2002 tyder på det.
Den var dessutom linjeturist-lackad. 2000 och 2001 var bara linjelackade.
2000 o 2001 hade bara linjesäten. 2000 byttes det dock till icke fällbara linjeturiststolar tämligen omgående efter
leverans till Ånge, då det blev ramaskri bland personalen, då man hade linjeturist i de flesta andra fordon.
Omlack till linjeturist skedde dock aldrig.
Mvh
Christian
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 21:53:41 PM
2002 hade fällbara Vogelstolar när den fanns i Ö-vik från 1992 det kan jag bekräfta.
//Lars
Tack, då har vi fått det utrett.
Men varför godsrummet? Det användes väl inte på veckoslutsturerna men vad hade bussen för användning på vardagarna? Och vad hände om det blev något fel på den nere i Stockholm så att Hornsberg fick sätta in en av sina egna vagnar?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 22:03:47 PM
Den bör ha gått bla på Ramsjölinjen, samt Los och Korskrogen.
//Lars
Det var nog i undantagsfall den gick dit. Användes bl a till Hudiksvall och Bollnäs.
Den i annat inlägg slopade 1273 ersattes av den då övertaliga 1272 från Sveg.
1986 erhölls 2625 till denna tjänst.
/Christian
2002, är det den som ägs av den där cirkusen numera ? Har sett den flera gånger i samband med Borlänge marknad.....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 september 2007, 17:32:21 PM
2002, är det den som ägs av den där cirkusen numera ? Har sett den flera gånger i samband med Borlänge marknad.....
Denna buss såldes sedan till Bredbyns Åkeri. Den finns numera inte med i fordonsregistret utan regnumret innehas av en splitterny Ford Focus.
Vad är det för buss jag sett då ? kan det vara 2004 ? eller 2000 ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 september 2007, 18:11:16 PM
Vad är det för buss jag sett då ? kan det vara 2004 ? eller 2000 ?
2004 var en Vo B10M65/VBK och 2000 har jag nämnt ovan.
2000 gick ju på export. Har ej kollat 2001.
/Christian
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2007, 23:05:46 PM
2001 som fortfarande är buss för 47 pass ägs av en Biltillbehörsfirma i Höllviken med den passande gatuadressen Ljunggrens väg 4
//Lars
Tjohoo!
/Christian
Var det gods utrymme i 2000-01 ?
Kan det ha varit 2001 jag sett då.....?
Måste tacka Staffan för trevliga bilder. För oss som är födda under tidigt 70-tal (och lite tidigare) är ju detta Den Typiska SJ-Linjevagnen...
//Jonas G
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 17:23:35 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/252_f.JPG)
Inbillar jag mig eller är Klarabergsviadukten lite smalare här än den är idag?