Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: vesslan30 skrivet 03 november 2010, 09:09:34 AM

Titel: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: vesslan30 skrivet 03 november 2010, 09:09:34 AM
http://www.unt.se/ekonomi/65-busschaufforer-hotas-av-uppsagning-1101981.aspx (http://www.unt.se/ekonomi/65-busschaufforer-hotas-av-uppsagning-1101981.aspx)
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: 1896 skrivet 03 november 2010, 09:12:43 AM
Ett praktexempel på upphandlingars baksida/svaghet.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2010, 09:33:43 AM
Citat från: UNT.seDet är absurt. KR Trafik vann upphandlingen av all regionaltrafik i Uppland i våras, men på grund av att en tjänsteman på UL läckte hemlig information till Nobina avbröts allt. Och nu när UL vill säkra trafiken under 2011, då vinner Nobina den upphandlingen, och vi blir av med jobben, säger en chaufför på KR Trafik till UNT.

Man kan verkligen tolka det olika. Även Busslink hävdar det ju att det var de som vann allt i våras.

Citat från: UNT.seAtt Nobina över huvud taget fick vara med i den här upphandlingen är för oss en ren gåta. Nu har ju Nobina vunnit på att UL läckte sekretessuppgifter till Nobina, säger en anställd.

Nu blandar denne nog ihop 10-årsavtalet med 1-årsavtalet. Jag tror inte att Nobina vann stora delar av 1-årsavtalet för att läckage av 10-årsavtalet förekom. Det är ju vitt skilda krav osv.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Walter skrivet 03 november 2010, 09:56:12 AM
Och ja de får gå från KR men många lär väl behövas hos Nobina precis som nämn i artikeln. Så här är det ju ofta vid entreprenörsbyten efter upphandlingar.

Problemet för Nobina kan väl bli att man anställer "bittra" chaufförer från t.ex KR som vill sabba och förstöra Nobinas rykte och anseende hos kunderna.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 10:07:22 AM
Detta är något vi kommer få leva med. Jag personligen är övertygad att Nobina liksom sina konkurenter kommer i första hand att söka förare på arbetsförmedlingen... Dem är betydligt billigare och desutom får väl arbetsgivaren bidrag om dem anställer en arbetslös!
Bara titta sig i runt hur det ser ut där det startats trafik den sista tiden .. Inte många förare man känner igen från förra arbetsgivaren när man möter dem!! Det är ett branchproblem! Om bussbolagen ska få några förare kvar som stannar så måste det till anställningstrygghet! Finns inte i dag!
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Björn Ax skrivet 03 november 2010, 11:22:07 AM
Ja får se hur KR  kommer få förare som bara vill köra skolkörningar här i uppsala. Lär ju inte vara så många som bara vill köra deltid morgon och eftermiddag.

Ska bli roligt att se 2012 också hur många som lägger anbud då. Om KR lagt ner i uppsala och det bara blir nobina vid den upphandlingen. :)
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2010, 11:30:27 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 03 november 2010, 11:22:07 AM
Ja får se hur KR  kommer få förare som bara vill köra skolkörningar här i uppsala. Lär ju inte vara så många som bara vill köra deltid morgon och eftermiddag.

Ska bli roligt att se 2012 också hur många som lägger anbud då. Om KR lagt ner i uppsala och det bara blir nobina vid den upphandlingen. :)

Ja, skolavtalet är inget bra avtal för en stor åkare att köra in vinst på, då det ju var specialskrivet för små egenföretagare med egna garage ute i skogen och andra inkomster än bara skolkörningarna. Varför la KR bud på det egentligen? Att man ville samköra det lilla avtalet med stora avtalet vore ju den enda tänkbara anledningen, men om man då inte lyckas vinna det stora avtalet efteråt står man ju där med ett enda dåligt UL-avtal. Det är ingen bra kombination med det låga budet i Hälsingland samt att man tappat majoriteten av trafiken trafiken i Jämtland.

2012 kommer nog många stora aktörer att lägga bud, då det är fråga om en rejäl trafikstart med nya bussar. Varken KR eller Nobina kan dra någon större fördel av att de idag har gamla bussar i Uppland, då bara en del av dessa kan bli tillåtna i det nya avtalet annat än kanske några få år in på avtalet, om de byggs om. Så jag skulle inte bli förvånad om även Veolia och Arriva ger sig in i leken.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: MartinMartin skrivet 03 november 2010, 11:48:23 AM
Citat från: Walter skrivet 03 november 2010, 09:56:12 AM
Och ja de får gå från KR men många lär väl behövas hos Nobina precis som nämn i artikeln. Så här är det ju ofta vid entreprenörsbyten efter upphandlingar.

Problemet för Nobina kan väl bli att man anställer "bittra" chaufförer från t.ex KR som vill sabba och förstöra Nobinas rykte och anseende hos kunderna.

Problemet i det här läget är ju att det inte bara är att byta arbetsgivare, eftersom Nobina inte kan erbjuda en "tills vidare" anställning eftersom dom inte har en aning om hur länge dom har nåt behov av förare.

Självklart kommer bussarna att rulla och nån ska ju köra, men Jag vill ha en "fast" anställning inte nån projektanställning i 6 månader.

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: MartinMartin skrivet 03 november 2010, 11:51:28 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 03 november 2010, 11:22:07 AM
Ja får se hur KR  kommer få förare som bara vill köra skolkörningar här i uppsala. Lär ju inte vara så många som bara vill köra deltid morgon och eftermiddag.

Ska bli roligt att se 2012 också hur många som lägger anbud då. Om KR lagt ner i uppsala och det bara blir nobina vid den upphandlingen. :)

Ja, dom kommer inte behöva så många heller. Det kommer att vara 6 omlopp i Uppsala som ska sysselsätta lika många förare på 79%
så det löser dom nog med ett gäng pensionärer för att ytterligare höja snittåldern.

Nej., den där sladdertackan på UL fattar nog inte vidden av hur mycket folk hon har ställt till det för.

Synd att Jag älskar mitt arbete, annars hade man ju bara kunnat skita i allt !!

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 12:28:31 PM
Allt handlar om ekonomi i dag ... vi som jobbar i branchen jobbar som slavar det blir allt sämre,det tas på för och eftertider  medan bussbolagen höjer fordonstatusen åldesmässigt allt mer.  Det skrotas ut fordon innan dem ens uppnått 10 års ålder och är avskrivna   Det skrivs korkade avtal med fastighetsägare som gör att bolagen måste betala hyra 5-10 år efter avslutat trafikuppdrag. Titta bara på Jönköping Vasavägen!! Brodal Borås!! Tomt och öde många år efter avslutat uppdrag .känns som dem stora aktörena leker katt och råtta med oss förare  ... måste bli ett slut på detta .... sen spelar det ingen roll om det handlar om linje,skol eller något annat uppdrag.
Inte heller var i landet heller för den delen ...
Många som sitter på ledningsposter borde bytas ut ..för dem är inte kompetena att sköta sina uppdrag när man får höra att Swebus/ Nobina tex betalar för hyra mellan 2003-2010 för ett garage som står helt öde.
Kan mkt väl tänka mej att det är brist på kunskap i ULs upphandlingsförfarande oxå .... då ska Nobinas chefer avsättas !!! Men som vanligt så vågar ingen öppna käften!!
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: KG skrivet 03 november 2010, 12:32:12 PM
Ang det här med anställningar. Hur lång tid tar det innan vi har bemanningsföretag som tagit över all personal?
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: MartinMartin skrivet 03 november 2010, 12:37:39 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 12:02:35 PM
Antar att man kommer att kombinera skoltrafiken med annat, typ beställningstrafik, annars är det svårt att få någon ekonomi i det hela.

Ja, kanske vid dom "större" orterna men vad ska man fylla ut med vid t.ex den påtänkta "depån" i Lockelsbo
med ett omlopp på 67%, eller Gryttjom med 66% och inga körningar alls under sommar och övriga lov.

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: ch skrivet 03 november 2010, 15:48:18 PM
Det verkar vara någon slags konstig syn på det här med upphandlingar.

Det handlar alltså om att företag A vill ha nån som utför ett jobb åt de. De hyr in företag B för att göra det under t.ex 3 års tid. Sen begär man in förslag från olika företag vad de vill ha för att göra samma jobb nästa treårsperiod.
Företag C är billigast och vinner därför anbudet.

Varför ska företag C ta över företag Bs personal? Vad säger att företag Bs personal är bra, vad säger att företag Bs personal har rätt utbildning, attityd, inställning och kompetens?

Företag C är inte skyldiga att ta över nån personal, utrustning eller liknande. Det enda de ska göra är att leverera det som står i avtalet, punkt slut. Sen kan det hända att de behöver anställa, och då kan ju det tänkas att personal från företag B kan vara intressanta, men det är inte självklart.

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2010, 15:58:22 PM
Det handlar inte om att ha en konstig syn på det här med upphandlingar, utan mera om att de anställda vilja ha en trygg anställning på det arbete man trivs på. Ingen konstigt med det.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Stefan P skrivet 03 november 2010, 16:19:45 PM
Hej

Nu är det väl så att Nobina får ett antal förare över när KR tar över skoltrafiken från Nobina och förarna vill stanna kvar i företaget då går det inte så mycket folk.

mvh Stefan P
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 16:22:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 november 2010, 15:58:22 PM
Det handlar inte om att ha en konstig syn på det här med upphandlingar, utan mera om att de anställda vilja ha en trygg anställning på det arbete man trivs på. Ingen konstigt med det.

Just därför är bussföraryrket ett av det sämsta man kan ge sig på i dag! Företagen bara tänker på ekonomin och skiter högaktningsfullt i dem anställda.  Har egen erfarenhet att ju större bolagen är desto sämre anställningsvilkor! Att vara förare i dag på tex Nobina / Veolia eller ngn annan stor drake är en bricka i spelet ... Cheferna som sitter på sina kontor sitter och leker med våra jobb! Det är tack vare upphandlingsystemet vi har! Tyvärr så går nästan alltid cheferna utan skada vid förlorat kontrakt.
Då ser HK på resp företag till att just den chefen får ett jobb som "inte finns"
Har sett detta så många gånger ... så det är något vi får leva med.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2010, 16:56:41 PM
Nja helt galet ute är inte Jan S ..  och vissa mellanchefer får ju oxå fortsätta hos nya operatören eller får jobb hos THM ..  Men för oss förare är upphandligen INTE till nån fördel eftersom den som betalar lägst får kontraktet..alla förar drabbas genom att känna väldig osäkerhet om man får behålla sitt jobb och det känns lite underligt att söka "sitt gamla jobb" .

Jag som varit med rätt länge kan bara säga det var bättre förr även om det förekom ett visst resursslöseri så fanns där mer hjärta även för de som inte kunde jobba 100& .. och även mer reservvagnar och förare  men den kostnaden vill ingen  ha i dag
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2010, 17:33:35 PM
Jo visst får många förare jobb men kanske inte alla får heltid som vil ha eller man måste ha provanställning i 6 månadre för att sen få sluta.. antällningstryggheten är inte så stor längre .. och på vissa ställen våga inge klaga längre pga risken stå utan jobb om man säger något obekvämt.. Men Lars Ö var har luchrum fått byggas ut för det finns för mkt reserver??   När jag körde på B-L fanns det i början 2 reserver hela trafikdygnet som kunde hoppa in om nån blev akusjuk eller inte dök upp i tid eller snabbt köra en förstärkning sånt är ju helt borta nu ... för att inte tala om vagnreserven som var mkt större då rulla heller inte så många vagnar med bucklor .
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 17:36:57 PM
En av mina gamla trafik chefer fick nystart och tom starta upp både i Dalarna och i Danmark ,trots att han retade gallfeber på personalen ..
Vad kallas sånt?.... Du vet säkert vem jag menar Lasse ... kallas för Granfjällsbjörnen ....
Har mer exempel på hur dem stora aktörena håller på ......
Dem skyddar sig själva  och sin omkrets hela tiden ....
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jo skrivet 03 november 2010, 17:51:26 PM
Sen får ni inte glömma att upphandlingarna i sig själva också skapar jobb. Om alla bara jobbade på för att sköta den dagliga driften, vad skulle alla jurister och ekonomer som utbildas till syssla med då? Det var väl under 90-talskrisen som man kom på att 50% av befolkningen skulle bli akademiker för att hålla nere arbetslösheten och på den nivån är man väl fortfarande kvar även om kullarna inte längre räcker för att hålla högskolorna/universiteten sysselsatta.

Det är ju inte bara bussförarna som ska ha jobb. Kan nog tänka mig att många manår skapas i den aktuella upphandlingen både bland personal på UL operatörerna och rättsväsendet i och med allt kalkylerande och sedan överklagande och nya upphandlingar. Så förutom förarna är det ju fler som ska dela på kakan om man ska se det ur försörjningsperspektiv.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: vesslan30 skrivet 03 november 2010, 18:06:31 PM
Det är konstigt att de som åkte dit för fusk , vann denna upphandling dom skulle ju haft rött kort. Men ska bli roligt att se vad passagerarna från Enköping och Västerås kommer att säga nu när de ska åka" fina och nya bussar" som Nobina ska köra med.Men vad för bussar kommer Nordina köra med trolligen bussar utan bälten och ingen värme .  :'( :'(
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 18:15:39 PM
Det är just detta jag inte gillar ..... Nu verkar ännu en av mina fd chefer som du oxå känner till "DM" fått "nytt jobb"  Ung hungrig och inte omtyckt bland personalen ... men då verkar dem vara bäst ... "Ekonomi" verkar vara ett ord som är det viktigaste .. inte hur personalen mår av hur dem blir behandlade av chefen ....
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: vesslan30 skrivet 03 november 2010, 18:32:39 PM
Jag tror att många kommer att få bita sig i tån för att de tror en massa saker... Domen ska komma under denna eller nästa vecka . Om du tror KR fått info varför har de då lagt sig så lågt som alla säger . Borde ju vara jävligt dumt att göra på detta vis ...
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 18:41:33 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 18:25:58 PM
Dom herrarna spelade i två olika dimensioner skulle jag vilja påstå, den senare upplevde i a f jag som väldigt kompetent, den förra avstår jag från att kommentera

Att du inte vill komentera första det förstår jag ...
Ofta så märks det inte om man inte jobbar i produktion på depån  ... Jag som dåvarande serviceledare har sett ett helt annat perspektiv men det ska vi inte dra här ... det kan vi dra mejlledes i så fall ...
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: ch skrivet 03 november 2010, 22:45:53 PM
Om man tittar lite utanför bussfären så kan upphandlingar t.ex handla om:

1) Vem som ska trycka Eniro-katalogen närmsta 5 åren. Vinnande bolag behöver inte ens vara på samma ort som den gamla leverantören. Varför ska då personal tas över?

2) Vem som ska städa i en skola närmsta 4 åren. Vinnande bolag kanske har överkapacitet sen en kund gick i konkurs, så varför ska de tvingas ta över personal som de inte vill ha?



Om t.ex det nuvarande bussföretaget A behöver 20 miljoner för att köra en linje, och det nya bolaget B behöver 12 miljoner för att köra samma linje, så kan skillnaden bero på personalplanering etc. Företag A kanske har "problempersonal" som vabbar mycket, är sjukskrivna, gamlingar som ska bara köra några få timmar etc... Företag B kanske har en bättre personalpolitik och kan planera in så att den nya linjen passar in med befintliga linjer så att man kan få samordningsvinster. Varför ska man då behöva ta över folk som man inte behöver?


Ni som tycker att företag ska tvingas ta över personal vid byte av operatör, kan ni ärligt tänka följande: Jag äger ett företag. Jag vill inte kunna välja vilka jag vill anställa.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: homer skrivet 03 november 2010, 22:58:31 PM
Citat från: ch skrivet 03 november 2010, 22:45:53 PM
Om man tittar lite utanför bussfären så kan upphandlingar t.ex handla om:

1) Vem som ska trycka Eniro-katalogen närmsta 5 åren. Vinnande bolag behöver inte ens vara på samma ort som den gamla leverantören. Varför ska då personal tas över?

2) Vem som ska städa i en skola närmsta 4 åren. Vinnande bolag kanske har överkapacitet sen en kund gick i konkurs, så varför ska de tvingas ta över personal som de inte vill ha?



Om t.ex det nuvarande bussföretaget A behöver 20 miljoner för att köra en linje, och det nya bolaget B behöver 12 miljoner för att köra samma linje, så kan skillnaden bero på personalplanering etc. Företag A kanske har "problempersonal" som vabbar mycket, är sjukskrivna, gamlingar som ska bara köra några få timmar etc... Företag B kanske har en bättre personalpolitik och kan planera in så att den nya linjen passar in med befintliga linjer så att man kan få samordningsvinster. Varför ska man då behöva ta över folk som man inte behöver?


Ni som tycker att företag ska tvingas ta över personal vid byte av operatör, kan ni ärligt tänka följande: Jag äger ett företag. Jag vill inte kunna välja vilka jag vill anställa.


Och du tycker att det är en bra utveckling?

Folk vill ha trygghet, om man inte har ett fast arbete kan man inte få lån och då kan man inte köpa sig ett hus eller en lägenhet eller en bil, då får vi ett extremt klassamhälle där halva befolkningen kan köpa sig nya bilar och hus samt den andra delen som (ofta är lågavlönad) lever i ovisshet och kan aldrig åka på semester eller annat då man måste stå med mössan i handen för att vara garanterad arbete och lön för nästa månad.. det är inget samhälle jag vill leva i!
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: buskörare skrivet 03 november 2010, 23:10:35 PM
Ibland får även den nya arbetsgivaren krypa till korset och sitta och ringa upp och tigga tillbaka dom man ratat i första vändan.
Jag tycker absolut det bör finnas nån form av anställningstrygghet i upphandlingsyrken, annars kommer man aldrig få upp statusen och göra det till ett eftertraktat yrke. Bussföraryrket är ett sånt, det är inte många som söker för att det verkar vara ett yrke man kommer trivas med alt trivs med i längden och omsättningen på förare är rätt stor.
Sen går det alla gånger att få fram avtal som är bättre för arbetsgivarna än dagsläget och som ändå medför trygghet för dom som jobbar.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: homer skrivet 03 november 2010, 23:25:41 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 23:06:36 PM
Det var väl inte det som frågan gällde? utan om vi ska ha en livstidsanställning oavsett arbetsgivare.
Eller tänker du att efter en upphandling så får ingen tillsvidare anställning hos den nye arbetsgivaren eller?

Hur vanligt är ett sådant förfarande?

det förekommer iallafall, visst får många nya tillsvidareanställningar, och en livstidsanställning har väl heller inte dem som jobbar på ett privat företag som inte sysslar med upphandling.

Tyvärr tycker jag att de verkar gå åt fel håll, som någon sa längre upp i den här tråden, så var kollektivtrafiken inte särskilt effektiv "på den gamla goda tiden" och de slösades väl en hel del med skattepengar.

Men idag har de istället gått för långt åt andra hållet, Bussbranchen pratar om att det är svårt att få in unga människor i busseriet och vill starta gymnasiala yrkesskolor, men med den osäkerheten som råder idag om man får behålla jobbet eller ej och att folk som tidigare varit tillsvidareanställda i flera år blir timanställda, hur ska man då folk att trivas? och hur ska någon vilja komma in i branchen?

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: JDS skrivet 03 november 2010, 23:50:55 PM

Citat från: homer skrivet 03 november 2010, 23:25:41 PM
Men idag har de istället gått för långt åt andra hållet, Bussbranchen pratar om att det är svårt att få in unga människor i busseriet och vill starta gymnasiala yrkesskolor, men med den osäkerheten som råder idag om man får behålla jobbet eller ej och att folk som tidigare varit tillsvidareanställda i flera år blir timanställda, hur ska man då folk att trivas? och hur ska någon vilja komma in i branchen?

Vem har snackat om att få folk att trivas? Om nu bussbranschen säger att den gärna vill ha in unga medarbetare i bolagen, så är den desto tystare om att detta är ett sätt att sänka kostnaderna. Det är flera som frågar sig hur bussbolagen tänker agera för att få folk att vilja stanna kvar men frågan är fel ställd, branschen vill att det ska finnas mer arbetskraft att välja mellan så att man kan pressa priset. Släpp alla eventuella illusioner om den omtänksamme arbetsgivaren!

Nästa käpphäst som vissa tycks ha svårt att förstå: Övertagandereglerna, i den mån de alls är tillämpliga (vilket de tenderar att inte vara i busstrafiken, vi kan hoppa över de fall där trafikhuvudmannen föreskriver att de skall användas) är inte till för att den enskilde ska ha det bekvämt i all framtid, utan de är ett skyddsnät som ska skydda mot dumpning av villkor. Man ska inte alltför lätt kunna starta om verksamheten och sedan fortsätta med exakt samma verksamhet fast med sämre villkor för personalen. En bieffekt är att det skapas en stabilitet både för parterna och för tredje man, t ex en trafikhuvudman, men det innebär inte att livstidsanställningar uppstår, det är bara fånig och tom retorik. Det finns alltid sätt att göra sig av med folk om man vill!
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: JDS skrivet 04 november 2010, 00:47:16 AM
Nu uteslöt jag ju diskussionen om övertagandeklausuler i mitt inlägg, men om en sådan nu ändå finns, så innebär den ju också i praktiken att beställaren måste vara tillräckligt nöjd med den personal som finns.

Att det kan finnas underpresterande personer som inte borde erbjudas jobb, det är lika uppenbart för mig som för dig. Men i så fall borde den avgående entreprenören ha gjort sig av med dem redan tidigare. Om inte förutsättningarna för det är uppfyllda, så är de helt enkelt inte tillräckligt dåliga!
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: buskörare skrivet 04 november 2010, 01:18:08 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 23:16:16 PM
Frågan är bara hur man ska lösa det inom lagens ramar så att det kan accepteras av bägge parter, det jag brukar kalla livstidsanställning är inget vettigt alternativ.

Om man uppfyller de krav som kunden ställer och har den utbildning som krävs samt att man inte är känd som en olycksfågel (ej motpartsskador givetvis) eller samlat på sig andra oegentligheter ska man kunna ha förtur tycker jag, och så fungerar det ju redan idag hos många arbetsgivare.

Sedan kommer det alltid att vara dem som känner sig orättvist utrensade av olika skäl, ibland med rätta men lika ofta att man kanske inte riktigt kan eller vill sätta sig in i arbetsgivarens situation.

Får jag välja mellan en kille som jobbat i 10 år med ett otal trafikförseelser, kundklagomål, en mindre trevlig olycksstatistik, disciplinära problem (en eller flera av dessa) jmf med en tjej med bara 2 års erfarenhet men med perfekta vitsord och ingen tråkig historik är inte valet så svårt.



Landets enligt dom själva ledande bussföretag kör inte med förtur. Det gjorde dom klart tidigt i Örebroaffären. Busslinkförarna sökte på samma premisser som nybörjare. En del av dom som sökte hade inte speciellt många krockar eller sjukdagar, men blev ratade ändå. Till förmån för folk som inte kört en meter själv i en buss och som senare fått gå pga krockar och man då vänder sig till dom man en gång ratat.
Förtur ger ju inte ett skit egentligen så länge den övertagande fortfarande kan vraka och välja. Och rata.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: JDS skrivet 04 november 2010, 01:44:44 AM
Citat från: buskörare skrivet 04 november 2010, 01:18:08 AM
En del av dom som sökte hade inte speciellt många krockar eller sjukdagar, men blev ratade ändå. Till förmån för folk som inte kört en meter själv i en buss och som senare fått gå pga krockar och man då vänder sig till dom man en gång ratat.

Men visst är det en kick att få vara chef och bestämma!  ::) :P
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: KG skrivet 04 november 2010, 02:44:26 AM
Citat från: vesslan30 skrivet 03 november 2010, 18:06:31 PM
Det är konstigt att de som åkte dit för fusk , vann denna upphandling dom skulle ju haft rött kort. Men ska bli roligt att se vad passagerarna från Enköping och Västerås kommer att säga nu när de ska åka" fina och nya bussar" som Nobina ska köra med.Men vad för bussar kommer Nordina köra med trolligen bussar utan bälten och ingen värme .  :'( :'(

Men lägg av nu för fan. Nobina fuskar? Varför vann dom inte då? Man brukar anklaga vinnaren för fusk, inte förloraren.

För att avlägga mina två cent i debatten om anställningstrygghet.

Jag anser att bussförarna har för dåligt betalt för att bli behandlade på det här sättet. Vad är egentligen bra med att köra buss? Jag kan inte komma på något! Varför kör jag buss? Jag kan inget annat.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: vesslan30 skrivet 04 november 2010, 06:39:34 AM
Citat från: KG skrivet 04 november 2010, 02:44:26 AM
Men lägg av nu för fan. Nobina fuskar? Varför vann dom inte då? Man brukar anklaga vinnaren för fusk, inte förloraren.
??? Nemen konstigt men visst vann Nobina i det nya 1åriga avtalet.. ;D
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: ch skrivet 04 november 2010, 08:31:45 AM
Det verkar som om många gamla bussförare lever kvar i nåt slags egen gammal värld där staten/kommunen/landstinget/länet äger det enda bussbolaget och där jobbar man tills man dör. Man behöver inte göra mer än det man ska, man kan vara obekväm genom att gnälla om allt -men det gör inget för man jobbar ändå livet ut där man är...

Lite så här var det med taxibranschen, kunderna var inte i fokus. Mängder av taxiförare vägrade köra kunder t.ex på nattetid när folk var fulla, de åkte iväg och satte sig för att spela kort istället osv. Sen kom avregleringen och vissa förare levde kvar i sin egna värld. Andra förare fattade att det fanns pengar att tjäna när monopolet bröts.

Än idag kan man höra äldre förare på de gamla bolagen, t.ex Taxi Göteborg och Taxi Stockholm, som åker ut till nån liten förort där man vet att det inte kommer några körningar och där ställer de sig vid en taxistolpe och väntar tills de får en körning möjligtvis. De vill inte jobba osv... De lever fortfarande i en ickeavreglerad fantasivärld.

Nu är läget sånt att bussbranschen är också avreglerad, det är inte längre så att det enda lokala bussbolaget per automatik alltid får alla uppdrag. Det kan komma in andra bussbolaget utifrån, eller från uppstartade lokala alternativ, och ta över trafik. Dessa företag kan behöva anställa förare (om de inte redan har förare så det räcker). Då vill de givetvis själva styra vilka de vill anställa, de vill få duktiga medarbetare som jobbar effektivt. De vill inte ha kommunalanställda slöfockar (ursäkta om jag retar upp nån) som maskar för de är ändå livstidsanställda. Hur många gånger har man inte hört från folk inom t.ex kommunala parkförvaltningar säga att de behöver 3 veckor på sig för att låta 10 man måla ett 10 meter långt träplank. Den typen av personal skulle aldrig ett privat företag acceptera, de vet att två man kan göra det på några få timmar. Så om t.ex parkförvaltningen skulle läggas ut på entreprenad så skulle färre antal personer kunna göra ett effektivare jobb, men om entreprenören skulle tvingas ta över en stor mängd ineffektiva människor så skulle det nog bli en ekonomisk katastrof för dels entreprenören för man skulle mätta ett stort antal munnar med låga intäkter.

Jag vet att det förekommer att folk som är t.ex fackligt engagerade, såna som har gnällt offentligt, såna som ofta är sjuka etc - ibland inte får jobb på den tillträdande arbetsgivaren. Det kan också handla om folk som har vissa arbetstider i dagsläget som inte blir erbjudna samma tider på den nya arbetsgivaren. Men vänta nu lite, om jag som arbetsgivare inte får välja vilka jag vill anställa så är det nåt fel i samhället. Givetvis vill ett företag ha så lojala och effektiva arbetsgivare som möjligt, varför ska man t.ex behöva anställa nån som man vet inte jobbar effektivt och som sjukskriver sig var och varannan dag? Sen är det så att den nya arbetsgivaren kanske har tänkt ett annat schemaupplägg än den gamla, om man inte accepterar det så får man väl leta sig nån annanstans? Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett jobb på sina egna villkor, det är arbetsgivaren som bestämmer och man får antingen acceptera eller inte acceptera det. Det låter kanske lite tufft och hårt, men sånt är läget faktiskt.

Om t.ex en arbetsgivare bestämmer sig för att nu ska vi ändra på schemat så kan den ju meddela att från och med om några veckor så börjar vi 2 timmar tidigare vilket kanske ställer till problem för vissa. Det är inget roligt i alla lägen med familjen osv, men såna är spelreglerna. Sen är det klart att det kan missbrukas om en arbetsgivare vill j***as eller straffa nån enskild person och det är inte schysst.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Bossekaka skrivet 04 november 2010, 09:59:03 AM
I Nyköping när Nobina tog över i augusti, så var vi(jag är en av dom) ca 20 stycken som ej fick något jobb. Efter en urvalsprocess på 6 månader, så kom ett brev  hem tack för visat intresse. Jag har jobbat i yrket i drygt 20 år, och har inga större grejer bakom mig. Men det var inte nog för en anställning hos Nya Nobina, istället tog dom in ett antal helt nya, som efter utbildning, hittar dåligt, kör fel, kommer för sent osv. Så jag vet inte vad företagen är ute efter, det kan ju omöjligt vara kvalitet, utan endast cash!!!! Jag säger inte att man bara ska få vara kvar på en massa gamla meriter, det behövs nytt folk oxå, men sättet många bolag gör är rent horribelt, för oss som blir drabbade.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: KG skrivet 04 november 2010, 11:21:05 AM
Citat från: vesslan30 skrivet 04 november 2010, 06:39:34 AM
??? Nemen konstigt men visst vann Nobina i det nya 1åriga avtalet.. ;D

Så du har inte hört att din chef inte ens la bud på det Nobina "vann"? Detta är ett uttänkt spel. KR får ny övertalighet = han kan tvinga folk till skolkörningarna. Resten av den yngsta personalen går över till Nobina där de utbildas i att köra alla linjer. Om ett år är de tillbaka på KR och KR slipper utbilda. Allting är noga planerat.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2010, 11:30:14 AM
Citat från: KG skrivet 04 november 2010, 11:21:05 AM
Så du har inte hört att din chef inte ens la bud på det Nobina "vann"? Detta är ett uttänkt spel. KR får ny övertalighet = han kan tvinga folk till skolkörningarna. Resten av den yngsta personalen går över till Nobina där de utbildas i att köra alla linjer. Om ett år är de tillbaka på KR och KR slipper utbilda. Allting är noga planerat.

La KR inga anbud på Enköpingspaketen på 1-årsavtalen?
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: buskörare skrivet 04 november 2010, 12:16:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 november 2010, 09:56:57 AM
Nu har jag tyvärr bara hört ena sidans åsikter just i Örebrofallet men att alla söker på samma villkor är givetvis sant, men som personalansvarig/Trafikchef vill jag ju helst ha personal som kan sitt jobb och är bra på det, i det aktuella fallet har jag t.om för mig att man rekryterade ansvarig chef från den frånträdande operatören så det borde ha varit riktigt enkelt att välja bland ansökningarna och anställa rätt personer, sedan blir det alltid en viss felprocent.
Att man hellre anställer orutinerade beror i flera fall på att det anses lättare att utbilda folk från grunden innan dom fått olater genom åren, uppfyller man kravprofilen men saknar körkortet kan det ibland vara ett bra val att anställa den personen, men det kan likaväl vara en katastrof

Chefen "togs över" ganska sent i rekryteringsfasen, han var inte med från början. Dessutom sker all rekrytering på HK, inte ute på depån, vilket gjorde att han inte hade så mycket att säga till om. Ingen av de större bolagen betalar körkort på andra ställen än för anställning i Stockholm och kanske Göteborg. Så den enda utbildningen Nobina betalade för dessa var linjeutbildningen. Felprocenten blev rätt hög i detta fall, tillräckligt för att man skulle erbjuda pengar för att förarna skulle skjuta på sina semestrar.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: MartinMartin skrivet 04 november 2010, 12:35:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 november 2010, 11:30:14 AM
La KR inga anbud på Enköpingspaketen på 1-årsavtalen?

Vad Jag har blivit informerad om så la KR bud på det dom kör idag, inget annat.

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: MartinMartin skrivet 04 november 2010, 12:37:50 PM
Och Nobinapersonalens tidigare varsel ligger kvar, så alla i Uppland står utan jobb.....

http://www.unt.se/ekonomi/varslet-mot-nobinaanstallda-ligger-kvar-1104296.aspx (http://www.unt.se/ekonomi/varslet-mot-nobinaanstallda-ligger-kvar-1104296.aspx)

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2010, 13:32:29 PM
Timtidare anställer Nobina (och de flesta andra företag) årsvis, dvs fram till den 31 december. Sen måste man skriva på ett nytt kontrakt för 365 ytterligare dagar (om det inte är skottår). Fast om ett avtal räcker fram till t.ex den 30 juni blir det ju självklart detta datum som blir det sista datumet i kontraktet.

Bara företagen får veta hur länge detta korta 1-årsavtal blir, dvs exakta datum, så kan man ju anställa tydligare. Nu när "1-årsavtalet" inte har något exakt slutdatum blir det ju lite svårare.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 04 november 2010, 13:53:11 PM
CitatPeter Nilsson, trafikchef på Nobina i Uppsala, uppger att man troligen kommer att förändra varslet inom de närmaste veckorna.
– Alla 450 anställda är varslade om uppsägning till juni 2011, men vi kommer att behöva förändra varslet. Det kommer att ske i förhandlingarna med facket före jul, säger Peter Nilsson.
– Men kontraktet med UL är lite komplicerat. Om överklagandena i den stora upphandlingen tar kortare tid kan UL säga upp avtalet redan till årsskiftet 2011–2012. Vi behöver hitta en lösning som fungerar om det skulle ske, säger Peter Nilsson.
http://www.unt.se/ekonomi/varslet-mot-nobinaanstallda-ligger-kvar-1104296.aspx (http://www.unt.se/ekonomi/varslet-mot-nobinaanstallda-ligger-kvar-1104296.aspx)
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:28:46 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 november 2010, 15:58:22 PM
Det handlar inte om att ha en konstig syn på det här med upphandlingar, utan mera om att de anställda vilja ha en trygg anställning på det arbete man trivs på. Ingen konstigt med det.

Jo det är jättekonstigt. Vad vissa verkar tycka här är att man skall vara garanterad arbete hos den ny operatören oavsett hur man skött sig tidigare. Det är ärligt talat en jättekonstig syn enligt mig. Den som jobbar i upphandlad busstrafik har faktiskt en jäkligt stor trygghet. Om du inte missköter dig är du i princip garanterad anställning under den tid kontraktet varar, tex 7 år. Jämför det med kassörskan på ICA, det räcker med att en billigare butik öppnar tvärs över gatan så kan en ansenlig del av personalen bli uppsagt pga arbetsbrist inom kort. Men tydligen är upphandlade branscher så himla otrygga medan icke upphandlade branscher är "trygga"...

Vem har egentligen mest trygghet? Bussföraren som vet att om han bara sköter sig hyfsat så har han jobb minst under så lång tid som trafikkontraktet löper eller butikspersonalen som kan drabbas av att en konkurrent slår upp dörrarna redan imorgon? Många här verkar ha skev syn på vad trygghet är.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AM
Men snälla - kom med i matchen. Varför skulle bussbraschen vara annorlunda än övriga brascher där upphandlingar förekommer? Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut, en städare är det inte heller och samma gäller för en kock på en cateringfirma, varför skulle bussbranschen vara annorlunda? Att ev behöva byta arbetsgivare/uniform efter 8 år när kontraktet löper ut är väl knappast ett problem egentligen, har man högre krav än så är man i mina ögon mest gnällig. I många yrken sker "upphandlingen" dagligen. Gillar jag inte ICA:s tomater eller dess personal går jag till Willys eller Coop. Minskar försäljningen drar butiken ner på personal snabbt - och ni klagar på att få byta arbetsgivare vart 6-7-8 år... ??? ??? ???

Nej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för. Det enda sättet för en person att säkra sin anställning är att leverera ett uppfattat värde som en arbetsgivare är beredd att betala för. Sök inte trygghet i statisk befattning, utan i det värde du lämnar till verksamheten över tiden! Det går inte att ha folk som sitter "på livstid" på samma företag, allt för många blir bara bittra och sura och vissa lägger mer krut på att sprida dynga än att göra det kunden och arbetsgivaren förväntar sig.

Den trygghet som fanns för 30 år sedan är borta och den kommer aldrig tillbaka, antingen strävar man efter att hänga med utvecklingen och försöka göra det bästa av situationen eller också surar man och vägrar inse fakta och då blir man obönhärligen ifrånåkt. Insikten i och att ta konsekvensen av att förändringar inte bara är något som drabbar andra, skiljer vinnarna från förlorarna. Det gäller både företag och människor!

Sedan är det alltid svårt att sia om vad som händer i framtiden, glöm inte vad en direktör på skivbolaget EMI sade till Beatles 1962: "Sorry grabbar, Gitarrband har ingen famtid!" Så kanske har jag fel, det kanske blir mer trygghet framöver, vem vet, men jag tror inte det.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: KG skrivet 06 november 2010, 12:13:25 PM
Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AM

Nej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för.

Detta har inte Kommunal i Uppland förstått. Deras svar på alla frågor från förarna är: "Ställ trafiken, kör inte bussen" osv.  ::)
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: JDS skrivet 06 november 2010, 13:33:47 PM
Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 12:13:25 PM
Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AMNej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för.
Detta har inte Kommunal i Uppland förstått. Deras svar på alla frågor från förarna är: "Ställ trafiken, kör inte bussen" osv.  ::)

Men Kommunal i Uppland är inte ett företag, utan en ideell förening.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: buskörare skrivet 06 november 2010, 13:44:53 PM
Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AM
Men snälla - kom med i matchen. Varför skulle bussbraschen vara annorlunda än övriga brascher där upphandlingar förekommer? Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut, en städare är det inte heller och samma gäller för en kock på en cateringfirma, varför skulle bussbranschen vara annorlunda? Att ev behöva byta arbetsgivare/uniform efter 8 år när kontraktet löper ut är väl knappast ett problem egentligen, har man högre krav än så är man i mina ögon mest gnällig. I många yrken sker "upphandlingen" dagligen. Gillar jag inte ICA:s tomater eller dess personal går jag till Willys eller Coop. Minskar försäljningen drar butiken ner på personal snabbt - och ni klagar på att få byta arbetsgivare vart 6-7-8 år... ??? ??? ???

Nej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för. Det enda sättet för en person att säkra sin anställning är att leverera ett uppfattat värde som en arbetsgivare är beredd att betala för. Sök inte trygghet i statisk befattning, utan i det värde du lämnar till verksamheten över tiden! Det går inte att ha folk som sitter "på livstid" på samma företag, allt för många blir bara bittra och sura och vissa lägger mer krut på att sprida dynga än att göra det kunden och arbetsgivaren förväntar sig.

Den trygghet som fanns för 30 år sedan är borta och den kommer aldrig tillbaka, antingen strävar man efter att hänga med utvecklingen och försöka göra det bästa av situationen eller också surar man och vägrar inse fakta och då blir man obönhärligen ifrånåkt. Insikten i och att ta konsekvensen av att förändringar inte bara är något som drabbar andra, skiljer vinnarna från förlorarna. Det gäller både företag och människor!

Sedan är det alltid svårt att sia om vad som händer i framtiden, glöm inte vad en direktör på skivbolaget EMI sade till Beatles 1962: "Sorry grabbar, Gitarrband har ingen famtid!" Så kanske har jag fel, det kanske blir mer trygghet framöver, vem vet, men jag tror inte det.

Och min pappa som är it-konsult är garanterad lön mellan uppdragen.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: KG skrivet 06 november 2010, 13:47:42 PM
Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 13:33:47 PM
Detta har inte Kommunal i Uppland förstått. Deras svar på alla frågor från förarna är: "Ställ trafiken, kör inte bussen" osv.  ::)


Men Kommunal i Uppland är inte ett företag, utan en ideell förening.

Som ska se till förarnas bästa ja. Det gör dom inte om förarna helt plötsligt inte har några resande att skjutsa.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: JDS skrivet 06 november 2010, 14:01:24 PM
Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 13:47:42 PM
Som ska se till förarnas bästa ja. Det gör dom inte om förarna helt plötsligt inte har några resande att skjutsa.

Men den plötsligheten finns ju inte i praktiken, inte heller det totala bortfallet av en marknad för busstrafik. Däremot kan det förstås vara fråga om ett ständigt pågående, långsamt förfall, men det kan mycket väl vara så att det bäst motarbetas genom en minskad prisfokusering, och i så fall är plötsligt personalens mål närmast identiska med företagets.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: KG skrivet 06 november 2010, 22:20:50 PM
Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 14:01:24 PM
Men den plötsligheten finns ju inte i praktiken, inte heller det totala bortfallet av en marknad för busstrafik. Däremot kan det förstås vara fråga om ett ständigt pågående, långsamt förfall, men det kan mycket väl vara så att det bäst motarbetas genom en minskad prisfokusering, och i så fall är plötsligt personalens mål närmast identiska med företagets.

Jag har själv pendlat med buss i många år, innan jag började köra buss själv. Det jag tyckte var ABSOLUT viktigast var PUNKTLIGHET. Man måste kunna lita på att bussen kommer, annars tar man bilen. Min arbetsgivare ska inte behöva ta skit pga att ett bussbolag j***as med sina förare. Det är nämligen MITT ansvar att komma till jobbet, kan jag inte lita på bussarna får jag lösa det på annat vis.

Den stora faran är ju att folk tar bilen och märker hur bekvämt det är, då är dom oftast fast.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: ch skrivet 07 november 2010, 15:55:54 PM
Citat från: buskörare skrivet 06 november 2010, 13:44:53 PM
Och min pappa som är it-konsult är garanterad lön mellan uppdragen.

Nu är det nog en viss skillnad. Din far har en månadslön, men han hyrs ut som konsult vilket inte innebär att han hyrs ut för 120 kronor timmen direkt ;) Din far tjänar inte mer om han är uthyrd eller ej. Att vara konsult är samma sak som att vara anställd av ett bemanningsföretag. ;-)
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: buskörare skrivet 07 november 2010, 16:00:56 PM
Citat från: ch skrivet 07 november 2010, 15:55:54 PM
Nu är det nog en viss skillnad. Din far har en månadslön, men han hyrs ut som konsult vilket inte innebär att han hyrs ut för 120 kronor timmen direkt ;) Din far tjänar inte mer om han är uthyrd eller ej. Att vara konsult är samma sak som att vara anställd av ett bemanningsföretag. ;-)

Det var ett svar på Stinsens:
Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut

så jag fattar inte riktigt vad du menar? Uppenbarligen finns det it-konsulter som är garanterad anställning mellan uppdragen. Sen att vissa väljer att ta jobb där man inte är garanterad lön är ju en annan sak.
Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Peter L skrivet 07 november 2010, 16:58:16 PM
Citat från: ch skrivet 07 november 2010, 15:55:54 PM
Nu är det nog en viss skillnad. Din far har en månadslön, men han hyrs ut som konsult vilket inte innebär att han hyrs ut för 120 kronor timmen direkt ;) Din far tjänar inte mer om han är uthyrd eller ej. Att vara konsult är samma sak som att vara anställd av ett bemanningsföretag. ;-)

Det är (än så länge) skillnad på "seriösa" konsultbolag och bemanningsbolag. Konsulten har vanligtvis fast månadslön oavsett beläggningsgrad (debiterade timmar / totalt antal timmar) medan den som arbetar via ett bemanningsföretag oftast bara har betalt för de timmar som han eller hon faktiskt debiterar kund. Fast bemanningsföretagen är på väg att ta över branschen eftersom de kan erbjuda en lägre timkostnad för kunden. Givetvis på bekostnad av den anställdes trygghet och villkor.

Titel: SV: 65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!
Skrivet av: Stinsen skrivet 07 november 2010, 21:00:50 PM
Citat från: buskörare skrivet 07 november 2010, 16:00:56 PM
Det var ett svar på Stinsens:
Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut

så jag fattar inte riktigt vad du menar? Uppenbarligen finns det it-konsulter som är garanterad anställning mellan uppdragen. Sen att vissa väljer att ta jobb där man inte är garanterad lön är ju en annan sak.

Kortare tider ja, men hittar man inte nya uppdrag inom en period så kommer man så klart minska på personalen.