Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Bengt H skrivet 01 november 2010, 21:52:39 PM

Titel: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: Bengt H skrivet 01 november 2010, 21:52:39 PM

Eje påminde för en tid sedan här i Busshistorisk forum om de udda bussar som SJ buss i Uppsala lånade in i slutet av sjuttiotalet. Bakgrunden är den att den 1 augusti 1978 började Upplands lokaltrafik sin verksamhet. Den första tiden märktes förändringen bara genom att månadskorten blev mycket billigare. En knapp månad senare kom första tidtabellen som planerats av den nya länshuvudmannen, där Eje var en av de som stod för planeringen. Gensvaret från resenärerna blev mycket positivt. Antalet resande ökade kraftigt och så gjorde även turtätheten och behovet av förstärkningsbussar. Bussarna räckte inte till och Uppsala busslinjegrupp tog emot vad som erbjöds från annat håll. SJ:s olika busslinjegrupper hade inte tillräckligt att erbjuda utan det blev även Posten och GDG som fick stå för den behövliga förstärkningen.

En av GDG-bussarna som en tid tjänstgjorde i Uppsala var denna GDG 1693, en Volvo B635-Hägglund med ursprung hos Nora Bergslags järnväg. Den gick oftast på en morgonförstärkning på linje 809 från Länna och sedan under dagen på turer från en skola till Fyrishallen där skolan hade bad eller gymnastik. Bilderna är från Fyrishallen, men bussen har kvar skyltningen från förstärkningsturen. Namnet Mårbacka kom från destinationsskylten som inte innehåll något relevant. Därför användes oftast skylten "Mårbacka" för att det lät ju lite trevligt.

Bilder från hösten 1979.


(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/153_12r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/153_13r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/153_15r.jpg)
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 01 november 2010, 22:06:31 PM
AYW 194 var ursprungligen T 374 Volvo B 63508 1966, chassinummer 3403, 47+20 pass, reg på Nora Bergslags Järnväg 2 mars 1966, invnr 75. Det fanns en "systervagn", T 351 med identiska data, chassinummer 3404 och invnr NBJ 76.
Mvh Jan G
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 02 november 2010, 05:02:31 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2010, 22:00:44 PM
Trevligt!

Kan man gissa att Deltan från Östervåla är den blivande SJ 1952?

Ja.

/Janne
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 november 2010, 14:41:20 PM
Finns det månne bilder på de Larvikare från Postens Diligenstrafik som också var utlånade till SJ Uppsala vid denna tid?
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: Bengt H skrivet 02 november 2010, 18:29:27 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 november 2010, 14:41:20 PM
Finns det månne bilder på de Larvikare från Postens Diligenstrafik som också var utlånade till SJ Uppsala vid denna tid?

Efter lite efterforskning hittade jag två bilder på 6523 som fanns i Uppsala mellan september 1979 till maj 1980 då de gick vidare till försäljning via Försvarets fabriksverk (FFV). Förutom 6523 fanns även diligenserna 6524, 6525 och 7112 hos SJ Uppsala busslinjegrupp.

Foto i Östhammar april 1980

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/155_34r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/155_35r.jpg)
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 november 2010, 21:13:47 PM
Oj, det var trevligt! 6523 var den första Larvik-diligensen. Finnes det månne någon bild på 6524 under dess aktiva tid?
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: Stefan P skrivet 03 november 2010, 16:59:40 PM
Hej

Kan bussen som var NBJ 76 kunnat haf en syster vagn som hette NBJ 78?

Bilderna från Östhammar gör mig lyrisk jag bor i Östhammar och har aldrig fattat hur bussarna åkte innan Pålkällan var till och nuvarande till nuvarande bstn.
Skulle det var någon som har gamla bilder från Östhammar får gärna lägga ut dem?

mvh Stefan P
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: LasseN skrivet 03 november 2010, 17:04:39 PM
Fanns det inte några CR76 från Örebro som SJ Uppsala bla använde mellan Brunna (Vänge) och Uppsala?
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 03 november 2010, 22:19:39 PM
NBJ 78 var en Scania-Vabis B76 med regnr T 919. Det fanns en hel rad sådana Scanior i två olika utföranden. Karosserna skilde sig från Volvo-karosserna med större fönster och något annorlunda frontparti (lutade något bakåt på Volvo).
Mvh Jan G
Titel: SV: Mårbacka i Uppsala 1979
Skrivet av: blaabosse skrivet 08 januari 2012, 11:36:22 AM
Det där blå Örebrovagnarna, vi hade 2 st i Uppsala under en tid.
Stadsbussar från Örebro som gick som insatsbussar i morgontrafiken mellan Brunna och Uppsala, linje 848.
Maxfarten var kring 70 - 80 km/h beroende på vindförhållanden.
En dag invaderades bussplanen av polis och radiopejlare. Örebrobussarnas radio sände nödsignaler kontinuerligt när huvudströmmen slogs till. Minns inte vems radiosystem de störde ut men stor utryckning. Ingen visste var nödradion var monterad - det skulle ju säkert... Radiofolket lyckades hitta den ochkopplade de "störande elementen".
Minns inte riktigt vad som hände med dem efter tiden på SJ Buss men tror att de gick tillbaka till Örebro. Ett svagt minne av att det var ett hyresavtal.

Mårbacka fick gå som reservbuss i Uppland men också i utlandstrafik! Mariehamn besöktes ett antal gånger med denna pärla!

Bosse
fd trafikledare (mm) på SJ Buss, Uppsala

Ps. Jag vet att det är en gammal tråd och att jag kanske skulle börjat en ny...