Berätta allt ni vet om själva busstypen och gärna om ni vet nå´t om just den här bussen: (t.ex. regnummer och/eller historik)
http://www.bustradecenter.se/ads.php?id=1547
Katastrofal kvalitet eller vettigt köp?
Miljöklassad?
Stort tack på förhand!
//Danne
EDIT: Ny fråga om en annan buss längre ner... :)
Citat från: Danne B. skrivet 31 oktober 2010, 21:08:13 PM
Berätta allt ni vet om själva busstypen och gärna om ni vet nå´t om just den här bussen: (t.ex. regnummer och/eller historik)
http://www.bustradecenter.se/ads.php?id=1547
Katastrofal kvalitet eller vettigt köp?
Miljöklassad?
Stort tack på förhand!
//Danne
SLK 466
Mer om bussen på denna länken
http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=SLK+466&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false (http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=SLK+466&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false)
/ Christer K
Strålande! Tusen tack till er båda två!!!
Nu till nästa fråga: Hur är dom att köra? Hur är dom gällande driftsäkerhet? Underhåll? Delar?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 01 november 2010, 06:27:13 AM
Strålande! Tusen tack till er båda två!!!
Nu till nästa fråga: Hur är dom att köra? Hur är dom gällande driftsäkerhet? Underhåll? Delar?
//Danne
Detta är ett "hemmabygge" hos Kusenits med Mercedesdelar. Det Kutsenits försökt sig på är att skapa en bakmotorbuss av en Mercedes Vario frontmotorbuss. Enligt vad jag har hört finns mycket att önska när det gäller kvaliteten. En tysk tidning sågade konceptet totalt när det togs fram. Hur bussen har fungerat i verkligheten bör nog Veolia veta bäst. Själv skulle jag nog aldrig köpa denna udda bastard.
Jag håller med Mats - ett sådant köp kan skapa problem.
I vanliga fall om du tex köper en Volvo/Säffle eller en Mercedes/Sprinter har man nära samarbete mellan karossör och chassitillverkare, och kan därmed få reservdelar ganska lätt.
Kutsenits är ju en lite mer "avlägsen" och mindre tillverkare och vad jag har hört är det besvärligare och få delar etc i fallet.
Okej... Känns ju som att vi nog hoppar över den då! :)
Men vad tror ni om denna då?
http://www.bustradecenter.se/ads.php?id=13879
Är det oxå ett rullande problem, eller kan man få den att tuffa på ett tag till?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 01 november 2010, 23:10:37 PM
Men vad tror ni om denna då?
http://www.bustradecenter.se/ads.php?id=13879
Första tänkbara alternativet GEK433 (Polarbuss 60, sedermera GS 6) verkar idag tillhöra J-K Motorpol AB, Askim.
Det andra tänkbara alternativet är GDO133 (Polarbuss 66, sedermera Veolia 1066) som tillhör Veolia än idag enligt CBR.
De fem andra gamla Polarbuss-Neoplanarna 61-65 blev mig veterligen aldrig Västtrafikblåa.
---
EDIT: Ser i SBH nu att 61, 64 och 65 är exporterade till Polen.
Citat från: Ersa skrivet 02 november 2010, 00:54:51 AM
Första tänkbara alternativet GEK433 (Polarbuss 60, sedermera GS 6) verkar idag tillhöra J-K Motorpol AB, Askim.
Det andra tänkbara alternativet är GDO133 (Polarbuss 66, sedermera Veolia 1066) som tillhör Veolia än idag enligt CBR.
De fem andra gamla Polarbuss-Neoplanarna 61-65 blev mig veterligen aldrig Västtrafikblåa.
---
EDIT: Ser i SBH nu att 61, 64 och 65 är exporterade till Polen.
Så det bör vara GDO133 eller GEK433 alltså...? Vet du nå´t om modellen som sådan? Mycket problem eller normalt underhåll?
//Danne
Det är inte GS 6 till salu utan Veolias 1066. Kolla bara så att bakaxeln sitter fast så torde det vara ett hyffsat köp om man nu inte vill köpa något med en gnutta komfort.
Citat från: Danne B. skrivet 01 november 2010, 23:10:37 PM
Okej... Känns ju som att vi nog hoppar över den då! :)
Men vad tror ni om denna då?
http://www.bustradecenter.se/ads.php?id=13879
Är det oxå ett rullande problem, eller kan man få den att tuffa på ett tag till?
//Danne
Det är väl en av skrotoplanerna som rullade på 87:an. Passa dig för dom det skångrar regält när dom kör över farthinder.
/M
Citat från: M skrivet 02 november 2010, 15:38:31 PM
Det är väl en av skrotoplanerna som rullade på 87:an. Passa dig för dom det skångrar regält när dom kör över farthinder.
/M
Nej den här är Norrlandskörd och landade i Partille när Veolia tappade trafiken i Umeå.
Citat från: Tomas skrivet 02 november 2010, 16:04:17 PM
Nej den här är Norrlandskörd och landade i Partille när Veolia tappade trafiken i Umeå.
Ok men är det samma kvalitet som dom på 87:an så skall man nog passa sig.
/M
Citat från: M skrivet 02 november 2010, 16:16:17 PM
Ok men är det samma kvalitet som dom på 87:an så skall man nog passa sig.
/M
Det är ju en Neoplan ;D ;D ;D
Citat från: M skrivet 02 november 2010, 15:38:31 PM
Det är väl en av skrotoplanerna som rullade på 87:an. Passa dig för dom det skångrar regält när dom kör över farthinder.
/M
"Skångrar"...? Det låter inte som en bra grej, men exakt vad betyder det? :)
//Danne
Citat från: Tomas skrivet 02 november 2010, 16:22:15 PM
Det är ju en Neoplan ;D ;D ;D
Sant iofs... ;) Men dom är då iaf inte värre än andra Neoplaner i stadsbussutförande? Vad sitter det för maskin i dom här?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 02 november 2010, 16:34:02 PM
"Skångrar"...? Det låter inte som en bra grej, men exakt vad betyder det? :)
//Danne
Låter förjävligt när den passerar farthinder.
/M
Citat från: Danne B. skrivet 02 november 2010, 16:34:58 PM
Sant iofs... ;) Men dom är då iaf inte värre än andra Neoplaner i stadsbussutförande? Vad sitter det för maskin i dom här?
//Danne
Riktig dynga som alla Neoplaner
Citat från: M skrivet 02 november 2010, 17:18:07 PM
Riktig dynga som alla Neoplaner
På vilket sätt är dom "dynga"?
//Danne
Citat från: M skrivet 04 november 2010, 04:44:48 AM
Skramligt smäck
Okej... Dom är alltså "dynga" enligt dig pga dom "skångrar" och är "skramligt smäck"...?! :)
Nåväl... Någon som har nå´t att säga om driftsäkerheten och kvalitén? Finns det några avgörande skillnader mellan en fullstor Neoplan stadsbuss och dessa korta?
//Danne