(http://www.bussmicke.se/TEMP/C12H_1144_Liljeholmen_970930.jpg)
Där kan man ju lugnt säga att det hänt en del sedan det där monstret rullad in i din bild. Liljeholmen måste vara en av de mest förändrade platserna i Stockholm under de senaste 15 åren. Trevligt med lite nutidshistoria mitt bland alla läckra sextiotalsbilder från Hägersten och Älvsjö som florerat här senaste veckan.
Citat från: Cero skrivet 31 oktober 2010, 21:48:57 PM
Där kan man ju lugnt säga att det hänt en del sedan det där monstret rullad in i din bild. Liljeholmen måste vara en av de mest förändrade platserna i Stockholm under de senaste 15 åren. Trevligt med lite nutidshistoria mitt bland alla läckra sextiotalsbilder från Hägersten och Älvsjö som florerat här senaste veckan.
****
Nåja, monster skulle inte jag säga, men visst är det förändrat.
Tänk att en, endast 13 år gammal bild, kan kännas nostalgisk.
HJP
Monster? Är det något som är monster så är det C20.
Saknar verkligen C12/C13 på röda linjen.
Trevlig bild BM :)
Citat från: Leo skrivet 01 november 2010, 19:27:32 PM
Monster? Är det något som är monster så är det C20.
Saknar verkligen C12/C13 på röda linjen.
Trevlig bild BM :)
C20 känns ju rätt smäckra och trevliga. De går tyst och mjukt och känns fräscha interiört.
Definitivt inget jag skulle förknippa med ett monster.... ;)
Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 21:40:14 PM
C20 känns ju rätt smäckra och trevliga. De går tyst och mjukt och känns fräscha interiört.
Definitivt inget jag skulle förknippa med ett monster.... ;)
Mjukt nää inte skärskilt. Står man upp så flyger man runt som en vante. C12 däremot de bromsade riktigt mjukt. Skulle man ställa ett hink med vatten på golvet så skulle inget vara kvar i den om det stod i en C20. Troligtvis skulle hinken åka 40 meter till andra änden och välta. Visst C12 vibrerade rätt kraftigt men de hade ju 40-50 år gamla boggier. Stolarna i C20 är urusla. Kolla närmare på C20-tyget också, det är så äckligt skitigt så det knappt går att sitta på och samma dilemma är det med X60. Åker man från Norsborg till stan så har man ont i både ryggen och ändan innan man kommer fram. Undrar vem som har designat dessa missfoster till stolar. Men mest stör jag mig på att förarna inte kan bromsa C20-tågen mjukt utan det är ett evigt tvärnitande.
Hoppas innerligt att C30 blir bättre på alla punkter som C20 är dålig på men jag tvivlar...
Citat från: Leo skrivet 02 november 2010, 16:09:39 PM
Mjukt nää inte skärskilt. Står man upp så flyger man runt som en vante. C12 däremot de bromsade riktigt mjukt. Skulle man ställa ett hink med vatten på golvet så skulle inget vara kvar i den om det stod i en C20. Troligtvis skulle hinken åka 40 meter till andra änden och välta. Visst C12 vibrerade rätt kraftigt men de hade ju 40-50 år gamla boggier. Stolarna i C20 är urusla. Kolla närmare på C20-tyget också, det är så äckligt skitigt så det knappt går att sitta på och samma dilemma är det med X60. Åker man från Norsborg till stan så har man ont i både ryggen och ändan innan man kommer fram. Undrar vem som har designat dessa missfoster till stolar. Men mest stör jag mig på att förarna inte kan bromsa C20-tågen mjukt utan det är ett evigt tvärnitande.
Hoppas innerligt att C30 blir bättre på alla punkter som C20 är dålig på men jag tvivlar...
Vilket skitprat... >:(
"Förarna kan inte bromsa...". Tack för det. Med risk att låta väldigt självgod men jag kan i alla fall det, däremot kan det vara svårt att köra mjukt p.g.a. tågkänning. Man kommer alltså lätt ifatt tåget framför och då griper signalsystemet in och tåget tvärnitar. Detta gäller ju främst under rusningstid och i innerstan men kan inträffa nästan när som helst på dygnet. Sen har vi fällningar/doppningar vilket innebär fel i banan där signalsystemet går ner sig, från en halv sekund till betydligt längre. Detta innebär också att tåget tvärnitar och föraren kanske tvingas krypa en viss sträcka. Tyvärr tror säkert en del trafikanter att föraren kör som en... Men så länge sånt här finns så är det väldigt svårt att köra perfekt varpå tunnelbanans färd lätt upplevs som ryckig och mindre angenäm.
Sen vet jag att det finns förare som är sämre på att framföra tågen men samma gäller kanske busschaufförer och andra yrkesförare? (Om alla körde perfekt skulle det inte finnas en buss med bucklor).
Men det blir fel när du får det att låta som att ALLA kör som krattor.
Hur man föredrar C12 framför C20 låter väldigt mycket nostalgi i mina öron. Ur förarsynpunkt var det inte bättre. Därmed inte sagt att C20 är perfekt men den är mycket tystare och accar betydligt bättre. Om man jobbar många år i tunnelbanan så är det inte så kul att få nedsatt hörsel p.g.a. skrammel/gnissel som Cx-vagnarna är överlägsna med. Men trots detta så har jag viss förståelse, det är nostalgi med CX-vagnarna och några förare, även undertecknad, kommer sakna dem när de sista försvunnit.
Och sätena ska vi inte prata om... De är minst lika skitiga i Cx-vagnarna.