Den här helgen är det avstängt för banarbeten mellan Göteborg och Trollhättan varför tågen ersätts av bussar. Först blir det några bilder på de bussar som kördes för NSB/Tågkompaniet i anslutning till tåget från Oslo. Tågkompaniet anlitar kusinföretaget Orusttrafiken (som kör beställning under varumärket Scandinavian Transfer) som entreprenör för detta.
70107 fick gå för lokalresande från Trollhättan precis innan tåget kom in.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010_10_30_trollhattan/01.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010_10_30_trollhattan/02.JPG)
70705 hade någon dag innan kommit ut från lackboxen och fått Nettbuss färger. Återstår dekalisering.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010_10_30_trollhattan/03.JPG)
70703 fick rycka in eftersom det dök upp två resande med barnvagn som de sista resenärerna. Det fanns då inte plats för barnvagnar i de andra bussarna. Men bussen skulle ändå köra till Göteborg.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010_10_30_trollhattan/04.JPG)
Dubbeldäckaren från Strömstad-Tanum behövde inte användes utan kördes tom till garaget på Ringön, där den senare fick ersätta 70107 som hade problem med växellådan.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010_10_30_trollhattan/05.JPG)
På grund av strul med ett av SJ:s tåg hade en av Orusttrafikens bussar fått köra till Karlstad i stället. En ersättande buss från Ljugskilebuss kallades in körd av självaste Erland Olsson, ett affischnamn i branschen och tidigare ägare till Ljungskilebuss (nu har hans son Daniel tagit över). Eftersom det var många bussar till Ullared denna dag (det var föranmält 90 stycken från hela landet!) fanns det inte så mycket att välja på i garaget. Men bussen behövdes inte utan Erland kunde återvända hem till Ljungskile.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2010_10_30_trollhattan/06.JPG)
70705 var inte snygg med en gul kapsel där bak ..