Har några frågor om Norrlandkusten...
10 Sundsvall - Övik - Umeå egen upphandlingen eller samma som 20 och 100?
12 Umeå - Skellefteå egen upphandlingen eller ingick denna i kustupphandlingen?
20 Umeå - Luleå egen upphandlingen eller samma som 10 och 100?
21 Umeå - Burträsk eget upphandlingen eller ingick denna i kustupphandlingen?
100 Sundsvall - Umeå - Luleå - Haparanda egen upphandlingen?
Följdfråga: Finns det färgkrav (Mörkblåa bussar med texten Kustbussen) på linjerna 12 och 21?
De borde ju sakna sådant då det ju är två "lokala" linjer inom Västerbottens län.
Citat från: Jacob med C skrivet 15 september 2007, 12:10:59 PM
Har några frågor om Norrlandkusten...
10 Sundsvall - Övik - Umeå egen upphandlingen eller samma som 20 och 100?
12 Umeå - Skellefteå egen upphandlingen eller ingick denna i kustupphandlingen?
20 Umeå - Luleå egen upphandlingen eller samma som 10 och 100?
21 Umeå - Burträsk eget upphandlingen eller ingick denna i kustupphandlingen?
100 Sundsvall - Umeå - Luleå - Haparanda egen upphandlingen?
Linje 21 egen upphandling, här kör även företag inom busspoolen. I övrigt så ingick Norrlandskustupphandlingen.
Kommande upphandling, så är det tveksamt om alla linjer kommer att finns kvar.
100:ingen lär ju försvinna eftersom Botniabananen blir klar.
Hoppas att man är förnuftig nog att utöka turerna på linje 10 då, annars blir det väldigt glest mellan bussarna längs efter Norrlandskusten.
Nog dåligt idag när sista buss från Örnsköldsvik söderut avgår kl. 1940 >:(
Liten fråga... Är det färgkrav på Norrlands och Kustbussarna, eller är det en lackering Linjebuss satte på bussarna för att få mer enighet bl.a.?
När bl.a. Byberg & Nordin hade bussar rullandes hade man ju en lila-lackering på bussarna.
/A
Hej!
Lite kompletteringar (och möjligen korrigeringar) till svaren ovan:
De linjer som frågas om i ursprungsinlägget upphandlades under 2001 av Länstrafiken i Västerbotten i samarbete med Norrbotten och Västernorrland och i viss mån Rikstrafiken. I underlaget fanns möjlighet att lämna anbud för varje linje separat och/eller för trafikföretagen att föreslå olika paketlösningar. Som bekant trafikerades före 2002 linje 10 av Busspoolen och Mittbuss, linje 100 av Swebus och 12/20/21 av Linjebuss.
Efter att 2001 års anbud utvärderats valde man att upphandla trafiken av dåvarande Linjebuss enligt deras föreslagna trafiklösning. Däri ingick då gemensamma omlopp på linje 10 och 20 och även att bussarna skulle lackeras i enhetlig färgsättning (förutom ett antal förstärknings-/reservbussar som skulle/ska bytas ut under kontraktsperioden).
I upphandlingen ingick ej en daglig dubbeltur mellan Umeå och Skellefteå där Swebus hade kontrakt fram till utgången av 2005. Detta var från början en tåganslutning som upphandlats separat. Efter ny upphandling tilldelades denna dubbeltur Busspoolen Västerbotten.
I dagsläget gäller att Veolia Transport har kontrakt som med optionsförlängning ska gälla fram till Botniabanans öppnande. När det är fastställt när detta sker (i dagsläget gäller augusti 2010) så kommer givetvis en ny upphandling att ske av busstrafiken efter kusten. Denna lär ju säkerligen få ett något modifierat upplägg men jag tror inte att man tvärsäkert kan säga att linje 100 försvinner söder om Umeå utan det är väl snarare troligt att viss trafik blir kvar som komplettering till den regionala tågtrafiken och beroende på hur den kan anordnas. Jämför t ex Blekinge Kustbana där viss Kustbusstrafik kompetterar tågen.
Mvh Greger L
Dessutom vet vi ju ingenting om vilket upplägg resandetågstrafik på Bottniabanan kommer att få. Eller ens om det blir någon utöver nattågen. Gudarna förbjude men det finns i dag inget som motsäger att Bottniabanan kan bli i huvudsak en godsbana ungefär som stambanan norr om Bräcke är i dag.
Men även om det blir tågtrafik med förbindelser varannan timme (mer törs man nog inte hoppas på) så lär det behövas bussar utmed Norrlandskusten även fortsättningsvis.
Sedan kommer tåget säkert inte att få någon skyddad ställning gentemot bussen, så det blir alltid fritt fram för bussbolagen att konkurrera med tågen. Men man kan naturligtvis inte räkna med att denna busstrafik upphandlas.
Mellan Sundsvall och Umeå bör ju huvuddelen av resandet betjänas av framtida tåg på Botniabanan kompletterad av nuvarande linje 10 som har lite mer "lokal" karaktär (det finns förstås andra lokala linjer på delsträckor också). Fast det jag ville ha sagt var att i vissa tidlägen (tidiga, sena, helger etc) kan även nuvarande direktlinjen 100 bli kvar söder om Umeå.
/GL
Citat från: Ante skrivet 15 september 2007, 17:25:43 PM
Liten fråga... Är det färgkrav på Norrlands och Kustbussarna, eller är det en lackering Linjebuss satte på bussarna för att få mer enighet bl.a.?
När bl.a. Byberg & Nordin hade bussar rullandes hade man ju en lila-lackering på bussarna.
Blålacken på Kustbussarna (10, 12, 98 m.fl) och Norrlandskusten (100) är ju exakt samma färger som finns på Tvärfljöten (40) och Inlandsbussarna (45). Denna färg är något som huvudmännen i BD, AC, Z och Y-län kommit överens om. Så är det ett krav? Jajamen!
Skumt bara att man i Umeå kom på att lacka stadsbussarna i exakt samma två blåa nyanser...