Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bingoberra skrivet 29 oktober 2010, 21:29:34 PM

Titel: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 29 oktober 2010, 21:29:34 PM
Ja, någon som hört något om den nya upphandlingen av tätortstrafiken i Jönköping, fr.o.m juni 2011?
Den förra upphandlingen blev väl klar ungefär så här års, borde väl inte vara så länge kvar innan det bli offentligt.
Någon som vet hur många bussar det handlar om, och hur paketen kommer att se ut?
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 30 oktober 2010, 08:22:14 AM
Den skall bli klara i november är det sagt.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: julle skrivet 31 oktober 2010, 12:46:20 PM
Upphandlingenprocessen är något försenad. Inlämning av anbud är senast den 10/11, tilldelningsbeslut preliminärt 9/12-2010.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: julle skrivet 31 oktober 2010, 23:40:11 PM
Cirka 90 bussar.  De tidigare paketen med city, tätort och förort är borta, utan denna gång är det endast ett stort paket med rubbet i.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 03 november 2010, 08:58:21 AM
Go Nobina.  8)
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 10:15:59 AM
Nej inte Nobina :( ..Däremot  Nettbuss Sverige AB som har redan 59 vagnar i länet  ;) ;)
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2010, 17:35:04 PM
Inte bra när en operatör blir för stor i ett län ..
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 17:39:08 PM
Fördelen är att man kan få helare tjänster .... ser fram emot att köra stadstrafik i Ulricehamn ;D ;D
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: yngrot skrivet 04 november 2010, 21:49:15 PM
jaha du köra i U-hamn är rätt lungt ..  har du hört nåt om vilka typer av vagnar som kommer till den trafiken??
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 06 december 2010, 21:49:37 PM
Kommer besked på Torsdag ?  ???
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 07 december 2010, 14:46:39 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 december 2010, 21:49:37 PM
Kommer besked på Torsdag ?  ???

Enligt trafikupplysningen (Något tveksam källa...) skulle det förmodligen offentliggöras i slutet av veckan. Bara att hoppas på det bästa,
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Jens skrivet 09 december 2010, 08:21:58 AM
Jönköpingsposten skriver att beslut i upphandlingen skall tas idag torsdag. Förutsättningarna är att alla tre stomlinjerna skall köras med "stora" biogasbussar vilket borde avse ledbuss eller boggi från start. Återstår att se hur man löser problemen med att normala biogasbussar var för höga för linje 1 och 3. Plus att all trafik skall ha en gradvis ökande stege förnybara drivmedel med krav på 60% 2016.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 13:58:52 PM
Citat från: Jens skrivet 09 december 2010, 08:21:58 AM
Jönköpingsposten skriver att beslut i upphandlingen skall tas idag torsdag. Förutsättningarna är att alla tre stomlinjerna skall köras med "stora" biogasbussar vilket borde avse ledbuss eller boggi från start. Återstår att se hur man löser problemen med att normala biogasbussar var för höga för linje 1 och 3. Plus att all trafik skall ha en gradvis ökande stege förnybara drivmedel med krav på 60% 2016.

Det är ledbussar som avses.
Garaget på Råslätt har fått golvet sänkt, så det går numera bra att köra med gas på 1:an, såg själv en gasbuss som extrabuss på väg från Råslätt för inte alltför länge sedan. 3:an är tveksamt, kan bli riktigt tight med bron vid Rocksjön.

Riktigt kul dock att man återinför ledbussar på linje 2! Bor på Ekhagen och de nuvarande korta gasbussarna är inge trevliga under högtrafik.

Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 december 2010, 15:23:55 PM
Keolis tar över i Jönköping

Länstrafiken Jönköping har idag beslutat att tilldela Keolis Sverige stadstrafiken i Jönköping.
- Keolis Sverige besfäster nu ytterligare sin position som marknadens första specialist på lokalt anpassad miljövänlig stadstrafik och vi ser fram emot att få utveckla stadstrafiken i Jönköping tillsammans med kunder och Jönköpings länstrafik, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige

Avtalet berör ca 300 förare och omfattar stadstrafiken i Jönköping. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till två års förlängning. Stadstrafiken skall utföras med 89 stadsbussar, varav 29 tursatta ledbussar som trafikerar tre stomlinjer. Dessa stomlinjer skall köras på gas. Miljökravet i avtalet innebär successiv minskning av andel fossilt bränsle från max 70% 2011 till max 25% 2016.

Keolis Sverige kommer, enligt avtalet, att ta över 43 bussar från nuvarande entreprenören Arriva samt hyresavtal på befintlig depå i Jönköping.

Det var tre anbudsgivare med i upphandlingen; Keolis Sverige AB, Nobina AB och Orusttrafiken AB.

I upphandlingen utvärderades såväl pris som beskriven kvalité. Keolis Sverige hade bäst kvalité och lägst pris.

Trafikstart är den 19 juni 2011.

/Ted (10 år sen senast)
Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 16:24:46 PM
Citat från: Ted S skrivet 09 december 2010, 15:23:55 PM
Keolis tar över i Jönköping

Länstrafiken Jönköping har idag beslutat att tilldela Keolis Sverige stadstrafiken i Jönköping.
- Keolis Sverige besfäster nu ytterligare sin position som marknadens första specialist på lokalt anpassad miljövänlig stadstrafik och vi ser fram emot att få utveckla stadstrafiken i Jönköping tillsammans med kunder och Jönköpings länstrafik, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige

Avtalet berör ca 300 förare och omfattar stadstrafiken i Jönköping. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till två års förlängning. Stadstrafiken skall utföras med 89 stadsbussar, varav 29 tursatta ledbussar som trafikerar tre stomlinjer. Dessa stomlinjer skall köras på gas. Miljökravet i avtalet innebär successiv minskning av andel fossilt bränsle från max 70% 2011 till max 25% 2016.

Keolis Sverige kommer, enligt avtalet, att ta över 43 bussar från nuvarande entreprenören Arriva samt hyresavtal på befintlig depå i Jönköping.

Det var tre anbudsgivare med i upphandlingen; Keolis Sverige AB, Nobina AB och Orusttrafiken AB.

I upphandlingen utvärderades såväl pris som beskriven kvalité. Keolis Sverige hade bäst kvalité och lägst pris.

Trafikstart är den 19 juni 2011.

/Ted (10 år sen senast)

Undrar just vilka av de befintliga bussarna som stannar kvar i Jönköping?
Själv gissar jag på MAN och Volvobussarna.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 09 december 2010, 17:06:13 PM
Då måste vi överklaga....  8)

Om vi då summerar upphandlingsåret, så tycks Nobina ha förlorat mer än man vunnit, i vanlig ordning, fast Uppsala hänger ju i luften....  >:(
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Magnus skrivet 09 december 2010, 19:22:00 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 december 2010, 17:06:13 PM
Då måste vi överklaga....  8)

Om vi då summerar upphandlingsåret, så tycks Nobina ha förlorat mer än man vunnit, i vanlig ordning, fast Uppsala hänger ju i luften....  >:(

...och Orusttrafiken har kommit sist i nästan varenda upphandling
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 december 2010, 19:29:54 PM
Citat från: Magnus skrivet 09 december 2010, 19:22:00 PM
...och Orusttrafiken har kommit sist i nästan varenda upphandling

Fast i Jönköping var man näst sist.

/Ted
Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 december 2010, 19:55:13 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 16:24:46 PM
Undrar just vilka av de befintliga bussarna som stannar kvar i Jönköping?
Själv gissar jag på MAN och Volvobussarna.

Som det ser ut idag, är det 5 Scania och resten MAN som övertas. Om alla stannar kvar återstår att se.

/Ted
Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 22:02:55 PM
Citat från: Ted S skrivet 09 december 2010, 19:55:13 PM
Som det ser ut idag, är det 5 Scania och resten MAN som övertas. Om alla stannar kvar återstår att se.

/Ted

Ang. Scaniorna: vet du om det är vissa av ledbussarna eller kortvagnarna som stannar?
Rimligtvis borde det väl vara vissa ledvagnar som stannar, dels eftersom att man måste byta skyltsystem på dessa om de flyttas någon annanstans, och dels eftersom att de flesta MAN-bussarna är korta?
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 december 2010, 22:20:15 PM
Citat från: Magnus skrivet 09 december 2010, 19:22:00 PM
...och Orusttrafiken har kommit sist i nästan varenda upphandling

Hur bra har det gått för Arriva då??? Kastat in handduken i Malmö, Trelleborg är borta samt att man nu tappar delar av Jönköping, har man vunnit nåt avtal i år alls????? Trodde Arriva hade ambitioner att växa här i landet...
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: HB skrivet 09 december 2010, 22:29:48 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 december 2010, 17:06:13 PM
Då måste vi överklaga....  8)

Om vi då summerar upphandlingsåret, så tycks Nobina ha förlorat mer än man vunnit, i vanlig ordning, fast Uppsala hänger ju i luften....  >:(

Nja, Nobina fortsätter att vara Nordens största aktör när det gäller busstrafik, och dessutom den enda av de större aktörerna som har helsvensk styrelse samt sitt huvudkontor i Sverige. Att man hoppar någon procent upp och ner mellan åren beror också på hur mycket trafik som varit ute på anbud, samt på hur stor andel av den trafiken man redan idag kör. I år har Nobina varit hårt exponerade på att många av kontrakten har varit ute på upphandling, medan nästa år är det andra operatörer som är hårt exponerade. /Henrik/
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 10 december 2010, 00:05:20 AM
Jnytt.se skriver om upphandlingen här (http://www.jnytt.se/nyhet/37016/keolis-tar-over-efter-arriva) - och det har blivit många kommentarer...
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 10 december 2010, 04:59:12 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2010, 22:40:09 PM
Bland de tre största är det som sagt en aktör med HK i Sverige, Bland de fyra största är det två och bland de tio största bör det vara sex som har HK i Sverige även om någon har ägandet till viss del utomlands. (Publika bolag)

Dem med utländska moderbolag är Busslink/Keolis, Veolia, Nettbuss/Orusttrafiken/Bus4You/Stadsbussarna och Arriva i storleksordning.
De Svenska är Nobina/Swebus, Bergkvarabuss/Traveller, KR Trafik, GS Buss, Gamla Uppsalabuss, och VL Buss:s konkursbo eller Skelleftebuss




Du har det andra VL-bolaget. Västerås/Västmanland, dom tillhör också dom stora.

/Janne
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2010, 08:57:26 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 10 december 2010, 04:59:12 AM
Du har det andra VL-bolaget. Västerås/Västmanland, dom tillhör också dom stora.

/Janne

Enligt senaste Trafikforum var de tio största bussbolagen 2009 räknat i omsättning och borträknat från samverkansbolag:
1. Nobina
2. Veolia (där är dock även tågtrafiken inräknad)
3. Keolis
4. Göteborgs Spårvägar (där spårvägen är inräknad)
5. Orusttrafiken
6. Bergkvarabuss
7. Swebus Express
8. KR Trafik
9. Gamla Uppsala Buss
10. Flygbussarna.

Fortsätter vi ytterligare blir det:
11. People Travel Group (som väl dock sysslar mest med annat än ren busstrafik)
12. Vänersborgs Linjetrafik
13. Borås Lokaltrafik (som dock minskat mycket under 2010)
14. Strömma Buss
15. Söne Buss
16. Uddevalla Omnibus
17. Flexbuss Sverige
18. Byberg & Nordin
19. Nilsbuss
20. Smålandsbussen.

Västerås Lokaltrafik finns av någon anledning inte medtaget men hade de varit det skulle de ha kommit som nummer 12 på listan med åtföljande förskjutning för övriga. Källa: omsättningssiffror enligt allabolag.se

Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Kortebo skrivet 10 december 2010, 13:41:28 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 22:02:55 PM
Ang. Scaniorna: vet du om det är vissa av ledbussarna eller kortvagnarna som stannar?
Rimligtvis borde det väl vara vissa ledvagnar som stannar, dels eftersom att man måste byta skyltsystem på dessa om de flyttas någon annanstans, och dels eftersom att de flesta MAN-bussarna är korta?

Jag tror ingen av ledbussarna blir kvar. Dom borde vara för gamla. Dom 5 scaniabussarna skulle kunna vara de bussar som dykt upp från Danmark under hösten. Övriga scania och Volvo(Danmark)får nog betraktas som slut både slitage-, mil- och åldersmässigt.

Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Stefan P skrivet 10 december 2010, 14:49:46 PM
Hej

Finns det någon som är insatt i anbuden det står i Jnytt att Kelios var 15 miljoner billigare var det per år eller var det på hela avtalstiden?

mvh Stefan P
Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Bingoberra skrivet 10 december 2010, 16:03:14 PM
Citat från: Kortebo skrivet 10 december 2010, 13:41:28 PM
Jag tror ingen av ledbussarna blir kvar. Dom borde vara för gamla. Dom 5 scaniabussarna skulle kunna vara de bussar som dykt upp från Danmark under hösten. Övriga scania och Volvo(Danmark)får nog betraktas som slut både slitage-, mil- och åldersmässigt.



Njae, så pass gamla är de inte, de är ju trots allt 01:or hela bunten. Vad jag vet så kom det enbart tre bussar från Danmark, så någon av 01:orna måste väl rimligtvis stanna.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Jens skrivet 10 december 2010, 19:24:29 PM
Det beror ju helt på vad syftet med övertagandet av bussarna är - om det är dom bästa som stannar eller det som Arriva inte ser någon användning för på andra ställen. Om det är för att ha som reservbussar skulle ju ett sätt kunna vara att alla Omnilinkar stannar (man hade ju några själv också) - eller att ett par ledbussar rustas upp och blir kvar. Vad som talar mot omnilinkarna är väl att alla bussar skall ha AC vilket dom danska inte har vad jag vet.
Titel: SV: Upphandling Jönköping? Avgjort idag!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2010, 00:10:04 AM
Citat från: Ted S skrivet 09 december 2010, 15:23:55 PM
Keolis tar över i Jönköping

Länstrafiken Jönköping har idag beslutat att tilldela Keolis Sverige stadstrafiken i Jönköping.
- Keolis Sverige besfäster nu ytterligare sin position som marknadens första specialist på lokalt anpassad miljövänlig stadstrafik och vi ser fram emot att få utveckla stadstrafiken i Jönköping tillsammans med kunder och Jönköpings länstrafik, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige

Avtalet berör ca 300 förare och omfattar stadstrafiken i Jönköping. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till två års förlängning. Stadstrafiken skall utföras med 89 stadsbussar, varav 29 tursatta ledbussar som trafikerar tre stomlinjer. Dessa stomlinjer skall köras på gas. Miljökravet i avtalet innebär successiv minskning av andel fossilt bränsle från max 70% 2011 till max 25% 2016.

Keolis Sverige kommer, enligt avtalet, att ta över 43 bussar från nuvarande entreprenören Arriva samt hyresavtal på befintlig depå i Jönköping.

Det var tre anbudsgivare med i upphandlingen; Keolis Sverige AB, Nobina AB och Orusttrafiken AB.

I upphandlingen utvärderades såväl pris som beskriven kvalité. Keolis Sverige hade bäst kvalité och lägst pris.

Trafikstart är den 19 juni 2011.

/Ted (10 år sen senast)

Underbart, ikväll ska vi fira ;)
(ps. ni vet vad jag tycker om namnbytet..)
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 15 december 2010, 10:16:32 AM
Citat från: HB skrivet 09 december 2010, 22:29:48 PM
Nja, Nobina fortsätter att vara Nordens största aktör när det gäller busstrafik, och dessutom den enda av de större aktörerna som har helsvensk styrelse samt sitt huvudkontor i Sverige. Att man hoppar någon procent upp och ner mellan åren beror också på hur mycket trafik som varit ute på anbud, samt på hur stor andel av den trafiken man redan idag kör. I år har Nobina varit hårt exponerade på att många av kontrakten har varit ute på upphandling, medan nästa år är det andra operatörer som är hårt exponerade. /Henrik/


Ett tag tycktes det ju vara så att gemene man på länsbolagskontoren tyckte att "Swebus är så stora så dom kan vi plocka lite av", och att detta i sin tur kom från dom mindre privata aktörerna som ville växa på Swebus bekostnad. Vissa trafikområden där Swebus har varit stora, är det synd att tappa, man borde värna om dessa, och Jönköping är ett av dem.  :'(
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Jan skrivet 15 december 2010, 19:12:21 PM
Det kommer flera intressanta upphandlingar under 2011, bland annat allt i Kronobergslän.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Ersa skrivet 15 december 2010, 20:04:10 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 december 2010, 10:16:32 AM
Ett tag tycktes det ju vara så att gemene man på länsbolagskontoren tyckte att "Swebus är så stora så dom kan vi plocka lite av", och att detta i sin tur kom från dom mindre privata aktörerna som ville växa på Swebus bekostnad. Vissa trafikområden där Swebus har varit stora, är det synd att tappa, man borde värna om dessa, och Jönköping är ett av dem.  :'(

Swebus/Nobina spelar i samma division som alla andra aktörer när det gäller anbud. Det finns inga konspirationer på huvudmännens kontor, utan man tar det mest fördelaktiga anbudet oavsett vilket stort eller litet företag som lagt det. Det finns inga trafikområden som är "ens egna". Även om man kört i ett visst område i 60-70 år i följd är det samma villkor för alla under upphandlingarna.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 16 december 2010, 09:46:20 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 december 2010, 20:04:10 PM
Swebus/Nobina spelar i samma division som alla andra aktörer när det gäller anbud. Det finns inga konspirationer på huvudmännens kontor, utan man tar det mest fördelaktiga anbudet oavsett vilket stort eller litet företag som lagt det. Det finns inga trafikområden som är "ens egna". Även om man kört i ett visst område i 60-70 år i följd är det samma villkor för alla under upphandlingarna.

Må så vara, men jag tycker att det är fel.  8)
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 december 2010, 09:52:27 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 december 2010, 09:46:20 AM
Må så vara, men jag tycker att det är fel.  8)

Är det fel att vissa privata instanser inte får ha monopol på delar av sin trafik?
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 16 december 2010, 09:57:52 AM
Det är fel att ta av Nobina trafik, och det var fel att privatisera Swebus. Sen ska inga småpåvar komma och göra sig stora på Swebus/Nobinas bekostnad.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 11:29:31 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 december 2010, 09:57:52 AM
Det är fel att ta av Nobina trafik, och det var fel att privatisera Swebus. Sen ska inga småpåvar komma och göra sig stora på Swebus/Nobinas bekostnad.

Jo, du har skrivit att du tycker det vid ett antal tillfällen nu. Du får naturligtvis tycka vad du vill men nu är ju dock verkligheten så att Swebus/Nobina är privatägt och gav ägaren SJ ett rätt bra kapital när det såldes. Och vi har ett system med länsbolag som upphandlar trafik. Då måste ju även Nobina rätta in sig i ledet.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 17 december 2010, 10:08:54 AM
Där privata aktörer kör idag, är till stor del där Swebus eller ett kommunalt bolag har haft trafiken tidigare, då kan inte jag låta bli att tycka att samhället har valt fel lösning på systemet, fanns det verkligen ingen annan modell man kunde valt ?  ???
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 17 december 2010, 10:18:25 AM
Ja, det var bättre förr....   8)
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Knallhatt skrivet 17 december 2010, 19:47:29 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 december 2010, 10:18:25 AM
Ja, det var bättre förr....   8)

Ju förr dessto bättre..... ;)
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 29 december 2010, 17:05:56 PM
Bumpar tråden lite.
Är det klart ännu vad det blir för nytt till Jönköping?
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Ted Selander skrivet 29 december 2010, 17:15:11 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 29 december 2010, 17:05:56 PM
Bumpar tråden lite.
Är det klart ännu vad det blir för nytt till Jönköping?

En liten nyårskaramell att suga på:

Scania OmniLink boggi 13,7 m
MAN A78 normal LE
MAN A23 led LG

Återkommer om antal och vagnsnummer.  :-X

/Ted
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 29 december 2010, 21:57:07 PM
Citat från: Ted S skrivet 29 december 2010, 17:15:11 PM
En liten nyårskaramell att suga på:

Scania OmniLink boggi 13,7 m
MAN A78 normal LE
MAN A23 led LG

Återkommer om antal och vagnsnummer.  :-X

/Ted

Fasen också, MAN igen? Det hoppades ju jag på att slippa när det blev byte av bussbolag.  :'(
Är det verkligen bekräftat?

Hur som helst, tack för informationen. :D
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Jens skrivet 30 december 2010, 08:02:33 AM
Om det är någon som kör MAN A78 - är det bara jag som upplever det som att dom glider omkring med låsta hjul som smör i stekpannan i halka. Primitiv/långsam abs-funktion (för dom har väl abs?) eller dåliga däck på just dom i Jönköping? Eller är dom extremt lätta så att det inte är tillräckligt marktryck?
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 30 december 2010, 13:52:23 PM
Citat från: Jens skrivet 30 december 2010, 08:02:33 AM
Om det är någon som kör MAN A78 - är det bara jag som upplever det som att dom glider omkring med låsta hjul som smör i stekpannan i halka. Primitiv/långsam abs-funktion (för dom har väl abs?) eller dåliga däck på just dom i Jönköping? Eller är dom extremt lätta så att det inte är tillräckligt marktryck?

Instämmer, och tillägger att det är samma sak med Omni-lederna, idag när jag skulle åka linje 3 ifrån A6 gled bussen bara när den stannade vid hållplatsen. Samma sak hände en kväll för att tag sedan på linje 2, när bussen stannade vid Ekhagen gled den ordentligt och stog i kantstenen.
Har aldrig upplevt detta fenomen med varken biogasbussarna eller boggiebussarna, måste som sagt vara något med däcken eller bussens vikt.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 januari 2011, 01:02:12 AM
Citat från: Ted S skrivet 29 december 2010, 17:15:11 PM
En liten nyårskaramell att suga på:

Scania OmniLink boggi 13,7 m
MAN A78 normal LE
MAN A23 led LG

Återkommer om antal och vagnsnummer.  :-X

/Ted

Jag skall icke föregå något men hoppas att bussarna åter placeras i 7xxx-serien såsom det var förr när Jönköping var region 7.
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: HPS skrivet 13 februari 2011, 14:52:25 PM
62 nya bussar till Keolis Jönköping.

"30 ledbussar (MAN A23 Biogas)  Dessa får nummer 1533-1562           
18 Boggi (Scania OmniLink, 13.7 meters) Dessa får nummer 1506-1523
14 Normal (MAN A78) Dessa får nummer 1427-1440"

34 bussar blir kvar i Jönköping från Arriva

"5 Normal (Scania Omnilink)
6 Boggi (MAN A26)
21 Normal (MAN A78)
2 Ledbussar (MAN A23 Biogas)"

Källa: http://keolis.se/default.aspx?id=28956
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 13 februari 2011, 20:19:06 PM
Citat från: HPS skrivet 13 februari 2011, 14:52:25 PM
62 nya bussar till Keolis Jönköping.

"30 ledbussar (MAN A23 Biogas)  Dessa får nummer 1533-1562            
18 Boggi (Scania OmniLink, 13.7 meters) Dessa får nummer 1506-1523
14 Normal (MAN A78) Dessa får nummer 1427-1440"

34 bussar blir kvar i Jönköping från Arriva

"5 Normal (Scania Omnilink)
6 Boggi (MAN A26)
21 Normal (MAN A78)
2 Ledbussar (MAN A23 Biogas)"

Källa: http://keolis.se/default.aspx?id=28956

Se där, blev några Scania kvar i alla fall. Någon som vet hur fördelningen blir, är det bara svenska OmniLink som stannar kvar, eller blir det både de danska + svenska?
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: 1896 skrivet 15 februari 2011, 22:52:13 PM
Handlingsprogram för kollektivtrafiken i Jönköping:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=133791
Titel: SV: Upphandling Jönköping?
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 15 februari 2011, 22:55:05 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 13 februari 2011, 20:19:06 PM
Se där, blev några Scania kvar i alla fall. Någon som vet hur fördelningen blir, är det bara svenska OmniLink som stannar kvar, eller blir det både de danska + svenska?

Enligt inlägg i annan tråd är det (inte oväntat) 6480-84 som ska tas över, d v s de OmniLink som kom från Danmark förra året.