Skulle vara trevligt med en lista på nyligen invigda motorvägar som pågående/"snart pågående" motorvägsbyggen.
Har en känsla av att det ny händer en hel del på denna front.
Påbörjar här en liten lista (utan att ha tjuvkikat på Trafikverkets hemsida;
E6 diverse etapper i Bohuslän
E6 Trelleborg-Vellinge
E18 Enköping-Sagån (invigd)
E18 Kista-Hjulsta
E18 Karlstad-Väse
(E20) Norra Länken, Stockholm
(E6/E20) Partihallsförbindelsen, Göteborg
E22 Hörby-Linderöd
Rv 40 Dållebo-Hester (snart)
Rv 73 Västerhaninge-Nynäshamn
Fyll gärna på listan, eller förtydliga/korrigera!
E18 Silverdal - Hjulsta bör det vara istället för endast Kista - Hjulsta
E 20 Alingsås mot Göteborg uppgraderas till motorväg.
24 kilometer ny väg mellan Hudiksvall och Enånger, dvs en ny sträckning på E4:an.
Öppnas under 2011. (Länk till pdf-fil (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3998/89148_e4_hudiksvall.pdf))
E45 Göteborg - Älvängen byggs ut till motorväg, resterande del av E45 upp till Trollhättan blir fyrfältsväg med planskilda korsningar (förutom avsnitten genom Göta och Torpabron) återstår att se hur det vägavsnittet kommer att klassas.
E22 Gårdstånga-Hurva
E22 Hurva-Rolsberga (snart)
E22 Sölve-Stensnäs (snart)
En del av dessa projekt står angivna som fyrfältsvägar och inte motorvägar i prospekt och liknande. Det kan vara lite oklart hur de kommer klassas när väl vägsträckorna har öppnats, E6 norr om Gläborg (där 162:an mot Lysekil viker av) angavs som fyrfältsväg under projekterings- och byggnadsfaserna, men kom senare att skyltas som motorväg. Intressant att se hur det blir för de ovan nämnda vägprojekten.
Klassningen av vägar med 2+2 körfält, 3+3 körfält eller fler, verkar ske på lite "hur som helst"-manér i vårt land. De kan bli antingen klassade som "grönväg" som motorväg/motortrafikled eller som vanlig "blåväg".
För att kunna reda ut begreppen bör man se på vad som karaktäriserar en motorväg resp. en motortrafikled, och vilka regler som gäller enligt alla förodningar och föreskrifter.
En del tror att en hastigheten påverkar valet. Fel.
Andra tror att motortrafikleder skall vara olyckdrabbade ?!?
Några tror att motortrafikleder bara får ha 1+1 eller 1+2 körfält! De KAN ha 2+2, 3+3 körfält!
Vissa tror att motorvägar kan ha mycket låg standard avseende på- och avfarter, bara de har 2+2 körfält! E4 Söderhamn!
Detta får vi reda ut i en följande diskussion, som är mycket intressant!
Citat från: BMJ skrivet 29 oktober 2010, 23:27:47 PM
E45 Göteborg - Älvängen byggs ut till motorväg, resterande del av E45 upp till Trollhättan blir fyrfältsväg med planskilda korsningar (förutom avsnitten genom Göta och Torpabron) återstår att se hur det vägavsnittet kommer att klassas.
Göteborg-Älvängen lär inte komma att klassas som motorväg trots att den i allt väsentligt har den standarden.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2010, 19:13:32 PM
Göteborg-Älvängen lär inte komma att klassas som motorväg trots att den i allt väsentligt har den standarden.
Var har du fått reda på detta?
Efter en fråga till trafikverket fick jag följande svar som inte direkt avfärdar alternativet motorväg.
"Vi bygger en högklassad fyrfältsväg. Vi kommer att ansöka om att få den klassad som motorväg, men för det krävs ett beslut taget av länsstyrelsen."
Citat från: Stefan K skrivet 30 oktober 2010, 16:49:08 PM
En del tror att en hastigheten påverkar valet. Fel.
Andra tror att motortrafikleder skall vara olyckdrabbade ?!?
Några tror att motortrafikleder bara får ha 1+1 eller 1+2 körfält! De KAN ha 2+2, 3+3 körfält!
Vissa tror att motorvägar kan ha mycket låg standard avseende på- och avfarter, bara de har 2+2 körfält! E4 Söderhamn!
"Tror"? Det är ju uppenbart att klassningen beror på rent godtycke.
Citat från: Stefan K skrivet 29 oktober 2010, 18:15:46 PM
Rv 40 Dållebo-Hester (snart)
Överklagat till Näringsdepartementet, v. g. vänta ytterligare 6 till 18 månader
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-Gotaland/Vag-40-mellan-Dallebo-och-Hester/
CitatDetta betyder att byggstart kan ske först när den formella processen är avslutad, vilket innebär tidigast under hösten 2011 och sträckan kommer då att öppnas för trafik hösten 2014.
[...]
Vägutredningen färdigställdes i december 2001
Citat från: BMJ skrivet 03 november 2010, 18:48:58 PM
Var har du fått reda på detta?
Efter en fråga till trafikverket fick jag följande svar som inte direkt avfärdar alternativet motorväg.
"Vi bygger en högklassad fyrfältsväg. Vi kommer att ansöka om att få den klassad som motorväg, men för det krävs ett beslut taget av länsstyrelsen."
När jag åkte förbi vägbygget igår passade jag att fota lite.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Misc/E45_I.jpg)
Skylten ovanför vägen skvallrar om att det kommer bli "grönväg". Bilden är tagen mellan Alafors och Nol.
Efter att ha svängt av europavägen på rampen i Nol satt denna skylt!
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Misc/E45_II.jpg)
Tydligen chansar man på att länstyrelsen ska bifalla begäran om motorvägsklassning på sträckan.
Nödinge i riktning norrut.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Misc/E45_III.jpg)
"E45 Karlstad" skyltas alltså mot en plats dit vägen inte går. Het diskussion i en granntråd tidigare i höst.
Slutligen en bild från stax söder om Älvängen, man skyltar vägen med trafikplatsnummer från start.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Misc/E45_IV.jpg)
Tpl 87 vid Älvängen. Om jag räknat rätt kommer då tpl Torpa (strax väster om Sjuntorp) få nummer 94 om man inte väljer att lämna luckor i numreringen. Den blir f ö den nordligaste "riktiga" trafikplatsen på vägen upp mot Trollhättan, då man nu anlägger rondeller vid Sjuntorpsvägen.
Detta är en 18,5 meter bred fyrfältsväg: http://bit.ly/dexsnF (http://bit.ly/dexsnF)
Detta är en 18,5 meter bred motorväg: http://bit.ly/azDrqO (http://bit.ly/azDrqO)
Skillnaden är att körfälten och mittremsan på fyrfältsvägen är något bredare - därav avsaknaden av vägrenar.
.. och båda ser ut som en tysk RAB från 30-talet !
Hade inte dessa just ett tvärsnitt på 18,5 m ?
/B
Citat från: Listerbo skrivet 06 november 2010, 09:28:52 AM
Detta är en 18,5 meter bred fyrfältsväg: http://bit.ly/dexsnF (http://bit.ly/dexsnF)
Detta är en 18,5 meter bred motorväg: http://bit.ly/azDrqO (http://bit.ly/azDrqO)
Skillnaden är att körfälten och mittremsan på fyrfältsvägen är något bredare - därav avsaknaden av vägrenar.
Hur gör du för att länka till en speciell punkt på Google Streetview på det sättet?
Citat från: Fredrik W skrivet 08 november 2010, 14:51:27 PM
Hur gör du för att länka till en speciell punkt på Google Streetview på det sättet?
När du i fönstret har exakt vad du vill länka, så tryck på "Länk" högst upp till höger i vyn. Då får du en direktadress du kan använda. ;)
Tack! Så enkelt det var...
Citat från: Anders Noren skrivet 03 november 2010, 19:42:59 PM
"Tror"? Det är ju uppenbart att klassningen beror på rent godtycke.
Det beror i realiteten på att Länsstyrelsen vill vara med och fatta beslut om trafikfrågor, även om de inte är så duktiga på det. Men deras roll kan nog vara på väg ut, om man ser till utredningar där man menar att väghållaren skall kunna besluta om motorväg, hastighet m.m. Att Länsstyrelsen skall besluta om detta är lite 1600-tal.
Men va sjutton, klassa den sm motortrafikled som man har gjort i Malmö - så kommer man runt probemet!
Av skyltningen att döma blir det motorväg (eller motortrafikled)!
Citat från: BMJ skrivet 05 november 2010, 15:52:05 PM
När jag åkte förbi vägbygget igår passade jag att fota lite.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Misc/E45_I.jpg)
Skylten ovanför vägen skvallrar om att det kommer bli "grönväg". Bilden är tagen mellan Alafors och Nol.
Trafikplatsnumret på skylten "Nol" var inte särskilt snyggt utfört! För stor symbol!