(http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/ssd.jpg)
Provköring på Persontrafikmässan
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå! :P
Lyckost där!
Citat från: SimonB skrivet 28 oktober 2010, 22:23:27 PM
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå! :P
Det räckte gott å väl ;), Riktigt bra drag i denna kärra. Stabil och fin på vägen med, och gupp som knappt märktes.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 oktober 2010, 22:31:56 PM
Lyckost där!
Även jag var med på ett hörn och det var tur att jag tog med min kamera denna dag.
Det hela gick till på så vis att jag gick jag fram till Volvos monter, kollade vad de erbjöd och kallade sedan in Jim och Yujin.
Körkontroll och så blåsning i alkolås krävdes innan vi kunde tuta och köra med denna fräscha och fina skapelse.
Först på tur var jag och drog iväg mot Nynäshamn, höger in vid ett industriområde efter Bandhagen och sedan ut på 271:an och tillbaka till mässhallarna.
Det första som slog mig var den låga ljudnivån hos föraren, så tyst det var framme och det mest påtagliga var vägbullret. I-Shiften är i en alldeles speciell klass för sig med en transmission som gör växlingsarbetet till en dröm - Bara dra spaken ett snäpp bakåt och sedan bränna iväg lite försiktigt. Sammantaget ger jag drivlinan ett gott betyg - Lättsam körning är inga problem då den närmast smyger in växlarna, man känner det knappt och tydligast märks det på varvräknaren. Om hårdare körning krävs går även det alldeles perfekt, gasresponsen är mycket god och det känns verkligen att ett stort stall huserar i aktern. Väghållningen kändes som ypperlig och ojämnheterna i marken svaldes med lätthet av bussen som är uitrustad med individuell hjulupphängning fram.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/a7246d13.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/9564a917.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/502f6bf2.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/1631f9e7.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/5332428d.jpg)
Här blev det något knas med färgerna)(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/fbe61fa9.jpg)
Citat från: SimonB skrivet 28 oktober 2010, 22:23:27 PM
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå! :P
En kommentar från en lastbilsförare som visar på okunskap angående tyngd och last i bussar!
Motorn behövs alla gånger i vissa situationer som i backig miljö etc för att inte tappa allt för mycket ork, tillsammans med ett bra vridmoment - precis som i lastbilarna.
En fullastad buss med kanske 60 passagerare och fullt bagage kräver sina hästkrafter - alltså inte bara för lastbilar.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 08:57:14 AM
En kommentar från en lastbilsförare som visar på okunskap angående tyngd och last i bussar!
Var är okunskapen? Över 25 tons totalvikt har du inte på en turistbuss.
Citat från: frigge skrivet 29 oktober 2010, 13:32:57 PM
Var är okunskapen? Över 25 tons totalvikt har du inte på en turistbuss.
På en sån där 3-axlad turistare ligger nog totalvikten på precis runt 25 ton.
Citat från: buskörare skrivet 29 oktober 2010, 13:54:26 PM
På en sån där 3-axlad turistare ligger nog totalvikten på precis runt 25 ton.
Enligt transportstyrelsens tekniska data för CLL 454 som visas på bild är totalvikten 21983 kg
Citat från: mil skrivet 29 oktober 2010, 14:05:23 PM
Enligt transportstyrelsens tekniska data för CLL 454 som visas på bild är totalvikten 21983 kg
Ja, det är väl inte så himla långt från 25 ton.
På just denna är totalvikten ca 22 ton enligt Transportstyrelsen.
Men även med den vikten behövs en vridstark motor i uppförsbackarna.
//Niclas
När kommer Volvo D16 700? :D
När kommer högre effekter i linjevagnarna? De bussar som gör hundratals starter varje dag från hållplats ut på 70 och 90 vägar. De om några behöver väl effekt så de slipper vara i vägen för övrig trafik?
Citat från: KG skrivet 29 oktober 2010, 14:42:21 PM
När kommer högre effekter i linjevagnarna? De bussar som gör hundratals starter varje dag från hållplats ut på 70 och 90 vägar. De om några behöver väl effekt så de slipper vara i vägen för övrig trafik?
Japp! 700 hästar i en B9S! ;D :-X
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 08:57:14 AM
En kommentar från en lastbilsförare som visar på okunskap angående tyngd och last i bussar!
Motorn behövs alla gånger i vissa situationer som i backig miljö etc för att inte tappa allt för mycket ork, tillsammans med ett bra vridmoment - precis som i lastbilarna.
En fullastad buss med kanske 60 passagerare och fullt bagage kräver sina hästkrafter - alltså inte bara för lastbilar.
Du får gärna förklara vari min okunskap ligger. Jag har kört tung lastbil på heltid i över tre år (med övningskörning inräknat, fyra år), så jag känner att jag har en del kött på benen.
På en lastbil med 26 tons totalvikt räcker en D9 på 300 hk långt. Hallandsåsens norra sluttning fixar man i ca 60-80 kmh beroende på hur mkt lass man har, och i övrigt accelererar den snabbt och bra. Varför behöver bussen så mycket mer, när den har fyra tons lägre totalvikt? Jag får en känsla av att det är mycket prestige i det hela, mer än det är baserat på ett faktiskt behov.
Missförstå mig rätt. Jag missunnar ingen en rejäl motor, men jag ifrågasätter behovet. ;)
//Simon som just kom hem från en distributionstur ute på Bjärehalvön med en 26-tonnare med 11-litersmotor på 330 hk. Lite overkill, men trevligt!
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 16:33:07 PM
Du får gärna förklara vari min okunskap ligger. Jag har kört tung lastbil på heltid i över tre år (med övningskörning inräknat, fyra år), så jag känner att jag har en del kött på benen.
På en lastbil med 26 tons totalvikt räcker en D9 på 300 hk långt. Hallandsåsens norra sluttning fixar man i ca 60-80 kmh beroende på hur mkt lass man har, och i övrigt accelererar den snabbt och bra. Varför behöver bussen så mycket mer, när den har fyra tons lägre totalvikt? Jag får en känsla av att det är mycket prestige i det hela, mer än det är baserat på ett faktiskt behov.
//Simon som just kom hem från en distributionstur ute på Bjärehalvön med en 26-tonnare med 11-litersmotor på 330 hk. Lite overkill, men trevligt!
Om man har en effektstark motor då behöver du inte hålla på att växla mer och upp hela tiden för att komma upp för backarna dvs man får en mjykare körning och bekvämare för passagerarna.
Dessutom har du en motor som går på lägre varv spar du även på motorn fkr den behkver inte jonna lika hårt och även spar bränsle.
Sedan att du som du säger tappar fart ner till 60 uppför Hallandsåsen från för oss som får köra i 90 med buss är en del i fart = lika med tid för oss men även för dig som lastbilschafför.
Varje kilometer i timmen du tappar blir ganska mycket under en hel tills slut.
//Niclas
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 oktober 2010, 16:46:40 PM
Om man har en effektstark motor då behöver du inte hålla på att växla mer och upp hela tiden för att komma upp för backarna dvs man får en mjykare körning och bekvämare för passagerarna.
Dessutom har du en motor som går på lägre varv spar du även på motorn fkr den behkver inte jonna lika hårt och även spar bränsle.
Sedan att du som du säger tappar fart ner till 60 uppför Hallandsåsen från för oss som får köra i 90 med buss är en del i fart = lika med tid för oss men även för dig som lastbilschafför.
Varje kilometer i timmen du tappar blir ganska mycket under en hel tills slut.
//Niclas
//Niclas
Den minuten man tappar vid så extrema backar är försumbar.
Ju större motor, desto högre förbrukning. Det får du verkligen inte igen i den lilla tiden du tappar. Den 11-litersmotorn jag körde med idag dricker nästan en liter mer per mil än vad min FM7 på 18 ton och 250 hk (den var lite väl klen. 9 liter är rätt optimalt) gjorde med ungefär lika mkt vikt.
460 hk är vad man brukar speca på 60-tonsekipage... ;)
Visst behöv krafterna ibland.
Finns många platser man kommer till med en turistbuss, där man inte har något fart "med sig" om man ska uppför någon ordentliga backe, bl.a. ner i alperna.
Hur var det med armarna på översta bilden,( i kors) ingen yrkesförare va!
Jag tycker bara att det verkar dumt att jämföra lastbilar
med bussar och tvärtom.
Lastbilen är byggd och programmerad (växellådan t.ex) för dess ändamål
och bussen för sitt.
Jag kör en 9700 med I-shift och 420 motorn, den sackar inte många knop i
tunga backar och fullast.
Bränsleförbrukningen ligger på ca 2.6 blandad körning, långa sträckor på motorväg
kan den gå ned till 2.3 (enligt färddatorn alltså)
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 16:33:07 PM
Du får gärna förklara vari min okunskap ligger.
Precis. Du har full koll på att en treaxlad buss har max 25 tons totalvikt, så okunskapen fattar jag inte. Däremot är det kul att kunna hålla 100 i kasselbackarna när tradarna med samma effekt på 60 ton nästan står stilla :)
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 16:49:04 PM
Den minuten man tappar vid så extrema backar är försumbar.
Ju större motor, desto högre förbrukning. Det får du verkligen inte igen i den lilla tiden du tappar. Den 11-litersmotorn jag körde med idag dricker nästan en liter mer per mil än vad min FM7 på 18 ton och 250 hk (den var lite väl klen. 9 liter är rätt optimalt) gjorde med ungefär lika mkt vikt.
460 hk är vad man brukar speca på 60-tonsekipage... ;)
Vår dubbeldäckare med släp väger in på ungefär 29ton och har 530 hästar, på en 700mila rundsväng till Spanien har vi normalt en snittförbrukning på 2.9liter per mil.
Mycket motor betyder inte att man gör av med mer bränsle.
Precis som andra har skrivet så handlar det om jämn snittfart snarare än förmågan att dra 100 ton uppför Mont Blanc!
Hur var det med armarna på översta bilden,( i kors) ingen yrkesförare va!
[/quote]
Såg inte detta först men håller med så får man inte köra .. aja baja .. :P
Jag väljer att svara Simons fråga till mig med att hänvisa till övriga efterföljande inlägg som förklarar min uppfattning.
Okunskap för lastbil nej, men du verkar inte kört buss. Med all respekt för att du besitter fulla kunskaper om tunga fordon a la lastbil hur dom beter sig, så utesluter det inte att även ett tungt fordon som heter buss behöver starka motorer eller tvärtom.
Så att vara frågande till varför en buss behöver effektstarka motorer var mer min uppfattning om att frågan i sig verkade som att du inte besatte kunskaper om att buss även den verkar vara ett tungt fordon.
Tyckte inlägget från Blue förklarade saken alldeles utmärkt.
Mvh Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 18:45:05 PM
Jag väljer att svara Simons fråga till mig med att hänvisa till övriga efterföljande inlägg som förklarar min uppfattning.
Okunskap för lastbil nej, men du verkar inte kört buss. Med all respekt för att du besitter fulla kunskaper om tunga fordon a la lastbil hur dom beter sig, så utesluter det inte att även ett tungt fordon som heter buss behöver starka motorer eller tvärtom.
Jag hänger fortfarande inte med...
Du har helt rätt i att jag aldrig någonsin har suttit i förarsätet på en buss. Jag vet inte mycket om dörrbromsar, värmeanläggningar, bagageluckor, främre överhäng, passagerar-ac och andra busspecifika anordningar.
Däremot är ju fysiklagarna samma för bussar och lastbilar. De är tunga fordon i ungefär samma viktklass, och de beter sig på samma sätt vad gäller accelerationer och inbromsningar. Åtminstone vad gäller Volvo 9700, så är dessutom drivlinan samma som du kan få på en Volvo FH (eventuellt bortsett från I-Shiftens utväxlingsförhållande).
En sak måste jag säga.... ruskigt fula hjulsidor! Jag tror faktiskt att jag tyckt det varit snyggare utan....
// Taunusch - med korrekt fingersättning på tangentbordet, utan att korsa fingrarna.... :P
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 18:45:05 PM
Jag väljer att svara Simons fråga till mig med att hänvisa till övriga efterföljande inlägg som förklarar min uppfattning.
Var förklarar inläggen din uppfattning mer än att det är skönt att ha lite extra hästar?
Citat från: frigge skrivet 29 oktober 2010, 19:05:32 PM
Var förklarar inläggen din uppfattning mer än att det är skönt att ha lite extra hästar?
Precis samma uppfattning som du har när du kör din turistbuss antar jag - se ovanstående förklarande inlägg från övriga skribenter.
Verkar som att du försöker trycka till mig för att jag har uppfattningen om att man inte behöver höjja på ögonbrynen för att bara för att det är en buss så har man 460hk. 503hk är det för övrigt i de starkaste motorerna från Mercedes på buss, och 505 från MAN - är även de för starka tycker du och något som man bör höjja på ögonbrynen på bara för att det inte just sitter i en lastbil?
Angående Simons fortfarande oförstående - så är det helt rätt - tyngdlagarna fungerar samma - så varför ditt inlägg överhuvud taget om att 460hk i en buss skulle vara orimligt?
DET har du Simon inte förklarat däremot - var snäll och gör det istället för att gå på mig när jag går emot när jag har precis samma uppfattning om saken som flera andra här!
Jag håller helt med Uffe här.
Vad är nästa steg? Hur stora skall tankarna vara på en buss?
Vår buss med störst tank rymmer 750l (spaceliner).
Den med minst 380l (skyliner).
Vilket är bäst?
Känns som att det är mycket pajkastning här mellan lastbil och buss?
Med tanke på den diskussion som pågår om hästkrafter hos buss resp lastbil kan kanske följande sägas:
Det har ju i "evinnerliga" tider varit så att speciellt turistbussar har utnyttjat de starkaste lastbilsmotorerna för att kunna hålla så jämna steg som möjligt med personbilarna. Resnärerna vill inte sitta bort tid i bussen i onödan under en längre turistresa. Därför är det mer regel än undantag att en tvåaxlad turistbuss har minst 420 hk idag. Boggibussar och dubbeldäckare skulle i en del fall behöva upp till 600 hk för att hålla jämna steg med de tvåaxliga bussarna, men har normalt 460-500 hk. Det blir nog lite tungt i bakändan att sätta in en 16-litersmotor med förstärkt växellåda för att få högre effekt, men det kanske kommer. Att jämföra motoreffekter mellan bussar och lastbilar är således ganska ointressant och orelevant eftersom de körs under olika betingelser med olika krav. Till exempel är låg egenvikt mycket intressant för lastbilar för att de skall kunna få med så mycket last som möjligt. Då får man ge lite avkall på drivlinans vikt och därmed effekt. Konstigare än så är det inte.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 29 oktober 2010, 19:29:52 PM
Känns som att det är mycket pajkastning här mellan lastbil och buss?
Jag vill absolut inte pajkasta någon. Jag är bara nyfiken... :)
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 oktober 2010, 19:32:20 PM
Med tanke på den diskussion som pågår om hästkrafter hos buss resp lastbil kan kanske följande sägas:
Det har ju i "evinnerliga" tider varit så att speciellt turistbussar har utnyttjat de starkaste lastbilsmotorerna för att kunna hålla så jämna steg som möjligt med personbilarna. Resnärerna vill inte sitta bort tid i bussen i onödan under en längre turistresa. Därför är det mer regel än undantag att en tvåaxlad turistbuss har minst 420 hk idag. Boggibussar och dubbeldäckare skulle i en del fall behöva upp till 600 hk för att hålla jämna steg med de tvåaxliga bussarna, men har normalt 460-500 hk. Det blir nog lite tungt i bakändan att sätta in en 16-litersmotor med förstärkt växellåda för att få högre effekt, men det kanske kommer. Att jämföra motoreffekter mellan bussar och lastbilar är således ganska ointressant och orelevant eftersom de körs under olika betingelser med olika krav. Till exempel är låg egenvikt mycket intressant för lastbilar för att de skall kunna få med så mycket last som möjligt. Då får man ge lite avkall på drivlinans vikt och därmed effekt. Konstigare än så är det inte.
Tack!
Det var den bästa förklaringen hittills, även om den extra accelerationen du får av en 420 hk-motor på en 18-tonnare fortfarande är rätt marginell i längden. Varvtalsområdet där motorn jobbar optimalt är fortfarande tämligen litet, och således blir det ändå många växlingar. De tenderar att vara det som tar mest tid när man accelererar upp ett tungt fordon som har hög effekt i förhållande till sin vikt, om inte fordonet har en automatlåda med momentomvandlare och avbrottsfria växlingar.
Sen är det ju väldigt intressant att turistbussar oftast är de som har de riktigt stora motorerna, medan stadsbussar och andra linjebussar ofta har tämligen små motorer på runt 7-9 liter. Man kan ju tycka att det är där hög effekt borde vara som mest värdefull, med tanke på antalet starter.
Vad bra - då behöver inte ens du som van lastbilschaufför sedan flera år tvivla att bussarna innefattas av samma tyngdlag som lastbilarna längre ;-)
Angående stadsbussarnas svagare motorer, har du en poäng där i många starter. Däremot är avstånden korta till nästa stopp om det nu är en hållplats, ett trafikljus eller något annat "i vägen" för accelerationen som gör att man nog inte anser att dessa behöver samma vridstarka motor för att man helt enkelt inte "hinner" utnyttja detta.
Det är en teori bland säkert många andra...
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 19:48:24 PM
Tack!
Det var den bästa förklaringen hittills, även om den extra accelerationen du får av en 420 hk-motor på en 18-tonnare fortfarande är rätt marginell i längden. Varvtalsområdet där motorn jobbar optimalt är fortfarande tämligen litet, och således blir det ändå många växlingar (vilka tenderar att vara det som tar mest tid när man accelererar upp ett tungt fordon som har hög effekt i förhållande till sin vikt).
Sen är det ju intressant att turistbussar oftast är de som har de riktigt stora motorerna, medan stadsbussar och andra linjebussar ofta har tämligen små motorer på runt 7-9 liter. Man kan ju tycka att det är där hög effekt borde vara som mest värdefull, med tanke på antalet starter.
Tack själv! Jo, det är inte snabb acceleration som är viktigt för en turistbuss, utan hög medelhastighet över längre sträckor. Därför behövs en kraftig motor. En stadsbuss behöver inte hålla samma höga medelhastighet, men väl ha god accelerationsförmåga. Det senare får man genom att låta transmissonen ha en lägre utväxling för en stadsbuss än för en turistbuss. Tack vare låg medelhastighet minskar rull- och luftmoståndet väsentligt, varför man samtidigt kan minska motorstorleken och på så sätt vinna vikt för fler stående passagerare. Det är alltså bussens användningsområde som i mångt och mycket styr motorvalet. Samma sak gäller lastbilarna. Visst vore det skönt att ha så stark motor i en lastbil att man vid 60 tons tågvikt kan hålla samma medelhastighet som en turistbuss, men då skulle en effekt på ca 1500 hk behövas. Jag vet inte om speditörerna är beredda att sätta in så kraftiga och tunga motorer. De vill ju utföra transportarbetet så billigt som möjligt och då är det nog inte 1500 hk som löser det rent ekonomiskt. Som sagt, ekonomi och krav styr.
Jag hoppas att detta svar kan vara till hjälp för Dina funderingar.
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 19:48:24 PM
Sen är det ju väldigt intressant att turistbussar oftast är de som har de riktigt stora motorerna, medan stadsbussar och andra linjebussar ofta har tämligen små motorer på runt 7-9 liter. Man kan ju tycka att det är där hög effekt borde vara som mest värdefull, med tanke på antalet starter.
Min buss är växlad till 1250varv vid 100km/h, jag gissa att en stadsbuss ligger i slutet av det gröna redan vid 90km/h. Med lägre utväxling så förlorar man i hastighet men vinner i kraft, vår Routemaster har bara 160hk om jag minns rätt men orkar ändå upp för alla backar vi har utsatt den för (nöttebackar på norrsidan) på bekostnad av toppfart då den varvar ut vid 70km/h.
Vår dubbeldäckare är däremot inte så snabb vid ljusen om man inte hoppar över varannan växel, men orkar hålla tempot uppe riktigt bra vid kuperad terräng. Nästa gång jag passerar kassel så ska jag mäta snitthastigheten med gps:n
Citat från: Blue skrivet 29 oktober 2010, 20:16:19 PM
Min buss är växlad till 1250varv vid 100km/h, jag gissa att en stadsbuss ligger i slutet av det gröna redan vid 90km/h. Med lägre utväxling så förlorar man i hastighet men vinner i kraft, vår Routemaster har bara 160hk om jag minns rätt men orkar ändå upp för alla backar vi har utsatt den för (nöttebackar på norrsidan) på bekostnad av toppfart då den varvar ut vid 70km/h.
Vår dubbeldäckare är däremot inte så snabb vid ljusen om man inte hoppar över varannan växel, men orkar hålla tempot uppe riktigt bra vid kuperad terräng. Nästa gång jag passerar kassel så ska jag mäta snitthastigheten med gps:n
Våra MAN ledvagnar ligger på ca 1.900 varv vid 80 km/h. Ca 2.000 varv vid 85km/h.
//Niclas
Citat från: SimonB skrivet 28 oktober 2010, 22:23:27 PM
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå! :P
Man kan aldrig få för mycket hästkrafter
Citat från: Uffe D skrivet 29 oktober 2010, 20:43:49 PM
Man kan aldrig få för mycket hästkrafter
Det där kan ju diskuteras. Hästkrafterna i sig gör ju inte direkt ont. Däremot brukar de innebära högre kostnader och högre vikt. ;)
Vad jag reflekterade över var varför det är så stor skillnad mellan motorstorlekarna i bussar och lastbilar. Det känns dock som att jag fått frågan besvarad nu.
Alltså
400hk räcker gott i en boggi turista, har man desutom en turista med optimerad bränslelina så blir det riktigt skojigt, inga problem att axa i uppförsbackar med fullsatt buss. ;D
Dock går den bussen på gottland numera.
Citat från: Fikman skrivet 29 oktober 2010, 21:49:41 PM
Alltså
400hk räcker gott i en boggi turista, har man desutom en turista med optimerad bränslelina så blir det riktigt skojigt, inga problem att axa i uppförsbackar med fullsatt buss. ;D
Dock går den bussen på gottland numera.
Vad är en optimerad bränslelina?
Citat från: Blue skrivet 29 oktober 2010, 21:56:35 PM
Vad är en optimerad bränslelina?
Tänkte detsamma... ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2010, 22:32:04 PM
Känns som en ganska onödig debatt.....
Vi som var med och körde med 150-210 hk kan säkert intyga att bränsleförbrukningen inte ökat i takt med att medelhastigheten höjts och man fått en vilsammare körning.
Vad gäller fjärrekipage på 60 ton så är det nog inte många åkare än de allra snålaste som köper 400-460 hk annat än för bilar som bara ska gå i plattlandskap, och den snålheten får man nog igen sedermera.....
Det räcker ju med att kika på vad åkarna som trafikerar orter norr om mellansverige beställer.
Ljunggren kan ju berätta vad man har för motorer i "ICA bilarna" Borlänge-Jämtland t.ex? Är det 500 i de vanliga och 560 i dubbelplansekipagen... ;) Och vad som är bränslesnålast kan han nog också berätta.
Kör du på plan mark, på motorväg eller i stan är det en annan sak, dessutom är det vridmomentet som är det intressanta, ju bättre vridmoment desto färre växlingar.
Det var ju inte en tillfällighet att växelstegen på Volvo blev färre när man fick 310-340 och 360 hk motorer jmf med de gamla 242-250-276 hk
För en trailerdragare är 480-540 hk det ultimata.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2010, 22:52:23 PM
Men du släpar inte på 60 ton heller :-) annat än för en tungdragare.....
400-460 hk för ett 60 tons fjärrekipage ser jag ingen ekonomi i annat än vid köpet, eller för bilar som enbart ska rulla på slättlandet.
Jag körde link med min dragbil fram tills igår, relativt ofta var totalvikten över 60 ton och den drog det utan problem såväl till Dalarna som över Småländska höglandet. En snittförbrukning på 4,2 liter/milen är klart godkänt för den kombinationen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2010, 22:32:04 PM
Vad gäller fjärrekipage på 60 ton så är det nog inte många åkare än de allra snålaste som köper 400-460 hk annat än för bilar som bara ska gå i plattlandskap, och den snålheten får man nog igen sedermera.....
Det räcker ju med att kika på vad åkarna som trafikerar orter norr om mellansverige beställer.
Ljunggren kan ju berätta vad man har för motorer i "ICA bilarna" Borlänge-Jämtland t.ex? Är det 500 i de vanliga och 560 i dubbelplansekipagen... ;) Och vad som är bränslesnålast kan han nog också berätta.
480 duger gott till att dra 60-ton med.
Var på väg hem från Skövde i veckan med fullt lass SH och kommer in i Finnerödjabacken, strax därefter styr en bulkkollega i en R560 ut i vänsterfilen, V8an morrarde och stönade men efter drygt halva backen fick han ge sig, 13 liters 480 hästars volvon hade segrat.
Var själv och provkörde R560in för några veckor sedan, och lyckades inte få några högre hastigheter i backarna än vad Volvon orkar med.
Citat från: Blue skrivet 29 oktober 2010, 20:16:19 PM
Min buss är växlad till 1250varv vid 100km/h, jag gissa att en stadsbuss ligger i slutet av det gröna redan vid 90km/h. Med lägre utväxling så förlorar man i hastighet men vinner i kraft, vår Routemaster har bara 160hk om jag minns rätt men orkar ändå upp för alla backar vi har utsatt den för (nöttebackar på norrsidan) på bekostnad av toppfart då den varvar ut vid 70km/h.
Vår dubbeldäckare är däremot inte så snabb vid ljusen om man inte hoppar över varannan växel, men orkar hålla tempot uppe riktigt bra vid kuperad terräng. Nästa gång jag passerar kassel så ska jag mäta snitthastigheten med gps:n
Kör du omnicity så varvar du rött vid 90. Men precis ovanför det röda vid 88 km/h. volvos B7 och B9 motorer i stadsbussar ligger väll ungefär samma som Scania.
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 22:21:38 PM
Tänkte detsamma... ;)
Att spridarna öppnar rätt, att pumpen står rätt osv
Den Scanian var omöjlig att få dra mer än 2,2-2,3, förvisso en Ajokki som var 3,6 hög, men vilket ork de var i den, gick från rättvik som 5 buss mot Falun, i stigningen på Rv50 ut från rättvik så tog ja stigningsfilen och matade, var första buss när vi komm upp, Setra och Neoplan hade inge att sätta imot där tråts att dom hade färre personer med.
Citat från: Andersson skrivet 29 oktober 2010, 23:08:48 PM
480 duger gott till att dra 60-ton med.
Var på väg hem från Skövde i veckan med fullt lass SH och kommer in i Finnerödjabacken, strax därefter styr en bulkkollega i en R560 ut i vänsterfilen, V8an morrarde och stönade men efter drygt halva backen fick han ge sig, 13 liters 480 hästars volvon hade segrat.
Var själv och provkörde R560in för några veckor sedan, och lyckades inte få några högre hastigheter i backarna än vad Volvon orkar med.
Nja, att jämföra 480 och 560 hk rakt av på detta sätt ger inte så mycket. Hästkraftantalet är bara en parameter av många. Utöver detta måste man ta hänsyn till vridmomentkurvan, växellådsstegningen, momentförluster i drivlinan, rullmotstånd (dvs typ av däck och antal däck), luftmotstånd (typ av påbyggnad), toleranser på angivna motorspecifikationer, bränslekvalitet, förarens körstil, ingångshastighet i backen osv. Att analysera allt detta för en rättvis jämförelse är inte lätt. Om man försöker sig på en Monte Carlo-simulering så är jag säker på att Ditt ekipage kan vinna över kollegans ekipage, men för den skull gäller detta inte generellt.
Är faktiskt inte helt ovanligt med större firmor som kör 60 ton med 420 maskiner, jag arbetat tex på ett sådant
Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 16:33:07 PM
Du får gärna förklara vari min okunskap ligger. Jag har kört tung lastbil på heltid i över tre år (med övningskörning inräknat, fyra år), så jag känner att jag har en del kött på benen.
På en lastbil med 26 tons totalvikt räcker en D9 på 300 hk långt. Hallandsåsens norra sluttning fixar man i ca 60-80 kmh beroende på hur mkt lass man har, och i övrigt accelererar den snabbt och bra. Varför behöver bussen så mycket mer, när den har fyra tons lägre totalvikt? Jag får en känsla av att det är mycket prestige i det hela, mer än det är baserat på ett faktiskt behov.
Missförstå mig rätt. Jag missunnar ingen en rejäl motor, men jag ifrågasätter behovet. ;)
//Simon som just kom hem från en distributionstur ute på Bjärehalvön med en 26-tonnare med 11-litersmotor på 330 hk. Lite overkill, men trevligt!
Støttes fullt ut. Er vel en årsak til at mange turistbusser har max 420-430 som motor. Om de har såpass.
Et bra vridmoment er bedre enn mange h¨ster og en växellåda som er tilpasset.