Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Gotlandsbuss1 skrivet 27 oktober 2010, 16:35:20 PM

Titel: Buss alltid försenad
Skrivet av: Gotlandsbuss1 skrivet 27 oktober 2010, 16:35:20 PM
tjena jag har märk en sak på veolia transport att linje 521 och 522(Linköping-Ljungsbro är alltid försenade ifrån båda hållen jag brukar åka med 521 varje morgon och den ska komma 07:18 men kommer alltid 07:23 och framåt om man har tur så kan den komma tidigare dålig service kallar jag det  men vet inte vad ni tycker.
plus att bussarna är typ trasiga som på alla bussar men tex som lamporna i bussen fixas aldrig dom hänger antagligen i tråden eller så hänger tråden ensam utan lampa är det inte farligt om man får i sig bussen ström?


MVH
Gotlandsbuss1
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Andreas skrivet 27 oktober 2010, 16:54:35 PM
Kan förseningarna möjligtvis ha att göra med tighta scheman, som troligtvis är orsaken till förseningarna på SLs linje 70 som jag blev lite undrande över? I mitt fall rörde det sig om en specifik tur, som alltid lyckades bli försenad med 5/6 min till max 22 min. Nu har förseningarna minskat kraftigt på den turen och jag tror att bussen minst en gång nu har lyckats komma på slaget vid Stadsbiblioteket, vilket är toppen! :D 
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Gotlandsbuss1 skrivet 27 oktober 2010, 16:58:25 PM
vet inte om det är tight schema nästa buss som kommer efter kommer 07:30 sen går det  07:37 där jag går på men men blir bara förbannad på det men tänk om man har en tid och passar så blir skiten försenad det är ju inte trevligt
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 27 oktober 2010, 17:15:14 PM
Citat från: Gotlandsbuss1 skrivet 27 oktober 2010, 16:58:25 PM
vet inte om det är tight schema nästa buss som kommer efter kommer 07:30 sen går det  07:37 där jag går på men men blir bara förbannad på det men tänk om man har en tid och passar så blir skiten försenad det är ju inte trevligt

Ingen aning var "problemet" kan tänkas ligga.
Men ärligt talat om bussarna kommer var sjunde minut och du blir stressad av
att de är sena. Är det inte läge att gå ut sju minuter tidigare än du brukar så är ju
saken biff?
Fattar inte alla de som har så extremt dålig tidsmarginal.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2010, 17:34:23 PM
I Bussnacks regler står
Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av extern part så hänvisas till respektive extern parts interna kundtjänst eller motsvarande. 


Detta är alltså exempel på en fråga som bäst löses genom kontakt med Veolia eller Östgötatrafiken. Inte genom inlägg i Bussnack.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Ersa skrivet 27 oktober 2010, 18:48:37 PM
http://ostgotatrafiken.se/Kundservice/Lamna-synpunkt/
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Gotlandsbuss1 skrivet 27 oktober 2010, 22:45:03 PM
tack Ersa för länken Admin kan låsa tråden eller radera denna helt
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: MartinMartin skrivet 28 oktober 2010, 00:09:48 AM
Rent allmänt så är ju det bästa om en linje startar i tid och kommer fram i tid,
hålltider därimellan  tycker Jag ska vara laggda så att man passerar 1-2 minuter sen
så att det flyter.
Det värsta jag vet är när man ska stå utefter en linje och vänta på klockan.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Mittlinje skrivet 28 oktober 2010, 07:21:58 AM
Lite på skämthumör idag:

"Det värsta jag vet är när man ska stå utefter en linje och vänta på klockan."   ??? I detta fall handlade väl de om att vänta på bussen, inte klockan!!  ;D
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 09:47:17 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 28 oktober 2010, 00:09:48 AM
Rent allmänt så är ju det bästa om en linje startar i tid och kommer fram i tid,
hålltider därimellan  tycker Jag ska vara laggda så att man passerar 1-2 minuter sen
så att det flyter.
Det värsta jag vet är när man ska stå utefter en linje och vänta på klockan.


Ja, det är frustrerande både för förare och resenärer. Men allra värst är att det ofta innebär att bussen avgår tidigare än annonserat och det kan vara mycket värre än att den är ett par minuter sen. Vid "min" hållplats måste man vara minst två minuter innan den annonserade tiden för att vara hyfsat säker på att komma med bussen. Det är ofta den går en eller två minuter före denna tid.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Nico skrivet 28 oktober 2010, 10:44:00 AM

Har inte den koll som behövs på mera ladsbygdbetonad trafik, men ofta är väl hållplatstiderna ungefärliga? I alla fall kan man ju inte ha hålltider överallt och i SL-land brukar detta, med att det som gäller är ungefärliga tider, ofta anslås längst ned på hållplatstidtabellerna.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 oktober 2010, 11:20:09 AM
Citat från: Nico skrivet 28 oktober 2010, 10:44:00 AM
Har inte den koll som behövs på mera ladsbygdbetonad trafik, men ofta är väl hållplatstiderna ungefärliga? I alla fall kan man ju inte ha hålltider överallt och i SL-land brukar detta, med att det som gäller är ungefärliga tider, ofta anslås längst ned på hållplatstidtabellerna.

Hållplatstidtabeller som finns för varje hållplats brukar fungera så. Men linjetidtabeller brukar ha exakta avgångstider för de hållplatser som finns med i linjetidtabellen. Förr i tiden fanns på många håll ett X för en viss hållplats i en linjetidtabell om turen inte hade någon exakt avgångstid från just den hållplatsen.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 12:23:56 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 oktober 2010, 11:20:09 AM
Hållplatstidtabeller som finns för varje hållplats brukar fungera så. Men linjetidtabeller brukar ha exakta avgångstider för de hållplatser som finns med i linjetidtabellen. Förr i tiden fanns på många håll ett X för en viss hållplats i en linjetidtabell om turen inte hade någon exakt avgångstid från just den hållplatsen.


I Borås finns bara linjetidtabeller, inte hållplatstidtabeller. Det finns ingen reservation för att de tider som annonseras i tidtabellen är ungefärliga i så måtto att bussen kan gå tidigare. Däremot brukar det anges rent generellt att förseningar kan förekomma. Såväl Västtrafik som Borås Lokaltrafik har på förfrågan uppgett att bussen inte får gå tidigare än vad det står i tidtabellen från de hållplatser där avgångstid annonseras. Det är en mindre del av det totala antalet där så görs. Jag har till och med erbjudits taxi vid ett sådant tillfälle på BL:s bekostnad men bedömde det gå fortare att vänta på nästa buss.

Det är också så att om bussen går i annonserad tid från min hållplats så har den väldigt liten möjlighet att ankomma på annonserad tid vid Södra torget.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: MartinMartin skrivet 28 oktober 2010, 12:48:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 12:23:56 PM
Det är också så att om bussen går i annonserad tid från min hållplats så har den väldigt liten möjlighet att ankomma på annonserad tid vid Södra torget.

Typexempal på en dåligt utformad tidtabell alltså. Samma sak på linje 865 i Uppland på helgerna. Man har då 15 minuter på sig mellan Heby och Runhällen. Är framme efter 10-11 minuter, står och reglerar tid i 4-5 minuter och kör sen som en blådåre för att komma fram försent till Tärnsjö och missar anslutning med 844  >:(  Nej, fram för kompetenta människor som planerar tidtabeller, eller åtminstonde sånna som kan erkänna sina fel och rätta till dem.

Konstigt i ditt fall, att BL inte ändrar i tidtabellen. Jag får iallafall uppfattningen av ditt svar att det inte är nåt nytt problem, eller ?
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 oktober 2010, 13:07:35 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 12:23:56 PM
I Borås finns bara linjetidtabeller, inte hållplatstidtabeller. Det finns ingen reservation för att de tider som annonseras i tidtabellen är ungefärliga i så måtto att bussen kan gå tidigare. Däremot brukar det anges rent generellt att förseningar kan förekomma.

Jo precis, men hållplatstidtabeller finns i andra delar av Västtrafiks område så jag menade mer principerna för att jämföra hur andra thm ser på saken.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 12:23:56 PM
Såväl Västtrafik som Borås Lokaltrafik har på förfrågan uppgett att bussen inte får gå tidigare än vad det står i tidtabellen från de hållplatser där avgångstid annonseras. Det är en mindre del av det totala antalet där så görs. Jag har till och med erbjudits taxi vid ett sådant tillfälle på BL:s bekostnad men bedömde det gå fortare att vänta på nästa buss.

Det är också så att om bussen går i annonserad tid från min hållplats så har den väldigt liten möjlighet att ankomma på annonserad tid vid Södra torget.

Låter som ett ganska typiskt fenomen i stadstrafiken i Borås. När jag bodde på Sjöbo och åkte tidiga morgonbussarna mot centrum kändes det lite frustrerande att sitta och vänta 2 minuter på en öde hållplats i Knalleland under en bussresa där själva körtiden är max 15 minuter. Runt hälften av förarna struntade i den annonserade avgångstiden och fortsatte direkt ändå vilket ändå kom de allra flesta resenärer till godo. Varför man inte helt enkelt kunde justera tidtabellen 2 minuter när inte butikerna i Knalleland hade öppet kunde jag aldrig riktigt förstå.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 14:46:11 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 28 oktober 2010, 12:48:45 PM
Typexempal på en dåligt utformad tidtabell alltså. Samma sak på linje 865 i Uppland på helgerna. Man har då 15 minuter på sig mellan Heby och Runhällen. Är framme efter 10-11 minuter, står och reglerar tid i 4-5 minuter och kör sen som en blådåre för att komma fram försent till Tärnsjö och missar anslutning med 844  >:(  Nej, fram för kompetenta människor som planerar tidtabeller, eller åtminstonde sånna som kan erkänna sina fel och rätta till dem.

Konstigt i ditt fall, att BL inte ändrar i tidtabellen. Jag får iallafall uppfattningen av ditt svar att det inte är nåt nytt problem, eller ?


Det är väl snarare Västtrafik som skall ändra. Det har man också gjort och drog av en minut för ett par år sedan. Den snäva körtiden som återstår till Södra torget uppstod när bussarna började ta svängen runt ICA Maxi. Men det finns massor med sådana här fall och inte bara i Västtrafiks område.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Stop skrivet 28 oktober 2010, 18:42:36 PM
CitatTypexempal på en dåligt utformad tidtabell alltså. Samma sak på linje 865 i Uppland på helgerna. Man har då 15 minuter på sig mellan Heby och Runhällen. Är framme efter 10-11 minuter, står och reglerar tid i 4-5 minuter och kör sen som en blådåre för att komma fram försent till Tärnsjö och missar anslutning med 844    Nej, fram för kompetenta människor som planerar tidtabeller, eller åtminstonde sånna som kan erkänna sina fel och rätta till dem.

Konstigt i ditt fall, att BL inte ändrar i tidtabellen. Jag får iallafall uppfattningen av ditt svar att det inte är nåt nytt problem, eller ?

Har inte länshuvudmännen gps:er i bussarna så att det inför varje ny tidtabell bara är att ta ut statisken. Förr hade man målet att minst 95 procent av ankomsterna skulle vara i tid vid ändhållplatsen och 75-80 procent c:a 5 min tidiga på en timmes linje med håll tiderna satta till tidigaste passering för laglig körning utan så många stopp.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 oktober 2010, 16:23:55 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 14:46:11 PM
Det är väl snarare Västtrafik som skall ändra. Det har man också gjort och drog av en minut för ett par år sedan. Den snäva körtiden som återstår till Södra torget uppstod när bussarna började ta svängen runt ICA Maxi. Men det finns massor med sådana här fall och inte bara i Västtrafiks område.

I kommande tidtabell är avgångstiden från Kristineberg justerad till 8 minuter efter avgång Hedvigsborg, mot dagens 10 minuter. Dessutom försvinner slingan runt ICA Maxi för den här linjen, det blir bara linje 2 som kommer att trafikera Trandögatan och ICA Maxi. Eftersom linje 2 läggs om så att den alltid går via Druvefors bör den trafiken räcka ändå. Det är dessutom mer logiskt att Trandögatan trafikeras av en linje som kan passera där på genomgående och inte behöver vända i rondellen.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2010, 16:32:37 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 oktober 2010, 16:23:55 PM
I kommande tidtabell är avgångstiden från Kristineberg justerad till 8 minuter efter avgång Hedvigsborg, mot dagens 10 minuter. Dessutom försvinner slingan runt ICA Maxi för den här linjen, det blir bara linje 2 som kommer att trafikera Trandögatan och ICA Maxi. Eftersom linje 2 läggs om så att den alltid går via Druvefors bör den trafiken räcka ändå. Det är dessutom mer logiskt att Trandögatan trafikeras av en linje som kan passera där på genomgående och inte behöver vända i rondellen.


Ja, det blir idel förbättringar för oss på Kristineberg. Om vi inte skall till ICA Maxi förstås. Men då finns väl fortfarande linje 15.

I dagens tidtabell är passertiden vid Hedvigsborg rätt optimistisk men skulle den någon gång stämma får bussen stå två minuter vid Storängen för att tidsreglera. Så 8 minuter verkar helt lagom eftersom bussen nu har utgångstiden från Hedvigsborg. Körtiden Kristineberg-Södra torget är oförändrad så den annonserade ankomsttiden vid Södra torget har större möjlighet att kunna hållas.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: preacher skrivet 29 oktober 2010, 16:52:40 PM
Är på Mallorca o lögar mej lite för tillfället o här har dom löst tidtabellsfrågan på ett mycket smidigt sätt.
Utanför min lägenhet här går det en buss var 30:de minut mellan Palma-Magaluf-Peguera. På tidtabellen står det att observera bussen kan komma +-15 minuter från angiven tid. Det känns som en typisk Spansk lösning som fungerar bra. Ibland kommer den ena bussen 15 minuter sen o eftersom den är sen så har nästa buss blivit 15 minuter tidig.  :D
Det är ju inte så ofta man ser spanjorer stressa o springa efter bussen så det måste ju vara klockrent

MVH Pär/Från 26 gradig Höst Santa Ponsa Mallorca 8)
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:49:05 PM
Ja prearcher den lösningen verkar ju funka där men i Svedala ???   


Men visst är det problem på många ställen med felaktiga körtider..ex linje 350 Tranemo -Lockryd  kvällstid +helger där vi har rätt gott om tid upp till Länghem men sen är det snålt med tid...  eller 303 Borås - Lockryd där den nästan alltid är sen eftersom det numera är 5 min kortare körtid . detta blev efter att Veolia börja köra ....
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2010, 23:02:37 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:49:05 PM
Ja prearcher den lösningen verkar ju funka där men i Svedala ???   


Men visst är det problem på många ställen med felaktiga körtider..ex linje 350 Tranemo -Lockryd  kvällstid +helger där vi har rätt gott om tid upp till Länghem men sen är det snålt med tid...  eller 303 Borås - Lockryd där den nästan alltid är sen eftersom det numera är 5 min kortare körtid . detta blev efter att Veolia börja köra ....

Dessutom är 303 av någon anledning ofta sen redan till Resecentrum och det innebär att den inte kan gå i rätt tid därifrån. Ofta ser man 303 gå efter linjerna 350 och 360 fast de skall vara samtidigt vid Lockryd och 303 har allra minst fem minuters längre körtid dit.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Jo skrivet 29 oktober 2010, 23:26:34 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:49:05 PM



Men visst är det problem på många ställen med felaktiga körtider..ex linje 350 Tranemo -Lockryd  kvällstid +helger där vi har rätt gott om tid upp till Länghem men sen är det snålt med tid...  eller 303 Borås - Lockryd där den nästan alltid är sen eftersom det numera är 5 min kortare körtid . detta blev efter att Veolia börja köra ....

Man har väl gjort tvärtom vad man ska göra i Västtrafikland verkar det som. Det vanliga är ju annars att man medvetet lägger in snäv körtid i början på linjen men att detta sedan ofta går att hämta i slutändan på linjen just för att undvika att bussen får stå och vänta vid hållplatsen.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Ersa skrivet 29 oktober 2010, 23:53:05 PM
Citat från: Jo skrivet 29 oktober 2010, 23:26:34 PM
Man har väl gjort tvärtom vad man ska göra i Västtrafikland verkar det som. Det vanliga är ju annars att man medvetet lägger in snäv körtid i början på linjen men att detta sedan ofta går att hämta i slutändan på linjen just för att undvika att bussen får stå och vänta vid hållplatsen.

Samma hos UL. Detta då flertal resenärer reagerar kraftigt negativt på om bussen ofta är tidigt och bara tvingas vänta in 20-30 sekunder på vissa större hållplatser.

Norröver har man inte samma vana. Jag minns att 2001-03 hade linje 161 i Jämtland 20 minuters körtid de exakt 2 milen mellan och Svenstavik och Hackås, vilket består av en rak fin 110-väg utan ett enda stopp. Två mil utan stopp i 90 km/t gav alltid c:a 5 min väntan i Hackås, vilket ledde till att många hellre startade 5 min sena från Svenstavik än att behöva vänta in tiden längre fram.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 oktober 2010, 00:13:51 AM
Nu blev det väldigt lokala diskussioner här, men frågan som sådan kan ju dock vara intressant att diskutera. Det finns ju ofta flera aspekter av detta:
1. Målet att ha en regelbunden tidtabell
2. Slentrian
3. omloppsbesparing
4. Lång sträcka med ojämn belastning/trafikstockningar
5. Felaktig statistik
6. Passningsfunktion

1. Den första principen motverkar förstås ofta att ha en efterfrågadanpassad tidtabell. Och då uppstår ju frågan, vad är värdet av att ha en tidtabell.
2. Man har helt enkelt hållt fast vid tidtabeller som inte längre fungerar på grund av ökat resande. I detta kan också vara att man börjar med "kvällstider" lite för tidigt, trots att just första turerna när turtätheten blir mindre, väl alltsom oftast innebär en högre belastning i skarven.
3. Ja, även om vi inte ska kritisera våra operatörer, eller trafikhuvudmän, så händer det förstås att man blir lite optimistisk ibland och inte lägger till ett omlopp - utan försöker klara av trafiken med en spetsvändning...
4. Långa körsträckor orsakar förstås problem (inte i landsbygdstrafik förstås - även om det ofta varit där man haft störst marginal - Roslagen inom Stockholm är väl det trafikområde som traditionellt haft väldigt lång reservmarginal på körtiderna - även om väl det effektiviserats något på senare år - och där är förstås orsaken också några av de punkter jag tar upp nedan. Problemet på "landet" har väl ofta varit att man kört med samma körtider - oavsett belastning), endera måste man ha långa regleringstider utefter linjen, eller så riskerar man just att resenärer utefter linjen får vänta länge på att bussen kommer, vilket inte heller är så bra, medan det förstås är bra för de som redan sitter i bussen. Detta är ju egentligen främst ett problem där bussen har två målpunkter. Det vill säga bussar som vänder ute i "skogen", har i regel inte så stora problem, men om båda ändstationerna är stora trafikpunkter - ja då blir det förstås problem att skapa en bra tidtabell, utan stora förseningar, eller lång inräknad regleringstid. Trafikstockningar har lite av samma problem, särskilt i nämnda situation ovan.
5. Felaktig statistik kan det förstås också handla om, eller kanske snarare för dålig, eller gammal statistik.
6. Passningsfunktion. Om en buss har passning till tåg, ja då måste man ju några reservminutrar. Särskilt busspasning vid hållplatser längs vägen brukar ju ofta kräva 2-3 minuters marginal i tabellen för att fungera (om man ska ha samtidig avgångstid),
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 30 oktober 2010, 00:37:29 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 30 oktober 2010, 00:13:51 AM
Nu blev det väldigt lokala diskussioner här, men frågan som sådan kan ju dock vara intressant att diskutera. Det finns ju ofta flera aspekter av detta:
1. Målet att ha en regelbunden tidtabell
2. Slentrian
3. omloppsbesparing
4. Lång sträcka med ojämn belastning/trafikstockningar
5. Felaktig statistik
6. Passningsfunktion

1. Den första principen motverkar förstås ofta att ha en efterfrågadanpassad tidtabell. Och då uppstår ju frågan, vad är värdet av att ha en tidtabell.

Om det är rimligt att köra utan exakt tidtabell beror nog mycket på turtätheten skulle jag vilja säga. I London har hållplatstidtabellerna för de mest frekventa linjerna bara klockslag för avgångstider för kvällar och nätter. Dagtid när turtätheten är hög kan det t ex stå "buses every 2-5 minutes". Vid trafikstockning m m blir det då trafikledningens uppgift att se till att bussarna sprider ut sig på ett bra sätt så att man hellre upprätthåller vissa tider mellan varje buss än att varje buss ska avgå på "sin avgångstid". Konkret kan det innebära att några bussar får order att vänta någon minut på något ställe för att inte onödigtvis köra ikapp bussen framför, eller vända en bit före ändhållplatsen m m.

Citat
2. Man har helt enkelt hållt fast vid tidtabeller som inte längre fungerar på grund av ökat resande. I detta kan också vara att man börjar med "kvällstider" lite för tidigt, trots att just första turerna när turtätheten blir mindre, väl alltsom oftast innebär en högre belastning i skarven.

I Borås har jag upplevt just detta problem till och från i många år. En orsak till att det är svårlöst är nog att belastningen inte är lika hög varje vardagkväll. Det är t ex ofta rejält trångt på linje 1 torsdag- och fredagkvällar just när kvartstrafiken gått över till halvtimmestrafik vid 21-tiden medan det är ganska tomt t ex en måndagkväll. Man har ändå en Måndag-Fredag-tabell att följa och då blir det lite tokiga tider vissa dagar.

Citat
3. Ja, även om vi inte ska kritisera våra operatörer, eller trafikhuvudmän, så händer det förstås att man blir lite optimistisk ibland och inte lägger till ett omlopp - utan försöker klara av trafiken med en spetsvändning...
4. Långa körsträckor orsakar förstås problem (inte i landsbygdstrafik förstås - även om det ofta varit där man haft störst marginal - Roslagen inom Stockholm är väl det trafikområde som traditionellt haft väldigt lång reservmarginal på körtiderna - även om väl det effektiviserats något på senare år - och där är förstås orsaken också några av de punkter jag tar upp nedan. Problemet på "landet" har väl ofta varit att man kört med samma körtider - oavsett belastning), endera måste man ha långa regleringstider utefter linjen, eller så riskerar man just att resenärer utefter linjen får vänta länge på att bussen kommer, vilket inte heller är så bra, medan det förstås är bra för de som redan sitter i bussen. Detta är ju egentligen främst ett problem där bussen har två målpunkter. Det vill säga bussar som vänder ute i "skogen", har i regel inte så stora problem, men om båda ändstationerna är stora trafikpunkter - ja då blir det förstås problem att skapa en bra tidtabell, utan stora förseningar, eller lång inräknad regleringstid. Trafikstockningar har lite av samma problem, särskilt i nämnda situation ovan.
5. Felaktig statistik kan det förstås också handla om, eller kanske snarare för dålig, eller gammal statistik.

...eller att man använder statistiken lite fel och drar fel slutsatser.

Citat
6. Passningsfunktion. Om en buss har passning till tåg, ja då måste man ju några reservminutrar. Särskilt busspasning vid hållplatser längs vägen brukar ju ofta kräva 2-3 minuters marginal i tabellen för att fungera (om man ska ha samtidig avgångstid),

Det finns några ställen i Västtrafikområdet där landsbygdsbussar passar varandra på tidtabellslagd 0-minuters bytestid. Bytet läggs ändå in i Resplus och reseplanerare så att det syns där även om bytestiden enligt generella regler ser för liten ut. Typexempel är Torp utanför Uddevalla med linje 841, 860 och 871 m fl och Lockryd mellan Borås och Svenljunga med linje 303, 350 och 360 m fl. Där blir det förarnas uppdrag att se till att bytet ändå fungerar i praktiken, vilket betyder att eftersom det inte finns några tidtabellslagda marginaler måste alla bussarna vänta på den som kommer sist, utan att det behöver ske varje gång i onödan om alla skulle ha gott om tid en dag med låg belastning.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2010, 09:09:14 AM
Citat från: Jo skrivet 29 oktober 2010, 23:26:34 PM
Man har väl gjort tvärtom vad man ska göra i Västtrafikland verkar det som. Det vanliga är ju annars att man medvetet lägger in snäv körtid i början på linjen men att detta sedan ofta går att hämta i slutändan på linjen just för att undvika att bussen får stå och vänta vid hållplatsen.

Det är ju just så man gjort på linje 303 och så är det på de flesta linjer hos Västtrafik också. Linje 9 i Borås som jag skrev om får nog betraktas som ett undantag.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 30 oktober 2010, 12:02:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2010, 09:09:14 AM
Det är ju just så man gjort på linje 303 och så är det på de flesta linjer hos Västtrafik också. Linje 9 i Borås som jag skrev om får nog betraktas som ett undantag.

Linje 9 (och 7 åt andra hållet) har nog blivit undantag just på grund av svårigheterna med att göra en vettig tidtabell för en cirkulär linje. Det finns ju liksom inget riktigt slut på linjen där man kan fånga upp den reglertid som behövs utan den måste spridas ut längs cirkeln istället.

Men det här kommer man alltså till rätta med 12 december då linjen blir en vanlig linje med ändhållplatser istället, väldigt likt hur linje 7 såg ut fram till någon gång i mitten på 90-talet.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: yngrot skrivet 30 oktober 2010, 15:38:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2010, 23:02:37 PM
Dessutom är 303 av någon anledning ofta sen redan till Resecentrum och det innebär att den inte kan gå i rätt tid därifrån. Ofta ser man 303 gå efter linjerna 350 och 360 fast de skall vara samtidigt vid Lockryd och 303 har allra minst fem minuters längre körtid dit.



Linje 303  har 1 minut "över" i Borås  vilket ju gör att den nästan alltid blir sen .. Detta problem uppstod efter Veolia tog över och 303 fick 5 min kortare körtid + att den numera angör även hpl Daltorpsskolan  att den inte är mer sen än den är på em vid 16tiden är att vi har färre resenärer och inte så mkt bilar ivägen vid utfart från Borås när vi kör 15.50 förr körde vi 16.06 och då hamna man alltid i kö... För att minska förseningra på 303 så görs ofta som exvis 15.50  att den numera körs tom till Borås och då har möjlighet köra rätt tid annars byggs försening in när man ankommer sent till Borås och ska hinna lasta och ladda kort och sälja biljetter vilket tar tid..
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: mil skrivet 30 oktober 2010, 15:45:57 PM
känns lite som om det är mycket om borås turer nu och man fick ej säga något om en buss som var försenad i östergötland då skulle det mailas till östgötatrafiken i stället undrar vart skillnaden ligger ni får gärna beskriva den för mig
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2010, 17:25:03 PM
Citat från: mil skrivet 30 oktober 2010, 15:45:57 PM
känns lite som om det är mycket om borås turer nu och man fick ej säga något om en buss som var försenad i östergötland då skulle det mailas till östgötatrafiken i stället undrar vart skillnaden ligger ni får gärna beskriva den för mig

Skillnaden beror i att det då gällde en speciell avgång vars ständiga förseningar drabbade vår skribent. Detta får man inte rättelse på genom att vända sig till Bussnack och därför rekommenderades en kontakt direkt med Östgötatrafiken. Sedan började diskussionen gälla ett system och mer allmänt varför bussarna kan vara sena.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: 1524MS skrivet 31 oktober 2010, 00:57:49 AM
En del av folket är aldrig nöjda med tiderna ! Som t.e.x  det hände engång vid GS linje 60,när jag kom till hållplatsen Domkyrkan.
En mellanålders dam började skälla ut mig för att jag kom 5 min. för tidigt,men jag talade vänligt till damen att jag var faktisk
5 min. försenad på grund av halkan.Då fick jag höra att vi Spårvägen kunde aldrig hålla tiderna och att vi var (censur) !!!
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Zella skrivet 31 oktober 2010, 01:09:53 AM
Citat från: 1524MS skrivet 31 oktober 2010, 00:57:49 AM
En del av folket är aldrig nöjda med tiderna ! Som t.e.x  det hände engång vid GS linje 60,när jag kom till hållplatsen Domkyrkan.
En mellanålders dam började skälla ut mig för att jag kom 5 min. för tidigt,men jag talade vänligt till damen att jag var faktisk
5 min. försenad på grund av halkan.Då fick jag höra att vi Spårvägen kunde aldrig hålla tiderna och att vi var (censur) !!!

60 & Domkyrkan  ???... det var ett par år sedan va
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: 1524MS skrivet 31 oktober 2010, 01:25:16 AM
Före 1986.03.01,då gick jag över till Kville.
Titel: SV: Buss alltid försenad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2010, 08:40:00 AM
Citat från: 1524MS skrivet 31 oktober 2010, 00:57:49 AM
En del av folket är aldrig nöjda med tiderna ! Som t.e.x  det hände engång vid GS linje 60,när jag kom till hållplatsen Domkyrkan.
En mellanålders dam började skälla ut mig för att jag kom 5 min. för tidigt,men jag talade vänligt till damen att jag var faktisk
5 min. försenad på grund av halkan.Då fick jag höra att vi Spårvägen kunde aldrig hålla tiderna och att vi var (censur) !!!

Ja, det var ju nästan värre än vad som hände när jag jobbade på SJ. En kund ringde och var mycket missnöjd med att nattåget till Malmö avgick från Stockholm 22.30. Det blev ett långt föredrag om SJ:s bristande kompetens och att de inte kunde förstå kundernas bästa. Till sist bröt jag hans svada genom att fråga när han ville att tåget skulle gå:
- 22.35. För då kan jag ta ett senare tunnelbanetåg hemifrån.