(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026a.jpg)
Många lampor på taket. :D
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026b.jpg)
Godssläpet är nu tillbaka på allvar. :)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026c.jpg)
Rullstolslyft finns givetvis.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026d.jpg)
Bussarna har Norrtågs design i blått med gult tak.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026e.jpg)
Trevlig förarplats.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026f.jpg)
Matchande färger på stolarna. Gult även på bagagehyllornas undersidor.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Persontrafik2010/Ceris_Setra_101026g.jpg)
Handikappanpassad mittplacerad toalett som tog upp 2-3 stolsrader.
Ja, denna var riktig trevlig att se på mässan.
//Niclas
Snygg design på bussen, men tråkigt att man aldrig kommer att åka den. Hoppas Veolias bussar får likadan design på de nya bussarna. ;)
Citat från: RoggaBoy skrivet 26 oktober 2010, 22:09:09 PM
Hoppas Veolias bussar får likadan design på de nya bussarna. ;)
Det vore högst naturligt om det blir samma färgkrav linje 100 Umeå-Haparanda.
Kanske finns någon ny DD av Veolia på plats i Älvsjö?
Citat från: RoggaBoy skrivet 26 oktober 2010, 22:15:12 PM
Kanske finns någon ny DD av Veolia på plats i Älvsjö?
Nepp, inga DD till Veolia på plats. Endast Beulas, Setra, VH och Ayats hade DD på plats.
VH:s DD var Orusttrafiken, Beulas hade en som skulle till Spanien och Setra o Ayats var bara demo bussar.
//Niclas
Vad är detta för nåt?. Tycker inte det passar med sådant "Dinky Toys" på en sån linje. Och förstår absolut inte vrf man börjar köra med släpvagn efter bussen, istället för traditionella godsbussar av tursitmodell? . Komforten för passagerarna blir sämre, samt restiden ökar.
/ Henrik
Hur många här tror att de kommer att hålla sig till 80 med släpet, och att chaufförerna inte kommer att pressas till att köra fortare....? ::)
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2010, 22:29:52 PM
Vad är detta för nåt?. Tycker inte det passar med sådant "Dinky Toys" på en sån linje. Och förstår absolut inte vrf man börjar köra med släpvagn efter bussen, istället för traditionella godsbussar av tursitmodell? . Komforten för passagerarna blir sämre, samt restiden ökar.
/ Henrik
Restiden Umeå - Sundsvall är idag 4h på Linje 10 så tror nog inte att restiden blir längre utan kortare som vissa förare sagt.
Det är inte heller alla avgångar som är godsbärande, t ex inte under helgerna. Det blir ju också enklare att göra bussomloppen med bara en busstyp, medan man låter vagnarna få sina egna omlopp.
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 26 oktober 2010, 22:29:52 PM
Vad är detta för nåt?. Tycker inte det passar med sådant "Dinky Toys" på en sån linje. Och förstår absolut inte vrf man börjar köra med släpvagn efter bussen, istället för traditionella godsbussar av tursitmodell? . Komforten för passagerarna blir sämre, samt restiden ökar.
Detta är en form av nytänkande som man började med redan för 10 år sedan i Västerbotten då Sjögrens köpte ett buss + godssläp för att slippa behöva köpa en stor dubbeldäckare då kraven var lågentré och godsrum i samma buss.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss/Sjogrens_JFR797_bangv_lycksele_060605.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 22:47:08 PM
Vagnarna kan ju lämnas och hämtas av en senare tur, dock är jag en aning oroad över dess litenhet, i första skedet sades det att treaxliga kärror var aktuellt men så små som kärran är nu förstår jag att två låghjulade axlar räcker, men har godset minskat så mycket?
Hur mkt får man lasta i de nya släpen? Hur många flakmeter är de på, och finns kylaggregat?
Citat från: SimonB skrivet 26 oktober 2010, 22:50:35 PM
Hur mkt får man lasta i de nya släpen? Hur många flakmeter är de på, och finns kylaggregat?
Kylaggregat finns på framsidan. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan.
Citat från: SimonB skrivet 26 oktober 2010, 22:50:35 PM
Hur mkt får man lasta i de nya släpen? Hur många flakmeter är de på, och finns kylaggregat?
Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2010, 22:53:08 PM
Kylaggregat finns på framsidan. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan.
Skall försöka komma ihåg att kolla upp detta imorgon.
//Niclas
Kärran lär väl i alla fall ha full bredd och då blir det 8 eller 9 pallplatser, och det är ju mer än de nuvarande dubbeldäckarna som tar 6+½.
Trevligt! Får se om man hinner ta sig till mässan innan de stänger och spana in den med egna ögon.
Det är ingen allergiavdelning på den?
Nej jag tycker inte heller det ser så pjåkigt ut jämfört med en vanlig godsbuss. :)
Citat från: Muk skrivet 26 oktober 2010, 23:10:47 PM
Det är ingen allergiavdelning på den?
Nej, Lyckseles egendomliga allergiavdelningskrav verkar ha gått i graven för gott. Lika bra det, då alla huvudmän självklart bör eftersträva samma slags fordonskrav i hela Sverige.
Är det någon som vet vilket företag som har tillverkat släpet?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 22:34:08 PM
Det har med sittplatskraven att göra, en godsbuss har runt 40-44 platser, Setran på bilden lär ha 55-58 platser.
Komfortmässigt för kunden tror jag inte det blir nån skillnad mellan en Volvo bakmotorgodsare med Carruspåbyggnad jmf den den aktuella Setran
Citat från: Greger Larsson skrivet 26 oktober 2010, 23:02:11 PM
Kärran lär väl i alla fall ha full bredd och då blir det 8 eller 9 pallplatser, och det är ju mer än de nuvarande dubbeldäckarna som tar 6+½.
Sammanfattningsvis har således Setran med släp inte bara plats för både fler passagerare, utan dessutom mer gods jämfört med en ny Volvo 9700-godsare med bakmotor?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 22:34:08 PM
Det har med sittplatskraven att göra, en godsbuss har runt 40-44 platser, Setran på bilden lär ha 55-58 platser.
Komfortmässigt för kunden tror jag inte det blir nån skillnad mellan en Volvo bakmotorgodsare med Carruspåbyggnad jmf den den aktuella Setran
Den har tyvärr "bara" 47platser+en rullstolsplats
Så här ser släpet ut lite närmare.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/IMG_4301-.jpg?t=1288129102)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/IMG_4302-.jpg?t=1288129102)
//Niclas
Släpet kan lasta 7 pallar, medan kravet från länstrafiken var 6 pallplatser.
Grejjen är den att med dessa bussar får man godsföring på dom allra flesta turerna istället för bara en del av dom som idag, och kan därmed dela upp godsmängden - allt enligt Benny på Ceris - som åtminstone jag gratulerade ordentligt till lyckade bussar, koncept och färgsättning.
Borde teoretiskt både spara tid och kraft för föraren, samtidigt som man får fler sittplatser som nämts ovan.
Observera att släpet fått en alldeles egen Setra-beteckning - Setra S GR3500 :D
Nya färgen är mkt snygg.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2010, 08:48:23 AM
Släpet kan lasta 7 pallar, medan kravet från länstrafiken var 6 pallplatser.
Grejjen är den att med dessa bussar får man godsföring på dom allra flesta turerna istället för bara en del av dom som idag, och kan därmed dela upp godsmängden - allt enligt Benny på Ceris - som åtminstone jag gratulerade ordentligt till lyckade bussar, koncept och färgsättning.
Borde teoretiskt både spara tid och kraft för föraren, samtidigt som man får fler sittplatser som nämts ovan.
Observera att släpet fått en alldeles egen Setra-beteckning - Setra S GR3500 :D
Alla Linje 10 tar väl gods idag på vardagar? Bussgods säger då de.
Mycket snyggt buss! Intressant att se.
Som det ser ut på bilden av släpen så verkar det vara påskjutsbroms kan det stämma ni som har varit där
Citat från: Norrlanders skrivet 27 oktober 2010, 18:07:44 PM
Som det ser ut på bilden av släpen så verkar det vara påskjutsbroms kan det stämma ni som har varit där
Jag tog vanlig pneumatisk broms för givet, men nu börjar man ju undra. Det ser ju faktiskt ut att vara påskjutsbroms, med tanke på gummihandsken på dragstången.
Jag är fortfarande nyfiken på hur mycket släpet får väga och hur mycket det får lasta. Finns det någon övre gräns för hur mycket ett släp får väga för att få ha påskjutsbroms, eller är det fysiklagarna som sätter gränsen?
Är det påskjutsbroms kommer dom att bli rejält olyckliga vi hade en boggie släp med skåp och påskjut efter en buss på 80talet men det var totalt värdelöst pga bussens stora överhäng så tjuvbromsade vagnen i varje större gupp + för att inte tala om hur hjulen kan låsa sig vid backning
Citat från: Norrlanders skrivet 27 oktober 2010, 18:21:03 PM
Är det påskjutsbroms kommer dom att bli rejält olyckliga vi hade en boggie släp med skåp och påskjut efter en buss på 80talet men det var totalt värdelöst pga bussens stora överhäng så tjuvbromsade vagnen i varje större gupp + för att inte tala om hur hjulen kan låsa sig vid backning
En del släp med påskjutsbroms spärrar bromsen vid backning. Man får ju hoppas att den här gör det, för annars lär det ju garanterat bli problem med tanke på att den ju lär väga några ton...
Jo för det kan inte va enklet att backa ut detta ekipage typ från gaten i Umeå om den inte rullar perfekt Sjögrens buss med släp som finns bild på här den hade luftbromsar och riktigt lastbilsdrag
Trevligt med Setra längs Norrlandskusten, men varför släpvagn och påskjutsbroms?
Intressant att se vinterspektalet vid Gålån och Skuleskogen!
Varit på mässann idag.
Hörde att golvytan motsvarade 7 SJ pallar.
Den 8:e skulle man kunna använda c:a 1.40 upp, sedan tog kylag. emot.
Såg välbyggt och ordentligt ut.
OM man tror lite på modellbeteckningen så är nog totalvikten 3,5 ton
Släpet er Setra Orignal. Totalvikt 3500 kg.
Mener at reklameskiltet sier 9 pall plasser
Citat från: Knut skrivet 27 oktober 2010, 21:53:49 PM
Släpet er Setra Orignal. Totalvikt 3500 kg.
Mener at reklameskiltet sier 9 pall plasser
Släpet på bilden är registrerat och platsmässigt rymmande 7 lastpallar precis som jag skrev - tror nog att Benny på Ceris som själv beställt bussarna vet ganska bra det precis som jag skrev ovan - eller vad tror du själv ;-)?
Citat från: Knut skrivet 27 oktober 2010, 21:53:49 PM
Släpet er Setra Orignal. Totalvikt 3500 kg.
Mener at reklameskiltet sier 9 pall plasser
Setra original? Mjaääe...
Släpen är byggda i Småland enligt välgrundad källa.
Angående släpet så spelar det stor roll vad det är för typ av axlar och givetvis att släpets axlar och bromsar är avpassat för att gå med 3500kgs vikt.
Vi har kört i runda slängar 20000mil med vårt släp och har inte haft ett enda problem med bromsar och liknande är det sen samverkande boggie på vagnen så känns den knappt efter bussen (samverkande betyder att det pressar ner en axel om den andra går upp)
Jag har svårt att tänka mig att det tillverkas påhängsvagnar idag som inte har frikoppling av bromsen vid backning.
Här kommer det lite info om släpet.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/Setra_GR_3500_info_101027_.jpg?t=1288218167)
//Niclas
Namnet kustbussen kommer inte finnas kvar efter 13/12 och bara Norrkusten finns kvar?
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 oktober 2010, 23:39:46 PM
Så här ser släpet ut lite närmare.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/IMG_4301-.jpg?t=1288129102)
Vad händer när intagsgallret till kyl/värmeaggregatet gror igen av den trevliga sörjan som ligger på E4-kusten större delen av vintern?
Det lär ju bli en skaplig turbulens när intagsgallret ligger ungefär i höjd med med mitten på bussens bakparti - i själva vindögat så att säga...
Varför Setra förresten på en sån krävande körning med hårt slitage på materialet?
Citat från: Lulebjörnen skrivet 31 oktober 2010, 20:39:23 PM
Varför Setra förresten på en sån krävande körning med hårt slitage på materialet?
Varför inte? Står Setra för dålig kvalitet?
Citat från: SimonB skrivet 31 oktober 2010, 22:08:05 PM
Varför inte? Står Setra för dålig kvalitet?
Nej, inte alls. Men det finns nog en gammal uppfattning att Setra (och även Neoplan) är utpräglade "enförarbussar" där prylarna fungerar bra och är fina att köra och allting men det krävs också lite eftertanke hur grejerna hanteras. Relativt komplicerad teknik är nog inga problem där den intresserade bussägaren och hans förhoppningsvis lika intresserade förare i ett antal av ett par stycken går och fixar lite mellan beställningskörningarna...bagageluckor...drivremmar...nån motortvätt osv...
Men tung linjekörning på Norrlandskusten med ständiga start och stopp...folk som sliter i luckor...mängder med förare - varav faktiskt enstaka kör som åsnor...veckounderhåll som i stort sett består av en snabbtvätt och tömma skithuset...
Första vintern funkar nog allting bra men andra och tredje vintern, nja :-\...