Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Olof Lagerkvist skrivet 24 oktober 2010, 08:26:18 AM

Titel: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 24 oktober 2010, 08:26:18 AM
Västtrafik har lagt ut kommande tidtabellerna för stadstrafiken i Borås. Som tidigare framgått blir det en del förändringar i linjenätet, men nu kan man alltså se hur tidtabellerna blir. Det mesta är väldigt bra och det finns nog egentligen ganska få saker att klaga på totalt sett, men några saker har fått mig att höja ögonbrynen en del och jag har valt ut några som kanske kan vara av allmänt intresse att kommentera.

Man har nu sett till att linjerna 2 och 8 på sträckan Centrum-Norrby-Byttorp kvällar och helger går på ett sådant sätt att de kompletterar varandra. Bra. Jag vet snart inte hur många år jag har försökt tala om för Västtrafik att det skulle innebära fördubblad turtäthet till Norrby och Byttorp utan att det går åt ett enda fordon till. Nu har det tydligen gått fram. Vad jag kan se har man också gjort så att linje 41 kompletterar linje 159 m fl till Gånghester.

Tyvärr gör man istället om precis samma misstag tlll Brämhult istället. De nya linjerna 5 till Ängsgården och 6 till Sörbo går samtidigt från Brämhult och nästan samtidigt mot Brämhult. Det innebär att man i praktiken minskar dagens kvartstrafik i Brämhult till halvtimmestrafik utan att vinna något på det. När jag bodde i Brämhult på 90-talet var det kvartstrafik och om jag minns rätt förstärktes turerna som då avgick från Brämhult 7.10 och 7.25 regelmässigt och 7.40 emellanåt med extra fordon. Jag vet inte säkert men jag antar att det inte är färre resenärer nu och nu kommer det alltså inte finnas en enda avgång mot Centrum mellan 7.05 och 7.35. Tyvärr, det där tror jag inte håller, det måste nog göras något åt det. Mitt spontana föslag är att man borde flytta linje 6 ungefär 15 minuter i tidtabellen.

När det gäller avknoppningen av yttersta delen av linje 2 sträckan Husbondegatan-Högagärdsgatan fanns det med i trafikförsörjningsplanen att det måste bli en ny linje för enbart denna sträcka kvällar och helger när inte linje 4 Brotorp-Trandared-Sjukhuset kör. Det fanns också en kommentar om att tidtabellen skulle läggas så att fordon från linje 2 kunde användas för detta. Det framgår nu att det också blir så. Men frågan är varför man gör ett nytt linjenummer för denna extra, tre minuter långa sträcka när det är samma buss som fortsätter. Eller har man efter de senaste åren blivit så rädda för kritiken mot att ha linjer med olika körvägar i olika turer så att man tar till detta istället?

Det var så vitt jag förstått meningen att det skulle bli en ny hållplats för linjerna mot Svenljunga, Tranemo, Kinna m m ungefär vid Statoil Hedvigsborg för att kompensera för att linje 7/9 ändras och ingen stadstrafik längre kommer passera den här rondellen. Det verkar nu inte bli så, det finns ingen hållplats där nämnd i tidtabellerna för linje 450 etc.

När linje 7/9 nu görs om och inte längre går genom Bergdalen var det väl meningen att linje 13 skulle förstärkas en del? Eller kom man fram till att det var så väldigt dålig beläggning på sträckan genom Bergdalen så att det inte behövdes? Salängen och nedre Bergdalen täcks visserligen också hyfsat av linje 10 och på en del ställen når man linje 1 eller 7 inom rimligt gångavstånd. Men det känns lite konstigt att t ex Liljebergsgatan nu blir utan busstrafik och övre delarna av Bergdalen (Tokarpsgatan etc) blir en vit fläck på busskartan.
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Stefan K skrivet 24 oktober 2010, 13:56:08 PM
Det var ju många ganska intressanta förändringar, bl.a. med stadsbuss till Sjömarken.

Tycker också det verkar lite underligt att linje7/9 genom Bergdalen slopas, men som sagt, det kanske är dåligt trafikunderlag.
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 24 oktober 2010, 15:52:26 PM
Citat från: Stefan K skrivet 24 oktober 2010, 13:56:08 PM
Det var ju många ganska intressanta förändringar, bl.a. med stadsbuss till Sjömarken.

Tycker också det verkar lite underligt att linje7/9 genom Bergdalen slopas, men som sagt, det kanske är dåligt trafikunderlag.

Ja, det är den största förändringen av stadslinjenätet på några år nu. Dessutom slås linje 40 och 42 ihop till linje 30 och går inte längre via Södra Torget. Men det är ett helt nytt tänk bakom detta som vi inte har sett i Borås stadstrafik tidigare.

Förutom Bergdalen och nedre delen av Hedvigsborgsgatan förlorar också Sandwallsgatan och sträckan Katrinedal-Trandared stadstrafik. Men det är väl inte särskilt långt till andra linjer där. Brotorp får tillbaka en stadstrafiklinje som dessutom innebär att Trandared och Sjukhuset knyts ihop med direktlinje igen och Sjömarken får som sagt en ny. Linje 7 får ett betydligt vettigare upplägg framförallt för Kristinebergs del. Vissa sträckor får väldigt mycket trafik. Åsvägen genom Hässleholmen får en vardag om jag räknar rätt hela 17 bussar i timmen (linjerna 1, 3, 4, 5, 6 och 10) mot 11 idag.

Jag tror det här kan bli riktigt bra faktiskt. Turtätheterna verkar vettiga för det mesta och resurserna har lagts där behovet finns. Möjligen skulle man kunna önska sig något tätare turer på linje 1 på vardagkvällar och linje 2 på söndagar, men annars helt okej.
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: canonswe skrivet 10 november 2010, 21:34:25 PM
Men nu kanske det kommer en dum fråga, ang 7/9an. Då skall dom bara gå från södra till Engelsbreksgatans topp och ner sen igen? Kummelgatan, Bäckaströmsgatan och den vändan ner tas bort helt?
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 november 2010, 08:14:45 AM
Citat från: canonswe skrivet 10 november 2010, 21:34:25 PM
Men nu kanske det kommer en dum fråga, ang 7/9an. Då skall dom bara gå från södra till Engelsbreksgatans topp och ner sen igen? Kummelgatan, Bäckaströmsgatan och den vändan ner tas bort helt?

Ja, det ser ut så. Linje 7 återgår alltså till exakt den linjesträckning den hade fram till mitten av 90-talet eller något sådant. Skillnaden var att på den tiden fanns en annan linje, 5, som trafikerade Bergdalen och vände först vid Tokarpsgatan och förlängdes senare till Engelbrektsgatan över Liljeberget. Bergdalen kommer nu bara att trafikeras av linje 13 och t ex Liljeberget blir utan busstrafik.
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: canonswe skrivet 11 november 2010, 21:02:18 PM
Ibland undrar jag hur dom tänker, tycker de är många som går på o av vid bergdalen och sen är det ju skolor på vägen som kommer bli av med bussen då, engelbrektskolan och bergdalskolan, buss 13 går ju varje timma och slutar ju gå vid typ 18 på kvällen...
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Anton i Axvall skrivet 11 november 2010, 21:38:24 PM
... men om man kollar på västtrafiks hemsida under Tidtabeller och "kommande tidtabeller".
Då ser man att linje 7 kör via Adilsgatan mot Norrmalm och Kummelgatan från Norrmalm (mot Hedvigsborg).
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 november 2010, 21:50:22 PM
Citat från: Anton i Axvall skrivet 11 november 2010, 21:38:24 PM
... men om man kollar på västtrafiks hemsida under Tidtabeller och "kommande tidtabeller".
Då ser man att linje 7 kör via Adilsgatan mot Norrmalm och Kummelgatan från Norrmalm (mot Hedvigsborg).

Ja, det ser jag ju nu. Undrar om jag läste fel först eller om tidtabellen som ligger där har ändrats nyligen. Då blir ju trafikeringen av Norrmalm alltså ungefär som idag men slingan alltid åt samma håll.
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: canonswe skrivet 11 november 2010, 22:02:30 PM
Tror jag hörde två tanter satt och pratade om att alla bussar skall gå åt samma håll härron dagen. Dom tyckte de var jobbit att behöva åka runt halva stan för att komma hem  ::)
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Anton i Axvall skrivet 12 november 2010, 17:34:45 PM
Fast med en slinga som alltid går åt samma håll är det ju så att antingen har man snabb väg från stan eller snabb väg till stan. Det är ju bra:)
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 17:58:26 PM
Citat från: Anton i Axvall skrivet 12 november 2010, 17:34:45 PM
Fast med en slinga som alltid går åt samma håll är det ju så att antingen har man snabb väg från stan eller snabb väg till stan. Det är ju bra:)

Den andra fördelen är att man får busstrafik med jämnt intervall. Nu blir det alltså 15-minuterstrafik. Tidigare är det bara de som bott precis där slingorna har mötts som haft det. Bor man i slingornas utkanter blir intervallet i praktiken 30 minuters intervall. Det är också svårt att tidsreglera när bussarna går i slingor. Man vill ju inte stå för länge mitt på linjen och då uppstår lätt smärre förseningar på vissa avgångar.
Titel: SV: Borås kommande Stadstrafik - Några reflektioner
Skrivet av: canonswe skrivet 12 november 2010, 22:44:28 PM
Men man får fortfarande åka runt halva stan...  :o
Men men den som lever får se...