Snart är de på gång - de första tillverkade Scania OmniCity-bussarna med biogasdrift!!
De första fem går till busslink i City med placering Frihamnen - beräknad leverans i november.
Invnr 7474-7478
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A52184.jpg)
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.
Tack för denna intressanta bild!
Citat från: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser? ???
/Ted
Skulle gärna se sådana i Skåne, men det är inga fler upphandlingar för stadstrafik på gång, eller?
Äntligen något nytt! Det här var roligt måste jag säga.
Jag har ju efterfrågat OmniLink II hos SL och nu fick jag även i Biogasutförande.
Månne det bli OmniCity/Link-biogasbussar till Gubbängen?
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser? ???
/Ted
Det måste ju finnas många dörrar på en ren stadsbuss, i Prag fanns det splitternya bussar med 2+2+2+2+2 (ledvagn).
Alltså 5x2 dörrar. Det funkade utmärkt. De flesta åkte bara några hållplatser så många stod upp den korta sträckan.
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser? ???
/Ted
Jag har aldrig förstått vitsen med sittplatser i bussens riktning till förmån för snabb trafikantgenomströmmning, och hög passagerarkapacitet. Det är väl en stadsbuss vi pratar om och inte en förorts- eller landsbygdsbuss?
Skall man dessutom ha lågt golv med optimal anpassning för rörelsehindrade, och olika trafikanttypers snabba på- och avstigning så får man försaka något - och då får man hjulhus - hjulen är väl en av dom få sakerna man inte kan placera på taket vad jag vet ;-)
Citat från: Leo skrivet 23 oktober 2010, 18:10:29 PM
Det måste ju finnas många dörrar på en ren stadsbuss, i Prag fanns det splitternya bussar med 2+2+2+2+2 (ledvagn).
Alltså 5x2 dörrar. Det funkade utmärkt. De flesta åkte bara några hållplatser så många stod upp den korta sträckan.
Visst, det finns fordon för olika slags behov och trafik. Stockholms innerstadslinjer, bortsett från stomlinjerna, har sällan karaktären av "åka ett par hållplatser". Linjerna som är aktuella för dessa OmniCity är 40, 42, 53, 62, 65, 72 och 73 (i olika omfattning).
Jag tycker kompromissen lågentré har räckt utmärkt hittills i Stockholm, med Maxci och OmniLink.
/Ted
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 18:40:03 PM
Jag har aldrig förstått vitsen med sittplatser i bussens riktning till förmån för snabb trafikantgenomströmmning, och hög passagerarkapacitet. Det är väl en stadsbuss vi pratar om och inte en förorts- eller landsbygdsbuss?
Snart pensionär hade jag nog hoppats att företa de flesta bussresorna sittande framlänges. I egenskap, emellertid, av privilegierad innerstadsbo i hyfsad form fortsätter jag nog att promenera i första hand. (Men att få köra de nya scaniorna vid Frihamnsgaraget ett år framöver kan man förstås få se fram emot).
/H
Citat från: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.
Håller med. Faktiskt tar det ganska lång tid att lasta ur en buss med enkla dörrar. Och ännu längre om den har trappor bak!
Trevlig buss :-)
Gärna flerbilder så man kan drömma bort sig när man sitter i MAN "whiplash" Lion City. Kommer det att finnas i ledvagn också?
Citat från: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 11:46:39 AM
Gärna flerbilder så man kan drömma bort sig när man sitter i MAN "whiplash" Lion City. Kommer det att finnas i ledvagn också?
I dagsläget tror jag bara det är aktuellt med kortvagnar. Åtminstone var det så det stor på infobladet vi fick.
Synd bara att man inte gav dessa vagnar inv.nr. i en egen nummerserie, men på många håll verkar det som sagt numera vara modernt med löpande nummer. Minns som sagt med fasa Veolias sex olika vagntyper i 48-serien och överlag är det ju mycket enklare att hålla isär olika busstyper/varianter om de inte ligger i samma nummerserie.
Citat från: Nico skrivet 24 oktober 2010, 16:58:43 PM
Synd bara att man inte gav dessa vagnar inv.nr. i en egen nummerserie, men på många håll verkar det som sagt numera vara modernt med löpande nummer. Minns som sagt med fasa Veolias sex olika vagntyper i 48-serien och överlag är det ju mycket enklare att hålla isär olika busstyper/varianter om de inte ligger i samma nummerserie.
Fast så funkade det ju på SL-tiden också. Dags att återinföra littera? ;)
Skicka hit dom till Uppsala istället. :)
Synd att inte Scania (och Volvo) sätter dit rätt siffror (SL Nova) på bussarna som MAN och Solaris gör. Men det är kanske för mycket begärt att det skall vara enhetligt. När det gäller skyltar/text i SL-trafiken är ju inte mycket konsekvent.
Har denna Omnicityn den nya justerbara instrumentpanelen som Scania tagit fram för europeiska marknaden?
Trevligt!
Snygg buss som lär vara säkert kort att se vid Fridhemsplan och Odenplan.
Skarp och fin bild desutom.
Ni glömmer väl inte bort att tråden handlade om den nya OmniCity-gasbussen från Scania och inte om alla depåer som finns i Stockholm va och vilka linjer de kör ;-)?
Gör gärna en egen tråd om det skall sväva ut mer är ni snälla!
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 oktober 2010, 23:44:27 PM
Ni glömmer väl inte bort att tråden handlade om den nya OmniCity-gasbussen från Scania och inte om alla depåer som finns i Stockholm va och vilka linjer de kör ;-)?
Gör gärna en egen tråd om det skall sväva ut mer är ni snälla!
Jag har delat upp ämnet. Det som handlar om SL depåer finns nu här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40020.0
Citat från: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 23:41:10 PM
Har denna Omnicityn den nya justerbara instrumentpanelen som Scania tagit fram för europeiska marknaden?
Kanske nu när vi har gått igenom alla möjliga SL depåer kanske nån som vet om ovanstående?
Denna skapelse, står inne i Scanias Monter på Persontrafik-(Buss)mässan I Stockholm just nu! 8) Brevid står en ännu finare buss :P Det vill säga en Volvo biogas. I Sl-färg 8)
Vad är det för Volvo då, Birger? Sorry for OT.
Förlåt att jag inte var tydlig! Det är en Volvo 7700 i kortvagns-utförande. I Röd Sl-färg. Ej märkt. Troligen skall den till Busslink! 8) Lägger upp nån bild ifrån Mässan snart!
Citat från: bisquit skrivet 26 oktober 2010, 20:11:11 PM
Förlåt att jag inte var tydlig! Det är en Volvo 7700 i kortvagns-utförande. I Röd Sl-färg. Ej märkt. Troligen skall den till Busslink! 8) Lägger upp nån bild ifrån Mässan snart!
Starta gärna en ny tråd då... ;)
Citat från: bisquit skrivet 26 oktober 2010, 20:11:11 PM
Förlåt att jag inte var tydlig! Det är en Volvo 7700 i kortvagns-utförande. I Röd Sl-färg. Ej märkt. Troligen skall den till Busslink! 8) Lägger upp nån bild ifrån Mässan snart!
Såg den idag när jag var där. Den har Nobinasäten monterade i bussen så att det skulle vara en Busslink känns lite osannolikt. Att notera var att det var en 7700 Hybrid i SL lack med Nobinasäten. Stiligt värre! Scanian var snygg den med men Volvofan som jag är så måste jag säga att 7700an var snyggare ;)
NEJ!
Bussen är en ren demovagn, och INTE beställd av någon kund, vare sig Busslink eller Nobina skall alltså ha sådana till SL-området!
Dessutom är det en gasbuss, och inte en hybrid!
Den ska säkert till malmö sen 7700.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:18:01 PM
NEJ!
Bussen är en ren demovagn, och INTE beställd av någon kund, vare sig Busslink eller Nobina skall alltså ha sådana till SL-området!
Dessutom är det en gasbuss, och inte en hybrid!
Var jag fick Hybrid ifrån vet jag inte, det bara blev så av farten. Men med blåa säten som Nobinas är det väl självklart att tanken väcks att den kanske ska till Nobina. Det hade varit lustigt för var ska en stadsbuss med gas rulla för Nobinas räkning i Stockholm
Citat från: MrX skrivet 26 oktober 2010, 21:47:54 PM
Var jag fick Hybrid ifrån vet jag inte, det bara blev så av farten. Men med blåa säten som Nobinas är det väl självklart att tanken väcks att den kanske ska till Nobina. Det hade varit lustigt för var ska en stadsbuss med gas rulla för Nobinas räkning i Stockholm
Jo, håller med dig - jag fick en väldigt bra bild av OmniCity-gasbussen
*suck* - att det ska vara så svårt....
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:50:31 PM
Jo, håller med dig - jag fick en väldigt bra bild av OmniCity-gasbussen
*suck* - att det ska vara så svårt....
Har du möjlighet till fler bilder kanske inifrån vid förarplats. Skulle vara trevligt att se nu när vi gått i genom alla SL depåer och Volvo 7700 ::)
hehe..ska se va som kan göras på mässan idag - får göra en skärskådning!
Bussen hade förresten bra många mer än 12 framåtvända sittplatser - så många som över 20 :-)
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser? ???
/Ted
Citerar mig själv, och kryper en bit till korset. Hela 30 sittplatser, varav 25 framåt. Mer än fruktat alltså. Det är numera podestrar i olika höjder bakom mittdörrarna, vilket medger ett bättre nyttjande av ytan.
/Ted
Här är tre bilder på bussen.
Förarplatsen är "Busslink-standard" där förarplatsen är lite längre med mer plats bakåt, och fast instrumentbräda.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/omnigas1.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/omnigas2.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/omnigas3.jpg)
Jag ser att dörrknapparna har flyttat upp på höger sida på instrumentbrädan, är det standard på SL-bussarna? Dom Omnicity som var stationerade i Trelleborg och Omnilink Malmö hade spak och knapp vid panelen vid sidofönster där antingen radio eller färdskrivare sitter
Men tankar vänligast för bilderna, dom var intressanta
Citat från: Kimsan skrivet 28 oktober 2010, 00:26:38 AM
Jag ser att dörrknapparna har flyttat upp på höger sida på instrumentbrädan, är det standard på SL-bussarna? Dom Omnicity som var stationerade i Trelleborg och Omnilink Malmö hade spak och knapp vid panelen vid sidofönster där antingen radio eller färdskrivare sitter
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?
Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?
Även Solaris, och Volvovagnarna (de senare) i Örebro (minst 2-3 år gamla) hade knapparna där.
Å det är egentligen inget nytt! Fanns redan på 1980-talet. I gamla hederliga Setra turistbussar! Att dörrknappen, satt till höger om föraren.8)
Trevligt med lite interiörer. Tack för det, Ulf.
Sådana bussar med samma säten skulle gärna Veolia få köra i GBG istället för dessa 'piip' Solaris kortvagnar.
Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?
Uppenbarligen kan man välja Borås nya Scania har hederligt dörrrvred till vänster..
Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:27:44 PM
Uppenbarligen kan man välja Borås nya Scania har hederligt dörrrvred till vänster..
Vad jag vet så är den gamla hederliga placeringen till vänster standard och den här satelliten är tillval. Likaså går det att få dörrknapparna flyttade till vänstersidan under sidorutan på både Volvo och MAN om man vill ha det så.