Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 16:41:12 PM

Titel: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 16:41:12 PM
Snart är de på gång - de första tillverkade Scania OmniCity-bussarna med biogasdrift!!

De första fem går till busslink i City med placering Frihamnen - beräknad leverans i november.
Invnr 7474-7478

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A52184.jpg)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 oktober 2010, 16:54:00 PM
Tack för denna intressanta bild!
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Citat från: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.

Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Cyklisten skrivet 23 oktober 2010, 18:06:24 PM
Skulle gärna se sådana i Skåne, men det är inga fler upphandlingar för stadstrafik på gång, eller?
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Leo skrivet 23 oktober 2010, 18:08:39 PM
Äntligen något nytt! Det här var roligt måste jag säga.
Jag har ju efterfrågat OmniLink II hos SL och nu fick jag även i Biogasutförande.

Månne det bli OmniCity/Link-biogasbussar till Gubbängen?
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Leo skrivet 23 oktober 2010, 18:10:29 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Det måste ju finnas många dörrar på en ren stadsbuss, i Prag fanns det splitternya bussar med 2+2+2+2+2 (ledvagn).
Alltså 5x2 dörrar. Det funkade utmärkt. De flesta åkte bara några hållplatser så många stod upp den korta sträckan.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 18:40:03 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Jag har aldrig förstått vitsen med sittplatser i bussens riktning till förmån för snabb trafikantgenomströmmning, och hög passagerarkapacitet. Det är väl en stadsbuss vi pratar om och inte en förorts- eller landsbygdsbuss?

Skall man dessutom ha lågt golv med optimal anpassning för rörelsehindrade, och olika trafikanttypers snabba på- och avstigning så får man försaka något - och då får man hjulhus - hjulen är väl en av dom få sakerna man inte kan placera på taket vad jag vet ;-)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 oktober 2010, 19:03:26 PM
Citat från: Leo skrivet 23 oktober 2010, 18:10:29 PM
Det måste ju finnas många dörrar på en ren stadsbuss, i Prag fanns det splitternya bussar med 2+2+2+2+2 (ledvagn).
Alltså 5x2 dörrar. Det funkade utmärkt. De flesta åkte bara några hållplatser så många stod upp den korta sträckan.

Visst, det finns fordon för olika slags behov och trafik. Stockholms innerstadslinjer, bortsett från stomlinjerna, har sällan karaktären av "åka ett par hållplatser". Linjerna som är aktuella för dessa OmniCity är 40, 42, 53, 62, 65, 72 och 73 (i olika omfattning).
Jag tycker kompromissen lågentré har räckt utmärkt hittills i Stockholm, med Maxci och OmniLink.

/Ted
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Hasse L skrivet 23 oktober 2010, 19:24:23 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 oktober 2010, 18:40:03 PM
Jag har aldrig förstått vitsen med sittplatser i bussens riktning till förmån för snabb trafikantgenomströmmning, och hög passagerarkapacitet. Det är väl en stadsbuss vi pratar om och inte en förorts- eller landsbygdsbuss?


Snart pensionär hade jag nog hoppats att företa de flesta bussresorna sittande framlänges. I egenskap, emellertid, av privilegierad innerstadsbo i hyfsad form fortsätter jag nog att promenera i första hand. (Men att få köra de nya scaniorna vid Frihamnsgaraget ett år framöver kan man förstås få se fram emot).

/H
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 21:05:44 PM
Citat från: Cero skrivet 23 oktober 2010, 16:53:18 PM
Ser fin ut. Positivt med dubbeldörr längst bak också. Ska bli intressant att jämföra hur dessa är komfort- och hållbarhetsmässigt jämfört med första generationen Omnicity.

Håller med. Faktiskt tar det ganska lång tid att lasta ur en buss med enkla dörrar. Och ännu längre om den har trappor bak!
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: jocke skrivet 24 oktober 2010, 00:53:29 AM
Trevlig buss :-)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 11:46:39 AM
Gärna flerbilder så man kan drömma bort sig när man sitter i MAN "whiplash" Lion City. Kommer det att finnas i ledvagn också?
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: buskörare skrivet 24 oktober 2010, 12:04:07 PM
Citat från: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 11:46:39 AM
Gärna flerbilder så man kan drömma bort sig när man sitter i MAN "whiplash" Lion City. Kommer det att finnas i ledvagn också?

I dagsläget tror jag bara det är aktuellt med kortvagnar. Åtminstone var det så det stor på infobladet vi fick.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Nico skrivet 24 oktober 2010, 16:58:43 PM

Synd bara att man inte gav dessa vagnar inv.nr. i en egen nummerserie, men på många håll verkar det som sagt numera vara modernt med löpande nummer. Minns som sagt med fasa Veolias sex olika vagntyper i 48-serien och överlag är det ju mycket enklare att hålla isär olika busstyper/varianter om de inte ligger i samma nummerserie.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 24 oktober 2010, 17:37:54 PM
Citat från: Nico skrivet 24 oktober 2010, 16:58:43 PM
Synd bara att man inte gav dessa vagnar inv.nr. i en egen nummerserie, men på många håll verkar det som sagt numera vara modernt med löpande nummer. Minns som sagt med fasa Veolias sex olika vagntyper i 48-serien och överlag är det ju mycket enklare att hålla isär olika busstyper/varianter om de inte ligger i samma nummerserie.

Fast så funkade det ju på SL-tiden också. Dags att återinföra littera?  ;)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Björn Ax skrivet 24 oktober 2010, 17:54:17 PM
Skicka hit dom till Uppsala istället. :)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Leo skrivet 24 oktober 2010, 19:07:46 PM
Synd att inte Scania (och Volvo) sätter dit rätt siffror (SL Nova) på bussarna som MAN och Solaris gör. Men det är kanske för mycket begärt att det skall vara enhetligt. När det gäller skyltar/text i SL-trafiken är ju inte mycket konsekvent.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 23:41:10 PM
Har denna Omnicityn den nya justerbara instrumentpanelen som Scania tagit fram för europeiska marknaden?
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2010, 00:31:06 AM
Trevligt!
Snygg buss som lär vara säkert kort att se vid Fridhemsplan och Odenplan.

Skarp och fin bild desutom.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 25 oktober 2010, 23:44:27 PM
Ni glömmer väl inte bort att tråden handlade om den nya OmniCity-gasbussen från Scania och inte om alla depåer som finns i Stockholm va och vilka linjer de kör ;-)?

Gör gärna en egen tråd om det skall sväva ut mer är ni snälla!
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2010, 08:56:40 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 oktober 2010, 23:44:27 PM
Ni glömmer väl inte bort att tråden handlade om den nya OmniCity-gasbussen från Scania och inte om alla depåer som finns i Stockholm va och vilka linjer de kör ;-)?

Gör gärna en egen tråd om det skall sväva ut mer är ni snälla!

Jag har delat upp ämnet. Det som handlar om SL depåer finns nu här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40020.0
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Kimsan skrivet 26 oktober 2010, 10:23:56 AM
Citat från: Kimsan skrivet 24 oktober 2010, 23:41:10 PM
Har denna Omnicityn den nya justerbara instrumentpanelen som Scania tagit fram för europeiska marknaden?

Kanske nu när vi har gått  igenom alla möjliga SL depåer kanske nån som vet om ovanstående?
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: bisquit skrivet 26 oktober 2010, 19:35:00 PM
Denna skapelse, står inne i Scanias Monter på Persontrafik-(Buss)mässan I Stockholm just nu! 8) Brevid står en ännu finare buss :P Det vill säga en Volvo biogas. I Sl-färg 8)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 26 oktober 2010, 20:05:33 PM
Vad är det för Volvo då, Birger? Sorry for OT.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: bisquit skrivet 26 oktober 2010, 20:11:11 PM
Förlåt att jag inte var tydlig! Det är en Volvo 7700 i kortvagns-utförande. I Röd Sl-färg. Ej märkt. Troligen skall den till Busslink! 8) Lägger upp nån bild ifrån Mässan snart!
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Leo skrivet 26 oktober 2010, 20:43:02 PM
Citat från: bisquit skrivet 26 oktober 2010, 20:11:11 PM
Förlåt att jag inte var tydlig! Det är en Volvo 7700 i kortvagns-utförande. I Röd Sl-färg. Ej märkt. Troligen skall den till Busslink! 8) Lägger upp nån bild ifrån Mässan snart!

Starta gärna en ny tråd då...  ;)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: MrX skrivet 26 oktober 2010, 20:46:29 PM
Citat från: bisquit skrivet 26 oktober 2010, 20:11:11 PM
Förlåt att jag inte var tydlig! Det är en Volvo 7700 i kortvagns-utförande. I Röd Sl-färg. Ej märkt. Troligen skall den till Busslink! 8) Lägger upp nån bild ifrån Mässan snart!

Såg den idag när jag var där. Den har Nobinasäten monterade i bussen så att det skulle vara en Busslink känns lite osannolikt. Att notera var att det var en 7700 Hybrid i SL lack med Nobinasäten. Stiligt värre! Scanian var snygg den med men Volvofan som jag är så måste jag säga att 7700an var snyggare ;)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:18:01 PM
NEJ!
Bussen är en ren demovagn, och INTE beställd av någon kund, vare sig Busslink eller Nobina skall alltså ha sådana till SL-området!
Dessutom är det en gasbuss, och inte en hybrid!
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Möllers skrivet 26 oktober 2010, 21:23:42 PM
Den ska säkert till malmö sen 7700.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: MrX skrivet 26 oktober 2010, 21:47:54 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:18:01 PM
NEJ!
Bussen är en ren demovagn, och INTE beställd av någon kund, vare sig Busslink eller Nobina skall alltså ha sådana till SL-området!
Dessutom är det en gasbuss, och inte en hybrid!

Var jag fick Hybrid ifrån vet jag inte, det bara blev så av farten. Men med blåa säten som Nobinas är det väl självklart att tanken väcks att den kanske ska till Nobina. Det hade varit lustigt för var ska en stadsbuss med gas rulla för Nobinas räkning i Stockholm
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:50:31 PM
Citat från: MrX skrivet 26 oktober 2010, 21:47:54 PM
Var jag fick Hybrid ifrån vet jag inte, det bara blev så av farten. Men med blåa säten som Nobinas är det väl självklart att tanken väcks att den kanske ska till Nobina. Det hade varit lustigt för var ska en stadsbuss med gas rulla för Nobinas räkning i Stockholm

Jo, håller med dig - jag fick en väldigt bra bild av OmniCity-gasbussen

*suck* - att det ska vara så svårt....
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Kimsan skrivet 27 oktober 2010, 00:12:20 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:50:31 PM
Jo, håller med dig - jag fick en väldigt bra bild av OmniCity-gasbussen

*suck* - att det ska vara så svårt....

Har du möjlighet till fler bilder kanske inifrån vid förarplats. Skulle vara trevligt att se nu när vi gått i genom alla SL depåer och Volvo 7700  ::)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2010, 08:43:04 AM
hehe..ska se va som kan göras på mässan idag - får göra en skärskådning!
Bussen hade förresten bra många mer än 12 framåtvända sittplatser - så många som över 20 :-)

Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ted Selander skrivet 27 oktober 2010, 15:25:14 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 oktober 2010, 17:20:42 PM
Idel dörrar, hjulhus och barnvagnsplatser. Kan vi hoppas på 12 framåtvända sittplatser?  ???

/Ted

Citerar mig själv, och kryper en bit till korset. Hela 30 sittplatser, varav 25 framåt. Mer än fruktat alltså. Det är numera podestrar i olika höjder bakom mittdörrarna, vilket medger ett bättre nyttjande av ytan.

/Ted
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2010, 22:54:33 PM
Här är tre bilder på bussen.
Förarplatsen är "Busslink-standard" där förarplatsen är lite längre med mer plats bakåt, och fast instrumentbräda.

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/omnigas1.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/omnigas2.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/omnigas3.jpg)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Kimsan skrivet 28 oktober 2010, 00:26:38 AM
Jag ser att dörrknapparna har flyttat upp på höger sida på instrumentbrädan, är det standard på SL-bussarna? Dom Omnicity som var stationerade i Trelleborg och Omnilink Malmö hade spak och knapp vid panelen vid sidofönster där antingen radio eller färdskrivare sitter
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Kimsan skrivet 28 oktober 2010, 00:27:15 AM
Men tankar vänligast för bilderna, dom var intressanta
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Citat från: Kimsan skrivet 28 oktober 2010, 00:26:38 AM
Jag ser att dörrknapparna har flyttat upp på höger sida på instrumentbrädan, är det standard på SL-bussarna? Dom Omnicity som var stationerade i Trelleborg och Omnilink Malmö hade spak och knapp vid panelen vid sidofönster där antingen radio eller färdskrivare sitter

Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: buskörare skrivet 28 oktober 2010, 10:57:21 AM
Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?


Även Solaris, och Volvovagnarna (de senare) i Örebro (minst 2-3 år gamla) hade knapparna där.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: bisquit skrivet 28 oktober 2010, 11:31:02 AM
Å det är egentligen inget nytt! Fanns redan på 1980-talet. I gamla hederliga Setra turistbussar! Att dörrknappen, satt till höger om föraren.8)
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Johan B skrivet 29 oktober 2010, 16:40:46 PM
Trevligt med lite interiörer. Tack för det, Ulf.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: danneh skrivet 29 oktober 2010, 17:36:49 PM
Sådana bussar med samma säten skulle gärna Veolia få köra i GBG istället för dessa 'piip' Solaris kortvagnar.
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:27:44 PM
Citat från: Peter L skrivet 28 oktober 2010, 10:52:22 AM
Det är väl numer standard på alla bussar, både Volvo och MAN har numer dörrknapparna på denna plats. Gissar ett det är någon DIN från Tyskland som anammats inom hela EU...?



Uppenbarligen kan man välja Borås nya Scania har hederligt dörrrvred till vänster..
Titel: SV: Första OmniCity-gasbussen
Skrivet av: Johan B skrivet 29 oktober 2010, 21:39:23 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2010, 21:27:44 PM
 


Uppenbarligen kan man välja Borås nya Scania har hederligt dörrrvred till vänster..

Vad jag vet så är den gamla hederliga placeringen till vänster standard och den här satelliten är tillval. Likaså går det att få dörrknapparna flyttade till vänstersidan under sidorutan på både Volvo och MAN om man vill ha det så.