Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Magnus skrivet 22 oktober 2010, 20:37:59 PM

Titel: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Magnus skrivet 22 oktober 2010, 20:37:59 PM
Västtrafik har en till upphandling på gång. Nu är det Göteborg nordost och Göteborg centrum.

Göteborg nordost:
Trafiken bedrivs i huvudsak i nordöstra Göteborg med linjesträckningar till och från Angereds centrum samt längs med Lärjedalen ut mot Olofstorp Trafiken i Göteborg nordost omfattar (2009) ca 2 300 000 tidtabellskilometer och ca 75 000 tidtabellstimmar per år. Ca 45 fordon krävs.

Göteborg centrum:
Trafiken bedrivs i centrala Göteborg och trafikerar mellan Härlanda / Örgryte till city och Masthugget samt stombusslinje 17 mellan Östra sjukhuset och Tuve respektive Lindholmen.
Trafiken i Göteborg centrum omfattar (2009) ca 2 000 000 tidtabellskilometer och ca 110 000 tidtabellstimmar per år. Ca 45 fordon krävs.

Den vinnande anbudsgivaren kommer att få ca 12 månaders tid för förberedelse inför trafikstart som är planerad till tidtabellsskiftet i juni 2012.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Christer K skrivet 22 oktober 2010, 21:08:14 PM
Vem bedriver trafiken idag?

/ Christer K
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: ch skrivet 22 oktober 2010, 21:35:44 PM
GS Buss, med Göteborgs Buss som underleverantör på vissa av linjerna.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: kurre skrivet 23 oktober 2010, 22:02:52 PM
Vilka linjer kör Göteborgs buss, bara 69:an till Östra?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: kurre skrivet 23 oktober 2010, 22:16:12 PM
Citat från: Magnus skrivet 22 oktober 2010, 20:37:59 PM
Västtrafik har en till upphandling på gång. Nu är det Göteborg nordost och Göteborg centrum.

Göteborg nordost:
Trafiken bedrivs i huvudsak i nordöstra Göteborg med linjesträckningar till och från Angereds centrum samt längs med Lärjedalen ut mot Olofstorp Trafiken i Göteborg nordost omfattar (2009) ca 2 300 000 tidtabellskilometer och ca 75 000 tidtabellstimmar per år. Ca 45 fordon krävs.

Göteborg centrum:
Trafiken bedrivs i centrala Göteborg och trafikerar mellan Härlanda / Örgryte till city och Masthugget samt stombusslinje 17 mellan Östra sjukhuset och Tuve respektive Lindholmen.
Trafiken i Göteborg centrum omfattar (2009) ca 2 000 000 tidtabellskilometer och ca 110 000 tidtabellstimmar per år. Ca 45 fordon krävs.

Den vinnande anbudsgivaren kommer att få ca 12 månaders tid för förberedelse inför trafikstart som är planerad till tidtabellsskiftet i juni 2012.
Hej
Var hittar du denna information om att det skulle vara 45 bussar i nordostpaketet?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Erling.L skrivet 23 oktober 2010, 22:44:41 PM
Citat från: kurre skrivet 23 oktober 2010, 22:02:52 PM
Vilka linjer kör Göteborgs buss, bara 69:an till Östra?

69,78,168
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Magnus skrivet 24 oktober 2010, 00:48:45 AM
Citat från: kurre skrivet 23 oktober 2010, 22:16:12 PM
Hej
Var hittar du denna information om att det skulle vara 45 bussar i nordostpaketet?

Står här:
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:315079-2010:TEXT:SV:HTML

Jag tror det går att se utan att vara inloggad?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: MagnusA skrivet 24 oktober 2010, 13:58:42 PM
Citat från: BEL skrivet 23 oktober 2010, 22:44:41 PM
69,78,168

57 också väl??

Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Erling.L skrivet 24 oktober 2010, 15:28:19 PM
vet inte om den ingår i det kontraktet eller ligger vid sidan om därav jag missade den
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: ch skrivet 25 oktober 2010, 11:25:45 AM
Göteborgs Buss kör 22, 23, 26, 35, 36, 39, 57, 69, 78 och 168 om jag inte missminner mig.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: kurre skrivet 26 oktober 2010, 15:15:37 PM
Vilka linjer kan tänkas ingå, förutom linjer som börjar på 7x, linje 40?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 27 oktober 2010, 23:22:13 PM
Citat från: ch skrivet 25 oktober 2010, 11:25:45 AM
Göteborgs Buss kör 22, 23, 26, 35, 36, 39, 57, 69, 78 och 168 om jag inte missminner mig.

23 och 35 kör GS själva på vardagar, vet inte hur det ser ut på helger. Hur det ligger till med 39 (som bara går i lågtrafik) vet jag inte.
//Jonas
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 27 oktober 2010, 23:23:59 PM
Citat från: kurre skrivet 26 oktober 2010, 15:15:37 PM
Vilka linjer kan tänkas ingå, förutom linjer som börjar på 7x, linje 40?

Gissning: 16x, 17, 40, 59, 60, 62, 63, 69, alla 70-linjer + en drös 100-linjer.

//Jonas G
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Jacob med C skrivet 27 oktober 2010, 23:37:55 PM
Vilka typ av bussar används för trafiken idag????
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: ch skrivet 28 oktober 2010, 14:53:11 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 oktober 2010, 23:22:13 PM
23 och 35 kör GS själva på vardagar, vet inte hur det ser ut på helger. Hur det ligger till med 39 (som bara går i lågtrafik) vet jag inte.
//Jonas

Linje 23 körs uteslutande av Göteborgs Buss som anropstrafik, ett fåtal förstärkningsturer till/från city på morgon och eftermiddag körs av GS Buss som ordinarie turer.
Linje 35 kör GS buss fram till 20 varje dag.
Linje 39 går endast efter 20 på vardagar och hela trafikdygnet på helger. Den går endast Säve station-Klareberg, och 37 som linjen heter på dagtid vardagar har anslutning till linje 37 som övriga tider går Hjalmar-Säve stn-Kornhall. 37 körs av GS Buss.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: danneh skrivet 28 oktober 2010, 16:37:32 PM
Blir kul och se om GS förlorar denna också... Hoppas inte Veolia vinner, isf har vi bara Solaris som just nu inte många gillar alls.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: M skrivet 28 oktober 2010, 20:53:23 PM
Kan du lugnt räkna med att GS kommer att förlora.Stan vill ju uppenbarligen bli av med bussåkeriet. Dom var ju regält dyrare än detdär Franska soppeföretaget i förra upphandlingen. De kommer med all säkerhet förlora nästa så är ju GS Buss en saga.

/M
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: danneh skrivet 29 oktober 2010, 17:38:47 PM
Då får man verkligen hoppas att Busslink vinner så vi slipper Solaris, eller Veolia fast med någon annan kortvagn (Volvo, Scania, MAN)
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 30 oktober 2010, 01:14:15 AM
Citat från: M skrivet 28 oktober 2010, 20:53:23 PM
Kan du lugnt räkna med att GS kommer att förlora.Stan vill ju uppenbarligen bli av med bussåkeriet. Dom var ju regält dyrare än detdär Franska soppeföretaget i förra upphandlingen. De kommer med all säkerhet förlora nästa så är ju GS Buss en saga.

/M

Mja, om staden inte hinner sälja ut GS Buss har man ändå kvar linje 18 och 19 samt flera linjer i 20-, 30-, 40- och 50- serierna ett tag till. 40- och 50- linjerna upphandlades samtidigt som nordost förra gången, konstigt att det inte sker nu. Var inte avtalen lika långa?

//Jonas G
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 30 oktober 2010, 01:16:09 AM
Citat från: ch skrivet 28 oktober 2010, 14:53:11 PM
Linje 23 körs uteslutande av Göteborgs Buss som anropstrafik, ett fåtal förstärkningsturer till/från city på morgon och eftermiddag körs av GS Buss som ordinarie turer.

Ber om ursäkt för min felaktiga kommentar om 23:an. Jag har bara sett turerna som vänder vid Hjalmar, och dessa kör GS.
//Jonas G
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Erling.L skrivet 30 oktober 2010, 06:28:14 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 oktober 2010, 01:14:15 AM
Mja, om staden inte hinner sälja ut GS Buss har man ändå kvar linje 18 och 19 samt flera linjer i 20-, 30-, 40- och 50- serierna ett tag till. 40- och 50- linjerna upphandlades samtidigt som nordost förra gången, konstigt att det inte sker nu. Var inte avtalen lika långa?

//Jonas G

GS har ej tagit optionerna på den trafik som går ut nnu men på hisingsavtalet gjorde man det
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: kurre skrivet 02 november 2010, 21:27:53 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 oktober 2010, 23:23:59 PM
Gissning: 16x, 17, 40, 59, 60, 62, 63, 69, alla 70-linjer + en drös 100-linjer.

//Jonas G

Var det inte ganska nyligen som linje 59 upphandlades, den hette ju 21 innan och kördes av Linjebuss?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Johan B skrivet 02 november 2010, 23:17:30 PM
Citat från: kurre skrivet 02 november 2010, 21:27:53 PM
Var det inte ganska nyligen som linje 59 upphandlades, den hette ju 21 innan och kördes av Linjebuss?

Det har varit en del turer kring denna linje. 1997 när Linjebuss körde så gick linje 21 mellan Jonsered och Torslanda. 2000 när GS tog över Blå och man skulle köra till Lerum istället så skapades lokalbussarna 517 som ersatte 21 mellan Partille C och Jonsered och 518 som ersatte Blå mellan Partille C och Jonsered. Dessa nya lokallinjer kördes av Linjebuss men omloppen på dessa hängde som regel ihop med linje 21 så i praktiken var det ingen större skillnad. 2004 tog GS över 21 som återgick till att köra Torslanda-Jonsered och då lades även 517 och 518 ner iom att man samtidigt slutade slösa pengar på att köra Blå tom till Lerum utan återgick till gamla Jonseredssträckningen även där. Ganska snart delade man dock 21 i två, tror det var 2005, och delen Centralstationen-Jonsered fick heta 59. Någon ny upphandling var det dock aldrig utan man körde vidare på avtalet från 2004. Däremot har omloppen legat hos lite olika garage på GS varför det byttes busstyper på linjen relativt ofta i början.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: kurre skrivet 03 november 2010, 08:23:31 AM
Citat från: Johan B skrivet 02 november 2010, 23:17:30 PM
Det har varit en del turer kring denna linje. 1997 när Linjebuss körde så gick linje 21 mellan Jonsered och Torslanda. 2000 när GS tog över Blå och man skulle köra till Lerum istället så skapades lokalbussarna 517 som ersatte 21 mellan Partille C och Jonsered och 518 som ersatte Blå mellan Partille C och Jonsered. Dessa nya lokallinjer kördes av Linjebuss men omloppen på dessa hängde som regel ihop med linje 21 så i praktiken var det ingen större skillnad. 2004 tog GS över 21 som återgick till att köra Torslanda-Jonsered och då lades även 517 och 518 ner iom att man samtidigt slutade slösa pengar på att köra Blå tom till Lerum utan återgick till gamla Jonseredssträckningen även där. Ganska snart delade man dock 21 i två, tror det var 2005, och delen Centralstationen-Jonsered fick heta 59. Någon ny upphandling var det dock aldrig utan man körde vidare på avtalet från 2004. Däremot har omloppen legat hos lite olika garage på GS varför det byttes busstyper på linjen relativt ofta i början.


Tackar för infon
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: 1896 skrivet 03 november 2010, 09:00:22 AM
Hur mycket trafik har GS buss kvar exklusive denna upphandling ?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: danneh skrivet 27 november 2010, 23:37:41 PM
Får bara fråga en sak, finns det några dokument med upphandlingen för GBG Centrum?
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: En buss brummar skrivet 28 november 2010, 00:50:30 AM
Citat från: danneh skrivet 29 oktober 2010, 17:38:47 PM
Då får man verkligen hoppas att Busslink vinner så vi slipper Solaris, eller Veolia fast med någon annan kortvagn (Volvo, Scania, MAN)

Det finns ju andra bolag förövrigt, tex Nobina... sveriges största bussbolag. Förövrigt gillade jag att köra centrumlinjerna. L60, Redbergsplatsen - Masthugget är en trevlig linje. Krokig som attans men man ser mycket av staden. L17 Stomlinje, kanske inte så roligt att köra stomlinjerna, men har roliga sträckor där man kan pressa bussen i härliga svängar... tänker i synnerhet på svängen och backen precis innan hinnebäcken. Ungefär som på 58:an, bergsjösvängen, där är det full platta och bussen gör väl runt 70 knyck om du har tur och man har en jämn o fin sväng en lång sträcka. dock finns riktiga suglinjer på centrum också. L69, hjalmar - östra. har man tur får man med sig 1 resenär... L62 samt 63 var väl lika tråkiga dom. 57:an var tråkig också, en hel tur tog ungefär 15 minuter men då inkluderades även 10 minuters reglertid mitt på linjen. men man kom resenärerna nära inpå och det var roligt. Fick den som straffkomendering en sommar... inte helt fel så här i efterhand. 59:an var inte heller alltför rolig, men gick ju ann... L80 ligger väl i paket med blå express, synd för den var bra.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Johan B skrivet 28 november 2010, 10:59:50 AM
80 ligger numera i Frölundapaketet.
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Jan skrivet 28 november 2010, 13:27:33 PM
Citat från: Johan B skrivet 28 november 2010, 10:59:50 AM
80 ligger numera i Frölundapaketet.

Nobina
Veolia
Keolis kommer med all sanolikhet att vara med

Tveksamt om Arriva och GS är med däremot

Stadsbussarna och/eller
BiV
Titel: SV: Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum
Skrivet av: Zella skrivet 29 november 2010, 02:04:53 AM
Jag tror att det kommer att väga mellan Nobina & Keolink  :)