Styrelsen för norska karosseritillverkaren Vest Buss har beslutat att avveckla bussproduktionen i företagets anläggning i Stryn, Norge. Därmed försvinner den sista fristående busskarossören i Norden. Läs mer här
http://www.busstidningen.se/2010/10/22/norska-vest-buss-laggs-ner-bussproduktionen/
Citat från: Bjarne-W skrivet 22 oktober 2010, 12:24:55 PM
Styrelsen för norska karosseritillverkaren Vest Buss har beslutat att avveckla bussproduktionen i företagets anläggning i Stryn, Norge. Därmed försvinner den sista fristående busskarossören i Norden. Läs mer här
http://www.busstidningen.se/2010/10/22/norska-vest-buss-laggs-ner-bussproduktionen/
Tråkigt men inte precis överraskande. Vest Buss har haft svårt med orderingången efter 2007 och har ju också satsat på alternativ verksamhet i samarbete med Irisbus. Den senare verksamheten har varit framgångsrik.
Märkligt nog finns i senaste numret av "den andra" busstidningen som kom i brevlådan härom dagen en artikel med rubriken "Vest Buss på frammarsch i Sverige" där man beskriver årets försäljningsframgångar och satsningar på eftermarknad och verkstäder..
Citat från: Bjarne-W skrivet 22 oktober 2010, 12:24:55 PM
Därmed försvinner den sista fristående busskarossören i Norden.
Hur var det med det "nya" Carrus Delta OY då? Inte fristående?
Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 22:59:28 PM
Hur var det med det "nya" Carrus Delta OY då? Inte fristående?
Säkerligen. Likaså Kiitokori och även Lahden, även om man där har ett ganska "intimt" samarbete med Scania numera.
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 oktober 2010, 22:55:02 PM
Märkligt nog finns i senaste numret av "den andra" busstidningen som kom i brevlådan härom dagen en artikel med rubriken "Vest Buss på frammarsch i Sverige" där man beskriver årets försäljningsframgångar och satsningar på eftermarknad och verkstäder..
Jo, jag såg det också och förvånades men man undviker ju sorgfälligt att nämna Vest Buss egen till tillverkning i Stryn. Så redan där drog jag slutsatsen att denna var nedläggningshotad. Men det hade ju inte varit farligt att skriva det.
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 oktober 2010, 23:02:30 PM
Säkerligen. Likaså Kiitokori och även Lahden, även om man där har ett ganska "intimt" samarbete med Scania numera.
Carrus bygger än så länge bara på Volvo men man har ju ställt i utsikt att också börja bygga på andra karosser. Lahden har avtal med Scania och lär inte bygga på andra chassier. Kiitokori är dock fortfarande fristående och bygger på de chassier de lyckas få tag på. Dessutom finns det ju ett antal karossbyggare som bygger småbussar kvar i Sverige och som kan sträcka sig upp mot midibussar om efterfrågan skulle finnas. T ex Karosseriverken i Backaryd, Bewa-Intraf i Munkedal och Coman i Bengtsfors.
Så egentligen är det väl "bara" Norges sista bussfabrik som försvinner nu.
Hur är det med Berg i Trondheim bygger inte de småbussar fortfarande
Citat från: saurer skrivet 22 oktober 2010, 23:38:20 PM
Hur är det med Berg i Trondheim bygger inte de småbussar fortfarande
Jo, det verkar de göra:
http://www.bergkarosserifabrikk.no/public.aspx?pageID=1633
Bjarne Berg Karosserifabrikk i Trondheim byggde förut också stora bussar och i min kommande bildsvit från Trondheim från 1990 kommer bilder på några av dessa. Den som inte vill vänta eller se ännu fler kan gå in här:
http://www.flickr.com/search/?q=bjarne+berg+karosserifabrikk&w=all&s=int&referer_searched=1