Hej!
Ser i CBR att denna kämpe reggats på Nobina Björknäs 2010-10-19!
Vad är det för en kärra?
4976:
http://svenskbusshistoria.se/asp/search/bdata.asp?id=27623&action=keep
/Peter
Citat från: Bese001 skrivet 21 oktober 2010, 21:55:39 PM
Hej!
Ser i CBR att denna kämpe reggats på Nobina Björknäs 2010-10-19!
O vad ska Björknäs med den till?????
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_4976_U_090929d.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 00:18:51 AM
Det antar jag att dem som följde debatten i vintras kanske kommer ihåg ;)
Trevligt med gamla Expressbussar, men frågan är var den ska gå? De flesta har ju låggolvskrav...
433/434 kanske?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 10:22:08 AM
Uppe till diskussion (även med SL) var en permanent trafik typ 433C med gamla expressbussar, det ligger väl inte så långt ifrån att anta att det blivit något av dessa planer, även om det bara bidde en tummetott med tanke på SL:s begränsade budget för utökningar
Den här kärran är väl lite för gammal för att gå i miljözonen
Hej !
Just 4976 har tillsammans med 4975 stått avställd i Gävle sedan i
mitten på september hos NNT.
Mvh Peter Ö
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 16:44:26 PM
Cityterminalen ligger inte i Miljözonen
Men vägen från cityterminalen via blekholmsterrassen gör väl de?
I så fall borde väl inte"syrran"4977 få gå till CT heller(som den gjorde idag på linje 888)?/Ulf
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 21:04:37 PM
Japp, men den vägen finns det inget krav att köra :-)
Det går att köra som expressen kör.
Ja, Klarastrandsleden norrifrån går det oerhört bra att dundra in med en icke "miljöbuss" som dessutom är 15 meter lång och saknar all form av boogiaxelmedstyrning. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 21:04:37 PM
Japp, men den vägen finns det inget krav att köra :-)
Det går att köra som expressen kör.
Nej, men det är den vägen Björknäs linjer går.
varför köper man in en sån?
för reserv buss?
den kan ju inte gå på blå buss linjerna(471,474, med flera) för att det är låggolv krav
Citat från: the0fiskis skrivet 22 oktober 2010, 22:35:37 PM
varför köper man in en sån?
för reserv buss?
den kan ju inte gå på blå buss linjerna(471,474, med flera) för att det är låggolv krav
Den er "billig" i innkjøp.
Den virker.
AC virker
En vagn man har råd med å stående som reserve evt
Citat från: Knut skrivet 22 oktober 2010, 22:47:55 PM
Den er "billig" i innkjøp.
Den virker.
AC virker
En vagn man har råd med å stående som reserve evt
Avskriven och betald, men fungerar ändå väldigt bra. Som Knut skriver fungerar AC:n bra, nästan bättre än i de nya vagnarna och stolarna är väldigt bekväma för resenärerna. Automatlåda passar SL-förarna bra. Skatten samt eventuella reparationer lär vara de största utgifterna.
Min bild i denna tråd är visserligen ett år gammal, men vilket utvändigt skick den var i då syns ju. Även på förarplatsen var det vid fototillfället "nyrenoverat" med nya reglage samt fungerade 1,2W-kontrollampor i varenda liten strömbrytare. Någon hade ansträngt sig ett tag. :)
det låter ju bra :)
kommer den gå på vissa linjer i fösta hand?
Citat från: the0fiskis skrivet 22 oktober 2010, 22:51:54 PM
det låter ju bra :)
kommer den gå på vissa linjer i fösta hand?
Se nedan:
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 10:22:08 AM
Uppe till diskussion (även med SL) var en permanent trafik typ 433C med gamla expressbussar, det ligger väl inte så långt ifrån att anta att det blivit något av dessa planer, även om det bara bidde en tummetott med tanke på SL:s begränsade budget för utökningar
missade deta inlägg
tack för svaret calken
Citat från: calken skrivet 23 oktober 2010, 14:40:17 PM
Se nedan:
Det är ju dock bara spekulationer. jag har mycket svårt att tro att man skulle köra essingeleden, för att inte säga att det är helt uteslutet
Citat från: homer skrivet 23 oktober 2010, 19:53:46 PM
Det är ju dock bara spekulationer. jag har mycket svårt att tro att man skulle köra essingeleden, för att inte säga att det är helt uteslutet
Givetvis så kan det ju bara vara spekulationer, men det går inte att bortse från att 4976 faktiskt är reggad i Björknäs!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2010, 20:24:19 PM
Bara spekulationer skulle jag inte kalla det, det finns eller fanns i våras en färdig tidtabell kommunicerad med SL som innebar en god trafik från Stavsnäs till Cityterminalen med högstandardbussar, beg expressbussar.
Ska man använda icke miljögodkända fordon måste man köra via Essingeleden i riktn mot Värmdö medans det går bra att köra Söderleden i motsatt riktning.
Sedan kan ju hela detta projekt vara förpassat till papperskorgen som många andra intressanta förslag och bussen vara avsedd för ersättningstrafik åt Stockholmståg t.ex....
jag skulle tro att det är uppskjutet till nästa höst... sen var de väl inte tal om allt för gamla expressbussar, utan de var något som diskuterades här. dem bussar som man diskuterade internt var bla 2 axliga Setror från Enköping, men där föll de på att dem inte var "komfortabla nog"
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2010, 20:24:19 PM
Ska man använda icke miljögodkända fordon måste man köra via Essingeleden i riktn mot Värmdö medans det går bra att köra Söderleden i motsatt riktning.
Undra hur sen man blir på utväg då om/när det blir stopp pga tät trafik/olycka... Sist jag skulle till Arlanda gick det inte ens att ta sig ut på Klarastrandsleden, blev att åka genom stan...
Varför kör man inte Gullmarsplan direkt till Nacka eller Värmdö? Värmdö gymnasium ligger ju vid Gullmarsplan och att vända vid Sofielundsplan och köra vidare mot Nacka/Värmdö kan ju inte vara så svårt. Det finns säkert en hel del tid att vinna också, framförallt på eftermiddagen
Citat från: MrX skrivet 24 oktober 2010, 01:42:28 AM
Varför kör man inte Gullmarsplan direkt till Nacka eller Värmdö? Värmdö gymnasium ligger ju vid Gullmarsplan och att vända vid Sofielundsplan och köra vidare mot Nacka/Värmdö kan ju inte vara så svårt. Det finns säkert en hel del tid att vinna också, framförallt på eftermiddagen
Jag kanske missuppfattar allting, men personligen så tycker jag att det låter som en dålig idé att flytta Nacka/Värmdös trafik till Gullmarsplan.
Protesterna skulle bli massivia, se bara vad som hände när man föreslog att Saltsjöbanan skulle dras dit... Och dessutom så skulle det bli ohyggligt trångt!
Ja, och dessutom är tunnelbanans tyngsta, och mest överbelastade del, just Gullmarsplan-T-centralen. Till det kommer en besvärligare trafiksituation upp till Gullmarsplan, till Slussen är det sällan några problem att komma fram med buss.
Det som däremot gör det intressant att titta på andra ändhållplatser i stan är att Slussenterminalen är överbelastad, och snart ska hela Slussen byggas om.
Citat från: calken skrivet 24 oktober 2010, 09:47:09 AM
Jag kanske missuppfattar allting, men personligen så tycker jag att det låter som en dålig idé att flytta Nacka/Värmdös trafik till Gullmarsplan.
Protesterna skulle bli massivia, se bara vad som hände när man föreslog att Saltsjöbanan skulle dras dit... Och dessutom så skulle det bli ohyggligt trångt!
Det var en missuppfattning ja, kunde kanske ha varit lite tydligare där med att vissa linjer skulle kunna gå till Gullmarsplan. Det finns ju säkert många resenärer som skulle tjäna på det. Nu när vi diskuterar huruvida den höga expressbussen kan ta sig fram överallt kan det ju vara intressant att sätta de på någon slags Gullmarsplanlinje dit den garanterat kan ta sig.
Nej jösses, tro inte att jag förespråkar all trafik till Gullmarsplan! Vilket kaos det skulle bli för att inte tala om trängseln på tunnelbanan. Det är redan nu trångt på terminalen, Tyresöbussar, Handenbussar, Söderortbussar och alla dessa Nynäsbussar som står parkerade till höger och vänster. Att till detta lägga all Nackbussar, nej det skulle ge alla trafikledare i Sverige grått hår på fem minuter.
Hej !
Vid en koll idag på em. visade det sig att 4976 åter fanns i Gävle.
Regad 2010-10-22 på Nobina Busco/Solna. !!
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 24 oktober 2010, 17:46:07 PM
Hej !
Vid en koll idag på em. visade det sig att 4976 åter fanns i Gävle.
Regad 2010-10-22 på Nobina Busco/Solna. !!
Mvh Peter Ö
Man kanske kom på att man vare sig i Björknäs eller Mölnvik kunde ta in den i tvätthallen utan att först bygga om hallen, inte heller kunde bussen servas i Björknäs då den är för hög. :-X
Beklagar den panik och spekulation som mitt grottande i bilregistret orsakade! Nu tycks ju allt vara korrigerat, eller?
Brukar kolla av äldre Nobinor som är på väg bort och blev förvånad när jag såg detta. Det hade dock varit roligt om den inte hade gått att tvätta annat än för hand ute i den begynnande kylan ;)