Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: CD skrivet 21 oktober 2010, 21:09:04 PM

Titel: Färdskrivar fråga
Skrivet av: CD skrivet 21 oktober 2010, 21:09:04 PM
Om bussen är utrustad med digitalfärdskrivare måste denna även användas om man enbart kört sträckor under 50km?
har kollat runt på transportstyrelsen hemsida och yrkestrafiken.se men kan inte få någon klarhet i det.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2010, 21:14:49 PM
Citat från: CD skrivet 21 oktober 2010, 21:09:04 PM
Om bussen är utrustad med digitalfärdskrivare måste denna även användas om man enbart kört sträckor under 50km?
har kollat runt på transportstyrelsen hemsida och yrkestrafiken.se men kan inte få någon klarhet i det.
Vad jag vet så är svaret Nej. Tex Busslink i Stockholms Innerstad kör utan kort på sina.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: CD skrivet 21 oktober 2010, 21:58:38 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 21:26:14 PM
Vid enbart körning enligt gamla ATK skall skrivaren användas i out läge enligt anvisningar/tillämpningsföreskrifterna, se yrkestrafikportalen.

tack för svaret!
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 21 oktober 2010, 22:27:53 PM
Kan tillägga att OUT läget får användas både när man har kortet i samt utan kort.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: JDS skrivet 21 oktober 2010, 22:38:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 21:26:14 PM
Vid enbart körning enligt gamla ATK skall skrivaren användas i out läge enligt anvisningar/tillämpningsföreskrifterna, se yrkestrafikportalen.

Hur skall en traditionell färdskrivare egentligen användas i sådana fall?
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: SimonB skrivet 21 oktober 2010, 23:24:51 PM
Citat från: JDS skrivet 21 oktober 2010, 22:38:14 PM
Hur skall en traditionell färdskrivare egentligen användas i sådana fall?

Utan blad?
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 16:25:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 00:16:53 AM
Inte använda skrivaren alls.

Detta är för att det i efterhand INTE ska kunna bli en diskussion huruvida du utfört undantagen körning eller ej, allt detta kan man läsa under tillämpningsanvisningar på yrkestrafikportalen.

Om du använder skrivare och i efterhand blir kontrollerad finns det ingen möjlighet att avgöra om du utfört undantagen körning eller underlåtit att följa lagen....

Ja det var vad jag menade. Har du inget blad, så använder du ju inte skrivaren. :)
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 22 oktober 2010, 18:43:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 00:16:53 AM
Inte använda skrivaren alls.

Detta är för att det i efterhand INTE ska kunna bli en diskussion huruvida du utfört undantagen körning eller ej, allt detta kan man läsa under tillämpningsanvisningar på yrkestrafikportalen.

Om du använder skrivare och i efterhand blir kontrollerad finns det ingen möjlighet att avgöra om du utfört undantagen körning eller underlåtit att följa lagen....

Hur gör man när man kör blandad trafik? Säg varannan linje över och under 50km i längd.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 18:46:04 PM
Citat från: KG skrivet 22 oktober 2010, 18:43:18 PM
Hur gör man när man kör blandad trafik? Säg varannan linje över och under 50km i längd.

Som jag har förstått det, så ska du rita "annat arbete" på bladet för de sträckor du kört linjer under 5 mil. Du kör alltså utan blad då, och ritar "annat arbete" efteråt när du sätter dig för att köra där du behöver blad.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 22 oktober 2010, 19:56:25 PM
Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 18:46:04 PM
Som jag har förstått det, så ska du rita "annat arbete" på bladet för de sträckor du kört linjer under 5 mil. Du kör alltså utan blad då, och ritar "annat arbete" efteråt när du sätter dig för att köra där du behöver blad.

Men man får ju inte ta ur bladet och stoppa i det igen hur som helst?
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 20:12:01 PM
Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 16:25:31 PM
Ja det var vad jag menade. Har du inget blad, så använder du ju inte skrivaren. :)

"Nej nej nej!" skulle min körskollärare i Vännäs ropa på det. Man bör inte ha samma pappersblad i den analoga färdskrivaren någon längre tid, då detta ritas sönder efter ett tag. Men man ska alltid ha en tunn plastskiva av samma form som ett blad i skrivaren i stället. Att köra helt utan någon form av blad kan tydligen skada den på längre sikt.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 20:14:20 PM
Citat från: KG skrivet 22 oktober 2010, 18:43:18 PM
Hur gör man när man kör blandad trafik? Säg varannan linje över och under 50km i längd.

På alla firmor jag kört för med sån blandad trafik har samma regel gällt: Alltid blad i för enkelhetens skull. :)
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 20:28:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 20:12:01 PM
"Nej nej nej!" skulle min körskollärare i Vännäs ropa på det. Man bör inte ha samma pappersblad i den analoga färdskrivaren någon längre tid, då detta ritas sönder efter ett tag. Men man ska alltid ha en tunn plastskiva av samma form som ett blad i skrivaren i stället. Att köra helt utan någon form av blad kan tydligen skada den på längre sikt.

Okay då! Det trodde jag var underförstått, men absolut. ;)
I avsaknad av plastskiva (vilket är rätt ofta) funkar det bra med ett blad, så länge man ser till att byta ut det i tid.
Jag kör ju lastbil, så jag måste alltid ha blad (kör dock mest digitalt), men det andra facket ska ju skonas...
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 20:29:53 PM
Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 20:28:56 PM
Okay då! Det trodde jag var underförstått, men absolut. ;)
I avsaknad av plastskiva (vilket är rätt ofta) funkar det bra med ett blad, så länge man ser till att byta ut det i tid.

Ja, mycket borde vara underförstått... men är tyvärr sällan det. 8)
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Lusan skrivet 24 oktober 2010, 13:22:55 PM
Transportsyrelsen rekommenderar om man kör ett fordon med digitalfärdskrivare att man skall ha kortet i och mata in "OUT", för att fusk inte skall misstänkas. Kör man sedan en tur då linjens längd överstiger 50km har man då inte "OUT" innmatat. De som bara har stadskörning får ju inte heller detta problem, om fusk dvs.
Har kört på en depå där vi körde både linjer under 50km och sedan efter tex rast linje över 50km, och då upp till 12 mil. Vi hade ALLTID färdskrivar blad i våra bussar och för att göra det så lätt som möjligt var det EU reglerna som gällde, alltid.

P.S Jag har frågat Transportsyrelsen D.S
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: JDS skrivet 24 oktober 2010, 17:47:25 PM
Citat från: Lusan skrivet 24 oktober 2010, 13:22:55 PM
Transportsyrelsen rekommenderar om man kör ett fordon med digitalfärdskrivare att man skall ha kortet i och mata in "OUT", för att fusk inte skall misstänkas. Kör man sedan en tur då linjens längd överstiger 50km har man då inte "OUT" innmatat. De som bara har stadskörning får ju inte heller detta problem, om fusk dvs.
Har kört på en depå där vi körde både linjer under 50km och sedan efter tex rast linje över 50km, och då upp till 12 mil. Vi hade ALLTID färdskrivar blad i våra bussar och för att göra det så lätt som möjligt var det EU reglerna som gällde, alltid.

P.S Jag har frågat Transportsyrelsen D.S

Och vad svarade den, och med hänvisning till vilken/vilka bestämmelser? Jag har försökt hitta någon regel som behandlar det här, men det verkar väldigt luddigt. En myndighet borde normalt inte behöva rekommendera att man ska bete sig på ett visst sätt för att slippa diskussion, det borde vara något som trafikskolelärarna får säga i nödfall!
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 24 oktober 2010, 17:51:22 PM
Där jag jobbade förut var det mer regel än undantag att vi hade ca 4 timmar EU körning och sedan en kort linje på 45 min som avslutning innan rast. Detta går ju över tiden för EU körning så man måste ju markera på något sätt att det var en undantagen linje som kördes. Måste jag då ta ur bladet, skriva mätarställning, köra utan blad och rita annat arbete, rita rast och sen sätta i bladet igen i samma buss och fylla i uppgifter för buss två på baksidan trots att det är samma buss? Blir ett otroligt pappersarbete att göra detta hela tiden? För det är ju knappast ok att bara rycka bladet utan att notera mätarställning.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 24 oktober 2010, 17:58:04 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2010, 17:53:47 PM
Du ska markera annat arbete ja, se länken i mitt inlägg innan

Jo men det var inte min frågeställning.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Lusan skrivet 24 oktober 2010, 18:37:53 PM
Skickade ett mail till Transportstyrelsen där jag frågade angående digitalkort eller ej vid undantagsmässigkörning.
Rekommendationen var då att man bör ha sitt kort i men mata i "OUT" för att undvika misstanken om fusk.
Har man då ett fordon med digital färdskrivare borde man då mata in "OUT" innan man kör i väg på den sista turen. Jag skulle dessutom ha dragit ur en remsa och angett på baksidan vad som gällde och hänvisa till körpass linje osv.
Vet ej hur man skall göra med blad. Detta var ju inte något problem på den depå jag arbetade på.
Rekommenderar att du skickar ett mail till Transportstyrelsen om du är osäker, så vet du.....  ;D  ;D  ;D
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: JDS skrivet 25 oktober 2010, 03:05:01 AM
Citat från: Lusan skrivet 24 oktober 2010, 18:37:53 PM
Rekommenderar att du skickar ett mail till Transportstyrelsen om du är osäker, så vet du.....  ;D  ;D  ;D

Nej, det kan jag inte veta såvida inte mejlet innehåller hänvisning till aktuella lagrum! Själva mejlet i sig har inget föreskrivande värde. Om du har kvar mejlet får du hemskt gärna pm:a innehållet till mig!
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 oktober 2010, 10:22:46 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2010, 09:56:08 AM
Lagrummen finns i den promemoria som jag länkade till, sedan får man hålla i minnet att många av dessa fall ännu inte är prövade rättsligt eller prövade i högre instans, så vad som verkligen gäller är i många fall högst oklart.

Tack o lov tillhör det ju ovanligheterna med sådan blandad körning där man utnyttjar undantaget i syfte att förlänga körtiden.
Och den delen måste väl ändå vara tveksam? Annat arbete är ju tänkt - enligt direktivets intentioner - att röra sig om annat än att köra buss, såsom lastning, rengörning etc. Det är ju inte mindre ansträngande att köra 5 timmar för att linjesträckningen råkar vara under 5 mil. Däremot kan ju för den skull ofta arbetstiden innan rast lätt bli upp emot 5 timmar ändå. Dessutom om man gör som i exemplet med 4-timmar + 45 (om det rör sig om körtid), ja då bör ju 2,5 timmesregeln egentligen gälla. Och i sådana fall har man på sin höjd "sparat in" 5 minuter på lösningen...Meningen är ju inte att man ska kunna "trixa" mellan de olika regelverken för att därigenom lyckas ta bort alla pauser...
Edit: Egentligen förlorar man ju på stadstrafikregeln, då 15 minutersrasten som kan användas är betald, medan 10-minuterspausen är obetald...Fast det är klart, mixar man mellan reglerna, skulle man (förutom 10-minuterspausen), kunna köra uppemot iaf 6 timmar, med bara en 10-minuterspaus - om ens det då om man anser att tjänsten börjar i och med att man går på undantagsregeln.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Lusan skrivet 25 oktober 2010, 11:57:55 AM
Här kommer svaret från Transportstyrelsen samt mitt mail.
Sen är det ju så att har man kortet i har man ALDRIG gjort fel....... ;D

Hej!
Det är tydligare och enklare att redovisa vad som verkligen har hänt om körning OUT OF SCOPE görs med insatt kort. Då kan det lätt redovisas att den föraren då utförde kortlinjekörning och misstankar om fusk behöver aldrig uppstå.


Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg
Utredare
Transportstyrelsen
Vägtrafikavdelningen, Medborgarservice




-----Ursprungligt meddelande-----
Från: FB-TS-RES-Kontakt-Yrkestrafiken
Skickat: den 9 maj 2010 21:51
Till: FB-TS-RES-Yrkestrafik
Ämne: fråga om yrkestrafik




Vi har diskuterat på mitt arbete hur man registrerar "OUT OF SCOPE" körning i digitalfärdskrivare. Frågan gäller om man skall ha det digitala färdskrivare kortet i den digitala färdskrivaren och då registrera "OUT OF SCOPE" körning eller registrera detta i färdskrivaren utan kortet i. Skälv hävdar jag med kortet i. I detta fall understiger linjens längd 50km.

Tacksam för e-post svar.




Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 25 oktober 2010, 12:30:32 PM
Ska försöka förklara mitt färdskrivarbladdilemma lite närmare.

Jag har haft en tjänst liknande detta:
2h EU, 1h undantagen, 2h EU, RAST med bussbyte, 2h EU, bussbyte, 1h undantagen, 2h EU.

Då ska jag alltså:
Fylla i blad som vanligt, ta ur bladet, rita i annat arbete, börja på fordon 2, köra fram till rast, fylla i fordon tre, avsluta blad. Nytt blad och annat arbete samt lite eu körning. Krävs alltså två diagramblad för denna dagen. Rörigt värre!

Mitt företag har nämligen upptäckt att om man har max 4h eu tid så klarar man av förseningar på ett bra sätt, man kan bli totalt 30 min sen utan att jag behöver stanna ute på linjen. Sedan fyller man ut det med en icke EU linje för att få ut vettig arbetstid. Denna icke EU linje ligger väldigt fint till geografiskt så den går att fylla upp tjänsterna med väldigt fint.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 oktober 2010, 14:08:17 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2010, 12:00:57 PM
2,5 timmes regeln?  Är det pissepausdirektivet du avser så gäller det enbart i Stockholm
Nåja, det står iaf i bussbranchavtalet §5, mom 7, trodde alla följde det vi det här laget? Men det är ju sant att det först kom att gälla i Stockholm - men då var det väl 8-13 minuterskrav och inte 10 - som det sedan blev i BBA. Men det är klart det är ju "bara" ett kollektivavtal - så det finns ju inget lagkrav bakom i det fallet.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: JDS skrivet 25 oktober 2010, 14:55:32 PM
Citat från: KG skrivet 25 oktober 2010, 12:30:32 PM
Ska försöka förklara mitt färdskrivarbladdilemma lite närmare.

Jag har haft en tjänst liknande detta:
2h EU, 1h undantagen, 2h EU, RAST med bussbyte, 2h EU, bussbyte, 1h undantagen, 2h EU.

Då ska jag alltså:
Fylla i blad som vanligt, ta ur bladet, rita i annat arbete, börja på fordon 2, köra fram till rast, fylla i fordon tre, avsluta blad. Nytt blad och annat arbete samt lite eu körning. Krävs alltså två diagramblad för denna dagen. Rörigt värre!

Mitt företag har nämligen upptäckt att om man har max 4h eu tid så klarar man av förseningar på ett bra sätt, man kan bli totalt 30 min sen utan att jag behöver stanna ute på linjen. Sedan fyller man ut det med en icke EU linje för att få ut vettig arbetstid. Denna icke EU linje ligger väldigt fint till geografiskt så den går att fylla upp tjänsterna med väldigt fint.

Tycker att det låter som rena skojarverksamheten. Att konstruera en tjänst med 5 h arbetspass och 10 h arbetstid, till råga på allt en sådan som i huvudsak består av körning där kör- och vilotidsreglerna gäller, kan jag inte se som något annat än en ren provokation av både regelverk och kollektivavtal. Levererar ni knark också?
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: KG skrivet 26 oktober 2010, 01:36:09 AM
Citat från: JDS skrivet 25 oktober 2010, 14:55:32 PM
Tycker att det låter som rena skojarverksamheten. Att konstruera en tjänst med 5 h arbetspass och 10 h arbetstid, till råga på allt en sådan som i huvudsak består av körning där kör- och vilotidsreglerna gäller, kan jag inte se som något annat än en ren provokation av både regelverk och kollektivavtal. Levererar ni knark också?

Tänkte bara jag skulle förtydliga. Det jag pratade om var körtid. Mellan varje tur är det ju en kortare reglertid. Alltså är det en ramtid på 11-13 timmar på dessa passen.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: kimpan skrivet 29 oktober 2010, 09:22:37 AM

S vill ha förändringar i regelverket kring färdskrivarna...

http://www.busstidningen.se/2010/10/29/s-politiker-dags-att-se-over-digitala-fardskrivarna/

Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2010, 10:36:45 AM
Citat från: kimpan skrivet 29 oktober 2010, 09:22:37 AM
S vill ha förändringar i regelverket kring färdskrivarna...

http://www.busstidningen.se/2010/10/29/s-politiker-dags-att-se-over-digitala-fardskrivarna/



Nja, det är ju bara en enskild s-politiker. Men vi får väl hoppas att hon får med sig sina partikamrater och även övriga partier. Det är en mycket vettigt skriven motion som också tyder på sakkunskap.
Titel: SV: Färdskrivar fråga
Skrivet av: kimpan skrivet 29 oktober 2010, 10:41:51 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2010, 10:36:45 AM
Nja, det är ju bara en enskild s-politiker. Men vi får väl hoppas att hon får med sig sina partikamrater och även övriga partier. Det är en mycket vettigt skriven motion som också tyder på sakkunskap.


Jupp...håller med.... Men vi borde kanske trycka på övriga politikerr med mail för att visa att frågan är knepig och reglerna kring färdskrivarna borde förändras....