Enligt SBH finns där 9 st 2011 vem ska ha dessa? Swebus?
Får hoppas vi får flere enn 9 neste år da. Bør vel være rundt 13-15 som det har vært siste årene
Citat från: Jan skrivet 20 oktober 2010, 18:07:47 PM
Enligt SBH finns där 9 st 2011 vem ska ha dessa? Swebus?
Av de 9 är de två som har annan specifikation vad det gäller motor, så dessa skall nog någon annanstans...
Citat från: Jan skrivet 20 oktober 2010, 18:07:47 PM
Enligt SBH finns där 9 st 2011 vem ska ha dessa? Swebus?
Har för mig att jag sett i annan tråd att Nobina Skövde skulle få 4 st. Skulle ersätta 6328,6329,6753 och 6754.
Om Swebus köper fler OmniExpresser lär dessa vara av exakt samma specifikation som de nuvarande, med 400 hk-motorn, utan koppling och med dörrställning 1-0-1.
2 Vänersborg
4 Skövde
Resten vet jag ej i nuläget.
Inga bussar till expressen beställda - ännu - och finns det några sådana lär dom inte bli förreg förrän 2011...då leveransen rimligen inte borde bli mer än en omgång om året - framåt maj eller så.
För övrigt existerar ingen koppling längre på Scanias opticruise-låda.
Den här lådan levereras till de allra flesta landsbygds/turistbussar från Scania i dagens läge. Endast stadsbussarna har ZF.
Alltså även på tex Scania Scala och OmniExpress.
Tyvärr är Scanias hemsida så urusel vad gäller bussinformation sedan flera år så det går inte att utläsa eller hitta några mer grundliga specar på om man kan få tex OmniLink med både opticruise och ZF.
Och när beräknas dessa 6 levereras??
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2010, 11:48:40 AM
För övrigt existerar ingen koppling längre på Scanias opticruise-låda.
Det går fortfarande att beställa Opticruise med koppling. Valet är ditt.
Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 18:33:00 PM
Det går fortfarande att beställa Opticruise med koppling. Valet är ditt.
Gäller detta även på buss?
Citat från: j-a skrivet 22 oktober 2010, 18:08:38 PM
Och när beräknas dessa 6 levereras??
framöver - okänt när....
Förra året gällde följande har jag fått berättat för mig. (Rätta det om jag är fel ute)
Motorn med 400 hk = Opticruise utan koppling om man så önskar
Motorer med mer än 400 hk = Opticruise med koppling, då den kopplingslösa inte klarar av de starka motorerna.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2010, 11:48:40 AM
---
För övrigt existerar ingen koppling längre på Scanias opticruise-låda.
Tyvärr är Scanias hemsida så urusel vad gäller bussinformation sedan flera år så det går inte att utläsa eller hitta några mer grundliga specar på om man kan få tex OmniLink med både opticruise och ZF.
Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 18:33:00 PM
Det går fortfarande att beställa Opticruise med koppling. Valet är ditt.
Opticruise har väl alltid koppling? För det är väl just det Opticruise är - en manuell låda försedd med automatiserad koppling/växling. Herrarna torde avse med eller utan kopplingspedal?
http://www.scania.se/lastbilar/huvudkomponenter/kraftoverforing/kraftoverforingsteknik/opticruise/ (http://www.scania.se/lastbilar/huvudkomponenter/kraftoverforing/kraftoverforingsteknik/opticruise/)
Citat från: Greger Larsson skrivet 22 oktober 2010, 22:50:43 PM
Herrarna torde avse med eller utan kopplingspedal?
Givetvis är det en fysisk kopplingspedal för start och stopp som menas. :)
Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 19:25:36 PM
Förra året gällde följande har jag fått berättat för mig. (Rätta det om jag är fel ute)
Motorn med 400 hk = Opticruise utan koppling om man så önskar
Motorer med mer än 400 hk = Opticruise med koppling, då den kopplingslösa inte klarar av de starka motorerna.
Låter märkligt i mina öron, måste jag säga. Inga problem att få två-pedals opticruise till de starkaste lastbilarna så vitt jag vet. Det är ju samma komponenter i drivlinan.
Det ska komma 4 eller 5 OmniExpress till Västerbotten den första är klar ca. v47
Citat från: Pickos skrivet 23 oktober 2010, 09:23:11 AM
Låter märkligt i mina öron, måste jag säga. Inga problem att få två-pedals opticruise till de starkaste lastbilarna så vitt jag vet. Det är ju samma komponenter i drivlinan.
Ja, det är bara att hålla med. För Volvo I-Shift är det tvärtom. För de starkaste Volvo FH16-motorerna finns enbart I-Shift (som alltid är utan kopplingspedal). Den manuella lådan med kopplingspedal pallar inte kraften från de största motorerna.
Citat från: Norrlanders skrivet 26 oktober 2010, 16:46:25 PM
Det ska komma 4 eller 5 OmniExpress till Västerbotten den första är klar ca. v47
Till vem?
Redde ut saken med Scania-folket på mässan idag, och det stämmer som några säger - man kan få OptiCruise fullt valbart till alla modeller både med och utan kopplingspedal!
//Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:16:09 PM
Redde ut saken med Scania-folket på mässan idag, och det stämmer som några säger - man kan få OptiCruise fullt valbart till alla modeller både med och utan kopplingspedal!
//Uffe
Precis, något jag inte fattar är varför man inte kan ha en kopplingspedal men att man själv väljer när man vill använda den.
Alltså, ha en knapp som man kan trycka på när man vill använda kopplingspedalen om man har hamnat i en knivig situation. För normal körning behövs den ej.