"Redan innan Västtrafiks nya tidtabell Borås-Göteborg börjat gälla är resenärerna kritiska. Men på kommunen är man nöjd med avtalet."
Inslaget i TV4 Borås (http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_boras?title=ny_tidtabell_boras-goteborg_far_kritik&videoid=1094744)
För att köra till Södra torget så åtgår det minst ett omlopp extra. Kan inte tänka mej att Västtrafik betalar för en dubbeldäckare med förare till. Desutom så ska stadslinjena utöka för att stämma bättre med byte från linje 100.
Vad dem skulle göra för att inte göra bort sig första dagen! Är att ställa upp en försäljningsbil både på Ne terminalen och Resecentrum. Tänk bara vad tid det tar att lasta ett 20 tal med bankkort!!! Västtrafik har gjort bort sig totalt om dem inte löser så det snabbar upp lastandet .... Men kanske är Västtrafiks personal totalt okompetenta?????
Jo men inte för att göra dålig reklam för Västtrafik så är det nog bäst att allt funkar .. Allmänheten ser oftast bara Västtrafik på bussen. Jag är lite rädd att det blir ett "Åtlöje" av allting om det inte funkar från start.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 oktober 2010, 20:15:39 PM
För att köra till Södra torget så åtgår det minst ett omlopp extra. Kan inte tänka mej att Västtrafik betalar för en dubbeldäckare med förare till. Desutom så ska stadslinjena utöka för att stämma bättre med byte från linje 100.
Vad dem skulle göra för att inte göra bort sig första dagen! Är att ställa upp en försäljningsbil både på Ne terminalen och Resecentrum. Tänk bara vad tid det tar att lasta ett 20 tal med bankkort!!! Västtrafik har gjort bort sig totalt om dem inte löser så det snabbar upp lastandet .... Men kanske är Västtrafiks personal totalt okompetenta?????
Jag anser nog att man bör kunna ta bort biljettförsäljningen ombord i stort sett helt på linje 100. Möjligen undantaget sena kvällar m m när det kanske inte finns så många försäljningsombud som har öppet. Visserligen skulle man kunna lösa det sena kvällar också med biljettautomat men det lär i så fall inte bli gjort tills 12 december.
Jag brukar jämföra linje 100 med expresserna i Bohuslän (linje 871, 841, 860 m fl) där man kört med Västtrafiks biljettsystem och utan kontanter ett bra tag nu. Det som händer där är nog en bra förvarning för vad som kommer att hända med linje 100 framöver. Som du säger är det inte riktigt roligt när 20 personer ska betala med bankkort men det fungerar riktigt snabbt och smidigt när alla har laddade Västtrafikkort med sig till bussen. För att lösa detta rekommenderade Västtrafik att resenärerna köpte biljetter genom försäljningsombud före resan och man satte också upp biljettautomater på hållplatser där det var långt till försäljningsombud, t ex Strömstad, Fjällbacka (nu visserligen borttagen igen efter sommaren), Lysekil m m. Jag hoppas att lärdomen sprider sig till Sjuhärad också.
Enligt uppgift så skall biljettförsäljningen bort på linje 100 redan från "nystarten".
Ja det är väl bara vänta och se nu . Men den nya tidtabellen finns inte på V-T sida däremot andra som börjar gälla den 12dec...
Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2010, 20:30:48 PM
Ja det är väl bara vänta och se nu . Men den nya tidtabellen finns inte på V-T sida däremot andra som börjar gälla den 12dec...
Ja, den har dragits tillbaka för en del justeringar tydligen. I övrigt är det som vanligt inför tidtabellsskifte, Västtrafik Sjuhärad och Västtrafik Skaraborg är klara med tidtabellerna i tid. Göteborg och Fyrbodal får vi vänta lite längre på. ;)
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 oktober 2010, 20:32:54 PM
Ja, den har dragits tillbaka för en del justeringar tydligen. I övrigt är det som vanligt inför tidtabellsskifte, Västtrafik Sjuhärad och Västtrafik Skaraborg är klara med tidtabellerna i tid. Göteborg och Fyrbodal får vi vänta lite längre på. ;)
Fast linje 100 ligger väl under Sjuhärad. Dock har Borås stad tydligen vaknat till nu och vill försöka få genom att bussarna vänder vid Södra torget och inte Resecentrum. Kostar ett omlopp till åtminstone när det är 10-minuterstrafik men det kan det kanske vara värt. Resonemanget att bussarna inte får plats vid Södra torget håller inte och om man kör inkörningsvägen via Fabriksgatan-Allégatan så behöver inte bussarna runda torget för vändning.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 oktober 2010, 22:11:00 PM
Fast linje 100 ligger väl under Sjuhärad. Dock har Borås stad tydligen vaknat till nu och vill försöka få genom att bussarna vänder vid Södra torget och inte Resecentrum. Kostar ett omlopp till åtminstone när det är 10-minuterstrafik men det kan det kanske vara värt. Resonemanget att bussarna inte får plats vid Södra torget håller inte och om man kör inkörningsvägen via Fabriksgatan-Allégatan så behöver inte bussarna runda torget för vändning.
Fick just höra från "politiskt håll" att det allra mesta nu tyder på att det blir vändning vid Södra torget för linje 100 i stället för vid Resecentrum. Med tanke på att det blir fler förbindelser mellan Sjukhuset och Södra torget så kommer detta dem som i dag åker till/från detta till godo.
Det låter ju bra om det stämmer .. men då har väl Orust vagnbrist vid trafikstart DD vagnar byggs ju inte så fort...
Citat från: yngrot skrivet 26 oktober 2010, 11:20:12 AM
Det låter ju bra om det stämmer .. men då har väl Orust vagnbrist vid trafikstart DD vagnar byggs ju inte så fort...
Om det inte går att disponera om bussar från Öckerötrafiken så lär det bli så ja. Man får väl annars tänka sig att ett omlopp utgörs av vanligt boggibuss, som eventuellt förstärks vissa hårdbelastade avgångar. Lösningen måste väl ändå tillgripas ibland då alla dubbeldäckarna knappast lär kunna rulla varje måndag-fredag.
Nej DD bussar lär väl krångla en del de oxå och eftersom de skall köras på RME så lär det säkert hända de inte vill vara med alla dagar under vintertid.. Scania själva ger ju inga garantier för att motorer fungerar i kyligt väder med det bränslet..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2010, 11:46:30 AM
Om det inte går att disponera om bussar från Öckerötrafiken så lär det bli så ja. Man får väl annars tänka sig att ett omlopp utgörs av vanligt boggibuss, som eventuellt förstärks vissa hårdbelastade avgångar. Lösningen måste väl ändå tillgripas ibland då alla dubbeldäckarna knappast lär kunna rulla varje måndag-fredag.
Skulle inte några fler av linjerna som Orust kör få dubbeldäckare? Hur blev det t ex med Grön Express? Om det blir fler linjer med DD finns det ju åtminstone lite större möjligheter att disponera om fordonen efter behov.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 13:54:35 PM
Dock är det väl skillnad på kravspecen för bussarna mellan linjerna, om jag inte minns fel.
Om man tummar lite på vändtiderna i Borås går det nog att få runt det hela på samma antal fordon, det gjorde det i a f med det ursprungliga antalet dim bussar enligt den likaså urspr tidtabellen eftersom frågan runt Södra Torget var uppe redan då.
Ja, kraven för Grön Express gör att de bussarna inte är lämpliga för linje 100. Att köra Resecentrum-Södra torget tur och retur tar cirka 6 minuter i normala fall men kan lätt bli mer i maxtimmarna. Det är också lämpligt att inte vända bussarna på Södra torget utan köra runt via Fabriksgatan-Allégatan. Det tar cirka en minut längre tid men det är motiverat med tanke på säkerheten på torget och också hur vändning där riskerar störa andra linjer.
Eftersom vändtiden vid Resecentrum var 10 minuter enligt tidigare förslag är det teoretiskt möjligt att klara det på samma antal fordon men de redan hårt utnyttjade marginalerna krymper då ännu mer. Det återstår alltså sammanlagt tre eller fyra minuter för lossning och lastning vid Södra torget och Resecentrum. Det är inte mycket för en dubbeldäckare med cirka 90 platser.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2010, 14:16:37 PM
Ja, kraven för Grön Express gör att de bussarna inte är lämpliga för linje 100.
Ni glömmer att Grön Express tilldelades Nobina och trafikstart med dubbeldäckare där är till nästa sommar.
Det kanske skulla vara smakfullt om kommunen bidrog genom att bygga busskörfält på någon del av sträckan mellan Resecentrum och Södra Torget, om så är möjligt.
Om det inte är möjligt skulle man kunna låta bussarna få köra ut före vid cirkulationen vid Söderbrogatan, med hjälp av en stoppsignal från Fabriksgatan. Signalen stoppar endast en trafikström och har endast gult och rött ljus. Sådana finns på Lundalänken i Lund
Citat från: Stefan K skrivet 26 oktober 2010, 18:32:52 PM
Det kanske skulla vara smakfullt om kommunen bidrog genom att bygga busskörfält på någon del av sträckan mellan Resecentrum och Södra Torget, om så är möjligt.
Om det inte är möjligt skulle man kunna låta bussarna få köra ut före vid cirkulationen vid Söderbrogatan, med hjälp av en stoppsignal från Fabriksgatan. Signalen stoppar endast en trafikström och har endast gult och rött ljus. Sådana finns på Lundalänken i Lund
Nej, det finns inte plats för något busskörfält mellan Resecentrum och Södra torget. Det skulle innebära att man stänger Sven Eriksonsgatan för privatbilar och det klarar inte stadens trafikströmmar. Det skulle innebära ännu mer trafik på den redan överbelastade Kungsleden eller den likaså genom staden överbelastade motorvägen (riksväg 40).
Hur har du tänkt dig en signal i en cirkulationsplats? Att köra ut i rondellen från Söderbro brukar inte erbjuda några större svårigheter när man väl är framme. Problemet uppstår innan i form av att det är många bilar som skall köra genom där och som sedan stoppas av rödljus vid Bryggaregatan och Kungsleden.
Då inser jag problemet, dvs det är norrut mot Södra torget! Det är ju lite svårare då!
Här ställs man också inför ett litet dilemma - skall man förbättra för biltrafiken längre fram för att ge busstrafiken hitom fördelar.
Nja inte alltid säkert - en förbättring för biltrafiken får troligen fler biltrafikantar att köra in på Fabriksgatan.
Alltså - det ultimata hade ju varit ett busskörfält på delar av Sven Eriksonsgatan fram till cpl vid Söderbrogatan. Men det kräver väl en breddning av bron över Viskan och kanske inte är aktuellt just nu!
Söderut mot Resecentrum verkar det ju som att bussen ändå kommer ut.
Citat från: Stefan K skrivet 26 oktober 2010, 19:11:56 PM
Då inser jag problemet, dvs det är norrut mot Södra torget! Det är ju lite svårare då!
Här ställs man också inför ett litet dilemma - skall man förbättra för biltrafiken längre fram för att ge busstrafiken hitom fördelar.
Nja inte alltid säkert - en förbättring för biltrafiken får troligen fler biltrafikantar att köra in på Fabriksgatan.
Alltså - det ultimata hade ju varit ett busskörfält på delar av Sven Eriksonsgatan fram till cpl vid Söderbrogatan. Men det kräver väl en breddning av bron över Viskan och kanske inte är aktuellt just nu!
Söderut mot Resecentrum verkar det ju som att bussen ändå kommer ut.
Men Sven Eriksonsgatan rymmer inte ett busskörfält. Det är kyrkogård på ena sidan och Stadsparken på den andra. Det löser inte heller problemet nämnvärt eftersom det är lite längre fram som själva korken uppstår. Visst skulle bussarna kunna förbättra sin position med tre-fyra billängder men mer är det inte.
En dålig, men ändå, bild av en av de nya bussarna på Persontrafik 2010. Det var inte lätt att få en bra bild med mobilkameran...
Bussen såg jättebra ut!
(http://user.tninet.se/~wdq435n/bilder/L100.jpg)
Tog du några interiörbilder??
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40043.0
Citat från: CS skrivet 26 oktober 2010, 15:14:51 PM
Ni glömmer att Grön Express tilldelades Nobina och trafikstart med dubbeldäckare där är till nästa sommar.
Nobina kommer att ta över på Grön Express från juni 2011, dock blir det inga dubbeldäckare utan vanliga boggibussar!
Enligt senast uppgift ska från den 12 december ytterliggare en linje köras Göteborg - Borås som komplement till linje 100 och 101, nämligen linje 102! 102 kommer köras som linje 100 men även fortsätta till Borås sjukhus, dock kommer linjen endast gå några enstaka turer per dag.
Citat från: julle skrivet 28 oktober 2010, 01:46:51 AM
Enligt senast uppgift ska från den 12 december ytterliggare en linje köras Göteborg - Borås som komplement till linje 100 och 101, nämligen linje 102! 102 kommer köras som linje 100 men även fortsätta till Borås sjukhus, dock kommer linjen endast gå några enstaka turer per dag.
Känns igen. Förslaget har tidigare framförts av mig i Bussnack om än i något annan form. Behovet rör sig väl mest om en buss från Göteborg cirka 06.30 och en buss från Sjukhuset cirka 16.30.
Citat från: julle skrivet 28 oktober 2010, 01:43:37 AM
Nobina kommer att ta över på Grön Express från juni 2011, dock blir det inga dubbeldäckare utan vanliga boggibussar!
Jag är säker på att det föreskrevs dubbeldäckare i anbudsunderlaget. Dock var kraven på dessa sådana att det knappast skulle finnas någon som kunde tillverka sådana bussar. Så Västtrafik kanske var tvungen att ge sig på den punkten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 09:49:27 AM
Känns igen. Förslaget har tidigare framförts av mig i Bussnack om än i något annan form. Behovet rör sig väl mest om en buss från Göteborg cirka 06.30 och en buss från Sjukhuset cirka 16.30.
Det rör sig alltså om en förstärkningsbuss till en avgång i varje riktning på linje 100 (kommande 101) som körs från/till Borås Sjukhus men inte via Bollebygd. Att ge den linjenummer 102 är alltså mer bara att annonsera den här förstärkningsbussen och dess körväg i tidtabellen så att man tydligt ser att den finns och hur lång tid den tar att åka med, eftersom restiden skiljer en del mot den ordinarie bussen via Bollebygd. Förstår jag det hela rätt då? Det låter i så fall inte som någon dum idé.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 09:51:18 AM
Jag är säker på att det föreskrevs dubbeldäckare i anbudsunderlaget. Dock var kraven på dessa sådana att det knappast skulle finnas någon som kunde tillverka sådana bussar. Så Västtrafik kanske var tvungen att ge sig på den punkten.
Fick höra från säker källa att det var Göteborgs stads trafikkontor som inte medgav dubbeldäckare över Göta älvbron på grund av axeltrycket. Alternativet att köra via Tingstadstunneln och därmed missa Hjalmar Brantingsplatsen (Backaplan) avvisades av Kungälvs kommun.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 14:48:58 PM
Fick höra från säker källa att det var Göteborgs stads trafikkontor som inte medgav dubbeldäckare över Göta älvbron på grund av axeltrycket. Alternativet att köra via Tingstadstunneln och därmed missa Hjalmar Brantingsplatsen (Backaplan) avvisades av Kungälvs kommun.
Ojdå, det där låter ju lite tråkigt, lite av ett planeringsdilemma där. Ja, att missa Hjalmar Brantingsplatsen med Grön Express vore mycket dåligt, den hållplatsen är väldigt välutnyttjad på den linjen. Samtidigt behöver det göras något radikalt åt trängseln. Blir det alltså fler avgångar istället nu när det inte blir bussar med lika många platser?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 oktober 2010, 14:57:37 PM
Ojdå, det där låter ju lite tråkigt, lite av ett planeringsdilemma där. Ja, att missa Hjalmar Brantingsplatsen med Grön Express vore mycket dåligt, den hållplatsen är väldigt välutnyttjad på den linjen. Samtidigt behöver det göras något radikalt åt trängseln. Blir det alltså fler avgångar istället nu när det inte blir bussar med lika många platser?
Men Beulas-dubbeldäckarna till Öckerö går väl via Götaälvbron. Har man fått dispens för dem med hänsyn till att det inte rör sig om lika många avgångar?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 15:20:55 PM
Men Beulas-dubbeldäckarna till Öckerö går väl via Götaälvbron. Har man fått dispens för dem med hänsyn till att det inte rör sig om lika många avgångar?
Nej, linjerna 290-291 går via Älvsborgsbron.
Citat från: Patrik Henriksson skrivet 28 oktober 2010, 17:04:21 PM
Nej, linjerna 290-291 går via Älvsborgsbron.
Aha! Det förklarar saken.
Jag är säker på att det föreskrevs dubbeldäckare i anbudsunderlaget. Dock var kraven på dessa sådana att det knappast skulle finnas någon som kunde tillverka sådana bussar. Så Västtrafik kanske var tvungen att ge sig på den punkten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 14:48:58 PM
Fick höra från säker källa att det var Göteborgs stads trafikkontor som inte medgav dubbeldäckare över Göta älvbron på grund av axeltrycket. Alternativet att köra via Tingstadstunneln och därmed missa Hjalmar Brantingsplatsen (Backaplan) avvisades av Kungälvs kommun.
2 rätt! I anbudet skulle det vara dubbeldäckare, trots att flera anbudslämnare påpekade problemen för Västtrafik med dessa på Grön Express och Göta älvbron. Och att Göteborgs stad har begränsning i axeltrycket på Göta älvbron är ju inte precis något nytt, men tydligen var det så för inblandade på Västtrafik........ Här kan man prata om att ha koll ;)