Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter L skrivet 19 oktober 2010, 13:31:01 PM

Titel: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: Peter L skrivet 19 oktober 2010, 13:31:01 PM
Njuter av Staffans fina bilder från Bergen och noterar då också att de flesta bussarna är försedda med vikdörrar vilket väcker mitt minne av äldre tiders bussar där det var ganska vanligt. Hur kommer det sig att vikdörrarna är helt ute och det bara är bladdörrar som gäller?
Titel: SV: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 oktober 2010, 14:41:15 PM
Citat från: Peter L skrivet 19 oktober 2010, 13:31:01 PM
Njuter av Staffans fina bilder från Bergen och noterar då också att de flesta bussarna är försedda med vikdörrar vilket väcker mitt minne av äldre tiders bussar där det var ganska vanligt. Hur kommer det sig att vikdörrarna är helt ute och det bara är bladdörrar som gäller?

Bladdörrar tätar bättre, är en enklare konstruktion med färre delar, ger större dörröppning, är billigare att tillverka, ger bättre sikt för föraren....

Alltså under förutsättning att de funkar som de ska.
Titel: SV: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 15:09:21 PM
På en buss med vikdörrar är det väl typ 48 smörjpunkter bara för dörrarna... men jag gillade vikdörrarna på H10/H11: "bldldldldlp!" lät det då de hade en ganska lång rörelse.
Titel: SV: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: AO skrivet 19 oktober 2010, 16:18:49 PM
Finns det inga fördelar med vikdörrar? Lär ju finnas några eftersom vikdörrarna förekommer.
Titel: SV: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 16:50:24 PM
Citat från: AO skrivet 19 oktober 2010, 16:18:49 PM
Finns det inga fördelar med vikdörrar? Lär ju finnas några eftersom vikdörrarna förekommer.

Det beror väl på hur man menar. Finns det några fördelar med avgaser? Lär ju finnas några eftersom avgaser förekommer.  ;)

Jag föreslår att man ser lite mer ekologiskt på frågan.

När man började med tryckluftdörrar tror jag att man utgick från de handmanövrerade dörrtyper som fanns på den tiden. Det fanns enkla och dubbla skjutdörrar, enkla och dubbla gångjärnsdörrar och en och annan handmanövrerad vikdörr.

Vidare tror jag att man ganska snabbt inriktade sig på att skapa dörrmekanismer som behövde så kort slaglängd som möjligt för att tryckluftcylindern skulle kunna arbeta lätt och snabbt. Skjutdörrar blev därför ingen större succé, även om det fanns diverse varianter med en massa hävstänger som förlängde slaglängden men också ökade förlusterna och gjorde dörren trög och felbenägen. Vikdörrarna var nog mycket bättre redan från början, det är lättare att göra bra vikmekanismer än bra glidmekanismer och den roterande dörraxeln lämpade sig utmärkt för att manövrera med en tryckluftcylinder. Det som nu har sagts om vikdörrar gäller väl i allt väsentligt även för dörrar som typ utgångsdörrarna på H80.

Något sådant som parallellsvängdörrar existerade väl inte överhuvudtaget förrän långt fram på 50-talet? Poängen med en sådan dörr är ju just att det är en längsgående dörr som manövreras med en roterande rörelse. Fördelarna mot vikdörren är väl bl a att konstruktionen tillåter större skevning i dörrbladet (eller i det omgivande karosseriet) utan att bli utsliten och att den kan göras mer tätslutande, samt att den har färre underhållskrävande ledpunkter. Dessutom är en utåtgående parallellsvängdörr bättre ur nödutrymningssynpunkt än alla andra typer av dörrar, möjligen bortsett från en utåtgående gångjärnsdörr.

Sen har väl helt enkelt alla ovannämnda dörrtyper fortsatt att existera parallellt. Ingen av dem är väl helt utdömd, även om vikdörrarna väl knappast är särskilt vanliga på fordon byggda efter 80-talets utgång.
Titel: SV: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2010, 21:55:01 PM
Äldre Scania CR 112 hade vikdörrar men sedan blev det bladdörrar på dessa bussar. Jag kunde inte låta bli att tycka att bussmodellen faktiskt såg ut att vara formgiven för bladdörrar och att de äldre med vikdörrar såg ut att vara byggda för bladdörrar men fick ändå vikdörrar av någon anledning
Titel: SV: Bladdörrar eller vikdörrar?
Skrivet av: olasand skrivet 21 oktober 2010, 10:56:35 AM
Citat från: AO skrivet 19 oktober 2010, 16:18:49 PM
Finns det inga fördelar med vikdörrar? Lär ju finnas några eftersom vikdörrarna förekommer.

På våra gamla spårvagnar här i Göteborg uppskattar jag vikdörrarna eftersom de inte sticker ut och skymmer sikten i backspegeln när de är öppna. Alltid en fördel!