Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2010, 21:57:31 PM

Titel: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2010, 21:57:31 PM
...vid Borås resecentrum tidigare idag. Bussen gick som förstärkning på linje 100 men skyltningen såg ut så här både när jag såg den vid Södra torget vid ankomst från Göteborg och alltså även senare vid resecentrum. Det står dock 100 på den lilla lappen i vindrutan...  :D

(http://i52.tinypic.com/30iknm8.jpg)
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Nupski skrivet 18 oktober 2010, 22:50:45 PM
Spännande åktur på riksväg 27/40 mot Göteborg   ;D.
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Jacob med C skrivet 18 oktober 2010, 22:54:12 PM
När byter man operatör på linje 100 Göteborg - Borås?
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 18 oktober 2010, 23:08:14 PM
Citat från: Jacob med C skrivet 18 oktober 2010, 22:54:12 PM
När byter man operatör på linje 100 Göteborg - Borås?

Den 12 december i år.
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 21 oktober 2010, 17:59:15 PM
Den dagen ser Veolia fram mot...
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 oktober 2010, 10:55:59 AM
Varför det?
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 27 oktober 2010, 13:22:55 PM
Linje 100 Borås -Gbg är sveriges i särklass mest utskällda linje och verkligen svår att ha tillräckligt med vagnar och förare som kan köra . Väldigt ojämn beläggning på den linjen ..
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Krille skrivet 27 oktober 2010, 14:33:31 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 oktober 2010, 13:22:55 PM
Linje 100 Borås -Gbg är sveriges i särklass mest utskällda linje och verkligen svår att ha tillräckligt med vagnar och förare som kan köra . Väldigt ojämn beläggning på den linjen ..

Varför är det så ojämn beläggning på linje 100? Det är väl ett pendlarstråk som många andra? (jmf Malmö-Lund ex.vis)

/K
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2010, 15:03:27 PM
Citat från: Krille skrivet 27 oktober 2010, 14:33:31 PM
Varför är det så ojämn beläggning på linje 100? Det är väl ett pendlarstråk som många andra? (jmf Malmö-Lund ex.vis)

/K

Resenärerna består till stor del av högskolestuderande och sådana som jobbar vid sjukhuset. Många av dessa har oregelbundna resvanor och det är svårt att finna något bestämt mönster i det. En genomsnittlig dag brukar en till tre förfogandebussar bli över i Borås men det händer också att dessa inte räcker till. Det är pendlingen som startar i Göteborg som ställer till problem. För den pendling som startar i Borås är det betydligt jämnare beläggning. I riktning Göteborg-Borås kan dock resandefrekvensen på kvällarna vara hög beroende på evenemang i Göteborg.
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 november 2010, 23:40:47 PM
Omdiskuterad är beläggningen kvällstid Göteborg-Borås. I bland är det normalt antal resande. Sedan kan det vara en teater eller någon aktivitet som gör att det är 60-70 resande. MEN i bland är det festveckor,idrottsgalor,musikfestivaler och då kan det vara minst ett par hundra som skall hem.
Ett sätt är ju att ha ett tåg på järnväg på sena kvällen till Borås. Det är lättare att "klämma" in resenärer där.

Vad jag kan förstå så hjälper det inte med satsningar som görs till 12 dec för sk evenemangsresenärer. Jag tror det kan bli problem i alla fall. Lite kan ju hjälpa att Orusttrafiken har sina bussar vid näraliggande "vita huset".Men det skall till förare också.De skall ha betalt för minst tre timmar även om de inte kör alls. Detta om jag är rätt underrättad.
Titel: SV: Veolia 2579... [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2010, 08:59:39 AM
Citat från: S Svensson skrivet 22 november 2010, 23:40:47 PM
Vad jag kan förstå så hjälper det inte med satsningar som görs till 12 dec för sk evenemangsresenärer. Jag tror det kan bli problem i alla fall. Lite kan ju hjälpa att Orusttrafiken har sina bussar vid näraliggande "vita huset".Men det skall till förare också.De skall ha betalt för minst tre timmar även om de inte kör alls. Detta om jag är rätt underrättad.

Som jag skrev i ett annat inlägg i en annan tråd så har Orusttrafikens beställningsföretag Scandinavian Transfer dygnet runt-jour och kan snabbt (det vill säga på i bästa fall cirka 30 minuter)  få fram en förstärkningsbuss med förare, egen eller från annat bussbolag. Det finns ett antal bussbolag runt Göteborg som är mer eller mindre specialiserade på snabba utryckningar och ofta gör det för tågen. I varje fall innan Björks kom in i bilden. Men Scandinavian Transfer ordnar bussar åt Tågkompaniet vid störningar på tågen Oslo-Göteborg så rutinerna finns.

Det går aldrig att ha full beredskap för de tillfälliga strömningar som några gånger per år blir på de sena kvällsavgångarna. Det viktiga är att det finns rutiner för att då få in fler bussar (vilket jag vill påstå att Veolia och t ex Buss i Väst i dag inte har) samt att det finns tillräckligt med förfogandevagnar under rusningstid. Västtrafiks inställning är tydligen fortfarande enligt ordföranden Leif Blomqvist att extrabussar är något som katten släpat in och det är därför viktigt att entreprenören tänker självständigt (vilket jag vill påstå att Veolia har i dag). Det förekommer knappast att någon behöver stå i eftermiddagsrusningen vare sig från Göteborg eller Borås. I den mån det ändå händer så är det för att vederbörande hellre står i direktbussen än åker via Bollebygd.

När linje 100 var ny stod jag som SJ:s man i Göteborg i samband med Göteborgskalaset med 150 resenärer som inte kom med sista avgången. Det blev att avbryta ett banarbete (bergskrotning) och sätta in ett tåg för att alla skulle komma hem. Bredvid stod lika många som inte kom med sista bussen till Uddevalla. De lämnades helt i sticket.