(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6145592NBt-B.jpg?t=1287168389)
6145 ersätter pendeltåget mot Märsta under tågledarstrejken 1971.
Senare på dagen erbjuder några mörkröda vänner från Hornsbergshallen extra hjälp. 4085 längst bak.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4085592NBt-B.jpg?t=1287168440)
Tackar för denna fantastiska CF-bild på, antar jag, 6x6 format!! Solna el Danderyds-CF?
Dessutom Vinterpalatset med H32 vars avgaser skjuter rätt upp!
Den där tågledarstrejken kunde ge mycket bra fototillfällen (linje 592 var väl eg en nattlinje)!
Mvh Gunnar
Nu börjar man fatta uttrycket"vagnreserv"som man så ofta bara läst om.
Det fanns ju uppenbarligen några vagnar"över"även från Innerstadens trafik
för sådana här extraordinarie insatser.
Dessa sorters bilder uppskattas verkligen./Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 oktober 2010, 23:51:11 PM
Nu börjar man fatta uttrycket"vagnreserv"som man så ofta bara läst om.
Det fanns ju uppenbarligen några vagnar"över"även från Innerstadens trafik
för sådana här extraordinarie insatser.
Eller omprioriterade man sin ordinarie trafik?
Fanns det en mycket större reserv då än vad det gör nu (jag gissar att så var fallet, men å andra sidan var jag inte ens påtänkt när bilderna togs, så jag ska inte ta gift på det :) )
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 oktober 2010, 23:51:11 PM
Dessa sorters bilder uppskattas verkligen./Ulf
Jag tänker inte argumentera mot dig i detta :D
/J
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 oktober 2010, 23:51:11 PM
Nu börjar man fatta uttrycket"vagnreserv"som man så ofta bara läst om.
Det fanns ju uppenbarligen några vagnar"över"även från Innerstadens trafik
för sådana här extraordinarie insatser.
Dessa sorters bilder uppskattas verkligen./Ulf
SL förköpte sig närmast på bussar inför högertrafiken och fick även ett överskott på bussar i samband med att SJ:s tidigare trafik övertogs. Så bussar var väl inget större problem. Däremot kunde det varit problem att få tag i förare. Möjligen fanns det ett antal järnvägsanställda med busskort som kunde hoppa in och köra eftersom de inte hade några andra arbetsuppgifter under tågledarstrejken (eller egentligen SACO-SR-strejken; tågledarna var bara en grupp som togs ut i en större konflikt).
Att åka Stockholm-Märsta i en CF är väl snudd på smärtgränsen. Att göra det i en Büssing måste vara kraftigt på fel sida om smärtgränsen. Om man bortser från det diggabla och ser bussen som ett transportmedel för att ta sig från jobbet till bostaden. Men hursomhelst var det skickligt av SL att få in alla dessa extrabussar och också modigt att reta den fackliga organisationen. Genom att köra på befintliga linjer klarade man sig från anklagelser om strejkbryteri eftersom det rörde sig om förstärkningar till den trafik man redan körde. Det var betydligt känsligare att sätta in helt nya linjer.
Citat från: Gunnar D skrivet 15 oktober 2010, 21:31:13 PM
Tackar för denna fantastiska CF-bild på, antar jag, 6x6 format!! Solna el Danderyds-CF?
Dessutom Vinterpalatset med H32 vars avgaser skjuter rätt upp!
Den där tågledarstrejken kunde ge mycket bra fototillfällen (linje 592 var väl eg en nattlinje)!
Mvh Gunnar
Tack själv för dina bilder!!
6145 var en Solna-CF, antagligen placerad i Märsta. Körde den själv utifrån Råstagaraget på linje 526 hösten -71 sedan nya volvobussar typ H 47 hade tagit över i Sigtuna - Märsta.
Mvh /Hasse
Vilken härlig bild nostalgibild! Gick även turerna med H32 till Märsta Stn?
/Peter