Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: BengaB40 skrivet 12 oktober 2010, 17:11:45 PM

Titel: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 oktober 2010, 17:11:45 PM
Exakt för 22 år sedan besökte jag Skroten i Eda för att jaga detaljer till en Volvo Rundnos lastbil från 1952. Förutom alla Volvo- och Scanialastbilar samt en mängd personbilar från 30-talet och framåt fanns även några bussar. Bl.a en Bedford-skvader från 50-talet, f.d. NBJ-ägd, de sorgliga resterna av en annan NBJ-buss, Volvo Ramlösa SKV från mitten av 40-talet samt bland de nyare en Volvo B755 1966 med reg.nr. FRM 339. Bedforden hade en Volvo VDA förkammardiesel installerad och var i verkligt hyfsat skick vid tillfället. Är det någon som har ett minne av dessa bussar, när de gick i aktiv tjänst? Finns Eda-skroten kvar idag? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 oktober 2010, 17:24:16 PM
Jag var där för 32 år sedan! Då stod Bedforden redan där. Den kommer från Ingmans i Säffle, inte NBJ.
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 oktober 2010, 18:42:17 PM
Hej Mats! Tack för snabbt svar! Jag förutsatte att Bedforden var en f.d. NBJ:are p.g.a. den ljusblåa färgen på karossen! Hur som helst fanns det, om mitt minne inte sviker, en Scania-Vabis Hägglund med reg.nr. T916, som också stod i terrängen. Bör ha varit en gammal NBJ-buss? Volvo Ramlösa SKV hade reg.nr. T 107 eller T 109. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 oktober 2010, 19:34:44 PM
Helt riktigt. Både T107 och T916 är fd NBJ. Jag hittade i mina anteckningar att även T107 stod i Eda när jag var där 1978. T916 såg jag inte, men det var mycket riktigt en ScV/Hägglund från 1954.

FRM39 som Du nämner tidigare är fd Borås Lokaltrafik nr 130. Den såldes till Utters Busstrafik i Frändefors 1983 och till något Skicenter i Värmland 1986 för att sedan ställas av 1987. Tydligen hamnade den därefter på Eda-skroten.
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 12 oktober 2010, 23:48:16 PM
Finns det bilder från Edaskroten? Inte bara bussar utan även lastbilar vore kul att se  :).
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: BengaB40 skrivet 13 oktober 2010, 00:12:53 AM
Tack Mats för ytterligare svar! Som svar till Fredrik kan jag nämna att jag har ett antal bilder från besöket både på lastbilar och bussar. För tillfället har jag inte tekniken att lägga ut dem på nätet men kan ta kopior och skicka dem per post. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 13 oktober 2010, 10:33:19 AM
Ujuj! Försök ta hjälp att lägga ut bilderna!!
Mvh Jan G
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: BengaB40 skrivet 13 oktober 2010, 13:03:16 PM
Det kommer några bilder av bussar på Eda-skroten inom en snar framtid. Vill passa på att nämna engagemanget och hjälpsamheten från personalen vid mitt besök där. Jag fick mina delar till Volvolastbilen, som jag var ute efter och hittade dessutom saker som jag tidigare bara drömt om! Det var som att besöka himmelriket och dödens väntrum samtidigt! Har aldrig sett en sådan ratt-samling till gamla personbilar som då. Buss- och lastbilsrattar fick man plocka själv, spridda ute i naturen! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: Hagglunds skrivet 13 oktober 2010, 21:31:46 PM
Hägglundsbussarna, motsvarar dom de bussar "Kebbe" har eller är det en äldre modell med äldre karosstyp?
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 14 oktober 2010, 11:04:58 AM
T 916 var en Scania-Vabis B63 årsm 1954 med vanlig Hägglundskaross med grillribbor i det senare utförandet och något rundade vindrutor samt tredelad bakruta. 44+6 passagerare.
Mvh Jan G
Titel: SV: En dag på Eda-skroten 1988
Skrivet av: BengaB40 skrivet 15 oktober 2010, 11:25:59 AM
Hej! Förutom den nämnda Scanian från 1954 fanns det en gammal Volvo B512 från ca 1946/47 med Hägglunds-kaross. Kan ha varit f.d. SJ-ägd. Stolarna var borta, verkar ha tjänat som varubuss i slutet av karriären. Reg.nummer-plåten satt kvar: A 12490 eller 12590. Ratt, instrumentering och reglage samt motor fanns där också, även om mycket av bakelitmaterialet började vittra bort..... Hälsn. BengaB40