Någon som har någon info om den upphandling som ska börja gälla fr.o.m. Juni 2011?
Har hört något om att de är klart 19/10-10. Men vet någon vilka företag som ligger närmast vinst så att säga?
Tacksam för svar :)
Vilka som lägger bud på trafiken och till vilket pris blir offentligt först när beslut om vinnare är taget.
Men... spekulera i intressenter går ju.
KR, Nobina, Veolia och Busslink i första hand. Eventuellt också Sambus (Björcks med div. vänner) och Centrala Buss i Jämtland/H-dalen.
Notera att det faktiskt kan bli två entreprenörer också då det handlar om två paket. Norra och södra Hälsingland.
Vem det blir?
Törs inte gissa. Vi får se om en dryg vecka...
Citat från: Jesper Persson skrivet 10 oktober 2010, 14:03:25 PM
Vem det blir?
Törs inte gissa. Vi får se om en dryg vecka...
Jo, ska bli spännande å se :) Hoppas vi får fina bussar med med minst lika bekväma stolar som KR har i sina 8700, 8500 och 9700..
Citat från: Jesper Persson skrivet 10 oktober 2010, 14:03:25 PM
Vilka som lägger bud på trafiken och till vilket pris blir offentligt först när beslut om vinnare är taget.
Men... spekulera i intressenter går ju.
KR, Nobina, Veolia och Busslink i första hand. Eventuellt också Sambus (Björcks med div. vänner) och Centrala Buss i Jämtland/H-dalen.
Notera att det faktiskt kan bli två entreprenörer också då det handlar om två paket. Norra och södra Hälsingland.
Vem det blir?
Törs inte gissa. Vi får se om en dryg vecka...
Nobina kanske mest är intresseras av den södra delen då man har trafik i Gästrikland. Veolia och Busslink kanske mest är intresserad av norra delen då man har trafik i södra Västernorrland. KR ska försvara all sin trafik så de är väl intresserad av att göra detta. Någon smååkare kommer nog inte att vara med förutan att man gör det i någon poolform.
Är det två paket? Hade fått för mig att man skulle göra ett paket av hela Hälsingland och att det var därför avtalet i Söderhamn och Hudiksvall bara sträckte sig på två år, för att hela HäLsingland skulle synkas.
Citat från: AO skrivet 11 oktober 2010, 02:05:20 AM
Är det två paket? Hade fått för mig att man skulle göra ett paket av hela Hälsingland och att det var därför avtalet i Söderhamn och Hudiksvall bara sträckte sig på två år, för att hela HäLsingland skulle synkas.
Det synkas på så vis att Hudiksvall och Söderhamn fick ett tvåårigt avtal 2009-2011 för att gå ihop med det gamla östra avtalet (Delsbo,Ljusdal, Bollnäs och Ovanåker) som går ut 2011 (start 2003).
Att det blev ett norr och söder paket av det nya avtalet är ganska enkelt. Majoriteten av trafiken körs i öst-väst riktning och därför enklare att få samordningsvinster med en entreprenör i norr och en i söder.
Men det troliga är ändå att det bara blir en enda enreprenör i hela Hälsingland.
Citat från: Jesper Persson skrivet 11 oktober 2010, 08:48:59 AM
Det synkas på så vis att Hudiksvall och Söderhamn fick ett tvåårigt avtal 2009-2011 för att gå ihop med det gamla östra avtalet (Delsbo,Ljusdal, Bollnäs och Ovanåker) som går ut 2011 (start 2003).
Att det blev ett norr och söder paket av det nya avtalet är ganska enkelt. Majoriteten av trafiken körs i öst-väst riktning och därför enklare att få samordningsvinster med en entreprenör i norr och en i söder.
Men det troliga är ändå att det bara blir en enda enreprenör i hela Hälsingland.
Om du inte vet något speciellt om den aktuella upphandlingen, så visar Busslink väldigt intresse att ta trafik just nu. Men men vi får vänta till denna vecka kommer mot sitt slut.
KR-Trafik är en favorit bland alla bolag, hörde oxå att en annan "jämte"! Mohlins Bussar är med å lägger anbud i Hälsingland.
Citat från: la skrivet 11 oktober 2010, 13:00:11 PM
KR-Trafik är en favorit bland alla bolag, hörde oxå att en annan "jämte"! Mohlins Bussar är med å lägger anbud i Hälsingland.
Mohlins lägger nog genom Centrala Buss skulle jag tro. Eller via det nya samverkansbolaget Together som man också är med i.
Men visst, dom har ju Swebus Hudiksvalls gamla trafikledare (eller var han t o m Depåchef?) hos sig nu och han vet ju hur trafiken är upplagd.
Citat från: Jan skrivet 11 oktober 2010, 09:00:33 AM
Om du inte vet något speciellt om den aktuella upphandlingen, så visar Busslink väldigt intresse att ta trafik just nu. Men men vi får vänta till denna vecka kommer mot sitt slut.
Vet inget mer än någon annan utanför X-Trafik. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2010, 09:06:49 AM
KR har ju redan investerat i fordon för kustkontrakten så man har en stor fördel där, alla andra operatörer måste antingen flytta beg fordon (Nobina, Veolia) eller investera i en helt ny vagnpark (Busslink)
Med tanke på de prisnivåer som råder just nu så håller jag KR som trolig "vinnare" och garderar med Nobina :-)
Är väl ungefär så tankarna hos dom flesta går. :)
Men osvuret är bäst så vi får se nästa vecka.
Citat från: Jesper Persson skrivet 11 oktober 2010, 13:53:57 PM
Är väl ungefär så tankarna hos dom flesta går. :)
Hur känner du själv då? Är du nöjd med KR?
Citat från: calken skrivet 11 oktober 2010, 16:10:35 PM
Hur känner du själv då? Är du nöjd med KR?
Jag trivs bra. Tror nog att dom blir kvar också. :)
Nobina har ju en revansch att utkräva, inte för att jag tror att man tänker så, men ändock.... 8)
Men åtminstone Volvo 8700:or läre väl bytas ut mot något nyare?
Inte för att jag finner några fel på dom, men de börjar bli till åren liksom..
Alla 8700:or faller för dom nya kraven som borde vara minst de samma som för Hudik/Nordanstig/Söderhamn.
Dvs. Klimatanläggning, alkolås och tre-punktsbälten.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2010, 18:31:09 PM
Bussarna i inlandet (fd Wasatrafiks område) är som sagt bytesmogna men till den trafik man vann för 2 år sedan köptes det väl helt nya bussar (Hudik o Söderhamn)
Ja de köptes Nya Bussar till Hudik och Söderhamn, Men vad gäller Ljusdal och Delsbo och Bollnäs så behövs nya Bussar
MVH Peter
X-län
Det är väl inte omöjligt att man gör precis som Nobina gjorde i Gästrikland och bara körde iväg bussarna till rekonden för att de skulle uppgraderas till de nya kraven. Gissar väl att man inte lägger in något ålderskrav då det saknades för Gästrikland.
Nu är de bara 3 dagar kvar innan vi vet.. Ska bli spännande och se vem som kommer att köra här i 8 år frammåt..
Jag själv vill ej ha Nobina.. Tycker deras bussar i Gävle har allt för dålig komfort.. KR,s bussar är jag faktiskt riktigt nöjd med.. Så KR i fortsatt 8 år vore kanske ej fel :)
Citat från: Buslovers92 skrivet 16 oktober 2010, 11:30:17 AM
Jag själv vill ej ha Nobina.. Tycker deras bussar i Gävle har allt för dålig komfort.
"Dålig komfort" pga stolar har väl inte så mycket att göra med operatören, utan vilka krav på stolar och beställaren/trafikhuvudmannen ställt. Man får det man kräver helt enkelt. Inget mer. De företag som beställer dyr extrautrustning som inte finns med i kraven lär ju inte vinna anbudet.
Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2010, 13:09:21 PM
"Dålig komfort" pga stolar har väl inte så mycket att göra med operatören, utan vilka krav på stolar och beställaren/trafikhuvudmannen ställt. Man får det man kräver helt enkelt. Inget mer. De företag som beställer dyr extrautrustning som inte finns med i kraven lär ju inte vinna anbudet.
Näe, resonera lite fel där ja.. Nobina är säkert ett bra bussbolag de med, deras bussar är bekväma på ett sett med, och man får tänka på att de allra flesta bussar de har i Gävla är äldre än i Söderhamn.. Så slitage är en självklarhet.. Och slitna blir ju även KR´s bussar..
Nobina skulle kanske endå va ganska trevligt här, eftersom vi har haft Veolia och KR så skulle de ju va trevligt att se hur de skulle bli med Nobina. fel av mig att säga att de är dåliga.. För högt pysande ljud när bakdörr öppnas/stängs på deras äldre 8500:or i Gävle är knappast Nobinas fel.. Annars har de en fin vagnpark i Gävle, deras Carrus Vega och de äldre Säffle Ledvagnarna är trevliga bussar :)
Då kommer svaret i morgon måndag?
Citat från: Jan skrivet 17 oktober 2010, 14:33:14 PM
Då kommer svaret i morgon måndag?
Nä, tisdag den 19/10! ;)
Och överklagande 20/10?
Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2010, 20:31:01 PM
Och överklagande 20/10?
Ja, som är klar typ Januari 2011 eller nåt?
Okey, Så vi vet inte riktigt imorgon villken/vilka de blir i länet??
Eller är de ganska så säkert trotts överklagelsen?
Vi har ju en vinnare imorgon, men sen om det blir den slutgiltiga vinnaren återstår att se.
Okey...
Får vi veta efter kl: 24?
Eller är de klart under dagen imorgon? :)
Citat från: Buslovers92 skrivet 18 oktober 2010, 20:54:14 PM
Okey...
Får vi veta efter kl: 24?
Eller är de klart under dagen imorgon? :)
Det är nog typ vid 16-17 tiden på eftermiddagen som detta brukar meddelas, eller?
Det blev KR Trafik som tog hem trafiken i Hälsingland. Det finns ett pressmeddelande på X-trafiks hemsida.
Citat från: Frisken skrivet 19 oktober 2010, 13:33:18 PM
Det blev KR Trafik som tog hem trafiken i Hälsingland. Det finns ett pressmeddelande på X-trafiks hemsida.
http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88
Ett likadant avtal som Swebus/Nobina hade på stadsbussarna i Gävle där man fick behålla 20% av biljettintäkterna?
Vilka var de andra förutom Sambus och priset på dessa?
Kul för KR-trafik. Tycker de har skött trafiken i Hälsingland bra hittills. Men frågan är väl om det verkligen blir något överklagande från någon annan trafikutövare med tanke på hur högt närmaste bud var?
Det verkar ju som att hela Hälsingland bara var ett paket iaf.
Har mejlat Matts Hildebrand och beklagat sorgen. 8)
Å andra sidan var det väl väntat att KR skulle få behålla trafiken.
Citat från: AO skrivet 19 oktober 2010, 15:36:15 PM
Kul för KR-trafik. Tycker de har skött trafiken i Hälsingland bra hittills. Men frågan är väl om det verkligen blir något överklagande från någon annan trafikutövare med tanke på hur högt närmaste bud var?
Kan man verkligen överklaga pga ett för lågt bud från konkurrenten? Man får väl lägga hur lågt bud man vill? Om ekonomin för avtalet går ihop de nästkommande 10 åren för vinnaren är annan femma.
Kan de tänkas att de äldre bussarna byts ut också elr?
Eller blir dom bara försedd med de utrusting som krävs, syftar på 8700, äldre 9700 och Regalen!
X-trafiks upphandling avseende linjetrafik med buss i Hälsingland är nu klar. Styrelsen för
X-trafik har beslutat att tilldela KR Trafik kontraktet. Trafiken omfattar 89 fordon och omsätter ca 140 miljoner per år. Avtalets totala värde uppgår till 1,4 miljarder.
All regiontrafik i Hälsingland körs sedan 2009 av KR Trafik. Det nya avtalet träder i kraft 19 juni 2011 och gäller 10 år framåt.
Tusan vilken skillnad, förundrar om de får ihop de, men visst KR har ju bevisat att de kan offerera förr...
Glöm inte bort nu att KR redan har ett stort antal av dessa 89 bussar redan i trafik.
Kan inte tänka mig att det är några nya krav som gör dom 1,5 år gamla bussarna i Hudik/Söderhamn omöjliga att använda.
Alla bussar i Delsbo/Ljusdal/Bollnäs och Edsbyn däremot måste bytas ut samt dom gamla jämtlandsbussarna som finns i Hudik/Söderhamn.
Alla andra entreprenörer var ju tvunga att räkna på att köpa in alla 89 som nya...
Det vore ju konstigt om KR inte kunde lägga ett lägre bud med dom förutsättningarna och ett resultat av att X-Trafik valde att upphandla 2009-2011 för att komma i fas istället för att bara förlänga dåvarande avtal och ge alla samma förutsättningar inför 2011.
Men allt detta å sido...
Jag är ialla fall mycket nöjd och glad över vinsten :) och ser fram emot en spännande tid framöver. Det finns ju lite frågor som ska svaras på.
Åtmindstonde två depåer är i behov av nya lokaler (Hudiksvall, utspritt på tre ställen, men framförallt Ljusdal).
Hur blev det med godsbussarnas vara eller inte vara?
Vad får vi för nya bussar? (även om det inte är så svårt att gissa så vet man ju aldrig...)
Som sagt. Glad för vinsten. Lugn och ro i själen. Nu har vi en trygghet i 10 år till och inget är så bra att det inte kan bli bättre. :)
Någon som vet hur långt efter "dom stora" låg? Om dom ens var med..
Utan att namna företag, så kan det konstateras att en del av de som lagt väldigt låga priser innan får äta upp det under avtalstiden. Det finns inga pengar till personalvård, underhåll och reprationer av en del trasiga bussar skjuts upp samt dålig stämning kommer.
Nu vet jag inget om KR:s pris i dennaupphandling. Dock är det stor skillnad mellan de olika aktörena.
Någon som vet vad prisnivån är idag och om KR ligger kvar har höjt eller sänkt sin prisnivå?
Citat från: Stop skrivet 20 oktober 2010, 13:53:36 PM
Någon som vet vad prisnivån är idag och om KR ligger kvar har höjt eller sänkt sin prisnivå?
Hittar detta på X-Trafiks hemsida:
"Pressmeddelande 2008-02-12
Ny bussentreprenör i Söderhamn, Hudiksvall och Nordanstig från juni 2009.
X-Trafiks styrelse har vid sammanträde den 11 februari beslutat om att utse entreprenör för linjetrafiken i områdena Söderhamn och Hudiksvall/Nordanstig under två år med start i juni 2009. Beslutet blev att tilldela KR-Trafik AB hela trafikuppdraget genom ett kombinationsanbud.
KR-Trafik blir därmed ensam bussentreprenör för linjetrafiken i Hälsingland under två år fram till juni 2011. KR-Trafik har idag uppdraget i Bollnäs- Ovanåkers och Ljusdals kommun. En samordnad upphandling av all linjetrafiken i Hälsingland med långsiktiga avtal kommer att göras under 2010 med trafikstart i juni 2011.
"Från X-Trafiks sida är vi mycket nöjda med hur trafikuppdragen hittills skötts av Veolia i Söderhamn och Swebus i Hudiksvall och Nordanstig" säger Lars Björling marknadschef vid X-Trafik. KR-Trafik har liksom övriga anbudsgivare uppfyllt de kvalitetskrav som X-Trafik ställt i förfrågningsunderlaget. Priset har varit helt avgörande till KR-Trafiks fördel.
Utfallet av upphandlingen
Trafikområde Trafikutövare Pris/år Närmaste bud Differens
Nordanstig/Hudiksvall och Söderhamn KR-Trafik AB 81,2 MSEK Swebus AB +18 %"
http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88 (http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88)
Långt ned på sidan.
Då var KR vinnare med 18 % mot Swebus och nu med 11-15 % mot Sambus. Och KR går väl med vinst. Man undrar varför KR inte vill ha typ 10 % högre vinst utan ger det till Skattebetalarna. Eller till chaufförerna kanske.
Hur stor del är Delsbo/Ljusdal/Bollnäs och Edsbyn och Nordanstig/Hudiksvall och Söderhamn (81,2 2008)
Citat från: Stop skrivet 20 oktober 2010, 14:44:18 PM
Hur stor del är Delsbo/Ljusdal/Bollnäs och Edsbyn och Nordanstig/Hudiksvall och Söderhamn (81,2 2008)
I dessa 81,2 är det bara Nordanstig/Hudiksvall/Söderhamn. Det andra paketet fick jag inte fram några siffror på.
Citat från: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 13:59:18 PM
Hittar detta på X-Trafiks hemsida:
Glömde du länken? Att dessutom citera en hel sida utan referens ser inte så bra ut.
Bättre då med ett mindre citat samt en länk till sidan. Precis som med tidningsartiklar.
Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2010, 15:05:03 PM
Glömde du länken? Att dessutom citera en hel sida utan referens ser inte så bra ut.
Bättre då med ett mindre citat samt en länk till sidan. Precis som med tidningsartiklar.
Sorry, är samma sida som du länkade till men långt ned så ingen direktlänk går att göra utan scrollande som gäller.
Citat från: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 15:11:42 PM
Sorry, är samma sida som du länkade till men långt ned så ingen direktlänk går att göra utan scrollande som gäller.
Perfekt. Tackar. :)
CitatJag vidhåller nog att man kalkylerat åt skogen fel när man i princip har bjudit under sig själv och erbjuder ett pris så långt ifrån.....
Jo men KR vann med 18 procent 2008 och idag bara med 11 procent. Och KR har ju plusresultat trots 18 % lägre pris från 2008. Att bara vinna med 11 procent borde förbättra KR:s resultat. Därför vore det kul att veta vad KR har betalt för att köra anbudet idag om den summan är 130 mkr/år har man ju höjt priset med 10 mkr men om man har 160 mkr för trafiken idag har man sänkt med 20 mkr. Verkar ju inte som man kalkylerat fel om man klarat kör trafiken med vinst med 18 % marginal tidigare och nu bara 11% till bästa konkurrent.
Kan inte hålla med dig, för hur kan KR-Trafik gå med vinst om du säger att de inte kan räkna på anbud. Kan ju vara så att han vet hur en kvarn ska köras .
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2010, 15:33:36 PM
Det verkar vara många som tror att det är jättesmart att vinna ett kontrakt med ett bud som är många miljoner per år billigare än närmsta konkurrenten, den uppfattningen har man knappast som lyckosam företagare, man ska vinna kontraktet med ett optimalt bud där man gör en optimal vinst, inte köra kontraktet till det absolut lägsta pris man eventuellt om inget oförutsett inträffar kan klara av, om vi tittar tillbaka x antal år i tiden så finns det fler som gått i den fällan och sedan fått lida för det i 10 tals år.
Den som tror att det är bra företagsekonomi att ha ett pris som är 160 Mkr billigare än närmsta konkurrent har missuppfattat hur man driver ett företag....
Citat från: vesslan30 skrivet 20 oktober 2010, 19:48:44 PM
Kan inte hålla med dig, för hur kan KR-Trafik gå med vinst om du säger att de inte kan räkna på anbud. Kan ju vara så att han vet hur en kvarn ska köras .
Argumenten är ju att om man 160Mkr billigare än nästa anbudsgivare har man ju på sätt och vis missat närmare 160Mkr som man kunde tagit ut om man räknat med att konkurrenterna skulle legat mycket högre (vilket vissa ju hävdar att man kunde ha förutsett bättre.) Så även om man lyckas hålla sig över vattenytan med det avtalet man tecknat hade man ju kunnat tjäna mycket mer om man inte sänkt för mycket.
Sen kan man ju alltid säga att eftersom KR kör idag är det de som vet vad det kostar och en förlust hade inneburit ännu större kostnader iform av bussar som man varit tvungna att rea ut eller placera om. Fast det sistnämnda innebär ju i princip att man tar en ny längre förlust för att undvika en nuvarande.
En intressant tanke som slog mig, om KR hade förlorat denna upphandling, då hade väl företaget stått på väldigt darriga ben, med lite trafik i Norrbotten och Jämtland, och ett avtal i Uppland som hänger löst....
Nu kanske det blir lite Upplandsbussar i Hälsingland?
Hej
En stilla undran var inte Busslink, Veolia med och la anbud på trafiken?
Vilka var de företag som la in bud på trafiken?
Vaför i så fall var inte de två ovanstånde företagen med tyckte de att inte gick att räkna på anbudet?
mvh Stefan P
De enda som lade anbud var KR och Sambus. Att Busslink inte är med är väl inget att förundras över, men att varken Nobina eller Veolia deltar är lite märkligare kan tyckas.
I övrigt verkar det vara mycket spekulationer här om att KR har lagt för lågt pris i anbudet. Vad är det som säger att inte Sambus har lagt ett alldeles för högt bud? Två anbudsgivare väl få, för att börja spekulera i hurvida den ena eller andra räknat fel utifrån prisskillnaden mellan dem bägge.
En snabb baklängeskalkyl ger vid handen att KR har lagt ett avsevärt högre pris per vagntimme än vad exempelvis Busslink lade sitt senast vunna anbud i Odensbacken. Det budet var i och för sig rätt lågt.
Min bedömning är att KR har lagt ett pris som de helt klart kommer att kunna tjäna pengar på de närmaste 10 åren!
Grattis!
CitatDet verkar vara många som tror att det är jättesmart att vinna ett kontrakt med ett bud som är många miljoner per år billigare än närmsta konkurrenten, den uppfattningen har man knappast som lyckosam företagare, man ska vinna kontraktet med ett optimalt bud där man gör en optimal vinst, inte köra kontraktet till det absolut lägsta pris man eventuellt om inget oförutsett inträffar kan klara av, om vi tittar tillbaka x antal år i tiden så finns det fler som gått i den fällan och sedan fått lida för det i 10 tals år.
Den som tror att det är bra företagsekonomi att ha ett pris som är 160 Mkr billigare än närmsta konkurrent har missuppfattat hur man driver ett företag....
CitatJa det finns ju bara två möjligheter, antingen att man missat rejält i prissättningen eller att som många anser att man medvetet dumpat priset i syfte att säkerställa anbudsvinsten, vilket av dessa alternativ som är mest sannolikt kan ni fundera på själv
Ja KR skall inte vara glad att man vann anbuden med all deles för stor marginal. Men procentuellt har KR blivit bättre i år än för 2 års sedan. Och om KR har kunnat driva trafiken med vinst under två år med en vinst marginal på 18 procent på förra anbudet så borde man klara att redovisa vinst även med en vinstmarginal på 11 procent. Vinsten borde öka med 9,8 miljoner kr per år, men borde vara det dubbla om man fått tagit del av Sambus anbud.
Har det kommit in någon överklagan på dessa paket än eller är det klart att det blir KR?
Citat från: AO skrivet 25 oktober 2010, 10:51:11 AM
Har det kommit in någon överklagan på dessa paket än eller är det klart att det blir KR?
tis den 2/11 är väl sista dag för överklagan. Men jag tror inte att det blir någon denna upphandling
Nu har sista dagen för överklagan passerat. Blev det någon överklagan eller är det klart?