Pics made at the factory in Belgium by Touringcarteam-Bertie :
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596299.html
Greetings from Holland,
Marcel
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net
Orusttrafikens för Västtrafik.
Undrar vad denna stora balk är till för ??? den mellan sätena och dörren.
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596304.html (http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596304.html)
//Jacob
50st? Vilka fler linjer förutom Gbg-Borås ska de ha dubbeldäckare på?
Citat från: Jacob Almgren skrivet 10 oktober 2010, 14:18:57 PM
Undrar vad denna stora balk är till för ??? den mellan sätena och dörren.
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596304.html (http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596304.html)
//Jacob
Antagligen för att sätta en biljettmaskin på, eller spänna
fast rullstolen i?
Precis, ska bli spännande å få se (men inte åka) Veolias nya bussar på Norrlandskusten.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 10 oktober 2010, 14:42:01 PM
Antagligen för att sätta en biljettmaskin på, eller spänna
fast rullstolen i?
Jo men det känns som att den bara är ivägen.. Men den kanske inte alls är det.
//Jacob
Citat från: TouringcarTeam-Marcel skrivet 10 oktober 2010, 10:31:49 AM
Pics made at the factory in Belgium by Touringcarteam-Bertie :
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596299.html
Mumma
Trevligt. Men rullstolsplatsen ser lite trång ut. Och det verkar inte heller finnan någon ramp...?
Ser ut som Nobinas nyare klädsel... Men det kanske är flera olika bolag som använder denna?
Citat från: Marcus Li skrivet 10 oktober 2010, 16:26:44 PM
Ser ut som Nobinas nyare klädsel... Men det kanske är flera olika bolag som använder denna?
Jo Orusttrafiken har haft denna klädsel i 5-6 år nu. Även Busslink har den på sina bussar i Göteborg.
Trevligt med nya van hools till sverige :).
Veolia skall ha 20 st till linje 100 Umeå-Haparanda
linje 100 försvinner på sträckan Umeå- Sundsvall från den 13 dec-10
blir linje 10 som körs av Ceris resor.
Citat från: P-J.E skrivet 10 oktober 2010, 18:40:40 PM
Veolia skall ha 20 st till linje 100 Umeå-Haparanda
linje 100 försvinner på sträckan Umeå- Sundsvall från den 13 dec-10
blir linje 10 som körs av Ceris resor.
Nej, Linje 100 Söder (Umeå - Sundsvall) körs fram till 14/8 2011, sedan tar Botniatåg AB över med X62. Däremot kommer de nya bussarna bara rulla Umeå - Haparanda, så under 8 månader får alla byta buss i Umeå om du skall norr/söder om Umeå med Linje 100.
Trevligt att se lite nya vanhool igen,hör ju inte till vanligheterna längre.Men är det bara dubbeldäckare som köps i sverige nu?Kanske man kan börja hoppas på vanhool hos swebus/Nobina igen också :)
Citat från: j-a skrivet 10 oktober 2010, 18:51:02 PM
Trevligt att se lite nya vanhool igen,hör ju inte till vanligheterna längre.Men är det bara dubbeldäckare som köps i sverige nu?Kanske man kan börja hoppas på vanhool hos swebus/Nobina igen också :)
Nej, Busspoolen i Västerbotten har några Vanholl som ledbussar mellan Vännäs - Umeå (Sjöströms Bussar), Umeå - Holmsund (Vilhelmina Taxi) och Sävar - Umeå (Abramssons Buss).
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2010, 18:53:35 PM
Nej, Busspoolen i Västerbotten har några Vanholl som ledbussar mellan Vännäs - Umeå (Sjöströms Bussar), Umeå - Holmsund (Vilhelmina Taxi) och Sävar - Umeå (Abramssons Buss).
Ja just ja dom hade jag glömt,även FAC har ju några,men vanliga boggivanhooler typ Swebuss 43xx vagnar kan jag inte påminna mig att jag sett några nya på många år,möjligen någon importare,hoppas det blir ändring på det nu när dom verkar ha fått in en fot i sverige igen ;).Ligger vanhoolerna fortfarande högre i inköpspris än liknande karosser,var väl så tidigare iallafall?
Citat från: Jacob Almgren skrivet 10 oktober 2010, 14:50:17 PM
Jo men det känns som att den bara är ivägen.. Men den kanske inte alls är det.
//Jacob
Jag tror du ser den som en synvilla, att den går hela vägen mellan sätena och dörren. Men i själva verket så är det en stolpe som står rakt upp bakom sätet.
Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2010, 18:53:35 PM
Nej, Busspoolen i Västerbotten har några Vanholl som ledbussar mellan Vännäs - Umeå (Sjöströms Bussar), Umeå - Holmsund (Vilhelmina Taxi) och Sävar - Umeå (Abramssons Buss).
Norrbotten finns väl också minst en Van Hool.
(http://www.bussbilder.com/sidor/bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Sune%20Larssons%20Buss/sunelarssonsbuss_wek550_lule_100305.jpg)
I dom 50 som är beställda till Sverige kommer Veolia även ha några i godsutförande till linje 12, 20 och 21 i Norra Sverige.
Lade ni märke till hur skitigt golvet var?
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596303.html
Ja, golvet behövs lite städning ::)
men hur är det med höjden då, 4,22 om ser det rätt
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596305.html (http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596305.html)
Undrar hur de får fram bussarna till Sverige, med båten kanske direkt från Belgien till GTB?
Men sen här i Sverige, framförallt inne i en stan kan det blir problem.... tror jag nog ???
//Rob
Fri höjd är ju 4.5m och de kör ju på ställen där de kommer fram i städer.. Sen kan man ju undra hur länge gardiner på bakdörren finns kvar risken är väl att de hamnar utanför ...
Vad blir bränsleförbrukningen på de där? Det är ett rejält vindfång och helt lodrät front
CitatFri höjd är ju 4.5m
Det vet jag, men ändå skulle jag känner mig lite obehagligt. Med lastbilar som är 4,5mtr kommer man inte så snabbt mitt i stan, iaf inte jag.
Sen är de ju bunden på samma sträcka. Och hur blir när bussen ska bytes in? Jag tror det är bara Sverige och England som har frihöjd från 4,5mtr, det påverka priset kan jag tänka mig.
CitatVad blir bränsleförbrukningen på de där?
Med en Daf 510 hk då går det ju rätt så bra. Vikt motsvarande HK, då är det ju lite överdimensionerat...
http://www.vanhool.be/Home%20EN/coaches%20%26%20buses/coaches/T9%20range%20Europe/td927astromegaEN.html (http://www.vanhool.be/Home%20EN/coaches%20%26%20buses/coaches/T9%20range%20Europe/td927astromegaEN.html)
Men i denna bussar har de ju monterat en Scania motor tydligen. 730 V8?? ;D ;D ;D ;D ;)
//Rob
Citat från: AO skrivet 11 oktober 2010, 01:01:51 AM
Jag tror du ser den som en synvilla, att den går hela vägen mellan sätena och dörren. Men i själva verket så är det en stolpe som står rakt upp bakom sätet.
Jag tror du har helt rätt. Översta delen på den är nog främst till för att kunna montera kortläsare på.
Är väl nya Opticruisen i dom?
Citat från: KG skrivet 11 oktober 2010, 19:00:07 PM
Är väl nya Opticruisen i dom?
Jodå, om man följer länken så finns förarplatsbilder och där syns växelväljaren för Opticruise. Man får väl hoppas att det åtminstone är 440-motorn så att de har lite ork i backarna mellan Göteborg och Borås även med fullast.
Citat från: Johan B skrivet 11 oktober 2010, 20:19:13 PM
Jodå, om man följer länken så finns förarplatsbilder och där syns växelväljaren för Opticruise. Man får väl hoppas att det åtminstone är 440-motorn så att de har lite ork i backarna mellan Göteborg och Borås även med fullast.
Är faktiskt inte en garanti för optin, men jag tror det är så ändå. Allison kan styras med optispaken i Scanialastbilar.
hm... är jag för trött ikväll eller?
Kika på den numera berömda bilden med pinnen (för kortläsare?). Bakom den är en dörr och sedan trappan upp - men om ni då kikar på bilden från övervåningen ser trappan ut att vara ungefär mitt på bussen. Så då är frågan... Vad finns bakom trappan och väggen på "plan 1"?
Citat från: Johan B skrivet 11 oktober 2010, 20:19:13 PM
Jodå, om man följer länken så finns förarplatsbilder och där syns växelväljaren för Opticruise. Man får väl hoppas att det åtminstone är 440-motorn så att de har lite ork i backarna mellan Göteborg och Borås även med fullast.
Hehe levereras de med Storno 6000 som standard? Till vänster i förarutrymmet (just nedanför till vänster om själva instrumentpanelen) ser man en stornomic =)
Citat från: New_options skrivet 11 oktober 2010, 21:09:15 PM
hm... är jag för trött ikväll eller?
Kika på den numera berömda bilden med pinnen (för kortläsare?). Bakom den är en dörr och sedan trappan upp - men om ni då kikar på bilden från övervåningen ser trappan ut att vara ungefär mitt på bussen. Så då är frågan... Vad finns bakom trappan och väggen på "plan 1"?
Där finns bagagerum och motor. Ingång till bagaget är genom bakersta dörren.
Citat från: New_options skrivet 11 oktober 2010, 21:09:15 PM
Kika på den numera berömda bilden med pinnen (för kortläsare?). Bakom den är en dörr och sedan trappan upp - men om ni då kikar på bilden från övervåningen ser trappan ut att vara ungefär mitt på bussen. Så då är frågan... Vad finns bakom trappan och väggen på "plan 1"?
Citat från: KG skrivet 11 oktober 2010, 21:38:16 PM
Där finns bagagerum och motor. Ingång till bagaget är genom bakersta dörren.
Från sidan syns detta tydligt :)
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596307.html
Det finns en till i Norrbotten Falcks i Gällivare, som är lika som Sune Larssons
Citat från: KG skrivet 11 oktober 2010, 21:03:21 PM
Är faktiskt inte en garanti för optin, men jag tror det är så ändå. Allison kan styras med optispaken i Scanialastbilar.
Aha, där fick man lära sig något nytt. Däremot är jag inte säker på att Allison erbjuds till bussarna. Borde ju iofs gå att specialbeställa men de nya ZF-lådorna har ju blivit så mycket kraftigare så de klarar även lite större maskiner och därmed borde merkostnaden för Allison (om det nu är möjligt som sagt) bli svårmotiverad.
Dåligt att fabriken inte kan montera främre reg skylt rakt!
Citat från: Johan B skrivet 11 oktober 2010, 20:19:13 PM
Jodå, om man följer länken så finns förarplatsbilder och där syns växelväljaren för Opticruise. Man får väl hoppas att det åtminstone är 440-motorn så att de har lite ork i backarna mellan Göteborg och Borås även med fullast.
Motorn är på 400 hästar, så tyvärr inte 440.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 oktober 2010, 20:26:09 PM
Motorn är på 400 hästar, så tyvärr inte 440.
Är det inte så att man måste stanna vid 400-hästarsmotorn för att kunna få en Opticruise utan koppling?