På fredagar brukar det vara mycket folk som skall åka med linje 100 till Göteborg klockan 12.52. De flesta kommer från högskolan så det är inte tjänstemän som smiter tidigare från kontoret. Dessa jobbar hemifrån på fredagar, vilket märks på att det är betydligt mindre tryck vid 16-tiden.
Redan vid 12.30-tiden är det mycket folk som samlats men de flesta kommer med Swebus linje 830. Sedan blir det rejäl påfyllning igen cirka 10 minuter senare och så här såg det ut när 2264 kört fram som första buss.
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_1.JPG)
Den blir snabbt fullsatt och går några minuter före annonserad avgångstid.
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_2.JPG)
Strax efter kommer den ordinarie bussen, en Setra från Hallgrens som startat i Ulricehamn, in och trafikledaren pekar med hela handen att de som inte fått plats i 2264 skall ta denna i stället. Han har just kommit från Göteborg beredd att förstärka avgången 11.50 från Nils Ericsonsterminalen med sin Setra S416HDH.
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_3.JPG)
Det blir stor anhopning i Setran, som har ganska mycket folk redan från Ulricehamn...
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_4.JPG)
... så det är bara att köra fram nästa extrabuss, 2273. Denna blir också fullsatt och några senkomna resenärer nekas följa med eftersom de kommit fem minuter efter avgångstid. 2273 avgår 12.57. Nästa buss går 13.20 och även då blir det två nästan fullsatta bussar.
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_5.JPG)
Tre beredskapsbussar fanns på plats (Veolia 0210, 0212 och Marks Limousine XLB607) men behövde inte göra någon insats nu. De båda 8700-orna gick dock åt senare.
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_6.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/linje_100_20101008_7.JPG)