Jag citerar härmed tidningen UL FORUM som utges till alla som arbetar åt UL:
"Under en övergångsperiod kan det bli aktuellt att de får åka med utan betalning.
- Vi ska självklart inte vägra att köra nioåringen utan busskort eller den gamla damen som bara åker två gånger om året, bara för att de råkat missa informationen, lovar Nikodemus Kyhlén."
Alltså kan vi ju inte vägra någon att åka, det är ju bara att hävda att man ej fått någon information.
Gissa om detta kommer leda till bråk. Dom betalande kunderna kommer känna sig lurade när man släpper ombord folk som säger sig sakna mobiltelefon samt att de ej fått information om kontanststopp.
Så här har UL alltid jobbat. Jag har haft skolelever som åkt på skolkort mitt under jullovet, jag har nekat dessa och fått fan för det. Trots att kortet varken fungerar i almex samt att det står klart och tydligt på kortet när det gäller. ULs motto är ALLA SKA MED verkar det som...
Alltså KG. Vilken arbetsgivare jobbar du för. Tycker du skriver att du får skit vad du än gör.
Jag nekat dagligen skolungdomar som åker på skolkort när dom inte får. Har aldrig fått skit för d och skulle jag få det så skulle den personen få veta att den lever.
Men håller med att UL inte e dom smartaste i världen. Ej fått information ska aldrig vara ett argument för att skylla ifrån sig. Som att säga d när man brytit mot lagen. Jag har inte fått nån information om lagen. Skulle inte tro d va.
Argumentet "jag har inte fått någon information" är lite väl vanligt i detta land. Varför ska man förväntas "få" allt? Är det inte kunden själv som förväntas söka upp information? Det kan väl inte vara kommun, landsting och stats uppgifter att informera alla om allt, utan att folket själva letar upp någon information.
För att citera en vän inom politiken:
- Det svenska folket anser sig inte fått någon som helst information. Nej, jag talar inte om att de inte anser sig ha fått tryckt information hem i brevlådan. Jag menar att de inte fått ett hembesök av en tjänsteman från kommunen, landstinget eller staten som suttit sig ner i deras vardagsrumssoffa och förklarat för dem om förändringarna.
Jag blir så trött på UL !!!
Citat från: UL Forum #3 2010
Det första är att satsa på en massiv, bred och långsiktig informationskampanj.
Den är tänkt att gå ut i såväl tidningar som TV, radio på stolpar och ombord under en lång tid.
Det är viktigt för att nå även de resenärer som inte åker så ofta.
Undra varför man skriver så när man uppenbarligen inte tänker genomföra detta, eller vad menar man med "en lång tid".
Kampanjen skulle i mitt tycke vara igång sen länge.
Man har ju nu snart inte ens 2 månader kvar.
Jag har inte sett så mycket ens som en fönsterskylt i "UL:s" bussar. DÅLIGT !!!
I det här sammanhanget måste jag berömma SL, som internt sett kan vara ganska mycket "minsta motståndets lag" men som externt (och numera även mot operatörerna, tycker jag) är väldigt tydliga med att taxan gäller, punkt slut! När kontanthanteringen avskaffades på bussarna var det inget daltande utan alla skulle ha gällande färdbevis med sig när de klev på, inget snack, och möjligen kunde man se över försäljningsnätet i länets yttersta delar om det skulle behövas.
Det har faktiskt rätt länge stått längst ner på kontantbiljetterna i Stadstrafiken att vi slutar ta kontanter med start 12 dec 2010.
Tror ni någon enda har läst det?
Det tror inte jag.
Jag reagerade nämligen bara på att biljetten var mycket längre än vanligt!
Det ska stå på utsidan på bussarna. Det ska stå på baksidan på de som har sådan reklam. Vi har ju bussar stripeade med reklam, då kan de f*n stripea information också. Om det inte vore för sikten så skulle det även stå på framdörren.
Det ska stå på första sidan på 18min och på Metro.
Det ska stå på minst en helsida om dagen i UNT.
Men nä...
Påminner en del om Umeå tätortstrafik. Nog fick de ut information om kontantstoppet i form av affischer vid informationen på Vasaplan, vilket skulle motsvara två affischer på Uppsala Resecentrum. Dagen då kontanterna avskaffades visste max en fjärdedel av resenärerna om det. Då hade det dock debatterats i lokaltidningarna ett tag, men bara på insändarplats mellan privatpersoner. Inga annonser som jag vill minnas.
Står ju faktiskt också en liten liten ruta längst ner på en utav sidorna i tidtabellen. :)
Tänkte skriva som ersa. Har man inte fått det uppläst av en politiket hemma så har man inte fått informationen.
Nu så, nu har dom fått ändan ur vagnen.
(http://forumbilder.se/images/56142010215427980.jpg)
Nu ska vi se om dom hinner uppnå målet med att informera resenärerna i tid
Citat från: MartinMartin skrivet 14 oktober 2010, 14:18:14 PM
Nu så, nu har dom fått ändan ur vagnen.
Nu ska vi se om dom hinner uppnå målet med att informera resenärerna i tid
Vilka pyttesmå symboler! "Speglingarna i golvet" är jättesnygga men skymmer texten. Antagligen har dekalen dröjt eftersom man blev tvungen att tänka till rejält för att kunna dölja budskapet så mycket som möjligt. Säg mig, varför ska all information nuförtiden vara så förbaskat
OTYDLIG?
Om man tittar noga ser man efter en liten stund att det faktiskt inte är en kaffekopp som är överkryssad, utan ett par mynt! 8)
Nu har kampanjen börjat!
I förarmaterialet står det att ett av anledningarna till att kontanterna ska bort är att snabba på påstigningen. I nästa stycke står det att kortterminaler kommer att installeras våren 2011. ::)
Var ute igår kväll och körde onyktert folk. Långt över 50% betalade kontant och ungefär hälften av foldrarna jag delade ut revs sönder och kastades på golvet.
Kommer inte bli kul att köra helger efter kontantstoppet... ::)
De små foldrarna är iaf ett trevligt inslag som med fördel kan delas ut till alla nyktra trevliga resenärer som betalar kontant dagtid.
Själv oroar jag mig mest för 801:an, där förstagångsresenärerna från andra län och länder är många, och de flesta betalar kontant. Där hjälper inga informationskampanjer inne i bussen, utan den linjen borde få stora tydliga skyltar om kontantstoppet vid alla terminaler på Arlanda. Detta i kombination med fasta biljettmaskiner vid Uppsala "resecentrum" samt de tre terminalstoppen på Arlanda. Dessa maskiner ska givetvis kunna användas för alla tre typer av UL:s enkelbiljetter från Arlanda. En taxa till Knivsta, en andra taxa till Uppsala och en tredje taxa till Knutby...
Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2010, 13:41:52 PM
De små foldrarna är iaf ett trevligt inslag som med fördel kan delas ut till alla nyktra trevliga resenärer som betalar kontant dagtid.
Själv oroar jag mig mest för 801:an, där förstagångsresenärerna från andra län och länder är många, och de flesta betalar kontant. Där hjälper inga informationskampanjer inne i bussen, utan den linjen borde få stora tydliga skyltar om kontantstoppet vid alla terminaler på Arlanda. Detta i kombination med fasta biljettmaskiner vid Uppsala "resecentrum" samt de tre terminalstoppen på Arlanda. Dessa maskiner ska givetvis kunna användas för alla tre typer av UL:s enkelbiljetter från Arlanda. En taxa till Knivsta, en andra taxa till Uppsala och en tredje taxa till Knutby...
801 SKA ju ha korterminaler i bussarna, jag vet att det långt ifrån alltid är så men möjligheten finns åtminstone.
Citat från: KG skrivet 31 oktober 2010, 12:45:49 PM
Var ute igår kväll och körde onyktert folk. Långt över 50% betalade kontant och ungefär hälften av foldrarna jag delade ut revs sönder och kastades på golvet.
Kommer inte bli kul att köra helger efter kontantstoppet... ::)
he he. Vi har det lätt. Vi har inte fått dom små foldrarna ännu. :D
Citat från: KG skrivet 31 oktober 2010, 13:59:03 PM
801 SKA ju ha korterminaler i bussarna, jag vet att det långt ifrån alltid är så men möjligheten finns åtminstone.
Under våren kommer det att installeras kortterminaler i alla bussar både på regiontrafiken och i stadstrafiken. Enligt uppgift så borde anbuden för dessa terminaler ha blivit klar i torsdags eller fredags på UL....
Citat från: KG skrivet 27 oktober 2010, 23:22:10 PM
Nu har kampanjen börjat!
I förarmaterialet står det att ett av anledningarna till att kontanterna ska bort är att snabba på påstigningen. I nästa stycke står det att kortterminaler kommer att installeras våren 2011. ::)
Kortterminaler kommer ju itne direkt snabba upp påstigningen, nej. Men visst är det bra som nödfall, men det borde vara det absolut dyraste biljetten så att bara enstaka som verkligen inte kunnat fixa biljett på annat sätt använder möjligheten.
Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:37:50 AM
Kortterminaler kommer ju itne direkt snabba upp påstigningen, nej. Men visst är det bra som nödfall, men det borde vara det absolut dyraste biljetten så att bara enstaka som verkligen inte kunnat fixa biljett på annat sätt använder möjligheten.
Absolut! 50 kr för en zon och 100 kr för två zoner vore ett bra minimipris. Samma pris för alla, dvs ingen barntaxa på enkelbiljetterna. Samtidigt kan UL gott sänka 10-resorskortet med ett par kronor/resa för att tydligt visa att ett förköpt busskort (motsvarande SL:s remsa) föredras.
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 01:41:39 AM
Absolut! 50 kr för en zon och 100 kr för två zoner vore ett bra minimipris. Samma pris för alla, dvs ingen barntaxa på enkelbiljetterna. Samtidigt kan UL gott sänka 10-resorskortet med ett par kronor/resa för att tydligt visa att ett förköpt busskort (motsvarande SL:s remsa) föredras.
Man ska ha 20% rabatt på 10 resors korten under December, och får man bara in folk på rätt väg så är dom nog kvar där sen också.
Och sen kommer inte priset för en "kontant"-resa att vara så tydligt i framtiden i och med att kontantbetalningen upphör så jag tror inte folk skulle reagera nämnvärt på att det skulle vara dyrare att betala med kreditkort eftersom man inte upplever att man blir "lurad".
Det gäller dessutom att göra reklam för 10-resorskortet, och visa för folk att detta är ett utmärkt alternativ till enkelbiljetter då det är opersonligt, otidsbundet och därmed jättesmidigt för de som åker buss väldigt sällan.
10 resor kostar idag 240 kr inom en zon, dvs 24 kr/resa. Får man ner det till 20 kr/resa är det ju halva priset mot enkelbiljettens 40 kr.
10-resorskortet inom länets båda zoner kostar det dubbla, dvs 48 kr/resa jämfört med enkelbiljetten på 80 kr. Sänk gärna denna till 40 kr/resa.
För just halva priset ska man som resenär spara om man köper ett dylikt kort. Eller mer. Har SL lyckats att få alla "sällanåkare" ute på landsbygden att alltid ha en remsa med sig, så borde väl UL kunna få alla sina "sällanåkare" att köpa ett 10-kort?
Ett klart minus för 10 resors korten är att det inte går att regga på fler passagerare om dom inte kliver på ihop.
Har hänt mig flera gånger att det kommer fram en resenär i bussen och tror att dom kan köra in kortet en gång till åt sin polare som kliver på vid en senare hållplats, men då blir det bara en övergång på deras egen resa.
Vet inte hur man ska lösa det här i framtiden när man inte kan ta betalt av dom heller, så då får dom väl åka gratis.
Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 12:55:31 PM
Ett klart minus för 10 resors korten är att det inte går att regga på fler passagerare om dom inte kliver på ihop.
Har hänt mig flera gånger att det kommer fram en resenär i bussen och tror att dom kan köra in kortet en gång till åt sin polare som kliver på vid en senare hållplats, men då blir det bara en övergång på deras egen resa.
Vet inte hur man ska lösa det här i framtiden när man inte kan ta betalt av dom heller, så då får dom väl åka gratis.
Lösningen är naturligtvis att ta betalt för totala antalet resande direkt. Men jag håller med om att det är knöligt.
Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 13:49:34 PM
Lösningen är naturligtvis att ta betalt för totala antalet resande direkt. Men jag håller med om att det är knöligt.
Jovisst, om resenären säger nåt så, men dom är ju inte dumma i huvudet så dom har ju lärt sig att 9 gånger av 10 typ så resulterar det i att den ena av dom åker gratis, eftersom chauffören inte bryr sig när den skickar ett "okej-tut".
Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 12:55:31 PM
Ett klart minus för 10 resors korten är att det inte går att regga på fler passagerare om dom inte kliver på ihop.
Har hänt mig flera gånger att det kommer fram en resenär i bussen och tror att dom kan köra in kortet en gång till åt sin polare som kliver på vid en senare hållplats, men då blir det bara en övergång på deras egen resa.
Vet inte hur man ska lösa det här i framtiden när man inte kan ta betalt av dom heller, så då får dom väl åka gratis.
Rent logiskt verkar det utomordentligt enkelt att lösa: om man gör om manövern på samma maskin vid samma tillfälle, så dras det en avgift till.
Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 14:41:36 PM
Rent logiskt verkar det utomordentligt enkelt att lösa: om man gör om manövern på samma maskin vid samma tillfälle, så dras det en avgift till.
JA, det görs det... problemet är att tidsinställningen är alldeles för kort. Om dom kör in kortet efter typ 2-3 minuter så räknas övergång.
Sen kan dom köra in sitt kort 300 gånger om dom vill, den skickar bara "ok" och lyser grönt.
Kruxet är att Jag tror att informationen lagras i kortet, för ibland när folk ska på och kommer från en annan buss så blir det "passagerare back spärr" därför att kortet använts nydligen, så det går nog inte att justera tiden till typ 1 timme för då skulle alla övergångar haverera.
Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 14:48:33 PM
JA, det görs det... problemet är att tidsinställningen är alldeles för kort. Om dom kör in kortet efter typ 2-3 minuter så räknas övergång.
Sen kan dom köra in sitt kort 300 gånger om dom vill, den skickar bara "ok" och lyser grönt.
Kruxet är att Jag tror att informationen lagras i kortet, för ibland när folk ska på och kommer från en annan buss så blir det "passagerare back spärr" därför att kortet använts nydligen, så det går nog inte att justera tiden till typ 1 timme för då skulle alla övergångar haverera.
Jag förstår inte varför det alls ska bli övergång på samma maskin (=samma fordon) även om det vore en ganska lång stund emellan. Enda rimliga skälet att få "övergång" när man kliver på samma fordon en gång till, är väl att man har klivit av bussen och sedan åker tillbaka efter en stund, när samma buss kommer tillbaka efter att ha vänt vid ändhållplatsen. Eller möjligen att man åker till bussterminal x med linje a, och sedan kliver av bussen och inväntar linje b som visar sig bestå av samma vagn som man kom dit med på linje a.
Rimligen borde det kunna vara så, att ny registrering på samma maskin innan bussen nått ändhållplatsen resulterar i att ytterligare en avgift dras, medan ny registrering på en annan maskin (oavsett tidsmellanrum) registreras som övergång.
Ja, så skulle det vara, men så är det tyvärr inte ;)
Men nu ska jag åka och använda den gamla dyngan 2 gånger tor Västerås.
Får väl se om problemet uppstår idag också 8)
Jag anser att detta är ett UL problem och inte vi förares. UL får helt enkelt finna sig i att förlora pengar på detta. Vi förare kan inte lasta kunderna. Jag fortsätter att strunta i detta.
UL kommer knappast att kosta på nåt större tekniskt arbete för att uppdatera de numera förhistoriska röda Almex-maskinerna som ju gått på övertid länge nu. Istället ser man nog till att det försenade BIMS-systemet kommer att innehålla lösningar på alla dagens små problem.
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 23:06:11 PM
UL kommer knappast att kosta på nåt större tekniskt arbete för att uppdatera de numera förhistoriska röda Almex-maskinerna som ju gått på övertid länge nu. Istället ser man nog till att det försenade BIMS-systemet kommer att innehålla lösningar på alla dagens små problem.
Så har SL också sagt sedan 1973, när man till sist köpte in ett system så glömde man bort ungefär hälften av funktionerna...
Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 23:06:11 PM
UL kommer knappast att kosta på nåt större tekniskt arbete för att uppdatera de numera förhistoriska röda Almex-maskinerna som ju gått på övertid länge nu. Istället ser man nog till att det försenade BIMS-systemet kommer att innehålla lösningar på alla dagens små problem.
Ja om det nu kommer nångång. Har vi tur kommer det i juli 2011 men blir med all sannolikhet uppskjutet igen skulle jag tro.
Men vi får se. Snart bara 1 månad kvar. Sen får vi se vad våren betyder i UL's mening. Kanske kortterminalerna kommer 2012 eller nåt. :)
Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 14:48:33 PM
JA, det görs det... problemet är att tidsinställningen är alldeles för kort. Om dom kör in kortet efter typ 2-3 minuter så räknas övergång.
Sen kan dom köra in sitt kort 300 gånger om dom vill, den skickar bara "ok" och lyser grönt.
Kruxet är att Jag tror att informationen lagras i kortet, för ibland när folk ska på och kommer från en annan buss så blir det "passagerare back spärr" därför att kortet använts nydligen, så det går nog inte att justera tiden till typ 1 timme för då skulle alla övergångar haverera.
"passagerare back spärr"? Det var en intressant översättning av "passenger passback attempted" som jag inte sett förut. ;)
Men ändå, det finns olika lösningar på detta i olika system. Programvara från Cubic eller ERG är i grundutförande så att det registreras en ny resa för en ytterligare person om kortet visas för kortläsaren igen på samma fordon, men det räknas som övergång om kortet viseras på ett annat fordon.
Undantagen är framförallt check-in/check-ut-baserade system där kortet checkas ut om det viseras igen på samma fordon. Viseras det på ett annat fordon blir det ny incheckning. I Cubic-systemen kan man definiera "interchange points" (tror jag det heter, har glömt exakta termen) där man kan koppla ihop platser där byte kan ske utan utcheckning på det första fordonet/stationen. Detta används till exempel i London för att definiera deras OSI-specialregler för vissa platser "out-of-station interchange".
Alltså, det finns en hel del olika lösningar på problemet i drift på olika håll i världen, så det är inte omöjligt att lösa.
Alla allvarliga fel som upptäcktes i fabrikstestet med BIMS ska nu vara lösta. Så det börjar närma sig nu.
Gällande kortläsarna som ska installeras i bussarna våren 2011 så är dessa av typen ingen kod maskiner.
Så det ska bara vara att dra kortet och det lyser grönt och sen åka. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 14 november 2010, 18:26:13 PM
Alla allvarliga fel som upptäcktes i fabrikstestet med BIMS ska nu vara lösta. Så det börjar närma sig nu.
Gällande kortläsarna som ska installeras i bussarna våren 2011 så är dessa av typen ingen kod maskiner.
Så det ska bara vara att dra kortet och det lyser grönt och sen åka. :)
Nja... det senaste jag hörde så skall nog de nya betalautomaterna vara med just pinkod....
Citat från: kimpan skrivet 14 november 2010, 18:29:14 PM
Nja... det senaste jag hörde så skall nog de nya betalautomaterna vara med just pinkod....
Pratade med en på UL jag känner igår och enligt honom så eftersom det är så pass lågt belopp så behövde man inte pinkod för det. Det skulle ju vara bra för snabbheten utan pinkod dock ej för säkerheten.
Citat från: Björn Ax skrivet 14 november 2010, 18:31:36 PM
Pratade med en på UL jag känner igår och enligt honom så eftersom det är så pass lågt belopp så behövde man inte pinkod för det. Det skulle ju vara bra för snabbheten utan pinkod dock ej för säkerheten.
verkar lite som man inte ens på UL riktigt vet vad som gäller... de nya betalkortsterminalerna kan inte heller kopplas ihop med Buscom så vi ska logga in på 2 ställern Buscom+terminalen... sedan skall resebären få ett kvitto från terminalen + en biljett från busscom
Jag är jätteglad att kortläsarna dröjer fram till våren 2011, flera månader efter att kontantstoppet införts. Då hinner ju alla resenärer vänja sig vid billiga och snabba förköpta busskort och sms, och när enkelbiljetter återigen införs med bankkort har alla vant sig av med det, och kommer förhoppningsvis inte att återgå till dem. :)
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 19:40:32 PM
Jag är jätteglad att kortläsarna dröjer fram till våren 2011, flera månader efter att kontantstoppet införts. Då hinner ju alla resenärer vänja sig vid billiga och snabba förköpta busskort och sms, och när enkelbiljetter återigen införs med bankkort har alla vant sig av med det, och kommer förhoppningsvis inte att återgå till dem. :)
*rotfl*
Det kommer nog dröja längre än fyra månader innan folk har "vant sig".
Citat från: lil-sis skrivet 14 november 2010, 20:09:29 PM
*rotfl*
Det kommer nog dröja längre än fyra månader innan folk har "vant sig".
Förvisso. Men samma person lär ju inte försöka köpa en enkelbiljett ombord varenda vardag i fyra månaders tid. Efter någon vecka med samma svar: "Tyvärr tar vi varken kontanter eller bankkort" borde ju viss inlärning ske. ;)
Enligt våran fordonschef på KR så kommer dom att förbereda installationer av kortterminaler
redan nu i veckan. KR:s bussar ska tydligen blir först ut och det ser väl ut som att det ska vara
klart redan till kontantstoppet.
Jag blev aldeles förvånad själv när han berättade det !!
Citat från: MartinMartin skrivet 15 november 2010, 01:04:44 AM
Enligt våran fordonschef på KR så kommer dom att förbereda installationer av kortterminaler
redan nu i veckan. KR:s bussar ska tydligen blir först ut och det ser väl ut som att det ska vara
klart redan till kontantstoppet.
Jag blev aldeles förvånad själv när han berättade det !!
Japps KR och nobina först eftersom dom lär nog behövas mest ute i buschen. GUB får det installerat sist som vanligt. :)
Varför köper man dyra kontokortläsare till alla UL-bussar när SL klarar sin busstrafik helt utan ombordförsäljning, även i Roslagen som ju påminner om övriga Uppland med 1-2 mil mellan försäljningsställena? Blir det inte billigare för alla i Uppsala län om man istället för kontokortläsare satsar på fler försäljningsställen av förköpta kort?
Citat från: kimpan skrivet 31 oktober 2010, 17:48:50 PM
Under våren kommer det att installeras kortterminaler i alla bussar både på regiontrafiken och i stadstrafiken. Enligt uppgift så borde anbuden för dessa terminaler ha blivit klar i torsdags eller fredags på UL....
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.
Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 11:14:09 AM
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.
UL har vetat om att det med stor sannolikhet blir konstanstopp i över 2 år... man har förhalat, överklagat i olika instanser, ända upp till regeringsrätten. Regeringsrätten tog beslut i ärendet 23 juni 2009 så UL har haft över ett år på sig att ordna med betalkortsterminaler till bussarna. Man borde ha fixat detta tidigare..... Nu kommer kontanstoppet, efterlängtat av oss som kör.
Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 11:14:09 AM
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.
99,5% av alla människor har redan en "biljettautomat" i fickan.
Citat från: KG skrivet 15 november 2010, 16:43:26 PM
99,5% av alla människor har redan en "biljettautomat" i fickan.
Men ännu färre skulle förhindras att åka om man dessutom hade kortbetalningen fixad innan man inför kontantstopp. Har man känt till kontantstoppet i 2 år så borde man haft god tid på sig att installera kortterminaler. finns ingen anledning att vänta med detta tills efter det att kontantstoppet redan är infört.
Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 17:18:15 PM
Men ännu färre skulle förhindras att åka om man dessutom hade kortbetalningen fixad innan man inför kontantstopp. Har man känt till kontantstoppet i 2 år så borde man haft god tid på sig att installera kortterminaler. finns ingen anledning att vänta med detta tills efter det att kontantstoppet redan är infört.
Alldeles riktigt...... och om inte UL har fått tummen ur ***** så finns det inget skäl att vänta längre
Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 11:14:09 AM
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.
Varför inte bara göra som SL? Dvs ta bort kontanterna
och strunta i dyra kortterminaler.
Det funkar ju på andra sidan länsgränsen, inkl Norrtäljes glesbygd! Varför inte ha samma sak här i Uppsala län?
Citat från: Ersa skrivet 15 november 2010, 21:06:07 PM
Varför inte bara göra som SL? Dvs ta bort kontanterna och strunta i dyra kortterminaler.
Det funkar ju på andra sidan länsgränsen, inkl Norrtäljes glesbygd! Varför inte ha samma sak här i Uppsala län?
Håller fullständigt med dig...... det funkar överallt annars.... vad blir nästa steg...att vi ska börja sälja månadskort och periodkorty på stadsbusrarna också.....
Kors i taket !!! Nu sitter hållaren där och kablar är dragna,
börjar nästan tro på att man kommer att kunna betala med betal/kreditkort från den 12:e
(http://forumbilder.se/images/512201013324Aee03.jpg)
Nobinas bussar har då inte fått några...
Citat från: KG skrivet 02 december 2010, 19:26:30 PM
Nobinas bussar har då inte fått några...
Goda nyheter! Hoppas dessa flaskhalsar dröjer länge.
Varför jag är så negativ till kontokort?
1: För att jag kört buss i Umeå där folk stod på kö med varsitt kontokort och det gick allt annat än snabbt att betala. Sen var det de långsamma resenärerna som klagade högst för att bussen alltid var sen.
2: För att jag även kört förstärkningar på Swebus 899:a förra vintern de dagar när alla tåg stod still. Den ordinarie bussen tog alla förbokade och klippkort och rullade iväg i tid. Jag tog alla enkelbiljetter med kontokort vilket tog 30 sekunder/påstigande i snitt. Det innebar att det tog
30 minuter att lasta på 60 st resenärer! >:( Den dagen Swebus helt avskaffar alla ombordköp blir det några öl på stan för att fira. Nån som följer med?
Med tanke på UL:s bestämmelser över Uppsala "resecentrum" ska man rulla fram med de gula bussarna 3 minuter före avgång. Är det då tänkt att man ska lösa 10 st enkelbiljetter med en långsam kortläsare, medan alla bakom står i kön och fryser och bussarna som vill ha ens plats inte kommer fram? Nej, snabbt ska det gå in i bussen! Allt ska vara klart och betalt när man stiger på.
Ja inte går det snabbt med bankkort på bussen men som väl är händer det inte jätteofta på våra linje i Tranemo att det ska betalas med kort men när det händer så går tiden väldigt fort.. Som sagt det skulle gå att få till mkt snabbare om bara de som bestämmer hade sett hur det ser ut på bussarna ..
Det är ju bara att ställa sig i Pressbyrån en godtycklig sommardag och se när tio 14-åringar i rad ska köpa varsin glass och betala med kort. Verklighetsanknytningen lyser med sin frånvaro...
Citat från: JDS skrivet 04 december 2010, 14:33:05 PM
Det är ju bara att ställa sig i Pressbyrån en godtycklig sommardag och se när tio 14-åringar i rad ska köpa varsin glass och betala med kort. Verklighetsanknytningen lyser med sin frånvaro...
Eller lunchrestauranger som är vana sedan tidigare att bara dra kortet i en kortläsare och allt är klart och kunden kan skriva under slippen. När dessa lösningar nu byts ut mot terminaler med chipläsning och PIN-koder blir det inte direkt roligt. Köerna växer, gästerna blir förbannade och ställer brickorna och går ut. Man känner inte direkt någon stolthet som programutvecklare att vara med om att införa sådana här lösningar.
Säkerhetskrav och funktioner i all ära men man känner att avståndet är ganska långt mellan kortföretagens säkerhetsavdelningar ner till butiker, bussar, taxibilar m m. Efter alla möten, krismöten m m jag har varit med om under hösten kan man nog bara konstatera att bankernas löften om att ta fram möjligheter att godkänna snabbare lösningar har varit svårara att hålla. Kraven stramas hela tiden åt uppifrån och det blir riskfyllt att utveckla nya lösningar eftersom det hela tiden kommer nya krav som gör att hela utvecklingsarbetet måste kastas och man får börja om. Att få en bankkortsintegration certifierad och godkänd idag tar flera månader och kräver rejäla säkerhetsgenomgångar så det kan bli ganska kostsamt.
Citat från: yngrot skrivet 04 december 2010, 14:24:11 PM
Ja inte går det snabbt med bankkort på bussen men som väl är händer det inte jätteofta på våra linje i Tranemo att det ska betalas med kort men när det händer så går tiden väldigt fort.. Som sagt det skulle gå att få till mkt snabbare om bara de som bestämmer hade sett hur det ser ut på bussarna ..
De ansvariga har aldrig varit intresserade att snabba upp ombordstigandet på bussarna, med SL som ett av få undantag. Det enda skälet att kontanterna tas bort till förmån för förskottsbetalning i form av kort och kuponger är att rånrisken ska minska.
Å andra sidan fanns ju viljan förr i tiden, när man skulle bilda två köer vid stadsbussar med dubbla framdörrar. Vänstra dörren för de med busskort och högra dörren för minoriteten som skulle lösa biljett ombord. Idag finns det ingen större vilja att se till att ombordbetalare inte kan blockera vägen för de som redan köpt sitt färdbevis och bara ska stämpla det! Med Östgötatrafiken som ett av få undantag som har kortläsare för påstigande vid mittdörren.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 04 december 2010, 18:24:35 PM
Eller lunchrestauranger som är vana sedan tidigare att bara dra kortet i en kortläsare och allt är klart och kunden kan skriva under slippen. När dessa lösningar nu byts ut mot terminaler med chipläsning och PIN-koder blir det inte direkt roligt. Köerna växer, gästerna blir förbannade och ställer brickorna och går ut. Man känner inte direkt någon stolthet som programutvecklare att vara med om att införa sådana här lösningar.
Säkerhetskrav och funktioner i all ära men man känner att avståndet är ganska långt mellan kortföretagens säkerhetsavdelningar ner till butiker, bussar, taxibilar m m. Efter alla möten, krismöten m m jag har varit med om under hösten kan man nog bara konstatera att bankernas löften om att ta fram möjligheter att godkänna snabbare lösningar har varit svårara att hålla. Kraven stramas hela tiden åt uppifrån och det blir riskfyllt att utveckla nya lösningar eftersom det hela tiden kommer nya krav som gör att hela utvecklingsarbetet måste kastas och man får börja om. Att få en bankkortsintegration certifierad och godkänd idag tar flera månader och kräver rejäla säkerhetsgenomgångar så det kan bli ganska kostsamt.
Ja och med fler och högre (?) avgifter så blir väl lösningen så småningom att gå över till - KONTANTER!!!! - som betalningsmedel! Jag längtar redan dit... :-*
Citat från: JDS skrivet 05 december 2010, 02:28:50 AM
Ja och med fler och högre (?) avgifter så blir väl lösningen så småningom att gå över till - KONTANTER!!!! - som betalningsmedel! Jag längtar redan dit... :-*
Jag hoppas kontanter försvinner för gott. Jag använder nästan aldrig kontanter. Bara kort.
Jag tror inte kortbetalningen kommer gå så jättemycket saktare faktiskt.
Beror på föraren faktiskt.
Vissa förare kör ju med midjeväska med alla kontanter i och innan dom har hunnit få upp växel så har det gått lika lång tid som kortbetalarna har tagit.
Det är när resenären kommer med jämna pengar som det tar kort tid men oftast kommer dom med 100-lappar eller liknande och då tar det lite tid att få upp växeln.
Så jag tror på kortbetalningen som ett bra alternativ. Speciellt på sommaren när många turister kommer och vill åka buss men inte tagit reda på information.
Kortsystemet kan aldrig gå snabbare än den tid maskinen tar på sig. Kontanthanteringen kan däremot göras utomordentligt snabb utan annan ansträngning än lite övning. Härmed hackar jag på, idiotförklarar samt förolämpar alla som har någon annan åsikt ;)
Idén att ha kortmaskiner ombord för att kunna sälja biljetter i rena nödfall tycker jag i och för sig är ganska bra. Men dessa "nödbiljetter" bör i så fall vara rejält dyra, så att folk uppmuntras (läs "tvingas") att använda förköpta färdbevis av ett eller annat slag.
Sådärja. Då var det kontantstopp i uppsala också. Skönt att man är ledig och slipper första dagen utan kontanter.
Läste i UNT och var förberedd på femtio arga kommentarer om hur idiotiska UL var men såg bara 1 arg insändare och sen 4 andra som kom med förslag hur denne arga person kunde göra istället. Dom som brukar skriva gnälliga kommentarer kanske inte har vaknat ännu. :)
http://www.unt.se/uppsala/kontantfri-betalning-inford-1157593.aspx
Som vanligt har UL koll... UL hade informationsmöte och de kunde inte svara på vad biljettpriset skulle vara vid köp med kontokort.
Jag föreslog att priset borde vara en tjuga dyrare än sms biljett för att uppmuntra användningen, men det hade dom ingen aning om.
Citat från: KG skrivet 12 december 2010, 11:40:20 AM
Som vanligt har UL koll... UL hade informationsmöte och de kunde inte svara på vad biljettpriset skulle vara vid köp med kontokort.
Jag föreslog att priset borde vara en tjuga dyrare än sms biljett för att uppmuntra användningen, men det hade dom ingen aning om.
Ja kanske dags att ha bestämt det nu. Lär ju inte vara allt för lång tid kvar innan det kommer kunna gå att betala med kort. Självklart ska det ju vara högre än sms och förköp.
Och jag satt och bläddrade i tidtabellen och upptäkte att man tydligen infört ett studentkort till heltidsstuderande,
något som jag inte hört en stavelse om.... men men, det är väl inte så viktigt att vi som jobbar i UL trafiken vet vad
som gäller.
Men eftersom jag vill veta vad som gäller så gick jag ju in på UL.SE/STUDENT (http://ul.se/STUDENT) som dom hänvisar till
och det är ju som vanligt när det gäller UL ::) så man blev ju inte klokare av det .....
Citat från: MartinMartin skrivet 12 december 2010, 13:47:24 PM
Och jag satt och bläddrade i tidtabellen och upptäkte att man tydligen infört ett studentkort till heltidsstuderande,
något som jag inte hört en stavelse om.... men men, det är väl inte så viktigt att vi som jobbar i UL trafiken vet vad
som gäller.
Men eftersom jag vill veta vad som gäller så gick jag ju in på UL.SE/STUDENT (http://ul.se/STUDENT) som dom hänvisar till
och det är ju som vanligt när det gäller UL ::) så man blev ju inte klokare av det .....
Stod väl rätt så bra på UL's sida? Sex nya kort för studenter som är i praktiken helt vanliga 30-dagars kort med lite studentrabbat.
Citat från: Björn Ax skrivet 12 december 2010, 13:54:50 PM
Stod väl rätt så bra på UL's sida? Sex nya kort för studenter som är i praktiken helt vanliga 30-dagars kort med lite studentrabbat.
Ja kolla, den som söker han hittar !! Men inte på den adressen dom hänvisar till i turlistan, men jag kanske skulle ha spånat runt lite innan jag yttrade mig för mycket ;)
http://www.ul.se/sv/Nyheter/UL-Student/ (http://www.ul.se/sv/Nyheter/UL-Student/)
Citat från: MartinMartin skrivet 12 december 2010, 14:01:12 PM
Ja kolla, den som söker han hittar !! Men inte på den adressen dom hänvisar till i turlistan, men jag kanske skulle ha spånat runt lite innan jag yttrade mig för mycket ;)
http://www.ul.se/sv/Nyheter/UL-Student/ (http://www.ul.se/sv/Nyheter/UL-Student/)
Ahh okej. Dom hade skrivit fel. Tittade inte i turlistan utan gick bara in på deras sida och såg länken. :D
Citat från: MartinMartin skrivet 12 december 2010, 13:47:24 PM
Och jag satt och bläddrade i tidtabellen och upptäkte att man tydligen infört ett studentkort till heltidsstuderande,
något som jag inte hört en stavelse om.... men men, det är väl inte så viktigt att vi som jobbar i UL trafiken vet vad
som gäller.
Men eftersom jag vill veta vad som gäller så gick jag ju in på UL.SE/STUDENT (http://ul.se/STUDENT) som dom hänvisar till
och det är ju som vanligt när det gäller UL ::) så man blev ju inte klokare av det .....
Ja titta! Har inte heller hört ett knyst om detta, trots att jag samtalat med ULs informatörer... ::)
Fast nu när jag tittar på webbsidan så står det ju 17:e januari, så dom har ju tid på sig att informera oss.
Citat från: KG skrivet 12 december 2010, 16:24:13 PM
Ja titta! Har inte heller hört ett knyst om detta, trots att jag samtalat med ULs informatörer... ::)
Fast nu när jag tittar på webbsidan så står det ju 17:e januari, så dom har ju tid på sig att informera oss.
Ja, lite märkligt att man inte nämner ett skit om det i turlistan, där ser det ut som om det
bara är att, redan idag, gå och köpa sig ett studentkort (om man vore student förståss).
Citat från: MartinMartin skrivet 02 december 2010, 01:38:07 AM
Kors i taket !!! Nu sitter hållaren där och kablar är dragna,
börjar nästan tro på att man kommer att kunna betala med betal/kreditkort från den 12:e
Men så blev det förståss inte :(
I KR:s bussar är starten planerad tlll den 20:e December enligt senaste informationen.
Citat från: Björn Ax skrivet 12 december 2010, 11:20:34 AM
Sådärja. Då var det kontantstopp i uppsala också. Skönt att man är ledig och slipper första dagen utan kontanter.
Läste i UNT och var förberedd på femtio arga kommentarer om hur idiotiska UL var men såg bara 1 arg insändare och sen 4 andra som kom med förslag hur denne arga person kunde göra istället. Dom som brukar skriva gnälliga kommentarer kanske inte har vaknat ännu. :)
http://www.unt.se/uppsala/kontantfri-betalning-inford-1157593.aspx
En har nu börjat bråka om att kontanter enligt denne är ett "lagligt betalmedel". Jag kan inte låta bli att vända på det hela och hävda att betalkort i så fall också är ett lagligt betalmedel, och fråga dem om jag har rätt att polisanmäla alla som inte tar kort för att de i så fall bryter mot den påstådda lagen om "lagliga betalmedel". 8)
Citat från: Ersa skrivet 12 december 2010, 20:33:07 PM
En har nu börjat bråka om att kontanter enligt denne är ett "lagligt betalmedel". Jag kan inte låta bli att vända på det hela och hävda att betalkort i så fall också är ett lagligt betalmedel, och fråga dem om jag har rätt att polisanmäla alla som inte tar kort för att de i så fall bryter mot den påstådda lagen om "lagliga betalmedel". 8)
Ja nu kom dom. Ja ja. Man får ta det med en nypa salt. Om 1 månad är det ingen som bryr sig längre om bussarna inte tar kontanter. Då är det nåt nytt dom har fått att klaga på istället.
Tycke en kommentar hade ett fyndigt namn för uppsala. Gnällsala. Passar väldigt bra tycker jag.
Då var det igångkört med kortbetalning i KR:s bussar.
Hur går det på Nobina och GUB, är det igång där också?
(http://forumbilder.se/images/e9212010116141e66.jpg)
(http://forumbilder.se/images/c9212010116522649.jpg)
(http://forumbilder.se/images/622120101172678c8.jpg)
Dagen till ära körde jag en sväng Alunda, en Hallstavik och en Östhammar och endast en trevlig herre
som åkte mellan Gimo och Östhammar nytjade möjligheten.
Måste säga att jag föredrar dom 15 sekunder det tar med kort mot dom 5 minuter det kan ta med
instruktioner om SMS biljett.
Körde natt till Enköping i helgen och då är det inte roligt med SMS när folk har så avancerade telefoner
att dom inte ens klarar av dom när dom är nyktra!
Nobina har inte fått läsarna än, har endast fått hållarna i ca hälften av vagnparken än. Ingen utbildning heller.
Måste säga att införandet av kontantfritt gått smidigt, väldigt få har fått åka gratis. Däremot ska vi inte tala om Gävle-Skutskär... Förarna där har fått både magsår och hjärnblödning.
Ne eftersom det är minst antal kontantbetalande på stadstrafiken och mer antal förköpsställen så kommer GUB få detta installerat sist. Först regiontrafiken sen stadstrafiken. :)
Hej
Fullständig utrustning och försäljning via kort har funnits på linje 801 ungefär i två år redan.
mvh Stefan P
Citat från: Björn Ax skrivet 21 december 2010, 11:47:05 AM
Ne eftersom det är minst antal kontantbetalande på stadstrafiken och mer antal förköpsställen så kommer GUB få detta installerat sist. Först regiontrafiken sen stadstrafiken. :)
man börjar montera fästena till terminalen direkt efter jul vad jag har förstått, så i slutet av januari början av februari kanske det fungerar i stadstrafiken också...
Citat från: kimpan skrivet 21 december 2010, 14:05:15 PM
man börjar montera fästena till terminalen direkt efter jul vad jag har förstått, så i slutet av januari början av februari kanske det fungerar i stadstrafiken också...
Såg att det satt en lapp uppe på fjalar där det stod att allt ska vara monterat och förarna ska vara utbildade till den 1:a februari på stadsbussarna.
Sitter och läser era inläggg... I tierp har vi i förra veckan börjat med utbildning av kontokort terminalerna.... alla på nobina ska ha gått den innan den 17 januari....de jobbar på att sätta in hållare i alla busssar, men som läget är nu så finns inte alla bussar på sina depåer pga diverse fel....
Och med att det är kontantfritt verkar funka ganska så bra... i alla fall för mig.... beror på vilka människor man kör...... de flesta verkar acceptera det hela.....