Då detta inte hade med ursprungstråden att göra så har detta med dimljus mm. brutits loss till en egen tråd. Ursprungstråden återfinns på länken nedan.
»Aj då... « (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39420.0)
// Nico
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...
Om det är denna förare som hämtar Thai-besättningen från Arlanda på morgonen (han är väldigt lik) så får han gärna börja hälsa och inte vara så snobbig...
Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2010, 14:41:10 PM
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...
Om det är denna förare som hämtar Thai-besättningen från Arlanda på morgonen (han är väldigt lik) så får han gärna börja hälsa och inte vara så snobbig...
För att han vet att Dimljus är det snyggste att köra med, eller så vill han inte slita på Xenon-halvljuset på dagtid, eller så kan det vara så att det är kopplat så att när kör man på läge 0 så tänds dimljusen automatiskt. :)
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 14:52:33 PM
För att han vet att Dimljus är det snyggste att köra med, eller så vill han inte slita på Xenon-halvljuset på dagtid, eller så kan det vara så att det är kopplat så att när kör man på läge 0 så tänds dimljusen automatiskt. :)
För övrigt så är det förbjudet att köra med dimljus om det inte behövs.
1200 kr kostar det för föraren.
/ Christer K
Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2010, 14:41:10 PM
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...
Om det är denna förare som hämtar Thai-besättningen från Arlanda på morgonen (han är väldigt lik) så får han gärna börja hälsa och inte vara så snobbig...
Det är han som har körningen för Thai.
Han brukar i alla fall hälsa på mig med både ljus och tuta när han ser mig ute o fotar. Men även hälsar när vi möts på stadens gator med våra bussar.
//Nicals
Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 15:01:42 PM
För övrigt så är det förbjudet att köra med dimljus om det inte behövs.
1200 kr kostar det för föraren.
/ Christer K
NEJ. Dimljus får användas istället för havljus när det är ljust ute. När det är mörkt ute så ska halvljus användas.
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 14:52:33 PM
För att han vet att Dimljus är det snyggste att köra med, eller så vill han inte slita på Xenon-halvljuset på dagtid, eller så kan det vara så att det är kopplat så att när kör man på läge 0 så tänds dimljusen automatiskt. :)
Varför skulle det se snyggare ut med dimljusen? Halvljusena är ju en del av bussens design, och när de är släckta ser fordonet nästan dött ut på något vis...
Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 15:50:50 PM
Varför skulle det se snyggare ut med dimljusen? Halvljusena är ju en del av bussens design, och när de är släckta ser fordonet nästan dött ut på något vis...
Smaken är som baken, delad. Jag personligen skulle enbart köra med dimljus om jag körde tungt fordon. På något sett ser det snyggare ut tycker jag, sen sliter det mindre på dom dyra Xenonljusen om man ju har det.
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:23:22 PM
Smaken är som baken, delad. Jag personligen skulle enbart köra med dimljus om jag körde tungt fordon. På något sett ser det snyggare ut tycker jag, sen sliter det mindre på dom dyra Xenonljusen om man ju har det.
Som sagt det finns förare som tänker på sig själva enbart sedan finns det förare som vet de ej är ensamma på vägen och inte kör med dimljusen som är skarpare på de flesta fordon och bländas därigenom
Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 16:29:56 PM
Som sagt det finns förare som tänker på sig själva enbart sedan finns det förare som vet de ej är ensamma på vägen och inte kör med dimljusen som är skarpare på de flesta fordon och bländas därigenom
Det är också en sak som inte stämmer, utan det är vad folk tror det gör. Har aldrig vart med om att dimljus brändat, varesig i dagsljus eller på kvällstid. Om det nu skulle blända, så kan det vara nån som monterat xenon och inte ställt ner ljusen, men då är det ju inte Dimljuset som bländar, utan inställningen som personen gjort. Ett halvljus kan blända lika mycket som ett dimljus, Så man ska inte skylla på att dimljusen bländar utan att inställningen som personen gjort. Möter flertalet halvljus som bländar men inte dimljus. Ett dimljus ska ju lysa bara nån meter framför bilen, förstår inte hur det då kan blända när det är rätt inställt :-X
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:41:51 PM
Det är också en sak som inte stämmer, utan det är vad folk tror det gör. Har aldrig vart med om att dimljus brändat, varesig i dagsljus eller på kvällstid. Om det nu skulle blända, så kan det vara nån som monterat xenon och inte ställt ner ljusen, men då är det ju inte Dimljuset som bländar, utan inställningen som personen gjort. Ett halvljus kan blända lika mycket som ett dimljus, Så man ska inte skylla på att dimljusen bländar utan att inställningen som personen gjort. Möter flertalet halvljus som bländar men inte dimljus. Ett dimljus ska ju lysa bara nån meter framför bilen, förstår inte hur det då kan blända när det är rätt inställt :-X
Roligt du säger kväll där för så här är det enligt Trafikförodrningen (SFS 1998:1276)
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet.
Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.
Sedan står det att andra förare inte får bländas och dimljus bländas vid våtvägbanan vid mörker/kväll där det enligt lag ej är tillåtet att användas
Men nu är tråden väldigt mycket OT vilket man ber om ursäkt för
Att man inte får köra med dimljus när det är mörkt vet jag redan, men det gör folk ändå, därför hade jag det som exempel. Men det jag vill komma fram till är att jag aldrig blivit bländad av dimljus, inte änns när vägbanan är våt, då är det faktist solen som lyser ner i vägbanan och bländar, men inte dimljus ;)
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:53:19 PM
Att man inte får köra med dimljus när det är mörkt vet jag redan, men det gör folk ändå, därför hade jag det som exempel. Men det jag vill komma fram till är att jag aldrig blivit bländad av dimljus, inte änns när vägbanan är våt, då är det faktist solen som lyser ner i vägbanan och bländar, men inte dimljus ;)
Nej men det blir jag rätt ofta bländad av dimlkus folk som kör i skymmning dvs det behöver ej ens vara mörkt räcker med att det är skymmning för att man skall vara olaglig.
Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 16:54:49 PM
Nej men det blir jag rätt ofta bländad av dimlkus folk som kör i skymmning dvs det behöver ej ens vara mörkt räcker med att det är skymmning för att man skall vara olaglig.
Okej, det var ju då tråkigt att du mött dom som har felinställda dimljus, och jag inte mött dom. Men ibland är livet orättvist ;D
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 16:59:02 PM
Okej, det var ju då tråkigt att du mött dom som har felinställda dimljus, och jag inte mött dom. Men ibland är livet orättvist ;D
Kan ju bero på om man kör mycket landsväg eller mest i tätbebyggda områden som sådant upplevs där det ej finns annan belysning omkring
Lite som snillen spekulerar i denna tråd..... ;)
Dimljus i samband med halvljus är ju som sagts redan olagligt.
Men varför är det då olagligt att ha dessa tända samtidigt.
Tänker då främst under den mörka perioden på dygnet.
Jo så inni bänken enkelt att det totalt fuckar upp synfältet framför bilen/bussen/lastbilen.
Finns dom som kör med dimljusen på i mörker med förklaringen att, "de lyser upp vägen bättre"
Tycker man att man har bra ljus med rätt inställda dimljus tycker jag att man skall ställa fordonet om det är mörkt ute.
Till alla er som kör med dimljusen i mörker, vrid av halvljuset en gång och kör med enbart dimljus så skall ni få se hur lite ljus det ger.
Hela grejen med detta är ju såklart att ögat automatiskt söker sig till ljus, alltså dimljusen tända ihop med halvljus = som ljusast 2-5meter framför fordonet. Inte det bästa stället att hålla blicken vid körning i mörker.
Sen finns det ju nu för tiden så kallade kurvljus, som automatiskt tänds i samband med att körriktningsvisaren slås på,
vilken förövrigt många verkar välja bort när ny bil inhandlas ;) (körriktningsvisaren alltså) Men det är en helt annan sak.
F.ö har jag kopplat ur halvljusautomatiken på min bil och kopplat om så P-ljus och dimljus automatiskt slås på.
När jag sedan vrider ljusomställaren till läge 2 där helljuset funkar så slocknar automatiskt dimljusen och halvljuset tänds.
Har aldrig bytt en enda trasig glödlampa under de 5 åren jag haft bilen. ;)
Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 17:03:43 PM
Kan ju bero på om man kör mycket landsväg eller mest i tätbebyggda områden som sådant upplevs där det ej finns annan belysning omkring
Jag kör ju aldrig i stan med bilen, för ska jag till stan så åker jag tunnelbana. Så det är mest på landsvägar och småvägar jag ser detta,
Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 15:01:42 PM
För övrigt så är det förbjudet att köra med dimljus om det inte behövs.
1200 kr kostar det för föraren.
/ Christer K
Du har så fel så fel, skrämmande att en yrkesförare har så dålig koll på lagboken.
Citat från: KG skrivet 03 oktober 2010, 19:32:02 PM
Du har så fel så fel, skrämmande att en yrkesförare har så dålig koll på lagboken.
Det är märkligt att jag har fel, men en kollega i branschen fick betala 1200 kr för detta i Västra Götalands län efter E20.
Jag har inte koll på lagboken men det borde Polisen ha som stoppade honom för just ljuset.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 19:51:35 PM
Det är märkligt att jag har fel, men en kollega i branschen fick betala 1200 kr för detta i Västra Götalands län efter E20.
Jag har inte koll på lagboken men det borde Polisen ha som stoppade honom för just ljuset.
/ Christer K
Han hade säkert halvljus tänt också, med tanke på bötesbeloppet så låter det som det.
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 19:54:07 PM
Han hade säkert halvljus tänt också, med tanke på bötesbeloppet så låter det som det.
Senaste summan jag hört för att köra med halv- och dimljus samtidigt var 500 kronor. Har det höjts nyligen?
...och med tanke på hur många lastbilar på våra vägar som kör med denna olagliga ljuskombination gissar jag att så var fallet med den nämnda kollegan?
Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 16:50:32 PM
Roligt du säger kväll där för så här är det enligt Trafikförodrningen (SFS 1998:1276)
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.
Sedan står det att andra förare inte får bländas och dimljus bländas vid våtvägbanan vid mörker/kväll där det enligt lag ej är tillåtet att användas
Men nu är tråden väldigt mycket OT vilket man ber om ursäkt för
Den lagtexten är lite luddig. Det första stycket är godtyckligt om vilket ljus det menar. Är det dimljus eller varseljus, eller kanske vilket som?
I sista stycket står det att dimljus får användas istället för halvljus under vissa väderförhållanden. Det står dock inte att de inte får användas i övriga sammanhang (bortsett från om de används tillsammans med andra ljusen).
Inte lätt att tolka...
För min del är det dock självklart att ha dimljuset avstängt. Det gör aldrig någon nytta (det är rent för klent för att kunna lysa upp bättre än halvljusena även när det är dimmigt), och i övrigt ser det bara riktigt riktigt fult ut.
Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:06:09 PM
Den lagtexten är lite luddig. Det första stycket är godtyckligt om vilket ljus det menar. Är det dimljus eller varseljus, eller kanske vilket som?
I sista stycket står det att dimljus får användas istället för halvljus under vissa väderförhållanden. Det står dock inte att de inte får användas i övriga sammanhang (bortsett från om de används tillsammans med andra ljusen).
Inte lätt att tolka...
För min del är det dock självklart att ha dimljuset avstängt. Det gör aldrig någon nytta (det är rent för klent för att kunna lysa upp bättre än halvljusena även när det är dimmigt), och i övrigt ser det bara riktigt riktigt fult ut.
Om nu någon gång kört i dimma vilket det inte låter som, så fungerar dimljus mycket bättre än halvljus. I riktig dimma ser du knappt någonting med halvljus, ( ungefär som att köra i snöstorm med helljus) men med dimljus så ser du ändå vart vägen är. Det är lätt att berätta för andra, men det är en annan sak att uppleva situationen.
Citat från: Jim skrivet 03 oktober 2010, 23:18:52 PM
Om nu någon gång kört i dimma vilket det inte låter som, så fungerar dimljus mycket bättre än halvljus. I riktig dimma ser du knappt någonting med halvljus, ( ungefär som att köra i snöstorm med helljus) men med dimljus så ser du ändå vart vägen är. Det är lätt att berätta för andra, men det är en annan sak att uppleva situationen.
Jag har jobbat som yrkesförare på heltid i över tre år och jag har kört personbil i fyra och ett halvt. Jag har kört i tät dimma, snöstorm, hagel, extremt kraftigt regn osv osv...
Det bästa vid dåliga siktförhållanden (snöstorm, tät dimma osv) är av vad jag har upplevt att ha halvljusena, men sänka dem så mycket som möjligt. Då får man ett starkt ljus som inte lyser för högt och inte bländar föraren. Min erfarenhet av dimljusen på olika fordon är att de är på tok för svaga, och därmed odugliga.
Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:23:13 PM
Jag har jobbat som yrkesförare på heltid i över tre år och jag har kört personbil i fyra och ett halvt. Jag har kört i tät dimma, snöstorm, hagel, extremt kraftigt regn osv osv...
Det bästa vid dåliga siktförhållanden (snöstorm, tät dimma osv) är av vad jag har upplevt att ha halvljusena, men sänka dem så mycket som möjligt. Då får man ett starkt ljus som inte lyser för högt och inte bländar föraren. Min erfarenhet av dimljusen på olika fordon är att de är på tok för svaga, och därmed odugliga.
Jag som kör Xenon på bilen och körde Xenon på lastbilen kunde inte höja å sänka, då det görs automatiskt när bilens vinkel ändras. Körde med Scanias Dimljus en hel natt, trodde jag hade halvljus på ( hade glömt att vrida över till halvljus. ) Så starka var dom. Möjligt att volvo har svagare?. Kan man sänka ljusen som man kan om man har Halogen lampor så är det bättre än Dimljus ja.
Har nu jobbat som yrkesförare i 4 år, dock i både lastbil och buss-branschen. Har också kört i olika vädersituationer. Men som sagt, alla fordon är olika byggda, vissa bättre än andra :)
Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:06:09 PM
Den lagtexten är lite luddig. Det första stycket är godtyckligt om vilket ljus det menar. Är det dimljus eller varseljus, eller kanske vilket som?
I sista stycket står det att dimljus får användas istället för halvljus under vissa väderförhållanden. Det står dock inte att de inte får användas i övriga sammanhang (bortsett från om de används tillsammans med andra ljusen).
Inte lätt att tolka...
För min del är det dock självklart att ha dimljuset avstängt. Det gör aldrig någon nytta (det är rent för klent för att kunna lysa upp bättre än halvljusena även när det är dimmigt), och i övrigt ser det bara riktigt riktigt fult ut.
"Annat ljus" är
varselljus med vitt eller gult sken som består av antingen:
- Reducerat halvljus
- 21W-lampor
- Ett flertal lysdioder (LED)
Jag kan hålla med att dimstrålkastare aldrig någon är större nytta i dimma och snörök, utan mest är en leksak eller bara rent varselljus. Ändå är jag en stor användare av dimstrålkastare precis av den anledningen Jim skrev i början. Dvs att jag inte vill köra runt med tänt xenonhalvljus under dagtid, då detta ljus behövs bättre under mörker. "Onödig" halvljuskörning kan leda till att en av ens xenonhalvljuslampor visar sig vara trasig när mörkret faller på. Bättre då att inte slita på dem i onödan.
Men huruvida det rör sig om LED- eller 21W-varselljus i normalhöjd eller halogendimstrålkastare i spoilerhöjd gör detsamma för mig. Båda ljusen är enligt mig till enbart för att synas, och inte för att lysa upp vägbanan det minsta lilla.
Den här meningen:
Citat från: TrafikförordningenSådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt.
avslöjar att dimljus INTE är sådant ljus som avses i första stycket. Den som inte omedelbart upptäcker det kan trösta sig med att 95% av Sveriges poliser antagligen inte heller begriper ett skvatt, så man klarar sig nog ändå. ;D
Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2010, 14:41:10 PM
Jag undrar varför Högbergs alltid kör med dimljus? Det är säkert så att man får sparken där om man inte har det...
Kan det vara så enkelt att Högbergs redan från fabrik beställt sina Setror att dimstrålkastare (och parkeringsljus) alltid lyser automatiskt på ljusvredets 0-läge? Detta medan halvljuset tänds först när man vrider vredet två snäpp till halvljusläget, vilket man gör när mörkret fallit. Jag vet inte svaret, men om "alla" kör med dimstrålkastare dagtid tyder det ju på detta.
Precis som jag beskriver ovan hade jag valt att koppla ljusen på mina fordon om jag ägt ett åkeri. :)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Fridstrom_9443_Svanberga_100909a.jpg)
Denna var inte beställd så, utan krävde tre olika moment från två olika brytare, varav en av dem hette "avstängning av automatiskt halvljus".
Bökigt värre, men vad gör man inte för "rätt" look? ;)
Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 02:06:48 AM
Den här meningen:
avslöjar att dimljus INTE är sådant ljus som avses i första stycket. Den som inte omedelbart upptäcker det kan trösta sig med att 95% av Sveriges poliser antagligen inte heller begriper ett skvatt, så man klarar sig nog ändå. ;D
Huvudsaken är att du bara kör med två starka ljuspunkter fram. Totalt två varselljus
eller två dimstrålkastare
eller två halvljus.
All kombination mellan dessa är "ganz verboten" som jag fick uppleva i min ungdom för över 10 år sedan när polisen stannade min gamla Volvo 240 pga att jag hade 4 st 21W-varselljus tända. Två original samt två st under kofångaren.
"Släck två av dem, övre eller nedre gör detsamma" löd ordern. Att fyra st 21-wattare knappast bländar någon hörde inte hit. Två ljuspunkter skulle det vara dagtid, sen fick jag välja fritt vilka två jag ville ha.
Enda undantaget är bussar av 1984 års modell och äldre, som än idag får ha tre halvljus: Två på höger sida, samt ett på vänster. :)
Citat från: Christer K skrivet 03 oktober 2010, 19:51:35 PM
Det är märkligt att jag har fel, men en kollega i branschen fick betala 1200 kr för detta i Västra Götalands län efter E20.
Jag har inte koll på lagboken men det borde Polisen ha som stoppade honom för just ljuset.
/ Christer K
Som vanligt är det en kollega som råkat illa ut...
Dimljus är helt lagligt som ersättare för halvljus på DAGTID. Då klassas det som varselljus.
Dimljus får ALDRIG användas tillsammans med halvljus, inte varselljus heller för den delen. Inte ens vid dimma.
Citat från: KG skrivet 04 oktober 2010, 10:27:02 AM
Som vanligt är det en kollega som råkat illa ut...
Dimljus är helt lagligt som ersättare för halvljus på DAGTID. Då klassas det som varselljus.
Dimljus får ALDRIG användas tillsammans med halvljus, inte varselljus heller för den delen. Inte ens vid dimma.
Här var en fin och begriplig översättning av lagtexterna. Vill bara förtydliga att det även är fullt lagligt att använda dimljus ihop med helljus av någon anledning. Tanken bakom dimljuset är att man ska använda det istället för halvljuset vid dimma eller kraftig nederbörd
dagtid. Dimljuset är, til skillnad från halvljuset, inte optimerat för att lysa upp för det egna fordonet utan för att lättare uppfattas av andra trafikanter.
En intressant detalj är att på min förra bil kunde jag inte använda dimljusen fram och bak samtidigt lagligt.
På parkering gick inte dimljuset bak att tända och vid halvljus är det ju mycket riktigt inte tillåtet att köra med främre dimljusen tända.
Antar att det är tillåtet att köra med både halvljus och dimljusfram på flertalet andra marknader.
Citat från: Dexter skrivet 04 oktober 2010, 22:36:34 PM
En intressant detalj är att på min förra bil kunde jag inte använda dimljusen fram och bak samtidigt lagligt.
På parkering gick inte dimljuset bak att tända och vid halvljus är det ju mycket riktigt inte tillåtet att köra med främre dimljusen tända.
Antar att det är tillåtet att köra med både halvljus och dimljusfram på flertalet andra marknader.
Vad var det för bil?
Jagkommer inte på rak arm på någon bilmodell där det går att använda dimbaklyktan när man har parkeringsljus.
Dimljuset fram brukar väl ha en omkopplare där det är halvljus i ena läget och dimljus i det andra?
Volvo S70 -00. Den hade separata knappar både för dimljuset fram och bak.
Citat från: Dexter skrivet 05 oktober 2010, 13:31:28 PM
Volvo S70 -00. Den hade separata knappar både för dimljuset fram och bak.
Samma som på Saab 9-5.
Citat från: SimonB skrivet 05 oktober 2010, 14:23:00 PM
Samma som på Saab 9-5.
På min Saab 9-5 är det kopplat så att de främre dimstrålkastarna enbart tänds när parkeringsljuset eller helljuset är påslagna. Oerhört smidigt att aldrig behöva riskera böter för att man råkat glömma någon knapp i fel läge och därmed har en otillåten ljuskombination. För att dimstrålkastare ska få ström måste således ljusvredet vara i parkeringsljusläget så att halvljuset är avslaget. På 0-läget är det enbart halvljus, och dimstrålkastarna går där ej att tända.
Det mest ultimata vore dock att ha dimstrålkastare+parkeringsljus som enda alternativ på ljusvredets 0-läge. Visst gillar jag el och kablar, men det jobbet orkar jag inte utföra.
Men jag har mött många andra Saabar som kört med "fyrdubbelt ljus", så alla är bevisligen inte kopplade enligt svensk lagstiftning.
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 14:35:25 PM
På min Saab 9-5 är det kopplat så att de främre dimstrålkastarna enbart tänds när parkeringsljuset eller helljuset är påslagna. Oerhört smidigt att aldrig behöva riskera böter för att man råkat glömma någon knapp i fel läge och därmed har en otillåten ljuskombination. För att dimstrålkastare ska få ström måste således ljusvredet vara i parkeringsljusläget så att halvljuset är avslaget. På 0-läget är det enbart halvljus, och dimstrålkastarna går där ej att tända.
Det mest ultimata vore dock att ha dimstrålkastare+parkeringsljus som enda alternativ på ljusvredets 0-läge. Visst gillar jag el och kablar, men det jobbet orkar jag inte utföra.
Men jag har mött många andra Saabar som kört med "fyrdubbelt ljus", så alla är bevisligen inte kopplade enligt svensk lagstiftning.
Aha, vad bra! På mina föräldrars av årsm 05, är dimljusknappen helt oberoende av övriga inställningar. Det går alltid att välja att ha dimljuset av/på.
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 14:35:25 PM
På min Saab 9-5 är det kopplat så att de främre dimstrålkastarna enbart tänds när parkeringsljuset eller helljuset är påslagna. Oerhört smidigt att aldrig behöva riskera böter för att man råkat glömma någon knapp i fel läge och därmed har en otillåten ljuskombination. För att dimstrålkastare ska få ström måste således ljusvredet vara i parkeringsljusläget så att halvljuset är avslaget. På 0-läget är det enbart halvljus, och dimstrålkastarna går där ej att tända.
Det mest ultimata vore dock att ha dimstrålkastare+parkeringsljus som enda alternativ på ljusvredets 0-läge. Visst gillar jag el och kablar, men det jobbet orkar jag inte utföra.
Men jag har mött många andra Saabar som kört med "fyrdubbelt ljus", så alla är bevisligen inte kopplade enligt svensk lagstiftning.
Det är en programeringsfråga på SAAB, när jag bytte SID (saab information display) på min 9-3a ändrade verkstaden programmeringen så att dimljus gick att ha tänt oavsett annat ljus. Det blev till att köra tillbaka och ge dem bakläxa på programeringen. Nu funkar det med parkeringsljus eller helljus, inget annat!