Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bergenga skrivet 03 oktober 2010, 21:16:34 PM

Titel: Kan STO220 være den siste Setra TopClass 300?
Skrivet av: Bergenga skrivet 03 oktober 2010, 21:16:34 PM
Jeg kom over denne tyske artikkelen om Setra S328DT:
http://www.omnibusarchiv.de/include.php?path=article&contentid=661&page=4

Der finnes et bilde av en S328DT som var den siste TopClass i 300-serien som ble bygget. Det står også at det ble bygget totalt 773 busser av modellen.

Om man så ser på SBH: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=32646

... så ser man at STO220 har chassinummer WKK31900001000773. Kan det da være at det er samme bussen? Eller er det eventuelt sånn at en buss med et lavere chassinr ble bygget senere? Det står et chassinr i frontvinduet på bildet, men jeg klarer ikke å se om det slutter på 773 eller ikke. (Forbaskede håndskrift ... ;))

Det som kan tale mot at den omtalte bussen er STO220 er at den er første gang registrert i Sverige 07.02.2002, mens det i artikkelen står at den siste bussen forlot fabrikken 26.02.2002. Men jeg spør likevel, i tilfelle noen vet noe mer om det. Hvordan så for eksempel bussen ut da Eurorider i Surte eide den?
Titel: SV: Kan STO220 være den siste Setra TopClass 300?
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 oktober 2010, 16:38:24 PM
Jag har denna bild i bättre upplösning och där kan man tydligt utläsa numret 3190100383. Detta nummer rimmar ju inte direkt med chassinumret på STO220 som är 31900001000773.
Titel: SV: Kan STO220 være den siste Setra TopClass 300?
Skrivet av: Bergenga skrivet 04 oktober 2010, 17:28:18 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 oktober 2010, 16:38:24 PM
Jag har denna bild i bättre upplösning och där kan man tydligt utläsa numret 3190100383. Detta nummer rimmar ju inte direkt med chassinumret på STO220 som är 31900001000773.

Hmm, nei da er det nok ikke den. Men da er nok sannsynligvis STO220 den med høyest chassinummer av alle, og det er jo også noe. Hvorfor jeg er så interessert i akkurat STO220 er fordi det sannsynligvis er den eneste Setra dobbeltdekkeren jeg noen gang har reist med. Det var som innsats på Swebus Express mellom Göteborg og Oslo høsten 2008. Vi rakk fram et kvarter før rute, sånn at jeg rakk en buss som skulle gått 20 minutter før normal ankomst. :)

Når det gjelder den med chassinr. 383 så virker det jo litt spesielt med et så lavt nummer så sent. Normalt sett skulle nummeret vært brukt i 1999 omtrent, men det kan jo være at det var tiltenkt en buss som ble avbestilt eller noe sånt. Eller så kan det kanskje være en buss som har blitt gjenoppbygd etter å ha fått større skader, selv om det virker litt spesielt at man skulle "jubilere" med den.