Vem sköter vad inom Umeå tätortstrafik?
Vad är den gemensamma målsättningen?
Hur ser "att-göra-listan" ut, och vilka mål har man kvar?
Nu har någon nytänkande äntligen tagit fram en hemsida som besvarar många av de frågor som resenärerna ställt sedan 2006, utan att ha fått svar. :)
"Ha Sveriges mest nöjda resenärer 2015" kan dock bli ett lite svårt mål, men försöka duger!
http://www.ultravillmer.nu
Ultras nya logga som även finns på vintertidtabellen! Ska alla bussar få den nya loggan tro och undra hur flygbussen ser ut på Måndag, då linje 6 även kör över kyrkvron som linje 9 istället för tegsbron.
Hej!
I Karlstad och Umeå verkar det som trafiken bedrivs på liknande sätt, frågan är vem som kommer vinna? Karlstad verkar vara nära som vinnare då dom ökar resandet enormt..
Gävle drivs trafiken nästan på liknande sätt men trafikutövaren äger mer trafiken här då dom själva kan styra tider och vad som behövs i trafiken så som ledbussar etc förutom det länstrafikbolagret har krävt så som AC mm...
Sedan när finns det besökskort i Umeå? Jag har hört om det politiska beslutet, men inte sett något om verkställande tidigare.
Citat från: Muk skrivet 03 oktober 2010, 10:39:31 AM
Sedan när finns det besökskort i Umeå? Jag har hört om det politiska beslutet, men inte sett något om verkställande tidigare.
I sommar fanns det besökskort/turistkort. 3dygnskort med obegränsat resande fanns det, och har mig att det fanns ett alternativ till.
"Avskaffa barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter" eller "Öka andelen resenärer med busskort" vore ju en ruta att ha på sidan. Andelen enkelbiljetter som köps ombord på bussen är ju fortfarande löjligt hög jämfört med andra städer. Mer än 5 minuters ståtid vid en enda hållplats pga enkelbiljettförsäljning är tydligen fortfarande vardag, trots kontanternas avskaffande. Nu är det en lång kö där alla håller i varsitt kontokort istället för varsin 100-lapp. Att köpa ett busskort och ladda det på ICA eller Konsum vill man inte, trots att man bor i stan och åker buss flera gånger i veckan.
Som en kollega skrev som kommentar under denna artikel (http://vk.se/Article.jsp?article=376315):
CitatJa, folk köper mycket enkelbiljetter på bussen. Vissa stadsdelar är "värre" än andra. Att lasta på passagerare på Ålidhems centrum kan lätt ta 10 minuter, med alla som ska ha "enkel ungdom". Ju slöare folk är på att köpa (billigare) bussresor INNAN de kliver på bussen, desto längre tvingas bussen stå kvar på hållplatsen. Jag fattar inte hur någon som har nån som helst tanke på miljö/buller/ekonomi INTE fixar biljetten innan de kliver ombord. Bara mina ödmjuka åsikter om "de besvärliga bussarna i Umeå".
Ålidhem Centrum har man kiosken bredvid konsum som ombud för bussbiljetter så konstigt att man inte förköper där!
Citat från: RoggaBoy skrivet 03 oktober 2010, 10:54:42 AM
Ålidhem Centrum har man kiosken bredvid konsum som ombud för bussbiljetter så konstigt att man inte förköper där!
Varför gå den omvägen för några få kronor? Så länge barn- och ungdomstaxan finns kvar ombord kommer detta att fortgå. Det verkligen skönt att åka/köra köra SL-trafik jämfört med Ultrabuss. På en SL-buss vet man att hållplatsstoppen till 95% är rekordkorta. :)
Jo, de är klart. Enkelbiljett i buss ska vara mycket dyrare, om de nu måste vara kvar fast när automaterna ännu lyser med sin frånvaro så måste dom nog vara kvar.
Citat från: RoggaBoy skrivet 02 oktober 2010, 23:06:36 PM
Ultras nya logga som även finns på vintertidtabellen! Ska alla bussar få den nya loggan tro och undra hur flygbussen ser ut på Måndag, då linje 6 även kör över kyrkvron som linje 9 istället för tegsbron.
Loggan var ju groteskt ful :-O - gör om, gör rätt!!! - vad var det för fel på det gamla typsnittet kan man ju undra?!
http://www.ultravillmer.nu/Om_Ultra.aspx
Citat
Umeås stadstrafik Ultra är ett samarbete mellan: Länstrafiken, Nobina och Umeå kommunföretag. Eftersom det inte alltid är så lätt att hålla isär alla parter reder vi här ut begreppen:
Länstrafiken Västerbotten är trafikhuvudman för både den lokala och regionala trafiken på Västerbottens vägar. De sköter även upphandlingen av trafiken där entreprenören Nobina 2008 fick uppdraget att trafikera Umeås tätort. Ultra ÄR själva stadstrafiken i Umeås tätort och Umeå kommunföretag, en del av Umeå kommun, är de som beställer och bekostar den.
När det gäller stadstrafiken i Umeå är det bara en aktör du behöver lägga på minnet: Ultra.
Men om Länstrafiken Västerbotten är trafikhuvudman och sköter upphandling varför är det då Ultra som beställer och bekostar?
Jag tycker inte att de reder ut begreppen.... ???
Citat från: linlars skrivet 04 oktober 2010, 00:17:09 AM
Men om Länstrafiken Västerbotten är trafikhuvudman och sköter upphandling varför är det då Ultra som beställer och bekostar?
Jag tycker inte att de reder ut begreppen.... ???
"Ultra" är sedan sommaren 2006 bara ett varumärke som ägs av UKF eller kommunen.
Umeå Kommunföretag AB (UKF) är ett bolag som ägs helt av Umeå kommun.
UKF beställer trafiken, gör tidtabellerna samt äger C90-systemet.
Länstrafiken upphandlar trafiken samt äger biljettmaskinerna.
Nobina utför trafiken.
Citat från: Klaverdörr skrivet 03 oktober 2010, 03:50:49 AM
I Karlstad och Umeå verkar det som trafiken bedrivs på liknande sätt, frågan är vem som kommer vinna? Karlstad verkar vara nära som vinnare då dom ökar resandet enormt..
Gävle drivs trafiken nästan på liknande sätt men trafikutövaren äger mer trafiken här då dom själva kan styra tider och vad som behövs i trafiken så som ledbussar etc förutom det länstrafikbolagret har krävt så som AC mm...
Nja...
- I Sundsvall, Östersund och Gävle har man nettoavtal, där operatörerna (Busslink samt Stadsbussarna Sverige AB) har mycket att säga till om. Bl.a tidtabeller och linjesträckningar.
- I Karlstad har man en rätt unik lösning med ett separat bolag vid namn Karlstadbuss AB, men Nobina är operatör. Någon annan får fylla i hur det fungerar där.
- I Umeå är det ett vanligt gammalt avtal där operatören ända fram tills nyligen inte alls har haft mycket att säga till om mot beställare och huvudman. Den ändrade flygbussen är väl det första stora förslag Nobina fått igenom, dvs nästan 4½ år efter den första trafikstarten efter upphandling. Personligen tror jag att Umeå skulle må bra av ett nettoavtal likt Sundsvall och Östersund.
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2010, 00:58:26 AM
- I Karlstad har man en rätt unik lösning med ett separat bolag vid namn Karlstadbuss AB, men Nobina är operatör. Någon annan får fylla i hur det fungerar där.
Karlstadsbuss (obs!) AB är ett vilande företag inom Nobina-koncernen och har inte något med dagens kollektivtrafik i Karlstad att göra. Däremot finns det en avdelning i Karlstad under Teknik- och fastighetsnämnden som heter Karlstadsbuss och som har hand om kollektivtrafiken i Karlstads tätort.
Detta koncept har visat sig mycket framgångsrikt. Karlstadsbuss planerar trafiken och fastställer taxorna men detta görs i nära samarbete med operatören, som är Nobina. Man är t ex lyhörd för att planera tidtabellerna så att det inte går åt onödigtvis många fordon. Chefen för Karlstadsbuss, Sören Bergerland, har lång erfarenhet från såväl bussbolag som SJ. Att man tillhör Teknik- och fastighetsnämnden gör att det är lätt att vinna gehör för t ex bussgator när nya bostadsområden planeras.
Citat"Avskaffa barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetter" eller "Öka andelen resenärer med busskort" vore ju en ruta att ha på sidan. Andelen enkelbiljetter som köps ombord på bussen är ju fortfarande löjligt hög jämfört med andra städer. Mer än 5 minuters ståtid vid en enda hållplats pga enkelbiljettförsäljning är tydligen fortfarande vardag, trots kontanternas avskaffande. Nu är det en lång kö där alla håller i varsitt kontokort istället för varsin 100-lapp. Att köpa ett busskort och ladda det på ICA eller Konsum vill man inte, trots att man bor i stan och åker buss flera gånger i veckan.
Om det igenomsnitt tar 10 sekunder för en passagerare att kliva på visa/köpa biljett, verkar detta inte vara så lång tid. Men om man kör 10 miljoner resor per år blir det en hel del tid. Betänk också att då sitter i princip 5 miljoner resenärer per år redan på bussen och väntar medans 5 miljoner resenärer kliver på en och en. Det är så man vill ha en bil och bara vänta vid ett och annat rödljus iställe. Är det bara Stockholm och Göteborg som insett att biljett hanteringen kostar en massa tid och pengar.
Citat från: Stop skrivet 04 oktober 2010, 13:50:17 PM
Om det igenomsnitt tar 10 sekunder för en passagerare att kliva på visa/köpa biljett, verkar detta inte vara så lång tid. Men om man kör 10 miljoner resor per år blir det en hel del tid. Betänk också att då sitter i princip 5 miljoner resenärer per år redan på bussen och väntar medans 5 miljoner resenärer kliver på en och en. Det är så man vill ha en bil och bara vänta vid ett och annat rödljus iställe. Är det bara Stockholm och Göteborg som insett att biljett hanteringen kostar en massa tid och pengar.
Nu tar det dock inte 10 sekunder för en genomsnittlig enkelbiljettsresenär i Umeå. Snarare det dubbla pga kontokorten. Det är inte bara att dra sitt kort, utan en av de tre biljettyperna ska ju ställas in först. Avskaffandet av kontanter ledde inte till någon rusning att köpa busskort, utan andelen enkelbiljettsresenärer är lika stor som förr. Skillnaden är att de nu betalar med bankkort, vilket tar ännu längre tid än vad kontanta enkelbiljetter tog. När bussen närmar sig studentområdet Ålidhems centrum och man ser 20-30 studenter med varsitt bankkort i sin hand kan man ju direkt räkna ut att bussen garanterat kommer att missa alla eventuella anslutningar på Vasaplan (Umeå Centrum).
Påladdning av rabattkort tar riktigt lång tid, gärna 30-40 sekunder. Resenären ska ju stämpla sitt busskort och förvånat upptäcka att resorna är slut, föraren ska ställa in biljettmaskinen, resenären ska stämpla sitt kort igen, föraren ska fråga efter antal resor, resenären svarar, föraren knappar in antalet, resenären ska stämpla sitt busskort igen, och därefter dra sitt kontokort ett par gånger innan köpet lyckas. Antal resor som kan fyllas på är 6-40 st, men eftersom resenären inte får någon slags rabatt om denne köper fler resor än färre, så köper alla resenärer gärna 6 st eller max 10 st resor åt gången, och behöver därmed ladda på oftare än om de skulle ha köpt 20-40 st.
Ja, det är nog mest bara huvudmännen i Stockholm och Göteborg som insett detta. Alla andra huvudmän tar bort kontanter enbart pga rånrisk, men har inte en tanke på tidseffektivitet. När det gäller expressbussföretag ser det dock annorlunda ut. Swebus och Ybuss minskar ju sin ombordförsäljning år efter år, medan Bus4you och GoByBus redan avskaffat den helt. :)
30 st x 15 sek ger 7,5 min och här måste ju alla vänta 7,5 min vilket ger 30 x 7,5 min ger 3.45 tim
Det skulle med andra ord vara samhällkostnads mässigt effektivt att betala en konduktör 1 timmar för att sälja biljetterna och samhälle skulle tjäna 2 tim 45 minuter per tur, vilket troligtvis kostar mer än vad hela turen kostar idag.
Med en 250 passagerare sittande i en spårvagn med 5 stopp för 10 nya passagare(1min) ger totalt 250 x 1 min + 260 x 1 min + 270 x 1 min + 280 min x 1min + 290 = 1 350 min = 22,5 timmar väntetid
Kalkyl kostnad per timme är 300 kr ger 6750 kr per tur det är helt klart samhälls ekonomiskt att sätta in en buss bara för de 50 sista resenärerna.
Om man räknar på samma sätt som när vi bygger järnväg eller spårvagns nät.