Denna fd Hallänning Nobina 4708 siktades idag vid Nobina i Falun
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CIMG1878.jpg)
Utan att vilja låta negativ, men har man inget nyare att sätta i trafik i Dalarna ? Vill man ha kvar kontraktet efter nästa upphandling, kan man ju visa lite god vilja.... 8)
Citat från: 1896 skrivet 02 oktober 2010, 20:57:04 PM
Utan att vilja låta negativ, men har man inget nyare att sätta i trafik i Dalarna ? Vill man ha kvar kontraktet efter nästa upphandling, kan man ju visa lite god vilja.... 8)
Är väl inget fel på den, lite ny färg så är den som ny igen. :)
I Västerbotten där upphandlingen av Nobinas nuvarande landsortstrafik snart borde vara klar är förarna rädd att bussarna inte kommer klara den tiden som är kvar, till 30/8 2011. Då speciellt dessa Helmarkare! Åker annars ofta Nobina 4036, fd från E4-trafiken Sundsvall - Luleå som är från 1996! Vågar man i Umeå där upphandling nu pågår så vågar man i Dalarna där det är flera år kvar!
Man har ju 100 talet gamla Dalabuss:ar och kör med också.... >:(
De bussar jag åkt på mina semestrar i Dalarna är då nyare än de här i Västerbotten, eller så är de bara vad dom ser ut att vara.
I stort sett kan man säga att Dalabuss:arna är -99:or och övriga är -06:or.
Okej, men då är de ju ungefär som i Västerbotten där den nyaste är väl en 07:a eller nåt, å den äldsta 96. Ska bli spännande å se vem som vinner, för förlorar Nobina så har man bara stadstrafiken kvar i Umeå i Västerbotten. Alla förare hoppas på KR, men själv hoppas jag inte på KR. Har inga bra erfarenheter av KR.
Citat från: 1896 skrivet 02 oktober 2010, 21:21:33 PM
I stort sett kan man säga att Dalabuss:arna är -99:or och övriga är -06:or.
Nää,de flesta fd Dala bussarna är 2000-2003 års modell,det är väl bara säffle låggolvarna och omnicitY bussarna som är från 1999.Alla Westbussarna är från 2003 och en hel hög volvo från 2001-2002,så dom måste väl få va med ett tag till.
Citat från: 1896 skrivet 02 oktober 2010, 20:57:04 PM
Utan att vilja låta negativ, men har man inget nyare att sätta i trafik i Dalarna ? Vill man ha kvar kontraktet efter nästa upphandling, kan man ju visa lite god vilja.... 8)
Nej, det kostar pengar och minskar vinsten i dagens kontrakt. Man följer avtalet till punkt och pricka, utan onödigt nya dyra bussar. Nya(re) bussar flyttar/köper man in först efter att det nya kontraktet vunnits. Jag vill heller inte låta negativ, men så fungerar ju dagens system.
Efter ett antal år med Swebus/Nobina i Dalarna har det mer och mer börjat utkristalliserats ett måtto.
Går motorn? - KÖR!
Ett otal felrapporter, uppmaningar, och övriga insikter senare så "fungerar" :-\ det nog så här.
Kan man som driftledare tex gå in och "nolla" eller hämta trasiga bussar på verkstad så är det nog kris och då tar man dit vad man får.
Exemplet ovan är inte ovanligt... En buss gick ut utan kylare! Hur långt tror ni den kom? Bussar går utan sidoluckor. Bussar går utan torkararmar. mm mm. Men motorn går - så kör! :o
Citat från: Mussebuss skrivet 03 oktober 2010, 13:13:34 PM
Efter ett antal år med Swebus/Nobina i Dalarna har det mer och mer börjat utkristalliserats ett måtto.
Går motorn? - KÖR!
Ett otal felrapporter, uppmaningar, och övriga insikter senare så "fungerar" :-\ det nog så här.
Kan man som driftledare tex gå in och "nolla" eller hämta trasiga bussar på verkstad så är det nog kris och då tar man dit vad man får.
Exemplet ovan är inte ovanligt... En buss gick ut utan kylare! Hur långt tror ni den kom? Bussar går utan sidoluckor. Bussar går utan torkararmar. mm mm. Men motorn går - så kör! :o
I Umeå gör man på samma sätt på landsbygdstrafiken, man "nollar" och skickar ut bussar i trafik igen istället för det behövliga verkstadsbesöket. Allt berättat för mig från flera förare på Nobina i Umeå. På kvällen kan man lämna in en felrapport på en buss på nåt som måste fixas, tex att värmen inte fungerar vintertid. Morgonen efter, alltså 6h efter att den kom på garaget går den ut i trafik igen Umeå - Hemavan - Umeå med samma fel och driften säger att dom inte sett/vet nåt.
Dalarna och Västerbotten verkar fungera precis på samma sätt, skillnaden är att i Västerbotten är Nobinas trafik på upphandling just nu.
Sen är man inne i en farlig spiral utför som man kan se i dalarna. "-Det är ingen idé att skriva nån sån där felrapport för ingen lagar det ändå."
Känner ni igen scenariot? Då blir det också givetvis så att driften reagerar med "-Nä, det finns ingen felrapport inlämnad på det." Och sen kommer jag som tydligen inte förstår bättre och FORTFARANDE håller på med dessa felrapporter, skriver en och muntligen utan ohövligheter förklarar att det FAKTISKT ÄR ett (oftast flera) fel på bussen.
Nu blir istället reaktionen (troligtvis) "-Nu är det den där petige j-ln igen! Han kommer aldrig vara nöjd ändå. Den går i runda arkivet."
Och sist men icke minst så har vi den fruktade verkstadsbesserwissern ;D som om man frågar driften om dom kallar ett fel för åtgärdat, i all välmening visar upp åtgärden införd i datorn, där man kan läsa exempel som "koll - OK" på uppenbart heltrasiga eller felfungerande mojjänger.
Som sagt självupplevt. Men något av detta känns säkert igen från övriga Sverige för inte fan kan vi vara så udda i Dalarna?? Vill med detta också påpeka att jag trivs som bussförare och uppenbart gillar jobbet trots ups & downs, men vilket jobb har inte det? Det värsta är trots allt att inte bli trodd, är det ett fel så är det ett fel, oavsett kostnad. Felrapporten är inte skriven för att j***as med någon.
Sen är det egentligen rätt underordnat vilken årsmodell man kör. En vårdad och servad 96:a kan vara ljusår bättre än en slutkörd, misshandlad och näst intill oservad 06:a.
Det ligger faktiskt en hel del i begreppet "Det är billigare att amortera än att reparera."
Citat från: RoggaBoy skrivet 03 oktober 2010, 13:17:37 PM
I Umeå gör man på samma sätt på landsbygdstrafiken, man "nollar" och skickar ut bussar i trafik igen istället för det behövliga verkstadsbesöket. Allt berättat för mig från flera förare på Nobina i Umeå. På kvällen kan man lämna in en felrapport på en buss på nåt som måste fixas, tex att värmen inte fungerar vintertid. Morgonen efter, alltså 6h efter att den kom på garaget går den ut i trafik igen Umeå - Hemavan - Umeå med samma fel och driften säger att dom inte sett/vet nåt.
Dalarna och Västerbotten verkar fungera precis på samma sätt, skillnaden är att i Västerbotten är Nobinas trafik på upphandling just nu.
Jag som kört på depån i fråga tycker att bilden du målar upp är rätt överdriven. Landsbygdsvagnarna jag kört har alltid varit i bra skick, ända längst ner till de allra äldsta.
Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2010, 14:06:05 PM
Jag som kört på depån i fråga tycker att bilden du målar upp är rätt överdriven. Landsbygdsvagnarna jag kört har alltid varit i bra skick, ända längst ner till de allra äldsta.
Inte nu är de så, för varför skulle alla förare annars berätta samma sak? Att man lämnar in felrapport varje kväll på samma fel men efter en vecka så rullar fortfarande bussen som om inget har hänt och på morgonen så försvinner felrapporterna. Har de två året jag pendlade med dessa bussar fått åka flera som egentligen borde vara på verkstad men där felrapporterna "försvinner".
Dock är Nobina 4036 den som är bäst omhändertagen, med tanke på åldern så rullar den dagligen utan några fel alls.
Man kanske formulerar avtalen just för att få till billiga avtal, men jag tycker att det är dålig reklam för Nobina att sitta och köra med gamla Dalabuss:ar. 8)