http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1254847/Lucka-skadade-tva-pa-buss.html
Ja man förvånas kanske inte då skicket på bussarna är verkligen under all kritik.
Någon som vet om de gamla Volvo-bussar övergår i Nobinas ägo när nya avtalet börjar gälla?
Mvh Rickardo
Citat från: Rickardo skrivet 02 oktober 2010, 11:36:10 AM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1254847/Lucka-skadade-tva-pa-buss.html
Ja man förvånas kanske inte då skicket på bussarna är verkligen under all kritik.
Någon som vet om de gamla Volvo-bussar övergår i Nobinas ägo när nya avtalet börjar gälla?
Mvh Rickardo
Samtliga fordon övergår till Nobina då det är ett verksamhetsövertagande
Citat från: MrRep skrivet 02 oktober 2010, 11:43:18 AM
Samtliga fordon övergår till Nobina då det är ett verksamhetsövertagande
Samtliga MAN följer med över till Nobina, ingen av Volvobussarna följer med utan det blir nyleveranser.
Citat från: Jan skrivet 02 oktober 2010, 11:55:54 AM
Samtliga MAN följer med över till Nobina, ingen av Volvobussarna följer med utan det blir nyleveranser.
Nepp... Inte riktigt volvo bussarna följer fortfarande med över dock kommer nya bussar att köpas in...
Det är kanske lite dumt att bussarna ska följa avtalet, det än nog en kvarleva från den tiden då Malmö var en av få städer med gasdrift. Om företagen fick behålla sina bussar då skulle de inte dra ner på underhållet strax innan avtalet går ut. Nu var det så att Swebus 48-vagnar skulle tas över av Arriva och då var de så hopplöst slitna att alla fick gå på totalrekonditionering/renovering åren 2006/2007 och nu är de alltså slitna igen när de ska överföras "tillbaka" till Nobina. Själv åker jag inte så ofta med Malmös stadsbussar, så jag undar bara om MAN-vagnar blir lika sunkiga.
Citat från: Cyklisten skrivet 02 oktober 2010, 13:10:00 PM
Det är kanske lite dumt att bussarna ska följa avtalet, det än nog en kvarleva från den tiden då Malmö var en av få städer med gasdrift. Om företagen fick behålla sina bussar då skulle de inte dra ner på underhållet strax innan avtalet går ut. Nu var det så att Swebus 48-vagnar skulle tas över av Arriva och då var de så hopplöst slitna att alla fick gå på totalrekonditionering/renovering åren 2006/2007 och nu är de alltså slitna igen när de ska överföras "tillbaka" till Nobina. Själv åker jag inte så ofta med Malmös stadsbussar, så jag undar bara om MAN-vagnar blir lika sunkiga.
Då var det som jag trodde, att bussarna följer med till Nobina. Det är väl både för och nackdelar. MAN-bussarna känns okej än så länge men har vissa problem med bland annat dörrar som lever sitt eget liv. Dock behöver jag bara åka stadsbuss i Malmö en gång i veckan.
Att Volvobussarna som Arriva hade själva och togs över av dåvarande Swebus i detta avtal skulle rekonditioneras stod i avtalet med Skånetrafiken.
Mvh Rickardo
Visst stod det i avtalet, men anledningen till att det togs med där var just att bussarna blev ovanligt slitna och då skulle alla vagnar äldre än 7 år slopas och de som var 7 år och yngre gå på rekond. Då trodde jag att dessa klarar 12 år i trafik utan större bekymmer, men icke...
Ja det måste ju vara underhållet som är bristfälligt?
Det kan ej vara så att det är någon yngre ligist som varit framme och skrivat/pillat loss saker så att luckan vibrerat loss dvs en ren olyckshändelse som passagerare själva orsakat.
Man läser så mycket om underhållet men det mesta är faktiskt sådant som passagerarna är orsak till nedklo**radebussar, sönderskurna säten losspillade stopknappar etc. Visst vissa saker kan ju vara så att det ej reparerats tillräckligt snabbt men mycket kan ju faktiskt tom hja tillkommit under dagens arbetspass och inte upptäckts ännu
Citat från: Cyklisten skrivet 02 oktober 2010, 13:10:00 PM
Om företagen fick behålla sina bussar då skulle de inte dra ner på underhållet strax innan avtalet går ut.
Kanske i lite större omfattning, men inte fullt ut. Jag har varit med om många bussflyttar där man fått bussar från andra depåer där samma företag tappat trafik, och trots att bussarna ska fortstätta köras i ett annat län efteråt har underhållet och städningen varit obefintlig inför flytten. Det blir istället den "nya" depån som får bekosta en dags arbete per buss att iordningställa och städa för att våga visa den i trafik på sina egna gator. Visserligen brukar den gamla depån internfaktureras för detta, men det brukar inte hjälpa inställningen.
Det är troligen en MAN buss som luckan lossnade på. Dom brukar göra det pga alla fartbullor som bussarna inte klarar. Fästena på insidan bryts av. Så det är en blandning av dålig kvalité och MAlmö Stad med sina "Fartbulle feteschism"
Stadsbussarna i Malmö ägs av den operatör som kör, så om bussarna följer med över så är det så att den nya operatören köper dessa bussar. Operatörerna har alltid ägd sina bussar och ett övertagande är inte en skälvklarhet, enligt de uppgifter jag har.
Citat från: bärlibus skrivet 11 oktober 2010, 22:38:54 PM
Stadsbussarna i Malmö ägs av den operatör som kör, så om bussarna följer med över så är det så att den nya operatören köper dessa bussar. Operatörerna har alltid ägd sina bussar och ett övertagande är inte en skälvklarhet, enligt de uppgifter jag har.
Det är ett fullständigt verksamhetsövertagande av alla vagnar och personal till den nya operatören.
Citat från: MrRep skrivet 11 oktober 2010, 23:01:55 PM
Det är ett fullständigt verksamhetsövertagande av alla vagnar och personal till den nya operatören.
Men kommer Volvovagnarna att rulla för Nobina? Kommer inte nyleveranserna att vara klara till trafikstart? Skånetrafiken har ju slagit på stora trumman och sagt att dessa ska bytas ut i det nya avtalet, men förvisso inte när.
Samma sak var ju för de Säffle 5000 vagnar som Swebus hade i 11xx-serien, fd Connex vagnar. De fördes ju också över till Arriva men ersattes rätt snart av nya MAN.
Citat från: Walter skrivet 12 oktober 2010, 09:38:16 AM
Men kommer Volvovagnarna att rulla för Nobina? Kommer inte nyleveranserna att vara klara till trafikstart? Skånetrafiken har ju slagit på stora trumman och sagt att dessa ska bytas ut i det nya avtalet, men förvisso inte när.
Samma sak var ju för de Säffle 5000 vagnar som Swebus hade i 11xx-serien, fd Connex vagnar. De fördes ju också över till Arriva men ersattes rätt snart av nya MAN.
Senaste uppgifterna vi har hört är att Volvobussarna kommer köra några veckor till innan dom bytts. Om det är förseningar eller något annat strul har vi inte fått höra. Vi vet ju inte med 100% vilken modell det blir äns en gång, bara att dom byggs i Polen
Citat från: Kimsan skrivet 12 oktober 2010, 13:01:02 PM
Senaste uppgifterna vi har hört är att Volvobussarna kommer köra några veckor till innan dom bytts. Om det är förseningar eller något annat strul har vi inte fått höra. Vi vet ju inte med 100% vilken modell det blir äns en gång, bara att dom byggs i Polen
En liten nyfiken fråga bara: får de gamla Swebus-bussarna tillbaka sina gamla nummer i 48xx-serien eller är dessa förbrukade för gott?
Är det förresten fortfarande inte bestämt att det blir Volvo 7700?
MAN-boggibussar från Nobina i Malmö skulle väl flyttas till Nobina i Norrköping, kommande sommar ??
Citat från: Leif D skrivet 14 oktober 2010, 15:49:04 PM
MAN-boggibussar från Nobina i Malmö skulle väl flyttas till Nobina i Norrköping, kommande sommar ??
Ja, men om de ersätts av Solaris eller om man får en bra del hos Volvo med lämpliga vagnar nu när man ska köpa 60 nya till stadstrafiken har varit oklart.