Stort tårtkalas i Hökarängen hade varit passande
men verkar bli ett blygsamt firande
Nockeby banan fyller ojämt 81 år o firar me godis o en kärra från 44 som rullar mellan 14-18
Har den äran på er gamlingar
:o
Ett jubileum utan C2 tåget, det är ta mig fan en skam!! >:( Men åndå, grattis tuben på 60-årsdagen! :)
/Peter
Jag håller med dej Peter men vi kan ju hoppas att det ändrar sig snart och att vårat tåg kommer ut på banan igen, jag har startat upp tåget och det rullar bra.
/Robban
Citat från: Robban skrivet 02 oktober 2010, 10:23:58 AM
Jag håller med dej Peter men vi kan ju hoppas att det ändrar sig snart och att vårat tåg kommer ut på banan igen, jag har startat upp tåget och det rullar bra.
/Robban
Skönt att höra. :) Vad jag förstår, och det jag har hört finns det hopp om att C2-4 tåget snart är på "banan" igen, och det är väl till största del Svenska Spårvägssällskapets förjänst.
Mvh
Peter
Gamla fina tunnelbanan. Växte upp med den alldeles intill där jag bodde nära bron mellan Stureby o Bandhagen. Troget och regelbundet så man kunde ställa klockan kom de gröna tågen med C1-C2-C3 dundrande över bron, förda av stadiga herrar i mörkblå uniformer. Mycket sällan var det problem när jag åkte till skolan med tunnelbanan. Idag åker jag pendeltåg, och det är fel och förseningar nästan dagligen. Något har gått snett.
Jag skall vara uppriktig och säga att jag saknar de gamla tågen på gröna linjen. Jag gjorde många, många, många resor med de gamla tågen på gröna linjen, mycket västerut till släktingar i Bromma eller Hässelby och jag saknar faktiskt ljuden och känslan att resa i dem. Jag minns inte när tågen försvann, men gissar på att de sista gamla tågen fick lämna gröna linjen 2003-2005 eller något sådant. Jag förundras samtidigt över att man på röd linje har kvar en hel drös med gamla vagnar ur C6-serien, som verkar vara ifrån tidigt 70-tal, medan C13 (finns ej kvar idag) och C14, som väl idag bara finns i ett antal på blå linje, är ifrån 80-talet och mycket yngre. Redan när jag var liten och åkte med min farfar på röda linjen, så upplevde jag att vagnarna på röda linjen var rätt sunkiga och idag låter de äldre tågen på röd linje rätt rejält. :-\ Visst, tågen på gröna linjen lät väl inte heller så lite, men det kändes som att ljudnivåerna i dessa var en aning lägre och det finns väl dessutom inget tåg som inte låter. :P Bara några få gamla C14-tåg på grön linje och jag är helnöjd. :) Sannolikheten för att man gör något sådant för t.o.m. ett jubileum är väl lägre än låg tyvärr! >:( Här kommer en bild på de gamla tågen ifrån 2003, som vår Bussmicke har fotat: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/T-bana/Sverige/Stockholm/Vagntyper/SL-C14H/slides/C14H_1340-1296_Kristineberg_030801.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/T-bana/Sverige/Stockholm/Vagntyper/SL-C14H/slides/C14H_1340-1296_Kristineberg_030801.html).
SL har ju sparat 8st C13 vagnar.
Ett tåg (4 vagnar) körs av SL själva och används som ett sk "plattformståg" dvs i vissa av vagnarna har några eller alla stolar/sittgrupper tagits bort så att man istället kan köra in olika snömaskiner typ bobcat osv för snöröjning på plattformarna.
Dom andra 4 C13 används av oss på MTR som dragvagnar för en snöblåsningsvagn som vi använder när vi vill blåsa bort snö från strömskenan.
Dom flesta av C13 vagnarna är i detta nu på en genomgång maskinellt samt klo**ersanering för att vara fräsha inför säsongen.
Ni som bor utefter Grön linje runt Farsta kan hålla utkik efter mej för om några veckor startar jag utbildning och då kommer vi ut med C13 övningståg.
I varje ände av tågen går en ATP-ombyggd C13 som klarar av att köras på grön linje där det är nytt signalsystem.
/Robban
Citat från: Andy91 skrivet 02 oktober 2010, 21:14:58 PM
Jag förundras samtidigt över att man på röd linje har kvar en hel drös med gamla vagnar ur C6-serien, som verkar vara ifrån tidigt 70-tal, medan C13 (finns ej kvar idag) och C14, som väl idag bara finns i ett antal på blå linje, är ifrån 80-talet och mycket yngre. Redan när jag var liten och åkte med min farfar på röda linjen, så upplevde jag att vagnarna på röda linjen var rätt sunkiga och idag låter de äldre tågen på röd linje rätt rejält. :-\
Att C13 inte finns kvar beror ju på att den elektromekaniska utrustningen kom från C2/C3-vagnar. Det var m.a.o moderna vagnskorgnar med teknik från 1950-talet.
Sen kan jag inte förstå hur alla klagar på C6-tågen på röda linjen. Jag åker dem varje vecka och det är f-n mig finare nu än på 90-talet/00-talet.
Inget klo**er, i stort sett aldrig skräp i dem, inga ristade rutor. Men de allra flesta gnäller såfort det kommer ett C6-tåg. Själv föredrar jag C6 framför C20 med råge!
Citat från: Robban skrivet 02 oktober 2010, 22:58:55 PM
SL har ju sparat 8st C13 vagnar.
Ett tåg (4 vagnar) körs av SL själva och används som ett sk "plattformståg" dvs i vissa av vagnarna har några eller alla stolar/sittgrupper tagits bort så att man istället kan köra in olika snömaskiner typ bobcat osv för snöröjning på plattformarna.
Dom andra 4 C13 används av oss på MTR som dragvagnar för en snöblåsningsvagn som vi använder när vi vill blåsa bort snö från strömskenan.
Dom flesta av C13 vagnarna är i detta nu på en genomgång maskinellt samt klo**ersanering för att vara fräsha inför säsongen.
Ni som bor utefter Grön linje runt Farsta kan hålla utkik efter mej för om några veckor startar jag utbildning och då kommer vi ut med C13 övningståg.
I varje ände av tågen går en ATP-ombyggd C13 som klarar av att köras på grön linje där det är nytt signalsystem.
/Robban
Wow! :D Jag bor förvisso i innerstan vid Rådmansgatans t-banestation, men jag tar mig gärna ner till Farstatrakten, bara för att få se tåget och om jag givetvis har en lucka ifrån studierna. ;)
Citat från: Leo skrivet 02 oktober 2010, 23:04:59 PM
Att C13 inte finns kvar beror ju på att den elektromekaniska utrustningen kom från C2/C3-vagnar. Det var m.a.o moderna vagnskorgnar med teknik från 1950-talet.
Sen kan jag inte förstå hur alla klagar på C6-tågen på röda linjen. Jag åker dem varje vecka och det är f-n mig finare nu än på 90-talet/00-talet.
Inget klo**er, i stort sett aldrig skräp i dem, inga ristade rutor. Men de allra flesta gnäller såfort det kommer ett C6-tåg. Själv föredrar jag C6 framför C20 med råge!
Ok, det där med att utrustningen kom ifrån C2 och C3-vagnarna kände jag inte till, så den infon tackar jag för. Sedan så menade jag ingenting illa om C6-vagnarna på det sättet. ;) Vid den ålder då jag reste mycket med min farfar på röda linjen, det var framförallt just under 90-talet och början av 2000-talet. Jag delar för övrigt helt och hållet din åsikt om att det är mycket trevligare att få åka med ett gammalt tåg än med de nya tågen. Variation är trevligt, så känner jag. :)
Åkte för ett tag sedan C6 2651 som är den äldsta vagnen som går i trafik i t-banan. Levererad 1970 så den är 40 år gammal nu i år. Jag tror inte någon av de som gnäller på dessa vagnar har en aning om att vissa av C6:orna är uppemot 40 år gamla. Visst de låter och skramlar en del och det gnisslar i kurvorna men de är väldigt fräscha för att vara så pass gamla. :)
Dessutom har det inte hänt på väldigt länge (då jag har åkt) att ett C6-tåg har tagits ur trafik p.g.a vagnfel. Ej heller ser man några dörrfel på dessa vagnar, till skillnad på X60...
Att C6:orna upplevs fräscha beror på att nästan samtliga vagnar genomgått en andra revision, både ut- och invändigt. Vet inte om alla ska genomgå det men det är bara ett fåtal vagnar kvar som är "sunkiga", alltså bara haft en revision. Bland dessa samtliga parkopplade vagnar samt ett fåtal singelvagnar.
Det är faktiskt möjligt att C6 överlever C14 när C30 börjar levereras i början av 2014 (vi får väl se om tidsplanen blir så). Det KAN bli så att C6 hamnar på bana tre och C14 skrotas ut.
Just på bana två ("röda linjen") är det mycket på gång de närmaste åren:
Nya vagnar, C30
Nytt signalsystem
Ny depå (Norsborg)
Varför skulle C6 överleva C14-C15 som är nyare??
Citat från: Bussmicke skrivet 06 oktober 2010, 03:42:57 AM
Varför skulle C6 överleva C14-C15 som är nyare??
Antagligen för att C6 klarar de högre topphastigheter som förekommer på Tub2 och Tub3, något som C14 har problem med. Kan ju också vara så att C14 har en del gamla C2-komponenter kvar.
Sen är C14 oftare föremål för felrapporter än C6:orna.
/Peter
Citat från: Bussmicke link=topic=39361.msg287840#msg287840 date=
Varför skulle C6 överleva C14-C15 som är nyare??
Om vi jämför lite enklare för oss busar!
Vilken buss höll längst i Stockholm mellan Omni City o Maxci?
Ibland så överlever den äldre sin avkomma!
Citat från: Cero skrivet 06 oktober 2010, 07:37:50 AM
Antagligen för att C6 klarar de högre topphastigheter som förekommer på Tub2 och Tub3, något som C14 har problem med. Kan ju också vara så att C14 har en del gamla C2-komponenter kvar.
Sannolikt är ingen av de där förklaringarna riktigt rätt.
Om problemen skulle ha berott på C14 lägre utväxling borde det ha yttrat sig som motorskador. Driftproblemen har dock framför allt varit relaterade till bromsmotstånden och mot detta har man vidtagit diverse åtgärder. Ganska tidigt HÖJDE man hastigheten vid H-signal från 70 till 80 km/h, varvid behovet av långa motståndsbromsningar i nedförsbackar minskade. På senare tid har man även börjat höja överspänningsomriktarens startspänning till samma som på C20, för att säkerställa att de tåg som behöver motståndsbromsa gör det med sina egna bromsmotstånd. (Den sista tiden då C14 gick på T-bana 1 var det samma problem där, man hörde ofta att överspänningsomriktaren jobbade trots att man själv inte bromsade!)
C2-komponenter på C14 är: banmotorer (dock ombyggda och renoverade på 80-talet), växellådor, hjulaxlar, förarbromsventiler, koppel och (på ett fåtal vagnar) hyttsignalutrustning. Kanske har jag glömt något, men det är i alla fall inget som föranleder någon brådska med slopningen.
Citat från: för alla skrivet 07 oktober 2010, 00:14:08 AM
Om vi jämför lite enklare för oss busar!
Vilken buss höll längst i Stockholm mellan Omni City o Maxci?
Ibland så överlever den äldre sin avkomma!
Tacka vet jag CF och B58:orna vid SL, en del av dem rullade i över 20 år!