Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 20:30:18 PM

Titel: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 20:30:18 PM
Det är den 8 september 1967 och Sverige har några dagar tidigare övergått till att köra högertrafik. Vid Hennans station i Hälsingland råder lugnet, men första tåget från Ljusdal har just stannat och de anslutande SJ-bussarna till Delsbo och Sveg står framkörda. Den gula bussen skall köra jobbarna till Hennans sågverk.
Postföreståndarinnan har redan kommit och förbereder just att ta emot dagens första postsäckar, som kommer med tåget från Ljusdal. Hennes blå Amazon står parkerad framför stationshuset. Det har regnat under natten men solen tycks vara på väg att förgylla dagen.
(http://www.savenfjord.nu/hennan_11.JPG)
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 13 september 2007, 20:40:01 PM
Nu blir jag misstänksam...
Antingen har du en j-ligt bra scanner, eller också är det något lurt.
Bilden ser alldeles för ny ut...
//Jonas G
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Ersa skrivet 13 september 2007, 20:43:46 PM
Nu börjar Staffan igen  ;)
Bilden lär vara tagen i Gävle omkring 2006-09-09 och Järnvägen har nyss fyllt 150 år gissar jag.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Lars-Erik Eriksson skrivet 13 september 2007, 20:50:15 PM
Mycket fin berättelse och bild! Fotot är nog iallafall taget på Tåg 07!
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 22:13:49 PM
Ja, inte gick det att lura er inte. Bilden har nu försetts med rätt bildtext. Någon som kan identifiera bussarna på bilden och kanske också Amazonen? Det är faktiskt inte så svårt.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Ulf Broman skrivet 13 september 2007, 23:25:02 PM
Bilen tillhör väl han-som-har-hann-öm-et, dvs signaturen HP.
Bussarna får jag däremot lämna pass på.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 13 september 2007, 23:31:33 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 22:13:49 PM
Ja, inte gick det att lura er inte. Bilden har nu försetts med rätt bildtext. Någon som kan identifiera bussarna på bilden och kanske också Amazonen? Det är faktiskt inte så svårt.


Drämmer till med en gissning att SKV:n längst bort är fd SJ 0001.
//Jonas G
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 01:10:58 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 september 2007, 23:31:33 PM
Drämmer till med en gissning att SKV:n längst bort är fd SJ 0001.
//Jonas G


Fr v SJ 0408 (ScV BF7659/SKV, -66), SJ 2027 (gamla serien) (ScV BF63/H&S, -52), SJ 0616 (ScV BF7659/H&S, -66).
0408 och 0616 tillhör Magnus Knutsson i Jönköping och 2027 tillhör Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Mvh

Christian
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 08:01:29 AM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 01:10:58 AM

Fr v SJ 0408 (ScV BF7659/SKV, -66), SJ 2027 (gamla serien) (ScV BF63/H&S, -52), SJ 0616 (ScV BF7659/H&S, -66).
0408 och 0616 tillhör Magnus Knutsson i Jönköping och 2027 tillhör Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Mvh

Christian

Det är förstås riktiga svar - inte så konstigt eftersom du var med och körde bussarna. Jag vet inte om du fick tillfälle att köra 2027. Det vore i så fall kul att ta del av dina erfarenheter.
Amazonen tillhör - som Ulf Broman svarat - mycket riktigt arrangemangsgeneralen Henrik Reuterdahl. Ja, i år stod han "bara" för trafikbiten. Till skillnad från förra året fungerade museitågstrafiken i det närmaste oklanderligt. Det gällde också museibusstrafiken, men den fungerade också förra året och den var av liten omfattning i år.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 12:53:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 08:01:29 AM
Det är förstås riktiga svar - inte så konstigt eftersom du var med och körde bussarna. Jag vet inte om du fick tillfälle att köra 2027. Det vore i så fall kul att ta del av dina erfarenheter.
Amazonen tillhör - som Ulf Broman svarat - mycket riktigt arrangemangsgeneralen Henrik Reuterdahl. Ja, i år stod han "bara" för trafikbiten. Till skillnad från förra året fungerade museitågstrafiken i det närmaste oklanderligt. Det gällde också museibusstrafiken, men den fungerade också förra året och den var av liten omfattning i år.



Hej!

Jodå, jag fick ett tillfälle att köra 2027. Förutom ovanan med att köra högerstyrt, så var jag nöjd med turen.
Förvisso har jag kört högerstyrt och utan styrservo tidigare, men här hade man ju överhängen att ta hänsyn till
också. Det är ju bra att även min generation får känna på dessa klenoder ibland, annars blir det ju svårt med
förare till dessa på längre sikt.

Mvh

Christian
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Jonas Sandqvist skrivet 14 september 2007, 13:16:56 PM
Trevlig att läsa allt det här men någon bild kan jag inte se  ???
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 13:19:56 PM
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 14 september 2007, 13:16:56 PM
Trevlig att läsa allt det här men någon bild kan jag inte se  ???

Nä, som jag skrev i ett annat inlägg så har jag problem med servern för tillfället. Så ingen av mina bilder syns.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 22:57:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2007, 22:50:13 PM
Ja det börjar ju redan nu saknas förare även till vanliga manuellt växlade klenoder, och tala inte bara om de med osynkad låda, hur många kan hantera en sådan låda idag, och hur många har kört en sådan av de yngre?

//Lars

Jag tror inte det blir något problem med att hitta förare till dessa museibussar i framtiden. Det finns yngre som vill lära sig. Fast det räcker förstås inte med ett D-körkort - inte ens med manuell låda - för att utan vidare utbildning kunna köra en sådan här buss.
För något decennium sedan trodde alla att det inte skulle finnas någon som skulle kunna köra ånglok i dag. Då hade de sista som körde ånglok i aktiv tjänst hunnit bli för gamla. Men det har inte varit något problem. Många yngre lokförare har utbildat sig på ånglok. Och skillnaden mellan att köra ett ånglok och en Regina måste vara betydligt större än skillnaden på att köra en OmniLink och gamla 2027.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 23:12:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 22:57:40 PM
Jag tror inte det blir något problem med att hitta förare till dessa museibussar i framtiden. Det finns yngre som vill lära sig. Fast det räcker förstås inte med ett D-körkort - inte ens med manuell låda - för att utan vidare utbildning kunna köra en sådan här buss.
För något decennium sedan trodde alla att det inte skulle finnas någon som skulle kunna köra ånglok i dag. Då hade de sista som körde ånglok i aktiv tjänst hunnit bli för gamla. Men det har inte varit något problem. Många yngre lokförare har utbildat sig på ånglok. Och skillnaden mellan att köra ett ånglok och en Regina måste vara betydligt större än skillnaden på att köra en OmniLink och gamla 2027.



Jo du, siddu, siddu!
Problemet är nog att många inte törs och att många är för invanda med automat-lådor och därmed har svårt för detta.
Dessutom så behövs det lite känsla för att köra dessa äldre fordon.
För oss som skolades in med Scania Vabis BF76:or och Volvo B715 och första generationen Volvo B58 (Typ SJ 0699 o 0700) är det dock lättare, än för de som börjat senare.
Att jämföra med rälsgående fordon, som inte behöver styras är inte relevant i detta fall.

/Christian
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 23:24:53 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 23:12:31 PM

Jo du, siddu, siddu!
Problemet är nog att många inte törs och att många är för invanda med automat-lådor och därmed har svårt för detta.
Dessutom så behövs det lite känsla för att köra dessa äldre fordon.
För oss som skolades in med Scania Vabis BF76:or och Volvo B715 och första generationen Volvo B58 (Typ SJ 0699 o 0700) är det dock lättare, än för de som börjat senare.
Att jämföra med rälsgående fordon, som inte behöver styras är inte relevant i detta fall.

/Christian

Nu är det meningslöst att diskutera vilket som är svårast att köra: buss eller lok. Problemet med att köra buss är att kunna styra. Problemet med att köra lok är att kunna bromsa.
Men tekniskt sett är det inte någon rasande stor skillnad på en buss från 1950 och en från 2007. Och jag är övertygad om att det går att hitta yngre som kan lära sig och vill köra de gamla bussarna några gånger om året. Men man skall inte tro att det bara är att sätta sig och köra. En lokförare och ännu mer en pilot eller en sjökapten måste ha rejäl utbildning på varje fordonstyp han/hon har ansvaret för. När det gäller en bussförare tycks alla tro att det är bara att sätta sig (om man har behörigheten).
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 14 september 2007, 23:28:04 PM
Jag lägger mig i.
I det militära körde jag 1950-talare till bussar och måste tillstå att någon större skillnad är det inte. Lite känsla med växelspak och dragläge får man med lite övning. Det jobbiga är muskelarbetet med ratt och växelspak. Att inte köra för sakta i stadstrafik för då orkar man inte styra och börja rattandet i tid för det ska hinnas vevas med den annorlunda utväxlingen.
Som sagt det klarar nog de flesta med lite träning.
Vad värre är, är att gamlingarna är så himla kalla och dragiga.

Kan tänka mig att ett modernt ellok och ånglok är en betydligt större skillnad att köra. Bara det att sköta två gasreglare. Mängden och tiden för "ånginsprutningen". Och så är det väl knepigt att bromsa?
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 23:38:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 23:24:53 PM
Nu är det meningslöst att diskutera vilket som är svårast att köra: buss eller lok. Problemet med att köra buss är att kunna styra. Problemet med att köra lok är att kunna bromsa.
Men tekniskt sett är det inte någon rasande stor skillnad på en buss från 1950 och en från 2007. Och jag är övertygad om att det går att hitta yngre som kan lära sig och vill köra de gamla bussarna några gånger om året. Men man skall inte tro att det bara är att sätta sig och köra. En lokförare och ännu mer en pilot eller en sjökapten måste ha rejäl utbildning på varje fordonstyp han/hon har ansvaret för. När det gäller en bussförare tycks alla tro att det är bara att sätta sig (om man har behörigheten).


Yrkesskicklighet och känsla krävs för att köra både för väg- och rälsfordon.
Hur många bussar har du kört, så att du kan jämföra med då?
Jag har då banne mig inte sagt att vem som helst bara kan sätta sig och köra buss.
Det verkar ju snarare att lysa igenom i din kommentar.
För min del anser jag att det krävs både intresse, kunnande och yrkesskicklighet för detta.
Yrkesskicklighet värderas sällan idag överhuvudtaget.
Ingen teknisk skillnad på buss från 1950 och 2007, jo morsning, korsning, barnförlossning.

/Christian
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Clabbe skrivet 14 september 2007, 23:44:48 PM
Jag började faktiskt min motorkarriär med en Volvo T24 sedan blev det F85 innan det blev lagligt att köra moppe dec 74 *L*
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 08:48:53 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2007, 23:39:40 PM
Vidare kommentarer i ämnet verkar helt klart överflödiga.

//Lars

Jo, herrarna Ljunggren och Ödlund gör allt för att misstolka det jag skriver.
Vi tar det en gång till: jag tror inte att det är lätt att köra buss överhuvudtaget. Eller snarare jag vet: på den tiden man fick köra buss med B-körkort körde jag en del. Även om det naturligtvis var enklare när man slapp ta hänsyn till passagerare. Men jag tror därför inte det är omöjligt att lära intresserade unga att köra gamla bussar.
Tåg har jag aldrig kört, men jag har i tjänsten haft en hel del kontakt med lokförare och även åkt många mil i förarhytt (har vissa perioder haft ständigt hyttillstånd). Och jag vet därför att det inte är direkt lätt att köra tåg heller. Om det är lättare än att köra tåg än buss vill jag inte ta ställning till. Det är två helt olika saker.
Vad jag bara ville ha sagt är att om det nu gått att få unga intresserade lokförare att lära sig köra ånglok så borde det inte vara svårare att få unga intresserade bussförare att lära sig köra veteranbuss. Men självklart: det behövs utbildning även för detta. Tyvärr finns en inställning i bussbranschen som helhet att har man bara D-körkort så är det bara att sätta sig att köra bussen (frånsett då kravet på att man bara får köra med automatlåda). Någon utbildning på fordonstyp anses oftast inte behövas. Vid järnvägen är utbildningen på varje fordonstyp minst tre veckor. Och när det gäller likartade fordon som t ex X11 och X12 (där det i stort sett bara är antalet dörrar som skiljer dem åt) krävs en dags kompletteringsutbildning om man kan X11 men också skall lära sig X12. Hur lång tid får en bussförare utbildning innan han första gången skall köra ledbuss? Boggiebuss? Dubbeldäckare?
Jag vet att jag rör ihop två frågor här, men enkelt att köra buss? Nej, det tycker jag verkligen inte.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 09:32:38 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 08:52:21 AM
Jag har överhuvudtaget inte lagt mig i debatten, jag skrev att det av min egen erfarenhet visat sig att det blir allt svårare att hitta förare med rätt kompetens och kunnande + intresse till äldre veteranfordon, de som defacto kan köra vill eller vågar inte längre i dagens trafik och de yngre har antingen inte behörigheten eller intresset att lära sig.

//Lars

Svårt: ja. Omöjligt: nej. Och det är ju inte så många som behövs.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Ersa skrivet 15 september 2007, 10:51:32 AM
Nu har jag bara kört en enda veteranbuss (då räknar jag givetvis inte Säffle och Scaniabussar från 80-talet som gamla). Den enda är SvOF:s BSVB 28 (FNT548) av 1965 års modell, och till alla yngre förare som läser denna tråd kan jag hälsa att den var otroligt enkel att framföra. Betydligt enklare än Vegan TUM745 av 1998 års modell som jag då körde till vardags.

I övrigt kan det väl inte vara så svårt att lära sig köra gamla bussar, bara man är engagerad och tänker om i "nya" (dvs gamla) banor. Det gäller att hela tiden tänka på att man inte kan framföra den gamla bussen på samma sätt man gör med en ny. Man måste hantera den varsamt och planera sinm körning mera. Gasa och bromsa i tid. Precis som man inte kan framföra en liten bensindriven traktor med helt osynkad växellåda av typen Volvo T425 av 1957 års modell på samma sätt man kan med en stor splitterny John Deere med många hundra hästar.

Men det största bekymret är nog att hitta folk. Folk kan och vill köra, men oftast har de inte tid och/eller bor på en ort långt från bussarna och evenemangen. Som jag.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Ersa skrivet 15 september 2007, 11:41:54 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 11:09:22 AM
Christian har tex fått åka från Åsarna för att lösa körningar ibland.

Här snackar vi lång framkörning!
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 11:55:46 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2007, 09:32:38 AM
Svårt: ja. Omöjligt: nej. Och det är ju inte så många som behövs.


Det behövs folk med känsla för detta, serru!
Har man ingen behörighet för lastbil och/eller buss, så bör man kanske ligga lågt med uttalanden som du gör.

/Christian
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 15 september 2007, 12:03:29 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 11:55:46 AM

Det behövs folk med känsla för detta, serru!
Har man ingen behörighet för lastbil och/eller buss, så bör man kanske ligga lågt med uttalanden som du gör.

/Christian

Tror att Sävenfjord gör en administrativt samlad bedömning av läget. För att göra en sådan bedömning krävs andra egenskaper än innehav av körkort.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 12:13:04 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 15 september 2007, 12:03:29 PM
Tror att Sävenfjord gör en administrativt samlad bedömning av läget. För att göra en sådan bedömning krävs andra egenskaper än innehav av körkort.


Administrativt!  Hmmm!
Fordonen rör sig ju knappast med någon som bara har administrativa kunskaper.
Tydligen mer värt än körkunskaper och känsla för dessa äldre fordon.
Kanske lika bra att skrota dem också? Så kan ju någon administrera det också.

/Christian
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 15 september 2007, 12:25:16 PM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 12:13:04 PM

Administrativt!  Hmmm!
Fordonen rör sig ju knappast med någon som bara har administrativa kunskaper.
Tydligen mer värt än körkunskaper och känsla för dessa äldre fordon.
Kanske lika bra att skrota dem också? Så kan ju någon administrera det också.

/Christian

Vi talar om olika saker. Att köra ett fordon och att göra bedömning av framtida läget av tex antalet förare som kan framföra dessa.
Det där snacket om att vissa kunskuper skulle vara mer värda än andra tillhör en förgången tid. Du låter som en brukpatron i ett stataresamhälle.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 12:44:25 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 15 september 2007, 12:25:16 PM
Vi talar om olika saker. Att köra ett fordon och att göra bedömning av framtida läget av tex antalet förare som kan framföra dessa.
Det där snacket om att vissa kunskuper skulle vara mer värda än andra tillhör en förgången tid. Du låter som en brukpatron i ett stataresamhälle.


Vi är nog inte så många så att någon våldsam administration behövs.
Detta har ju grundlagts av Staffans kommentarer.
Brukspatron ja, tack du!
Hoppas att slippa skriva fler inlägg om detta, då kan ju ordvalet bli sämre.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Ersa skrivet 15 september 2007, 12:45:25 PM
Att behörighet för t.ex manuell låda är en sak. Det går ju inte att "fixa" lätt, utan är upp till körkortinnehavaren att lösa genom en ny uppkörning hos Vägverket. Är man "SL-utbildad" har man tyvärr ett stort handikapp.  :(
Men har man intresse och D-kort med tillstånd för alla växellådor är det ju bara att öva, öva och öva. Bara man får erfarenhet kan man nog framföra en gammal buss mjukt och fint senare. Jag tror det mera handlar om erfarenhet och inlärning, än en "känsla". Snarare att "känslan" inkommer i takt med att erfarenheten ökar.

Hur som helst hoppas jag att fler yngre förare "dyker upp" framöver.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 12:55:35 PM
Citat från: Verspieder skrivet 15 september 2007, 12:45:25 PM
Att behörighet för t.ex manuell låda är en sak. Det går ju inte att "fixa" lätt, utan är upp till körkortinnehavaren att lösa genom en ny uppkörning hos Vägverket. Är man "SL-utbildad" har man tyvärr ett stort handikapp.  :(
Men har man intresse och D-kort med tillstånd för alla växellådor är det ju bara att öva, öva och öva. Bara man får erfarenhet kan man nog framföra en gammal buss mjukt och fint senare. Jag tror det mera handlar om erfarenhet och inlärning, än en "känsla". Snarare att "känslan" inkommer i takt med att erfarenheten ökar.

Hur som helst hoppas jag att fler yngre förare "dyker upp" framöver.


Har man känsla för det hela från början är det mycket enklare.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Bussmicke skrivet 15 september 2007, 14:12:24 PM
Bra skrivet, yrkets status förtjänar bättre.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 15 september 2007, 15:45:31 PM
Den fina titeln brukpatron var överilat av mig att ta till.
Jag får skylla på att jag hade en annan tanke i huvudet.  På 1990 var jag var trafikmästare på helgerna när jag var på Näckrosbuss/Busslink. Varför har jag aldrig förstått. De tyckte att när jag kört i tätortstrafik i 20 år så borde jag sitta på kontoret på helgerna. Några administrativa och ledande förmågor har jag definitivt inte.
Hur som helst så var det intressant att få studera chaufförsarbetet från "andra sidan". Och många funderingar uppkom kring avståndet trafikledning och förare. Jag kom på att bussförare är ett förvånadsvärt konservativt släkte där bussen är i centrum och inte den betalande resenären som köper en tjänst. Det var en förklaring varför jag tog till den gamla titeln.

Jag upptäckte också att den som tycker om att köra inte nödvändigtvis är lämplig som bussförare. Framförande av fordon är en del i jobbet. Om man ser det ur resenären synpunkt är det 1. bemötande och som 2. toaletten är ren som han  kommer ihåg.
Jag har varit med om körskickliga förare som fullständig har saknat empati. Vägrat att stanna näre passagerare "behöver" och generat passagerar genom låta dem kissa på sig.

Buss Snack är väl mer avsett för tekniskt resonomang men låt mig nämna att den omnibusägare som kan rekrytera förare som har resnären i fokus tror jag kan se framtiden an med tillförsikt. Det är bara katastrof bussförare emellan om det en gång skulle komma skrapljud från växellådan vid växling.
Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 15 september 2007, 20:06:19 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 15 september 2007, 15:45:31 PM
Den fina titeln brukpatron var överilat av mig att ta till.
Jag får skylla på att jag hade en annan tanke i huvudet.  På 1990 var jag var trafikmästare på helgerna när jag var på Näckrosbuss/Busslink. Varför har jag aldrig förstått. De tyckte att när jag kört i tätortstrafik i 20 år så borde jag sitta på kontoret på helgerna. Några administrativa och ledande förmågor har jag definitivt inte.
Hur som helst så var det intressant att få studera chaufförsarbetet från "andra sidan". Och många funderingar uppkom kring avståndet trafikledning och förare. Jag kom på att bussförare är ett förvånadsvärt konservativt släkte där bussen är i centrum och inte den betalande resenären som köper en tjänst. Det var en förklaring varför jag tog till den gamla titeln.

Jag upptäckte också att den som tycker om att köra inte nödvändigtvis är lämplig som bussförare. Framförande av fordon är en del i jobbet. Om man ser det ur resenären synpunkt är det 1. bemötande och som 2. toaletten är ren som han  kommer ihåg.
Jag har varit med om körskickliga förare som fullständig har saknat empati. Vägrat att stanna näre passagerare "behöver" och generat passagerar genom låta dem kissa på sig.

Buss Snack är väl mer avsett för tekniskt resonomang men låt mig nämna att den omnibusägare som kan rekrytera förare som har resnären i fokus tror jag kan se framtiden an med tillförsikt. Det är bara katastrof bussförare emellan om det en gång skulle komma skrapljud från växellådan vid växling.


Ja, patronstilen verkar du ju att köra själv nu.
Man kan ju läsa mellan raderna att om man kan framföra fordonet på ett bra sätt, då är man oduglig i att hantera
de resande. Det får stå för dig det.
Själv har jag ett flertal gånger då man har slutat hos något bussbolag för att flytta fått mig tillsagt att du är
välkommen tillbaka, om du vill, det vet du.

Jag har själv åkt mycket buss och att åka med folk som inte kan hantera vare sig växellåda eller koppling är en pina.
Har dessutom ett flertal gånger åkt med de som förmodligen även jobbar som kantor, då man "orgeltrampar" med
gaspedalen hela tiden.
Min far pendlade med buss ett antal år till sitt jobb och åkte då med en mycket trevlig man, men som körde som en
desperado och tog alla växlarna på en gång s a s. Växlade ner så att man trodde att motorn skulle komma upp genom
golvet osv.
De gånger det var förstärkningsbuss så valde de flesta den i stället, även om den var äldre, bara för att slippa den
obekväma körningen.

Både framförandet av fordonet och hanteringen av resenärerna ska ske med känsla, så det så!

Titel: SV: Hennan i september 1967
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 15 september 2007, 22:47:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 11:09:22 AM
Rätt så.
Problemet (det största) är att de som bor rätt till inte har behörigheten, hur intresserad de än är får de inte köra, och vi har ingen möjlighet att ordna vidareutbildningar, sådana kostar pengar och då ska man vara avsevärt mer intresserad än genomsnittet för att kosta på sig en uppgradering av körkortet.
Detta problem har jag brottas med i två år när det ska hittas förare till vissa större uppdrag där bla 28:an är inblandad.
Christian har tex fått åka från Åsarna för att lösa körningar ibland.
//Lars
Avser du månne uppgradering av D-automat till D-manuell?